برای بازاریابی محتوای خود استراتژی بچینید

11 دی 1398 - 4:00
بازاریابی اینترنتی - برای بازاریابی محتوای خود استراتژی بچینید
برای بازاریابی محتوای خود استراتژی بچینید
امتیاز مطلب: 95%

بازاریابی محتوا برگ برنده کسب و کارهای امروزی و بسیاری از استارتاپ ها محسوب می‌شود. با یوکن همراه باشید تا نکاتی در راستای استراتژی بازاریابی محتوای دیجیتال به شما آموزش دهیم.

برای این‌که بفهمیم بازاریابی محتوا دقیقاً چه می‌کند، ابتدا باید تعریفی مشترک از آن داشته باشیم. ساده‌ترین تعریف بازاریابی محتوا به استفاده از محتوا برای بازاریابی محصولات و خدمات اشاره می‌کند. در حقیقت بازاریابی محتوا با تمرکز بر مخاطب هدف (معمولاً آنلاین) بر روی ایجاد، انتشار و توزیع محتوا برنامه ریزی می‌کند تا بتواند مشتریان جدید جذب کند.

مولفه‌های استراتژی بازاریابی محتوا

استراتژی‌های بازاریابی محتوا از چند مؤلفه کلیدی برخوردار است، ازجمله آن‌ها شبکه های اجتماعی، وبلاگ، محتوای بصری، دارایی‌های محتوای غیر رایگان (ابزارها، کتاب الکترونیک، وبینار و محتوای آموزشی) است.

برای درک بهتر این موضوع می‌توان به یک نمونه اشاره کرد. فرض می‌کنیم شما یک شرکت ارائه خدمات حسابداری دارید و هدف شما سودآوری کسب‌وکار در سال جدید است. در قدم اول می‌توانید یک وبلاگ راه‌اندازی کنید و مقالاتی در مورد مسائل مرتبط با مالیات و حسابداری منتشر کنید. به این صورت می‌توانید توجه مخاطبان هدف خود را جلب کنید. در ابتدا پست‌ها کم هستند اما به‌مرور این وبلاگ در نتایج سرچ گوگل شناخته می‌شود.

نتیجه عملکرد شما وقتی مشخص می‌شود که فراخوان‌های مالیاتی اعلام شوند. مردم دست به سرچ درباره این موضوع می‌زنند و پست‌های وبلاگ شما را خواهند دید. این یک فرصت طلایی برای معرفی خدمات شما برای مردم جامعه هدفتان محسوب خواهد شد. در این موقعیت بسیاری از افراد و شرکت‌ها علاقه‌مند هستند شما را استخدام کنند تا امور مالیاتی و حسابرسی آن‌ها را انجام دهید. پس از طریق یک وبلاگ ساده و ارائه محتوای درست، می‌توانید به مشتریان بالقوه خود دست پیدا کنید.

در مثالی دیگر می‌توانید تصور کنید مدیر بازاریابی یک آژانس تبلیغاتی باشید. شما برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک دست به طراحی راهکاری بازاریابی می‌زنید. حال استارتاپی کوچک از شما خواسته به روشی به‌صرفه کمک کنید تا محصولات و خدمات آن‌ها به مخاطب معرفی شود و مردم نسبت به این برند آگاه شوند.

ازجمله روش‌های کم‌هزینه برای این کار که کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌ها می‌توانند از آن بازخورد خوبی بگیرند اینفوگرافیک است. با استفاده از اینفوگرافیک می‌توان نام، اطلاعات تماس و لوگو استارتاپ را در اختیار مخاطبان قرار داد. این روش به علت پتانسیل ویژه‌ای که برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی دارد موجب ارتباط سریع با مردم خواهد شد.

اینفوگرافیک می‌تواند نرخ ترافیک طبیعی وب‌سایت را به‌راحتی رشد دهد. از این طریق بسیاری از مخاطبان با استارتاپ موردنظر تماس می‌گیرند. این اتفاق موجب شناخته شدن مشتریان بالقوه استارتاپ‌‌ها می‌شود که می‌توان برای آن‌ها روش ارتباطی مناسب داشت تا به خریدار تبدیل شوند.

