موسیقی می‌تواند باعث افزایش تمرکز و بازدهی شود

14 اردیبهشت 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - موسیقی می‌تواند باعث افزایش تمرکز و بازدهی شود
موسیقی می‌تواند باعث افزایش تمرکز و بازدهی شود
امتیاز مطلب: 65%

موسیقی، خلاقیت انسان را به نمایش می‌گذارد. اما آیا فکر می‌کنید خود موسیقی هم می‌تواند قدرت خلاقیت را در شما برانگیزد؟ با یوکن همراه باشید.

امروزه موسیقی با فضای کاری مدرن درآمیخته است. همچنان که آثار هنری به زیبایی مکان اضافه می‌کنند، موسیقی هم زمان را زیباتر می‌کند. اکنون قصد داریم درباره تاثیر موسیقی روی عملکرد شما صحبت کنیم.

در حال حاضر، بیشتر وقت خود را در محل کار سپری می‌کنیم و خیلی از کارها را با کامپیوتر انجام می‌دهیم، پس موسیقی به عنوان راهکاری برای تحمل کارهای خسته‌کننده به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ی ما تبدیل شده است.

موسیقی چه تاثیر شگفت انگیزی روی عملکرد شما دارد؟

کار ها و فعالیت های جدید-خلاقیت-

موسیقی باعث لذت‌بخش‌تر شدن کارهای تکراری می‌شود

تاثیر موسیقی به این مساله بستگی دارد که چقدر نیاز است در کاری که انجام می‌دهید غرق شوید، این بدین معناست که آن کار تا چه اندازه به خلاقیت شما نیاز دارد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد اگر یک کار از پیش‌ تعیین‌شده و تکراری باشد، موسیقی می‌تواند به انجام بهتر آن کمک کند.

تحقیقات زیادی برای نشان دادن رابطه‌ی میان بازدهی افراد هنگام انجام کارهای تکراری و گوش دادن به موسیقی زمینه در حین انجام آن کار، به انجام رسیده است. نتایج نشان می‌دهد موسیقی کارهای تکراری را لذت‌بخش‌تر می‌کند و می‌توان از آن برای تقویت منافع اقتصادی بهره برد.

به عنوان مثال، کارمندانی که در خط تولید کار می‌کنند هنگام گوش دادن به موسیقی شاهد افزایش رضایت و بازدهی خود هستند.

جدیدترین مطالعات نشان می‌دهد خودِ موسیقی باعث بهبود عملکرد نمی‌شود، بلکه حال و احساس خوبی که گوش دادن به موسیقی موردعلاقه‌تان ایجاد می‌کند سبب بهبود عملکرد شما حین گوش دادن به موسیقی خواهد شد.

این مساله به اثبات رسیده است که موسیقی‌هایی با آهنگ ناهمگن تاثیر زیادی روی بازدهی ندارند، در حالیکه موسیقی‌های مُد ماژور (قانون مد ماژور: پرده- پرده- نیم‌پرده- پرده- پرده- پرده- نیم‌پرده) نتایج بهتری را نشان می‌دهند، به طوری که «افرادی که به موسیقی زمینه مُد ماژور گوش می‌دهند، شاهد افزایش چشمگیری در عملکردشان هستند.»

موسیقی یعنی فرار از فضاهای کاری پر سروصدا

امروزه تمایل زیادی به دفتر کار باز (Open Office) وجود دارد، اما یک مساله به اثبات رسیده است: کار کردن در محل کار پر سروصدا، سبب کاهش عملکرد افراد می‌شود. لازم به ذکر است، برخلاف تصور مدیران، استفاده از هدفون خیلی هم باعث پرت شدن حواس نمی‌شود و گاهی به افزایش عملکرد کمک می‌کند.

دکتر لزیوک (Lesiuk) از جمله افرادی است که تحقیقاتی درباره نحوه‌ی تاثیر موسیقی روی عملکرد افراد در محل کار انجام می‌دهد. در یکی از تحقیقات او که روی عملکرد متخصصان فناوری اطلاعات انجام شد، این نتیجه به دست آمد که افرادی که به موسیقی گوش می‌دهند، کارهایشان را با سرعت بیشتری انجام می‌دهند و ایده‌های بهتری دارند، زیرا موسیقی آنها را سرحال می‌کند. پس سرحال شدن به عنوان اصلی‌ترین دلیل افزایش عملکرد تلقی می‌شود و موسیقی در بهبود روحیه افراد نقش دارد.

