آدم‌های خوشحال، چه عادت‌های مشترکی دارند؟

6 اسفند 1399 - 11:00
انگیزشی - آدم‌های خوشحال، چه عادت‌های مشترکی دارند؟
آدم‌های خوشحال، چه عادت‌های مشترکی دارند؟
امتیاز مطلب: 77%

وقتی خوشحالی را در ذهن‌مان تجسم می‌کنیم، اغلب مواردی را متصور می‌شویم که باعث لذت‌های زودگذر می‌شوند، مانند وقتی که کتاب مورد علاقه‌مان را می‌خوانیم یا کنار ساحل آفتابی دراز می‌کشیم. بدون شک این‌ها از جمله لذت‌هایی هستند که باعث خوشحالی‌مان می‌شوند اما تمام این خوشحالی‌ها موقتی‌اند. با یوکن همراه باشید.

جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد خوشحالی واقعی یا احساس رضایت از زندگی، با خوشی‌های زودگذر متفاوت هستند.

مارتین سلیگمن (Martin Seligman)، روانشناس دانشگاه پنسیلوانیا روی چندصد نفر تحقیق کرد تا ببیند چه چیزهایی باعث ایجاد حس خوشحالی می‌شود. براساس این پژوهش، افراد از نظر نحوه‌ی خوشحالی به سه دسته متفاوت تقسیم می‌شوند:

  • افرادی که به دنبال لذت‌های زودگذر در زندگی هستند: این افراد خوشحالی را در لذت معنا می‌کنند. آنها همیشه در لحظه زندگی می‌کنند و سعی‌شان بر این است برای خود لذت‌های موقتی ایجاد کنند و با این لذت ها خوشحال باشند. این افراد با عنوان «طرفدار هیجان» معرفی می‌شوند.
  • افرادی که به دنبال مفهوم شادی با درک معنای واقعی زندگی هستند: این افراد همیشه به دنبال زندگی معنادار هستند، برای رسیدن به رویاهایشان سخت تلاش می‌کنند و باور دارند وقتی به شادی واقعی می‌رسند که معنای واقعی زندگی را درک کنند و این، به آنها انگیزه می‌دهد تا کیفیت زندگی شان را بالا ببرند.
  • افرادی که خوشحالی را در کار کردن جستجو می‌کنند: این افراد خوشحالی را با سخت کار کردن درک می‌کنند. آنها به قدری در کارشان غرق می‌شوند که بیشتر زمان زندگی‌شان صرف کارکردن می شود و خوشحالی را در تعامل کار و زندگی درک می‌کنند.

سلیگمن از پژوهش خود به یک نتیجه مهم رسید: افرادی که در زندگی به دنبال لذت‌جویی هستند تنها خوشحالی‌های موقتی را به دست می‌آورند اما کسانی که برای درک معنای واقعی زندگی تلاش می‌کنند و همچنین افرادی که خوشحالی را با سخت کار کردن، تجربه می‌کنند چون به مفاهیم عمیق‌تری در زندگی دست می یابند، حس خوشحالی‌شان عمیق تر است و دوام بیشتری هم دارد. تحقیقات سلیگمن نشان می‌دهد وقتی روی زندگی یا کارتان تمرکز کنید و برایشان انرژی و وقت بگذارید، قطعا تاثیر چشمگیر آن را روی میزان و کیفیت خوشحالی مشاهده خواهید کرد.

افرادی که خود را درگیر کار می‌کنند یا در جستجوی معنای واقعی زندگی هستند در برخی موارد وجه اشتراکاتی دارند؛ هر دوی آنها افرادی مشتاق و باانگیزه هستند و از نقاط قوت‌شان برای بهبود خود و  دنیای پیرامون‌شان استفاده می‌کنند. این افراد همیشه سعی می‌کنند آگاه، خوشحال و پرانرژی باشند. اگر می‌خواهید همانند این افراد زندگی کنید باید سرگرمی‌هایتان را دنبال کنید و آنها در اولویت خود قرار دهید.

در ادامه مقاله، به شما می گوییم افراد خوشحال چگونه شادی را برای خود به ارمغان می‌آورند.