اهمیت نیاز کسب‌وکارها به استراتژی بازاریابی محتوا

اقداماتی که در مثال‌های قبل به‌عنوان نمونه ذکر شد، باید با پشتوانه استراتژیک باشند. در غیر این صورت محکوم به شکست خواهند بود و موفقیت آن‌ها به طول نمی‌انجامد. بازاریابی محتوایی در بیشتر مواقع زمانی کاربرد دارد که کسب‌وکارها به نتیجه می‌رسند که تلاش‌های بازاریابانه شان مؤثر نبوده است و هزینه بالایی در بر دارد. این در حالی است که با ابزارهای ساده می‌توان با روش‌های کم‌هزینه و مؤثر برای استارتاپ، خدمات و محصولاتتان اینفوگرافیک های جذاب بسازید.

در این کار نیاز دارید تا لید (هدایتگر)های خود را جمع کنید. «لید» زمانی ایجاد می‌شود که شما با استراتژی‌های بازاریابی محتوا توانسته‌اید سرنخ‌هایی به دست مخاطب دهید. به این صورت مشتری‌های راغب به استفاده از محصول یا خدماتتان دارید. برای هر هدف باید از روش‌های تبلیغی مختلفی بهره برد. باید این فرآیند را برای تولید هدایتگرهای مختلف و بیشتر ادامه دهید و تکرار کنید.

برای مثال فکر کنید در وبلاگ خود یک پست گذاشته‌اید که در آن به یکی از صفحات معرفی محصول یا خدماتتان لینک داده‌اید (به این کار لینک سازی داخلی می‌گویند). اگر کاربر روی این لینک محصول یا خدمات کلیک کند به صفحه‌ای که شما برای او در نظر گرفته‌اید وارد می‌شود (به این صفحه لندینگ می‌گویند). پس شما توانسته‌اید یک خواننده وبلاگ را به یک مشتری بالقوه (لید) تبدیل کنید.

این نکته را فراموش نکنید که میزان تبدیل بازدیدکننده‌ها به مشتریان راغب، همانند کمپین‌های پرداخت کلیکی در بازاریابی محتوا از اهمیت برخوردار است. به‌عنوان نمونه، اگر نرخ این تبدیل 2 درصد باشد، هر پست وبلاگ شما که بازدیدکنندگان را به مخاطبان راغب (لید) تبدیل کند یک فرصت محسوب می‌شود. پس فرآیند ساخت سرنخ (لید) به بودجه ماهانه متکی نیست و می‌توان رویکردهای خلاقانه محتوایی برای آن به کار برد. به این صورت برنامه‌های بازاریابی محتوا می‌تواند ترافیک قابل پیش‌بینی، گسترده و مقرون‌به‌صرفه سایت را تحت تأثیر قرار دهد.

فراموش نکنید که بازاریابی محتوا ازجمله قدیمی‌ترین روش‌های بازاریابی محسوب می‌شود که امروزه رویکرد تازه‌ای را برای خود برگزیده است. درنتیجه امروزه بسیاری از شرکت‌ها این فرصت را دارند تا با برنامه بازاریابی محتوا مقرون‌به‌صرفه، خلاقانه و هیجان‌انگیز آگاهی از برندشان را افزایش دهند. اما بسیاری از کسب‌وکارها فعالیت‌های بازاریابی خود را نیمه رها می‌کنند و بدون برنامه‌ریزی مشخص روش‌های بازاریابی خود را در تولید محتوا تغییر می‌دهند.

رهبری استراتژی بازاریابی محتوا

برای رهبری بازاریابی محتوا نیاز به فردی است که توان اجرایی بالایی داشته باشد. برای اجرای پروژه خود در ابتدا بدانید مدیر برنامه‌های اجرایی بازاریابی محتوا در کار شما چه کسی است؟ با توجه به نوع کسب‌وکار شما، گروه بازاریابی محتوای کوچک یا بزرگی خواهید داشت. باید توجه داشته باشید که اندازه کسب‌وکارتان، بودجه‌تان و گروهی که برای بازاریابی در نظر گرفته‌اید بر روی برنامه‌ریزی بازاریابی محتوا شما تأثیر مستقیم خواهد گذاشت.

