4 راهکار ساده برای تقویت اراده و غلبه بر بی‌ارادگی

13 خرداد 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - 4 راهکار ساده برای تقویت اراده و غلبه بر بی‌ارادگی
4 راهکار ساده برای تقویت اراده و غلبه بر بی‌ارادگی
امتیاز مطلب: 84%

آیا درباره وسوسه خوردن شیرینی و شکلات، چک کردن گوشی، خرید و خیلی کارهای دیگر راه چاره‌ای ندارید؟ پس باید اراده‌تان را تقویت کنید. اراده چیزی است که همه از آن بهره‌مندیم، اما میزان اراده‌ی هر یک از ما با دیگری متفاوت است. با یوکن همراه باشید.

اراده جوهره‌ی خویشتن‌داری است و خویشتن‌داری برای مقابله با وسوسه‌های درون و رسیدن به اهداف ضروری است.

به عقیده‌ی روی بامایستر، روانشناس مشهور، اراده یک منبع محدود است. اما تقویت خویشتن‌داری و غلبه بر بی‌ارادگی خیلی هم کار سختی نیست.

در ادامه مقاله، 4 راهکار ساده برای غلبه بر بی‌ارادگی و تقویت خویشتن‌داری معرفی می‌کنیم که از طریق آن‌ها می‌توانید اراده خودتان را تقویت کنید و در مقابله وسوسه‌ها مقاومت کنید.

با دقت بیشتری به نقش اراده در زندگی روزمره‌تان فکر کنید. وقتی ساعت زنگ‌دار به صدا در می‌آید، تنها اراده است که شما را از رختخواب گرم و نرم‌تان جدا می‌کند. وقتی تاکسی دیر می‌رسد و چند دقیقه منتظر می‌مانید، حرص و جوش زیادی می‌کنید، پس دیگر از آن زمان‌هایی که خود را از خرید کفش موردعلاقه‌تان منصرف می‌کنید یا سر ناهار به سیب‌زمینی سرخ‌شده نگاه نمی‌کنید، توقعی نمی‌شود داشت. اصلا تعجبی ندارد که وقتی همسرتان فراموش می‌کند شیر بخرد، جار و جنجال زیادی به پا کنید.

در زندگی با وسوسه‌های زیادی رو به رو می‌شویم که اراده و خویشتن‌داری ما را تضعیف می‌کنند. اما تحقیقات نشان می‌دهد می‌توانیم بدون این‌که خونسردی خود را از دست بدهیم، روزها را پشت سر بگذاریم و این کار خیلی هم سخت نیست. باید ببینید انجام هر کاری که رغبتی به آن نداریم مانند سرکوب کردن عصبانیت‌مان از مادرشوهر، مقابله با وسوسه‌ی انجام کاری که نباید انجام دهید، تمام کردن یک کار وقتی دلتان می‌خواهد آن را کنار بگذارید و... اراده‌ی شما را تضعیف می‌کند.

دکتر روی بامایستر (Roy Baumeister)، رئیس بخش روانشناسی اجتماعی در دانشگاه ایالتی فلوریدا، می‌گوید اراده همانند ماهیچه عمل می‌کند و باید از آن کار بکشید. اگر بیش از اندازه از اراده‌تان استفاده کنید، خسته می‌شود، اما می‌توانید برای کارایی بیشتر، استرس کمتر و شادتر بودن، آن را تقویت کنید.

برای این‌که بر بی‌ارادگی‌تان غلبه کنید، نیاز به چند عادت ساده دارید که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. در خط حمله بازی کنید

وقتی بامایستر در آلمان، کارگران را زیر نظر گرفت، از این نتیجه شگفت‌زده شد که افراد هر روز بین 3 تا 4 ساعت در مقابل تمایلات‌شان مقاومت می‌کردند. بیشتر این تمایلات، میل به خوردن، خوابیدن و استراحت بین کار بود. بامایستر در این پژوهش متوجه شد افرادی که اراده و خویشتن‌داری بیشتری دارند، وقت کمتری را صرف مقاومت در برابر تمایلاتشان می‌کنند. در ابتدا، این تحقیق باعث سردرگمی بامایستر شد. اگر خویشتن‌داری برای مقاومت در برابر تمایلات درونی است، پس چرا افرادی که خویشتن‌داری بیشتری دارند، کمتر از آن استفاده می‌کنند؟