شادی را خودتان بیافرینید

منتظر نمانید تا خوشحالی درِ خانه‌تان را بزند. هر ثانیه و دقیقه‌ای که در انتظار خوشحالی بمانید، زمانی است که می‌توانستید برای بوجود آوردن خوشحالی از آن استفاده کنید. افراد خوشحال خوش‌شانس‌ترین مردم به حساب می‌آیند، آنها نه ثروت زیادی دارند و نه به دنبال بهترین‌ها هستند، بلکه افراد خوشحال کسانی هستند که به معنای واقعی برای رسیدن به خوشحالی تلاش می‌کنند و توانسته‌اند معنای واقعی خوشحالی را درک کنند. اگر می خواهید خوشحالی را خودتان به‌وجود آورید ابتدا باید بخواهید که واقعا خوشحال باشید و خوشحالی را در زندگی‌تان یک اولویت بدانید. برخی‌ها سخت کار می‌کنند تا از دیگران جلو بزنند و در رقابت با آن‌ها شکست نخورند. گاهی به گونه‌ای این کار را انجام می‌دهیم که رسیدن به موفقیت به قیمت از دست دادن خوشی‌های زندگی‌مان تمام می‌شود.

با آدم‌های مثبت معاشرت کنید

اطراف خود را پر از آدم‌های مثبت کنید، با این کار هم اعتماد به نفس‌تان بالا می‌رود و قوه ی خلاقیت‌تان به کار گرفته می‌شود و هم با تمام وجود به سمت خوشحالی حرکت خواهید کرد. به هیچ وجه به سمت آدم‌های منفی نروید. کسانی که در هر شرایطی ناامید هستند و به دنبال جلب توجه دیگران و دریافت حس ترحم اطرافیان‌شان هستند، در واقع این افراد تلاش می کنند با انتقال احساسات منفی خود به دیگران، خودشان احساس بهتری پیدا کند. وقت‌گذرانی با این افراد همانند این است که در یک بعدازظهر دل انگیز با دوست‌تان به پارک بروید و روی نیمکتی بنشینید، دوست‌تان سیگاری باشد اما شما نه، او سیگار می‌کشد و از آن لذت می‌برد اما شما مجبور هستید دود سیگار را وارد ریه‌هایتان کنید.

معاشرت با آدمهای مثبت

به اندازه‌ی کافی بخوابید

من همیشه آرزوی یک ساعت خواب آرام را دارم. باورتان نمی‌شود خواب کافی چقدر به بهبود خلق و خوی شما کمک می‌کند. خواب کافی باعث می‌شود تمرکز بیشتری روی کارهایتان داشته باشید همچنین تحمل‌تان در مقابل مسائل و مشکلات روزمره نیز بالا می‌رود.  وقتی می‌خوابید مغزتان از اول شارژ می‌شود و پروتئین‌های سمی که در طول روز با فعالیت نرمال عصب‌های بدن ساخته شده و در مغز انباشته می‌شود، پاکسازی می‌شود و وقتی احساس می‌کنید باید بیدار شوید این پاکسازی و آمادگی مغز برای فعالیت روزانه انجام شده است. به همین خاطر وقتی نتوانید خواب کافی داشته باشید، انرژی، تمرکز، سطح هوشیاری و حافظهتان رو به کاهش می‌رود.  همچنین با نداشتن خواب کافی، هورمون‌های استرس‌زا افزایش پیدا می‌کنند حتی اگر هیچ عامل استرس‌زایی در زندگی‌تان وجود نداشته باشد. افراد خوشحال به اهمیت خواب پی برده و خواب را در اولویت قرار می‌دهند زیرا به آنها کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشند. افراد شاد به این مساله واقف‌اند که حس بدی خواهند داشت اگر از خواب خوب محروم بمانند.

سعی کنید همیشه در زمان حال زندگی کنید

تا وقتی یاد نگیرید در زمان حال زندگی کنید نمی‌توانید از تمام توانایی ها و پتانسیل خود بهره ببرید. زندگی در زمان حال و لحظه‌ای که اکنون در آن هستیم بسیار ارزشمند است‌. لازم است به این نکته توجه داشته باشید هر چقدر درباره اتفاقات گذشته یا عملکردتان درباره مسائل مختلف خود را سرزنش کنید باز هم نمی‌توانید گذشته را تغییر دهید. این غیرممکن است اگر مدام در زمان دیگری باشید و در لحظه زندگی نکنید اما بتوانید خوشحال باشید؛ چون «زمان حال» را از دست می‌دهید و نمی‌توانید واقعا همه چیز را در اطراف‌تان درک کنید.