اگر همه عوامل را داشته باشید می‌توانید بر روی ساختار کمپین بازاریابی محتوای خود متمرکز شوید. باید افراد مستعد و درست را برای اجرایی کردن کمپین‌تان استخدام کنید. افراد باید در موقعیت کاری مناسبت خود جای گیرند. در بازاریابی محتوایی قانون مهمی وجود دارد که به «جذب، تبدیل و عمق بخشی» می‌پردازد. یعنی بازاریابی محتوایی سوخت‌رسان فعالیت‌های بازاریابی است تا مخاطبان راغب (لید) را جذب کند.

محتوای شما باید به اندازی ای جذاب و خوب باشد که بتواند مخاطبان راغب را جذب کند. گام بعدی تبدیل مخاطبان راغب به مشتریان بالقوه است. در ادامه باید با مشتریان خود ارتباطتان را حفظ کنید و به‌مرور این ارتباط را عمیق کنید. درصورتی‌که در مشتریانتان وفاداری ایجاد کنید امکان بازگشت دوباره آن‌ها و فرصت دریافت مجدد خدمات یا خرید مجدد کسب‌وکار شما افزایش پیدا می‌کند. برای این کار می‌توانید از طرح‌های وفاداری، بازاریابی ایمیلی و غیره بهره ببرید.

بعدازآنکه گروه بازاریابی محتوا خود را مشخص کردید، باید با توجه به مهارت و تخصص هر فرد به او مسئولیت مشخصی بدهید. مهم‌ترین مسئولیت‌های اعضا گروه بازاریابی محتوا را می‌توان ایجاد محتوا (متنی، ویدیویی، بصری) بر اساس یک تقویم محتوایی برنامه‌ریزی‌شده؛ بهینه‌سازی محتوا برای SEO، مدیریت شبکه‌های اجتماعی برای انتشار محتوا و توزیع آن میان مخاطبان هدف دانست.

هم‌زمان با رشد گروه با بازاریابی، رهبر گروه باید به قانون «جذب، تبدیل و عمق بخشی» توجه کند. پس هر فرد را مسئول یا سرپرست یکی از این مراحل قرار می‌دهد تا بر روی تولید لید (مخاطبان راغب) متمرکز شوند. از اعضا گروه دو نفر بر روی شیوه اجرایی و مرحله‌های تبدیل و عمق بخشیدن به ارتباط میان مشتری و کسب‌وکار تمرکز خواهند کرد.

نکته مهم این است که تمام افراد گروه باید در تمام مراحل این راه مشارکت کرده و به هم کمک کنند، اما هر فرد روی بخش خود تمرکز بیشتری خواهد داشت. درنتیجه تمام جلسات همفکری و تمرکز گروهی برگزار خواهد شد. اعضا گروه در هر سه مرحله باید حضور داشته باشند و تمام استراتژی بازاریابی محتوا و مراحل باید میان اعضا اشتراک‌گذاری شود.

ایجاد محتوای مناسب برای تولید لید (Lead Generation) بهترین راه برای افزایش آگاهی مخاطب از برند و کمک به گروه فروش کسب‌وکار است. اگر شما گروهی 5 نفره برای بازاریابی محتوا در اختیار داشته باشید، می‌توانید با تقسیم‌بندی کارها این افراد را در گام‌های مختلف و ضروری بازاریابی محتوا تقسیم کنید. مثلاً وبلاگ نویسی (دو نفر)، تولید محتوای اختصاصی یا پرمیوم و غیر رایگان (یک نفر)، سئو (یک نفر)، طراحی گرافیک (یک نفر).