محل کار دارای طراحی باز امکان تعامل و همکاری را فراهم می‌کند، اما سروصدای آن برای افرادی که می‌خواهند روی کارشان تمرکز کنند چندان خوشایند نیست. اگر یک اتاق جداگانه برای این افراد نباشد، استفاده از هدفون راهکار مناسبی خواهد بود.

تمرکز- خلاقیت- ارامش- دور بودن از صداهای مزاحم

صدای پس زمینه باعث اوج خلاقیت می‌شود

برای افرادی که می‌خواهند در جلسات و فضای کاری خلاقانه به موسیقی گوش کنند، بودن یک عامل انگیزنده تاثیر به‌سزایی دارد و بهترین شرایط را به‌وجود می‌آورد.

محققان می‌گویند درجه‌ی کمی از صدای محیط می‌تواند خلاقیت را به جریان بیندازد، اما سروصدای زیاد تمرکز کردن را مشکل می‌کند. وقتی مشغول انجام یک کار مهم هستید حضور صداهای گوش خراش و آزاردهنده مانع کارتان می‌شود و تمام تمرکز را می‌گیرد.

مطالعه ای در سال 2015 نشان داد وقتی می‌خواهید صداهای مزاحم اطراف‌تان را با صدای پس زمینه بپوشانید، صداهای طبیعی مانند صدای امواج ساحل علاوه بر پوشش صدای مزاحم می تواند به بهبود تمرکزتان نیز کمک کند.

پس یک صدای پس‌زمینه آرام انتخاب کنید، فرقی ندارد آن را به‌وجود آورید یا به طور طبیعی ایجاد شود.

موسیقی باکلام می تواند باعث حواس پرتی‌تان شود

برای انجام کارهای فیزیکی یا کارهایی که نیاز به تمرکز بالایی ندارند، موسیقی باکلام فایده‌ی زیادی دارد؛ اما هنگام انجام کارهای دقیق باعث به‌هم‌زدن تمرکزتان می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد صحبت قابل‌فهم (صحبتی که به وضوح شنیده و درک شود) باعث حواس پرتی می شود. بدترین مشکل یک دفترکار شلوغ این است که مدام تمرکزمان را به‌هم می‌زند تا به حرف‌های قابل شنیدن و قابل‌فهم دیگران گوش کنیم. در یک تحقیق، 48 درصد افراد تحت آزمایش صحبت‌های قابل‌فهم را مهم‌ترین عامل حواس‌پرتی خود اعلام کردند.

انجام کاری که زبان در آن نقش دارد (مانند نوشتن) در حین گوش دادن به موسیقی باکلام، همانند این است «در حالی‌که یک نفر هم‌زمان با شما صحبت می‌کند، با فرد دیگری حرف بزنید.» پس موسیقی باکلام تمرکزتان را به‌هم می‌ریزد و باعث می‌شود به بن‌بست برسید.

از طرف دیگر، موسیقی باکلام می‌تواند روی فعالیت‌های خلاقانه‌ای که مستقیما با فعالیت‌های کلامی ارتباط ندارند، تاثیر بگذارد. تحقیقی که روی توسعه‌دهندگان نرم‌افزار انجام شد نشان داد موسیقی باکلام بازدهی کار آنها را بالا می‌برد.

بهبود تمرکز و ارامش

موسیقی آشنا باعث بهبود تمرکز می‌شود

اگر برای انجام پروژه ای نیاز به تمرکز بالایی دارید، گوش دادن به موسیقی آشنا بسیار مفید خواهد بود. این درحالیست که موسیقی جدید می‌تواند تمرکزتان را پایین بیاورد زیرا باعث غافلگیری می‌شود؛ زیرا نمی دانید باید منتظر چه چیزی باشید، با دقت گوش می‌دهید و تمرکزتان کاهش می‌یابد. اما در موسیقی آشنا می‌دانید کلمه‌ی بعد چیست و توجه به آن به تمرکز کمتری نیاز دارد.

در محل کار به سراغ چه نوع موسیقی‌ای برویم؟

هر موسیقی‌ای که بیشتر دوست دارید را انتخاب کنید، با این‌که سلیقه‌ی اغلب مردم بازه‌ی وسیعی را در بر می‌گیرد، مشخص کردن نوع خاصی از موسیقیِ مناسب، سخت و غیرممکن است.