زندگی در حال

برای زندگی در زمان حال باید دو کار انجام دهید:

  1. گذشته خود را با وجود تمام اتفاقات تلخ و شیرین بپذیرید. اگر نتوانید گذشته را بپذیرید هرگز اتفاقات ناراحت کننده‌ی گذشته راحت‌تان نخواهد گذاشت و با این کار زمان حال و آینده خود را خراب می کنید، زیرا آینده روزی به گذشته تبدیل خواهد شد.
  2. قبول کنید هیچ تضمینی برای آینده وجود ندارد و شما نمی‌توانید کنترل همه چیز را در دست بگیرید. باید بپذیرید نگرانی در زندگی جایی ندارد. مارک تواین می‌گوید:

نگران بودن همانند پرداخت بدهی‌ای است که هرگز نداشته‌اید.

 

همواره به خودتان عشق بورزید

اغلب افراد دیگران را لایق اتفاقات خوب می‌دانند و انتظار دارند تمام چیزهای خوب برای دوستان‌شان باشد اما خود را شایسته‌ی اتفاقات، آدم‌ها و چیزهای خوب نمی‌دانند. شاید برایمان سخت است قدردان توانایی‌ها و شایستگی‌هایمان باشیم. باید سعی کنید لایق بودن خود را بپذیرید و نقاط قوت خود را درک کنید. تحقیقات نشان می‌دهد تمرین قدردانی و دوست داشتن خود، باعث سلامتی روزافزون می‌شود، سلامت روانیرا بهبود می‌دهد و باعث می‌شود برای انجام کارها اعتماد به نفس کافی داشته باشیم و انجام وظایف‌مان را به تعویق نیندازیم.

قدر داشته‌های خود را بدانید

گاهی به این موضوع فکر کنید در زندگی‌تان چقدر برای داشتن چیزهای خوب قدردان بوده‌اید. اگر برای داشته‌هایتان سپاسگزار باشید باعث می‌شود سطح هورمون کورتیزول در بدن‌تان 23 درصد کاهش پیدا کند و خلق و خوی بهتری داشته باشید. تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد افرادی که در طول روز برای داشتن چیزهای خوب قدردان هستند و این نگرش را در خود تقویت می‌کنند، حال روحی و جسمی بهتری دارند و پرانرژی‌تر هستند.

قدردانی -  قدردانی آنچه داریم

ورزش کنید

ورزش و تحرک بدن به مدت 10 دقیقه، باعث آزاد شدن یک آمینو اسید 4 کربنه و غیرپروتئینی با نام GABA (گابا آمینو بوتریک اسید) می‌شود. این آمینو اسید از مهم‌ترین انتقال‌دهنده‌های عصبی به شمار می‌رود که باعث می‌شود مغزتان احساس آرامش کند و تکانه‌های خود را تحت کنترل داشته باشد. افراد خوشحال، برنامه‌ی ورزشی منظمی دارند و به آن پایبند هستند زیرا به خوبی می‌دانند با ورزش کردن، خلق و خوی بهتری خواهند داشت.

بدی‌های دیگران را ببخشید اما از آن‌ها درس بگیرید

ضرب‌المثل معروفی در این‌ باره وجود دارد:

اگر یک بار مرا گول بزنی، تو باید خجالت زده شوی اما اگر دوباره گول تو را بخورم، من باید شرمنده‌ی خودم باشم.

افراد خوشحال، بدی‌های دیگران را می‌بخشند اما آن را فراموش نمی‌کنند زیرا نمی‌خواهند کینه وارد قلب‌شان شود. آنها به این درک رسیده‌اند که احساسات منفی‌ای که با کینه ایجاد می‌شود یک واکنش اضطراب‌زاست و می تواند آسیب‌های مخربی روی سلامتی و خلق و خوی‌شان داشته باشد. افراد خوشحال می‌دانند که نباید چنین ضربه‌ی سنگینی را از نظر روانی بخورند.

اگر افراد خوشحال دیگران را می‌بخشند بدین معنا نیست که به فرد مقابل فرصت می‌دهند دوباره کار خود را تکرار کنند بلکه چون به خودشان اهمیت می‌دهند نمی‌گذارند به خاطر بدرفتاری دیگران آسیب روحی ببینند و به همین دلیل اجازه می‌دهند همه چیز به سرعت بگذرد و سعی می‌کنند در دفاع از خود در مقابل آسیب‌های احتمالی دیگران در آینده با قاطعیت رفتار کنند.