در آخر گزارش‌های عملکرد هر فرد، چالش‌ها، نکات مثبت و منفی، موفقیت‌های این گروه باید در جلسات روزانه و هفتگی میان مدیر بازاریابی و اعضا گروه به اشتراک گذاشته شود. به این صورت همه اعضا گروه به درک مشترکی از هدف کسب‌وکار دست پیدا می‌کنند. پس اگر چالش یا مشکلی پیش روی هرکدام از اعضا باشد، با همکاری هم می‌توانید آن را حل کرده و راه‌حلی بیابید.

اگر کسب‌وکار شما بزرگ باشد گروه بازاریابی محتوا می‌تواند از 18 نفر هم بیشتر باشد. پس بودجه بازاریابی محتوا با توجه به‌اندازه هر کسب‌وکار افزایش پیدا می‌کند. در این صورت نیز مسئولیت‌های مطرح در گروه که اشاره شد وجود دارد. اما در هر یک از این مسئولیت‌ها افراد بیشتری به فعالیت مشغول می‌شوند. این افزایش نقش افراد در هر مسئولیت موجب بالا رفتن کیفیت محتوا خواهد شد.

برای مثال در کسب‌وکار کوچک تنها به دو نفر برای وبلاگ نویسی نیاز است. اما در کسب‌وکار بزرگ این تعداد به 4 نفر می‌رسد. پس یک نفر به‌عنوان سردبیر محتوا روی عناوین، نگارش‌ها و مسائلی این‌چنین متمرکز می‌شود و دیگر اعضا گروه کیفیت محتوای تولیدی را رشد می‌دهند.

سازمان‌های بزرگ گروه‌های بازاریابی بزرگی بیش از 18 نفر هم دارند. برای مثال فروشگاه‌های بزرگ آنلاین از نمونه این سازمان‌ها محسوب می‌شود. اما همچنان از ساختار گروه بازاریابی محتوا گروه‌های 18 نفره بازاریابی محتوا بابا کمی تغییر استفاده می‌کنند.

در این کسب‌وکارها، طراح‌ها باید نیازهای گرافیکی کارمندان را هم پاسخگو باشند. پس طراحان نیز یک عنصر کلیدی برای تولید لید (جذب مشتری جدید) تبدیل می‌شوند. همچنین ممکن است فردی در این گروه استخدام شود که پروژه‌های متعددی باز سازمان‌های بزرگ گذرانده و توانایی این را داشته باشد علاوه بر تولید محتوا کارهای گرافیکی نیز انجام دهد.

این کارهای گرافیکی شامل طراحی کتاب الکترونیکی، درست کردن تصویر و پست‌های گرافیکی شبکه‌های اجتماعی، حتی برخی طراحی‌های Front-end را شامل می‌شود. ضمن این‌که در کسب‌وکارهای بزرگ در برخی موارد بودجه‌ای برای برون‌سازمانی کارها یا گروه‌های متخصص برای پروژه‌ها اختصاص داده می‌شود.

استخدام بااستعدادها

گرو بازاریابی محتوا به متخصصانی با شغل‌های متفاوت نیازمند است. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم به گه افرادی نیاز دارید. چطور باید افراد مناسب را برای موقعیت‌های شغلی موردنظر انتخاب و استخدام کنید. شهر شغل هرکدام چیست و هر فرد باید با چه مهارت هایی شناخته شود که ایده‌آل باشد.

1.    گرافیست

مسئولیت طراحی و ارتقا تجربه کاربری (UX) مخاطبان از راه نام کسب‌وکار به زندگی مخاطب‌ها، ایجاد ارتباط پایدار میان نام کسب‌وکار و مردم با استفاده از تماس کسب‌وکار (touchpoint) گرافیست است. او علاوه بر طراحی باید از دارایی‌های بازاریابی و محتوای تولید شده برای پشتیبانی از محصولات /خدمات و هدف بازاریابی نگه‌داری کند.

مسئولیت گرافیست:

ازجمله مسئولیت‌های یک گرافیست می‌توان به کمک به خلق ایده‌های تازه برای طراحی و تولید محتوایی گروه به‌منظور عرضه به مخاطب هدف اشاره کرد. همچنین گرافیست با نویسندگان محتوا همکاری بلندمدت و کوتاه‌مدت خواهد داشت تا صدای برند به درون زندگی مخاطبات منتقل شود.

