5 قدم تا کنار گذاشتن افکار بازدارنده و محدودکننده

20 اردیبهشت 1399 - 6:00
موفقیت فردی - 5 قدم تا  کنار گذاشتن افکار بازدارنده و محدودکننده
5 قدم تا کنار گذاشتن افکار بازدارنده و محدودکننده
امتیاز مطلب: 75%

گاهی بزرگترین چیزی که شما را از دست‌یابی به موفقیت‌های بزرگتر دور می‌کند آن چیزی است که ممکن است فکرش هم به ذهن‌تان نرسد. این موانع بزرگ، محدودیت‌ها و باورهای اشتباهی هستند که می‌توانند سد راه موفقیت شما باشند. با یوکن همراه باشید.

دکتر اندرو شاته می‌گوید:

باورهای بازدارنده از آن دسته باورهای محدودکننده‌ای هستند که هر فردی ممکن است در سطح ناخودآگاه داشته باشد. همین افکار محدودکننده به راحتی روی اعتماد به نفس، وضعیت روحی و موفقیت‌های ما تاثیر منفی می‌گذارند.

او در ادامه می گوید:

اغلب اوقات فکر می‌کنیم باورهایی همانند این‌که باید تمام کارها بدون عیب و نقص انجام شوند، سبب رسیدن افراد به سمت تعالی می‌شود. اما این باور اشتباه است و ما انسان ها به سبب ویژگی‌های ذاتی‌مان نمی‌توانیم هیچ کاری را بی‌نقص انجام دهیم.

به عقیده‌ی شاته، عدم رسیدن به موفقیت در تحقق این بی‌نقصی به طور مداوم، می‌تواند منجر به آزردگی، دلسردی، سرافکندگی و استیصال فرد شود.

برای کنار گذاشتن افکار بازدارنده و رهایی یافتن از آن‌ها، پنج قدم زیر را طی کنید:

قدم اول: مراقب زبان‌تان باشید

به گفته ی دکتر اندرو ویتمن، مشاور و نویسنده، یکی از بزرگترین افکار بازدارنده، گفتن جملاتی همانند این است: «این کار غیرممکن است» یا «مجبورم». احساس ترس یا مقاومت در افراد، می‌تواند نشانه‌ای باشد بر این‌که باوری ناخودآگاه سبب بروز این واکنش‌ها می‌شود.

مانع ها-حل بحران ها

قدم دوم:‌ مراقب موانع باشید

در کجای زندگی‌تان احساس متوقف شدن می‌کنید؟ در چه جایی از نظر احساسی واکنش افراطی از خود نشان می‌دهید؟ شاته می‌گوید یافتن حوزه‌های نارضایتی و جستجو به دنبال علل تعلل در ایجاد تغییر می‌تواند راهی برای شناسایی باورهای محدودکننده باشد.

به گفته‌ی شاته، باورهای بازدارنده در سه دسته جای می‌گیرند:

1. کامیابی

این حالت وقتی ایجاد می‌شود که فکر می‌کنید باید تمام کارها را درست انجام دهید و عملکرد بی عیب و نقصی داشته باشد، یا این‌که باید همه‌ی کارها را خودتان انجام دهید. قطعا تحقق هیچ یک از این باورها ممکن نیست.

2. اجتماعی

باورهایی که در این دسته قرار می‌گیرند شامل احساس وظیفه برای راضی نگه داشتن دیگران یا به عهده گرفتن نقش‌های خاصی برای آن‌هاست. فرد ممکن است در این وضعیت احساس کند برای راضی نگه داشتن دیگران باید نیازهای خود را نادیده بگیرد.

3. کنترل

ممکن است فرد فکر کند باید سطح بالایی از کنترل را روی زندگی‌‌اش داشته باشد و باور دارد با رسیدن به این میزان کنترل، زندگی بهتری را تجربه خواهد کرد. به همین دلیل انرژی زیادی برای رسیدن به خواسته‌ی غیرممکن خود صرف می‌کند.

قدم سوم: باور به ناتوانی را رها کنید

ویتمن می‌گوید باورهای بازدارنده می‌توانند در دوران کودکی شکل بگیرند، به همین دلیل گاهی بسیار مستحکم هستند. اما وقتی توانستید پیدایشان کنید، باید با رها کردن اید‌ه‌ی شکست‌ناپذیر بودن این باورها، آن‌ها را به حال خودشان بگذارید. اگر فکر می‌کنید چنین کاری غیرممکن است، حتما افکار خود را مورد بازبینی قرار دهید. او می‌گوید وقتی مشغول تماشای فیلمی‌ هستید که می‌دانید واقعی نیست، در واقع دارید همین کار را انجام می‌دهید. وقتی موفق شدید باورهای محدودکننده را نادیده بگیرید، از خودتان بپرسید چطور می‌توانید کاری که دوست دارید، اما احساس می‌کنید قادر به انجامش نیستید را به انجام برسانید؟

ویتمن در این‌باره می‌گوید:

اگر با خود فکر کنید چطور می‌توانم فلان کار را انجام دهم، مغزتان شروع به فعالیت می‌کند و تمام اطلاعاتی که برای انجام آن نیاز دارید را به کار می‌گیرد. پس در موقعیت توانستن یا پیدا کردن راه حل مناسب برای موضوع موردنظر قرار خواهید گرفت.

مسیر زندگی-اهداف بزرگ

قدم چهارم: هدفی بزرگتر از هدف اولیه خود داشته باشید

دکتر پاتریشیا فرل، نویسنده و روانشناس می‌گوید: «وقتی به دنبال راهی برای رسیدن به هدف موردنظرتان بودید، قدم بعدی این است که هدفی بزرگتر از خواسته‌ی ابتدایی خود، اما در همان جهت برای خود در نظر بگیرید.» او می‌گوید: «هدفی انتخاب کنید که به حرکت شما در مسیر هدف اولیه‌تان کمک کند، اما هدفی باشد که کمی‌ از محدود‌ه‌ی آسایش‌تان فراتر برود. شاید خیلی زود به این هدف نرسید، اما هر چقدر بیشتر در این مسیر تلاش کنید، اعتماد به نفس‌تان بیشتر می‌شود. حتما می‌دانید اعتماد به نفس بالا، با باورهای بازدارنده مقابله می‌کند.»

ازادی-افکار خود-کنترل زندگی خود

قدم پنجم: کنترل زندگی خود را به دست بگیرید

شاته معتقد است زندگی با باورهای بازدارنده همانند این است که روی حالت اتوماتیک پرواز باشید. در این وضعیت اجازه می‌دهید نیروی دیگری به شما بگوید کجا چه مانوری بدهید. او در ادامه می‌گوید تلاش برای پیدا کردن و حذف باورهای محدودکننده می‌تواند شما را از حالت منفعل رها کند و به شما احساس آزادی ببخشد.
شاته می‌گوید:

باورهای بازدارنده و محدودکننده، گزاره‌های گسترده‌ای هستند که به شما می‌گویند دنیا چگونه باید باشد. به همین دلیل هرچقدر بیشتر ذهن‌تان را از آن‌ها دور کنید، روی بخش‌های وسیع‌تری از زندگی خود کنترل پیدا می‌کنید.

 

منبع: fastcompany

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-05 15:18:28
دسته بندی ها