احساسات خود را به خوبی بشناسید

تلاش برای سرکوب احساسات‌تان نه تنها حس بدی در شما ایجاد می‌کند بلکه از نظر روانی نیز آسیب‌زاست. باید یاد بگیرید احساسات خود را بپذیرید ، زیرا پذیرش احساسات میزان استرس را در شما کاهش داده و خلق و خویتان را بهتر می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد رابطه‌ی مستقیمی بین پذیرش و ابراز احساسات با طول عمر وجود دارد. محققان می‌گویند افرادی که حداقل 100 سال عمر می‌کنند نسبت به دیگران بیشتر در طول زندگی‌شان احساسات خود را بروز داده‌اند.

شناخت احساسات خود

روی چیزهایی تمرکز کنید که تحت کنترل‌تان هستند

به جای اینکه وقت و انرژی خود را روی چیزهایی بگذارید که تحت کنترل‌تان نیست و بیشتر دچار اضطراب و نگرانی شوید، به دنبال چیزهایی باشید که تحت کنترل شما هستند. آیا مسیر رفت و آمدتان به محل کار طولانی است؟ قطعا نمی‌توانید کارتان را رها کنید چون به آن احتیاج دارید یا شغل موردعلاقه‌تان است. پس چرا باید برای طولانی بودن مسیر ناراحت شوید، آیا بهتر نیست در مسیر به یک کتاب صوتی گوش دهید یا چند کلمه انگلیسی یاد بگیرید؟ پای‌تان در هنگام ورزش آسیب دیده و نمی‌توانید ورزش کنید؟ به جای اینکه روی آسیب پایتان تمرکز کنید و بیشتر احساس ناراحتی کنید، به دنبال آب‌درمانی باشید، پس هم به سلامت پایتان کمک می‌کنید و هم از این ورزش مفرح لذت می‌برید. اغلب با تمرکز روی چیزهایی که تحت کنترل‌مان نیستند، تنها خودمان را اذیت می‌کنیم و اجازه می‌دهیم این موارد ما را عقب بیندازند. افراد خوشحال همیشه به چیزهای مثبت فکر می‌کنند و از شکست های گذشته می‌گذرند، زیرا این شکست‌ها نتیجه عوامل بیرون از خودشان است پس چه لزومی دارد تا ابد آنها را با خودشان نگه دارند و این حس بد را مدام تجربه کنند.

کنترل تغییر افکار را به دست آورید

در مورد طرز تفکر دو نگرش مختلف وجود دارد؛ عده‌ای طرز تفکر ثابت دارند و عده‌ای دیگر بر این باورند که می‌توان طرز فکر را رشد داد، این بدین معناست که برخی افراد می‌توانند روی خودشان کار کنند و افکارشان را تغییر دهند. در مقابل، افراد با طرز تفکر ثابت باور دارند که نمی‌توانند خودشان را تغییر دهند. قضیه وقتی حاد می‌شود که این افراد در روند زندگی‌شان دچار چالش می‌شوند، مواجه شدن با چالش‌ها با این طرز تفکر غیرممکن است زیرا افراد با طرز تفکر ثابت به این باور رسیده‌اند که همه چیز از کنترل‌شان خارج است و نمی‌توان جلوی هیچ یک از امور را گرفت. در طرف دیگر، عده‌ای اعتقاد دارند می توان طرز تفکر را تغییر داد و رشد کرد. آنها با موانع و مشکلات مقابله می‌کنند و پیروزی در برابر مشکلات باعث خوشحالی‌شان می شود. افراد با طرز تفکر ثابت نمی‌توانند ذهنیت خود را نسبت به مسائل مختلف تغییر دهند و این سبب می‌شود در مقابل چالش‌های زندگی از پا درآیند. اما افراد خوشحال از چالش‌ها استقبال می کنند و این برای آنها فرصتی برای یادگیری به حساب می آید.

خصوصیات افراد خوشحال شما را در شاد بودن همراهی نمی‌کند، بلکه این ویژگی‌ها از شما انسان بهتری می‌سازد. پس سعی کنید بیشتر روی خودتان کار کنید و با کسانی معاشرت داشته باشید که نزدیکی بیشتری با شما دارند و می‌توانید اوقات خوشی را با آنها سپری کنید.

منبع: linkedin

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-24 00:43:16
دسته بندی ها