یک گرافیست الگوها و چارچوب نرم‌افزاری برای گروه‌هایی که بر روی شبکه‌های اجتماعی کار می‌کنند ایجاد می‌کند. همچنین این کار را برای ایمیل، پست‌های وبلاگ و محتوای سایر کانال‌های ارتباطی انجام خواهد داد. او سایر نیازمندی‌های طراحی مانند لوگو، واترمارک های برند کسب‌وکار و فایل‌های پاورپوینت را نیز مدیریت خواهد کرد.

نیازمندی‌های گرافیست:

یک گرافیست باید یا تجربه کاری مناسب برای این شغل داشته باشد یا از مدرک کارشناسی و بالاتر برخوردار باشد. تجربه کار دورکار در طراحی، طراحی برای آژانس‌های بازاریابی و تبلیغاتی مهم است. او باید بتواند برای پلتفرم‌های مختلف (تلفن همراه، تبلت و کامپیوتر) طراحی کند. تجربه کار با نرم‌افزار هار ادوبی (Adobe) یا فناوری‌های مشابه آن از الزامات این شغل است. همچنین اگر یک گرافیست با HTML؛ CSS و جاوا اسکریپت آشنا باشد مزیت بیشتری نسبت به دیگر فعالان این عرصه دارد.

2.    وبلاگ‌نویس

نویسندگی از الزامات اولیه وبلاگ نویس است. این فرد باید از صنعت مرتبط با موضوع کسب‌وکار شناخت و درک خوبی داشته باشد. چراکه صدای برند را در تمام پست‌هایی که می‌نویسد به گوش مخاطب می‌رساند و آگاهی را از نام کسب‌وکار بالا می‌برد.

مسئولیت وبلاگ‌نویس:

یک وبلاگ‌نویس باید بتواند درزمینهٔ‌های مختلف مرتبط با کسب‌وکار شما مقاله‌های مختلفی بنویسید. او بازخورد سایر اعضا گروه را گردآوری کرده و محتوا را ویراستاری می‌کند. وبلاگ نویس محتوای موتورهای جست‌وجو را بهینه‌سازی می‌کند تا لید (سرنخ) های تازه تولید کند. او به‌منظور رشد فناوری و استراتژی‌های تولید محتوای وبلاگ باید داده‌های آماری و تحلیلی را جمع‌آوری کند. همچنین مشترک‌های وبلاگ، بازدیدکننده‌های آن و نرخ ترافیک را بررسی می‌کند.

نیازمندی‌های وبلاگ‌نویس:

یک وبلاگ نویس باید در درجه اول مهارت نوشتن و ویراستاری داشته باشد. بتواند صدای برند و کسب‌وکار شما را در سبک و سیاق متفاوت انعکاس دهد و محتواهای مختلفی تولید کند. او برای بهینه کردن و گسترش فناوری و استراتژی بازاریابی محتوا باید ذهن تحلیلی و علاقه‌مند داشته باشد. وبلاگ نویس باید بتواند به‌طور مستقل، مدیریت پروژه‌ها با گروه‌های مختلف را سازمان‌دهی کند. درنتیجه اشراف به موضوع کسب‌وکار شما و تجربه چندساله در حوزه تولید محتوا و بازاریابی از الزامات این شغل است.

3.    متخصص سئو (SEO)

متخصص سئو کسی است که فرصت‌های رشد سرچ نام کسب‌وکار شما را از راه جست‌وجو توسط مخاطبان را شناسایی کرده و آن را بهبود می‌دهد. او باید کلمات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت شما را با گوگل همخوان کند و کلمات مرتبط با مأموریت شما را بهبود بخشد.

مسئولیت سئو کار:

متخصص سئو با توجه به عبارت‌های کلیدی مهم و مرتبط با کسب‌وکار و نام شما، با گروه محتوا همکاری می‌کند. به این صورت محتوای باکیفیتی طراحی و تولید خواهد شد. او سئو شرکت و برند شما را به‌صورت آنلاین و آفلاین مدیریت می‌کند. از الزامات این شغل این است که فرد با آخرین تغییرات حوزه سئو، ترندها، موتورهای جست‌وجو با خبر باشد. بتواند اهدافی تعیین کند که بر تعداد کلیک و ترافیک سایت مبتنی باشد.