پاسخ این بود: آن‌ها طوری زندگی‌شان را سرو سامان می‌دهند که از موقعیت‌های چالش‌زا دور بمانند. این افراد کسانی هستند که خودرویشان را قبل از خراب شدن، به تعمیرگاه می‌برند، برای انجام یک پروژه به خودشان زمان کافی می‌دهند و می‌توانند جلوی خورد و خوراکشان را بگیرند. افرادی که خویشتن‌داری بالایی دارند، به جای خط دفاع در خط حمله بازی می‌کنند، بدین معنا که خود را آماده می‌کنند تا با احتمال بیشتری به موفقیت دست یابند.

2. از آرامش قبل از طوفان استفاده کنید

آیا می‌توانید استرس‌های ناگهانی زندگی را کنترل یا پیش‌بینی کنید؟ قطعا نه، اما می‌توانید از لحظات سرشار از آرامش برای انجام کارهای مشکل استفاده کنید.

صحبت کردن با همسرتان درباره موضوعات بحث‌برانگیز را باید در زمان‌هایی که آرامش دارید انجام دهید. وقتی شغل جدیدی را در پیش گرفته‌اید، هم‌زمان به دنبال ترک سیگار هم نباشید. اگر با همسرتان دچار مشکل شده‌اید، هم‌زمان سعی نکنید وزن‌تان را پایین بیاورید و وقتی احساس می‌کنید در شرایط استرس‌زایی قرار گرفته اید، مثلا زمان پرداخت اقساط‌تان نزدیک است یا باید به زودی پروژه‌ای را تحویل دهید، از خودتان بپرسید: «من امروز، فردا و هفته‌ی آینده، چگونه از اراده‌ام استفاده خواهم کرد؟»

3. تعلل نکنید

تعلل و بهانه تراشی برای انجام کارها، همه‌گیر است و در حدود 95 درصد افراد می‌گویند مرتکب این اشتباه می‌شوند، اما 5 درصد باقی‌مانده چه کسانی هستند و چگونه اقدام می‌کنند؟ روانشناسان، دلیل تعلل ورزیدن را وسواس بی‌عیب و نقص انجام دادن کارها می‌دانند. البته انجام دادن کامل و بی‌عیب و نقص کارها عادت بسیار خوبی است، اما دکتر بامایستر و دکتر دیان تایس (Dianne Tice) می‌گویند در پشت این عادت، تکانش‌گری وجود دارد. وقتی افراد با تعلل کردن نگران و مضطرب می‌شوند، به این فکر می‌کنند که روحیه‌شان را با انجام کار دیگری بهتر کنند. اما آن‌ها تنها خودشان را گول می‌زنند، زیرا در نهایت مهلت انجام کاری که از انجام آن طفره می‌روند به پایان می‌رسد و آن‌ها خیلی بیشتر از کسانی که کارشان را طبق برنامه جلو می‌برند دچار استرس شده و خود را از نبود اراده کافی سرزنش می‌کنند. پس چه بهتر که تعلل نکنید و برای انجام کارهایتان اقدام کنید.

4. در هر شرایطی، اصول را در نظر بگیرید

وقتی در مسیر رسیدن به هدفی قرار دارید، شاید وسوسه شوید به کارهای دیگر مانند وعده‌های غذایی منظم و خواب خوب شبانه توجه نکنید. بدون شک نمی‌توانید با گرسنگی و بی خوابی، بر بی‌ارادگی خود غالب شوید و به مسیر خود ادامه دهید. پس وقتی احساس کردید نیروی اراده‌تان رو به افول است، کمی بادام یا یک سیب بخورید و یادتان باشد وقتی اراده‌تان تقویت می‌شود که به استراحت خود به اندازه تغذیه اهمیت دهید.

منبع: prevention

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-02 09:31:47
دسته بندی ها