6 راهکار مبارزه با ناامیدی

7 اسفند 1399 - 11:00
انگیزشی - 6 راهکار مبارزه با ناامیدی
6 راهکار مبارزه با ناامیدی
امتیاز مطلب: 86%

هر فردی در زندگی خود با فراز و نشیب‌هایی مواجه می‌شود. اما برای گذشتن از این شرایط نیاز به امید داریم. مادری که چشم به آینده‌ی فرزندش دارد، کارمندی که تلاش می‌کند ترفیع بگیرد یا کسی که به تازگی عزیزش را از دست داده است، همه‌ی ما نیازمند امید هستیم. برای امید داشتن باید از منطقی بودن بیش از اندازه دست برداریم. باید به این باور برسیم فرصت های بهتری در انتظار مان خواهد بود. حتی اگر اوضاع بر وفق مرادمان نیست، باید در ذهن‌مان امیدوار باشیم. با یوکن همراه باشید. اگر شما هم نسبت به آینده ناامید هستید، در ادامه شش راهکار را معرفی می‌کنیم که ریشه‌ی امید را در زندگی‌تان می‌پروراند:

ارزشمند بودن زمان-موفقیت-پیشرفت

1. هر پیشرفتی را ارزشمند بدانید

اگر در احساسات منفی غرق شده‌اید و حس ناامنی می‌کنید، متوقف شوید و راهی برای مراقبت از خود پیدا کنید. پیاده رویپیاده روی ، ارتباط با دوستی صمیمی، رفتن به سفری کوتاه، گوش دادن به موسیقی ، مدیتیشن یا نوشتن، همه می‌توانند به شما کمک کنند. باید هر کاری از دست‌تان برمی آید انجام دهید تا زندگی‌تان به وضعیت عادی برگردد.

هر پیشرفتی را هرچقدر کوچک ارزشمند بدانید. هر گامی که بر می‌دارید باارزش است و شما را به رویا هایتان یک قدم نزدیک‌تر می‌کند. با تنفس عمیق و آگاهانه و قدردانی از چیزهایی که دارید، روی زمان حال تمرکز کنید.

2. اهداف و چشم‌اندازتان را مورد بازبینی قرار دهید

وقتی به مانعی برخورد کردید، اهداف و چشم‌اندازتان را بازنگری کنید. تمام جزئیات هدف‌تان را مشخص کرده و به خودتان یاداوری کنید چه چیزی باعث شد چنین هدفی برای خودتان اتخاذ کنید. برای مثال اگر می‌خواهید به وزن ایده‌آل‌تان برسید، آیا به دستور پزشک است یا خودتان می‌خواهید سلامت بیشتری داشته باشید؟

نکته‌ی کلیدی این است که برای خودتان اهدافی تعیین کنید که باعث انگیزه‌بخشی‌تان می‌شود و خود را متعهد به انجام آن‌ها می‌دانید. این اهداف در سایه‌ی چشم‌انداز به‌هم مرتبط می‌شوند، چشم‌اندازی که برای مقابله با موانع به شما انرژی می‌دهند.

برای خودتان دفترچه‌ای تهیه کنید و تمام چیزهایی که می‌خواهید به آن برسید را با جزئیات دقیق توصیف کنید.

3. از انتظارات غیرممکن دست بکشید

یکی از دلایلی که انگیزه‌تان را از دست می‌دهید، داشتن انتظارات دور از دسترس است. اغلب اوقات به دلیل داشتن اهداف غیر واقعی دچار ناامیدی می‌شویم. منظور از غیرواقعی لزوما این نیست که نمی‌توانید به این اهداف برسید، بلکه شاید رسیدن به آن‌ها نیاز به زمان و منابع بیشتری داشته باشد.

به عنوان مثال فرض کنید کسب و کاری را به تازگی راه‌اندازی کرده‌اید، به جای تمرکز روی سود چند میلیونی، روی تناسب هزینه‌ها و درآمدها و بهبود عملکرد تان تمرکز کنید. خصوصا در مراحل ابتدایی، اهداف قابل دسترس، روشن و مثبت تعیین کنید. انتظارات منطقی که رسیدن به آن‌ها آسان است، شما را به ادامه مسیر ترغیب می‌کنند.

برنامه ریزی-مقابله با احتمال شکست

4. برنامه جایگزین داشته باشید

گاهی ممکن است برنامه‌تان آن‌طور که انتظار دارید، پیش نرود. پذیرش احتمال شکست بدون احساس سرخوردگی و ناامیدی مشکل است. اما باید بدانید داشتن برنامه جایگزین، به کنار آمدن با احتمال شکست کمک قابل توجهی می‌کند.

برنامه جایگزین چتر نجات شماست؛ وقتی همه چیز به‌هم می‌ریزد به کمک‌تان می‌آید. برای داشتن طرح جایگزین، باید بدانید چه چیزی طرح قبلی را با مشکل مواجه کرده است. چه کارهایی را می‌توانید به طور متفاوت انجام دهید؟ چه درسی گرفته‌اید و این نکات چطور در اجرای درست به شما کمک می‌کند؟ می‌توانید از دوستان یا مشاور کمک بگیرید تا توانایی درک‌تان بهبود یابد.

با داشتن طرح جایگزین، پذیرش این نکته که شکست نه پایان داستان، بلکه انحرافی در مسیر است، ساده‌تر می‌شود.

5. به دنبال منابع انگیزه‌بخش باشید

امید همانند شعله‌ی شمعی است که بدون هیچ پشتیبانی، بالاخره می‌سوزد و تمام می‌شود. ما نیاز به عناصری داریم که امید به آینده را در ما بر می‌انگیزند. روش‌های انگیزه‌بخشی زیادی وجود دارد. مانند تایید و جشن گرفتن موفقیت‌های کوچک و به یاد آوردن موانعی که توانستیم با موفقیت پشت سر بگذاریم.

برای انگیزه بخشی می‌توانید از موسیقی، کتاب ها، فیلم ‌ها و داستان زندگی افراد موفق ، الهام بگیرید. یکی از منابع الهام‌بخش وقت‌گذرانی با افرادی است که بسیار خوش‌بین هستند. پس بهترین منبع انگیزه بخش را برای خودتان پیدا کنید.

انگیزه-خوش بین

6. چشم‌اندازی برای خود داشته باشید

پیدا کردن امید با وجود چشم‌انداز‌ی انگیزه‌بخش از آینده آسان‌تر است. پس باید چشم‌اندازی روشن برای خود داشته باشید.

هدف گذاری ، داشتن چشم‌انداز وتصویر سازی، راه‌هایی برای تحقق رویاها هستند. با تکرار و تمرین این راه‌ها، چشم‌انداز ملموس‌تر و قابل دسترس خواهند شد. روشن کردن اهداف باعث می‌شود آن‌ها واقعی به نظر برسند و به راهنمایی برای تمرکز انرژی‌مان در جهت پیش‌روی تبدیل شوند.

منبع: lifehack

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-26 02:40:14
دسته بندی ها