نیازمندی‌های سئوکار:

یک متخصص سئو به مهارت‌های ارتباطی و نوشتاری مسلط است. همچنین با ابزارهای مرتبط با کلمات کلیدی و تحلیلی وب آشنایی دارد. او باید تجربه کاری بالایی داشته باشد یا حداقل در این زمینه مدرک کارشناسی و به بالا را داشته باشد. سئوکاران درزمینهٔ فاکتورهای به‌روزرسانی مرتبط با الگوریتم‌های موتورهای جست‌وجو، رتبه گوگل و بهینه‌سازی از دانش کافی برخوردار هستند.

4.    کارشناس تولید محتوا

کارشناس تولید محتوا نیز نیازمند استعداد نوشتن است. فرد باید درزمینهٔ‌های مختلف تولید محتوا برای پروژه‌ها ازجمله پست‌های وبلاگ متخصص باشد. چراکه وظیفه او افزایش مخاطبان، آگاهی بیشتر آن‌ها از برند کسب‌وکار شما، ایجاد سرنخ (لید) و افزایش بازدیدکنندگان وبلاگ شما است. پس یک کارشناس تولید محتوا باید خلاق باشد، از مهارت‌های مدیریت پروژه برخوردار باشد و به جزئیات توجه کند.

مسئولیت کارشناس تولید محتوا:

او برای ایجاد ایده‌های خلاقانهٔ تولید محتوا با گروه کسب‌وکار همکاری می‌کند. یک کارشناس تولید محتوا باید از وبلاگ نویسی برای پروژه‌های کسب‌وکار شما، محصولات و خدمات بهره ببرد. بازدیدکنندگان سایت را رشد دهد. ترافیک سایت را به‌واسطه جست‌وجو کاربران، بازاریابی ایمیلی و شبکه‌های اجتماعی افزایش خواهد داد.

همچنین او وظیفه دارد از طریق محتوایی که منظم و هدفمند، مرتبط با نیاز مخاطبان شما ارائه می‌شود، مشترکان و بازدیدکننده‌های محتوای کسب‌وکار شما را افزایش دهد. همکاری با گروه‌های بازاریابی و فروش، مدیر محصول، گرافیست‌ها، افراد تاثیرگذار صنعت شما به‌منظور تولید محتوای جذاب تخصصی درزمینهٔ فعالیتتان از دیگر فعالیت‌های کارشناس تولید محتواست. این محتوا باید متناسب با نیاز مخاطب هدف و کسب‌وکار شما درزمینهٔ‌های مصاحبه، نشست، برنامه‌های ویدیویی، پادکست و غیره تولید شود.

یک کارشناس تولید محتوا با استفاده از محتوای تخصص و غیر رایگان مانند گزارش، راهنمای کامل، اینفوگرافیک، کتاب الکترونیک و غیره سطح درآمد کسب‌وکار شما را افزایش می‌دهد. به این صورت که در کانال‌های توزیع محتوا و منابع مختلف محتوایی را در مسیر مخاطبان قرار می‌دهد که سرنخ را به دست گیرند و از مخاطب آزاد به مخاطب ترغیب شده و مشتریان بالقوه تبدیل شوند. اما ابتدا باید توسط کارشناس تولید محتوا از برند شما آگاه شده باشند.

نیازمندی‌های شغل کارشناس تولید محتوا

درزمینهٔ کارشناسی تولید محتوا نیز فرد باید یا تخصص و تجربه کافی در این زمینه داشته باشد یا مدرک کارشناسی و بالاتر درزمینهٔ تخصصی. این موقعیت شغلی نیز نیازمند مهارت نوشتاری بالا، خلاقیت بالا و نیز تصمیم‌گیری با توجه به اطلاعات موجود است. او باید بتواند ذهن مخاطبان را جذب کند و مخاطبان آنلاین و آفلاین کسب‌وکار را رشد دهد. در آخر نیز این شغل نیازمند تجربه تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی مانند وبلاگ، فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام و غیره است و همچنین محتوای تخصصی در سایت.