اکنون چند سبک موسیقی را معرفی می‌کنیم که مفید بودن‌شان به اثبات رسیده است:

موسیقی کلاسیک (باروک)

موسیقی کلاسیک، بدون کلام و پرطرفدار به عنوان بهترین شکل هنر معرفی می‌شود. تحقیقات نشان می‌‌دهد میزان تاثیر موسیقی کلاسیک روی عملکرد، بسیار چشمگیر است. با این حال، تمام موسیقی‌های کلاسیک تاثیر یکسانی ندارند. مثلا موسیقی زیبای «برای الیزه» اثر بتهوون خیلی بهتر از موسیقی مهیج و پرتلاطم «توکاتا و فیوگ» اثر باخ است.

موسیقی الکترونیکی

موسیقی پس‌زمینه از نوع الکترونیک امبینت (Ambient)، به نیاز ما پاسخ می‌دهد و در عین حال باعث جلب توجه نمی‌شود. موسیقی الکترونیکی حالتی تکرارشونده دارد، اما تکراری زیبا و خوب.

برخلاف فرازونشیب های یک قطعه‌ی موزون، سازندگان موسیقی الکترونیکی به دنبال خلق «گریز صوتی«» هستند که در آن چند ملودی برجسته به صورت پشت سرهم و براساس ملودی قبلی ایجاد می‌شوند.

در این موسیقی، نقطه‌ی ثقل آهنگ به بهبود تمرکز کمک می‌کند و در عین حال بخش‌های تکراری آن باعث حواس‌‌پرتی نمی‌شود.

موسیقی بازی‌های ویدیویی

این موسیقی با این هدف ساخته شده تا تجربه‌ی بازی را واقعی‌تر و دلنشین‌تر کند و در عین حال باعث حواس‌پرتی هم نشود.

بهترین گزینه برای «موسیقی‌ای که به تمرکز بیشتر کمک می‌کند»، آهنگ سری بازی‌های سیم‌سیتی (SimCity) است که طرفداران زیادی در ردیت دارد. این موسیقی به گونه‌ای طراحی شده که در عین ملایم بودن، بسیار لذت‌بخش است و تمرکز برای انجام فعالیت‌های بازی را برهم نمی‌زند.

دیگر سبک‌های موسیقی

هر موسیقی‌ای که آنقدر ملایم باشد که باعث منحرف شدن تمرکز و حواس نشود می‌تواند مناسب باشد.

اگر موسیقی باکلام حواس‌تان را پرت نمی‌کند، این نوع موسیقی را انتخاب کنید.

از هر سبک موسیقی می‌توانید استفاده کنید، اما باید بدانید صدای پس‌زمینه مهم‌ترین فاکتور برای تمرکز بیشتر است.

موسیقی پس زمینه

امروزه اغلب جوانان به دنبال این نوع موسیقی هستند، اگر این سبک خوشایندتان نیست نگران نباشید؛ گاهی موسیقی لذت‌بخشِ سکوت، از هر چیزی بهتر است.

برخی‌ها از سکوت گریزان هستند. دو راهکار برای حل این مشکل وجود دارد:

نویز معمولی: اگر در جایی کار می‌کنید که صداهای گوش‌خراش و غیرقابل تحمل مانند صدای ساخت و ساز وجود دارد، یک نویز سفید با بسامد پایین به عنوان صدای پس‌زمینه می تواند کمک‌کننده باشد.

حالت بارانی: حتی وقتی در فصل تابستان هستید و خبری از باران نیست، با پخش صدای باران فرض کنید بیرون دارد باران می‌بارد. با این کار، توفان ملایمی را اطراف خود تجسم خواهید کرد که به تمرکز هر چه بیشترتان کمک می‌کند. حتی می‌توانید تصویر یک شومینه‌ی روشن را هم تجسم کنید تا حال بهتری پیدا کنید.

 

محیطی که به‌وجود می‌آورید روی رفتارتان تاثیر می‌‌گذارد. برای این‌که بهترین موسیقی را برای روز کاری‌تان انتخاب کنید، دقت زیادی به خرج دهید. موسیقی‌های مختلف را امتحان کنید تا به بهترین ترکیب دست یابید. پس قبل از فشار دادن دکمه‌ی پخش (play)، به دنبال بهترین انتخاب باشید.

منبع: helpscout

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-05 15:09:10
دسته بندی ها