5.    مدیر شبکه‌های اجتماعی

مدیر شبکه اجتماعی شغلی است که حتماً باید در گروه بازاریابی محتوایی خود داشته باشید. چراکه به شما کمک می‌کند دنبال کننده‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف رشد دهید. یک مدیر شبکه اجتماعی با مخاطبان شما تعامل می‌کند و آن‌ها را به مشتریان احتمالی و بالقوه (لید) تبدیل می‌کند. همچنین مشتریان شما را می‌تواند به طرفداران کسب‌وکارتان تبدیل کند که هرکدام یک تبلیغ‌کننده برای شما محسوب شوند.

مسئولیت مدیر شبکه اجتماعی:

یک کارشناس شبکه اجتماعی متناسب با هر شبکه اجتماعی که کسب‌وکار شما در آن حضور دارد محتوا مخصوص برای اشتراک‌گذاری تولید می‌کند. او تمامی اکانت هایی که کسب‌وکار شما در آن حضور دارد (اینستاگرام، توییتر، فیس‌بوک، لینکدین و غیره) را مدیریت و طراحی می‌کند. به نظرات مخاطبان شما پاسخ می‌دهد و با آن‌ها تعامل می‌کند. همچنین در صحبت‌های شبکه‌های اجتماعی درباره شرکت شما یا رقیبانتان و هرگونه فعالیت مرتبط با صنعت شما حضور پیدا می‌کند.

این کارشناس باید توانمندی اجرای کمپین‌های تبلیغی اجتماعی هدفمند، منظم و باقابلیت ردیابی موفقی یا عدم موفقیت را داشته باشد. باید بتواند بازخوردهای به‌دست‌آمده از مخاطبانتان را اندازه‌گیری کند. همچنین در این مسیر با گروه بازاریابی و بازاریابی محتوا کسب‌وکار شما ارتباط برقرار می‌کند تا محتوا ساده‌تر توزیع شود. همچنین به مخاطب آموزش‌هایی داده شود یا مخاطبان هدفمند را سرگرم کند. در آخر نیز باید ترافیک برای سایت شما ایجاد کند.

نیازمندی‌های مدیر شبکه اجتماعی:

مانند دیگر موقعیت‌های شغلی این کارشناس نیز باید یا از مدرک کارشناسی و بالاتر برخوردار باشد یا از تجربه کافی در این زمینه برخوردار باشید. او باید حضور مستمر و فعالی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشد. داشتن مهارت ارتباطی بالا و فکر خلاق برای تصمیم‌گیری بر مبنای اطلاعات موجود از الزامات این شغل است.

شناسایی فناوری‌های بازاریابی محتوا

برای آغاز کار باید فناوری‌ها و ابزارهای مورداستفاده در بازاریابی محتوا را بشناسید تا از آن استفاده کنید. نیازی نیست از تمامی ابزار و فناوری‌ها استفاده کنید. بنا به کسب‌وکارتان، هدف شما و نوع سیاستی که برای شناخت آن دارید می‌توانید برخی از ابزارها را انتخاب کنید. در این مسیر می‌توانید از نرم‌افزارهایی که موضوعات محتوایی روز را بررسی می‌کند، روی بازار تحلیل می‌کند و رقیبان شما را تحلیل می‌کند استفاده کنید.

ابزارهای مورداستفاده در این راه ممکن است رایگان باشند، اما برای استفاده از برخی از آن‌ها تنها زمان کوتاهی می‌توانید رایگان بهره ببرید، پس از مدتی باید برای استفاده از ابزار موردنظر هزینه کنید. اما بررسی کنید اگر ابزاری برای بررسی کارهایتان، طراحی و تولید محتوا و غیره ضروری محسوب می‌شود برای آن هزینه کنید.

•    تحلیل

برای این‌که بتوانید استراتژی بازاریابی محتوا خود را بچینید باید از ابزارهای تحلیلی بهره ببرید. با استفاده از این ابزارها می‌توانید هدف‌های خود و همچنین عملکرد گروهتان را ارزیابی کنید. بسیاری از گروه‌ها با استفاده از گوگل آنالیتیک راحت هستند. با استفاده از این ابزار می‌توانید برنامه‌های اجرایی بازاریابی محتوای خود را به‌صورت مستمر رصد کنید.

در این ابزار می‌توان هدف و معیار اندازه‌گیری تعیین کرد تا میزان موفقیت استراتژی بازاریابی شما را بررسی کند. نرم‌افزار  HubSpot و ابزار DataHero نیز به ردیابی داده‌های تحلیلی، آماری در بازاریابی محتوا شما کمک می‌کند. همچنین می‌توانید این آمارها را با گروه خود به اشتراک بگذارید.

•    طراحی

اگر می‌خواهید استراتژی بازاریابی محتوا شما موفق شود، نباید نقش محتوای بصری را نادیده بگیرید. برای این کار امروزه بیشتر طراحان از گروه نرم‌افزارهای Adobe بهره می‌برند. این نرم‌افزار می‌تواند بسیاری از نیازهای بازاریابی محتوایی را رفع کند. ازجمله آن‌ها تصاویر شبکه‌های اجتماعی، اینوگرافیک، طراحی کتاب الکترونیک و غیره است. البته کاربردی‌ترین نرم‌افزارهای این مجموعه را InDesign، Photoshop، Illustrator و Acrobat pretty. می‌توان نام برد.

•    مدیریت پروژه

آیا میدانید که می‌توانید با استفاده از ابزارهای مدیریت پروژه روند فعالیت گسترده کار خود را پیگیری و مدیریت کنید؟ بازاریابی محتوایی مستلزم انتشار محتوای بسیاری بر روی شبکه‌های اجتماعی و پست‌های وبلاگ است، کمپین‌های رسانه‌ای مختلف نیز به این مجموعه اضافه می‌شود. پس استفاده از یک ابزار برای مدیریت آن‌ها، هماهنگی کارها با اعضا گروه، تسلط بر امور و تقسیم وظیفه هر فرد ضروری به نظر می‌رسد.

با استفاده از ابزار Zervs می‌توانید انتشار محتوا و وظایف را برنامه‌ریزی کنید. این ابزار برای نویسندگان حرفه‌ای طراحی‌شده است. همچنین نرم‌افزار  Trello می‌تواند به شما کمک کند وظایف افراد را طبقه‌بندی و تنظیم کنید و با اعضا گروه در ارتباط باشید.

•    مدیریت محتوا (CMS)

با استفاده از سامانه مدیریت محتوا می‌توانید محتوای تولید شده خود را با سهولت به دست مخاطبان برسانید و منتشر کنید. همچنین بدون نیاز به دانش تخصصی نرم‌افزار و IT می‌توانید یک وبلاگ راه‌اندازی کرده و به سایت خود صفحه اضافه کنید.

تولید محتوا

وقتی گروه شما تشکیل شد و ابزار و فناوری‌های موردنظر را مشخص کردید زمان آن فرارسیده است که استراتژی بازاریابی محتوای خود را عملی کنید. در این مرحله باید درخت محتوایی خود را ترسیم کنید. انواع مدل‌های محتوایی که گروهتان باید طراحی و تولید کند را شناسایی و مدون کنید. درخت محتوایی یک چیدمان است که هر موضوعی مرتبط با مأموریت کسب‌وکار شما و وبلاگتان را شامل خواهد شد. ممکن است در این مسیر از کلیپ‌های انگیزشی، پادکست‌های موفقیت، مصاحبه با افراد موفق و غیره هم بهره ببرید. ضمن این‌که باید مشخص کنید چه افرادی درگیر تولید هر محتوا خواهند بود.

درخت محتوا

•    پست وبلاگ

نوشتن پست وبلاگ نیاز به متخصص حرفه‌ای دارد. گروه استراتژی محتوا باید یک نفر را برای مدیریت محتوای رایگان و اشتراکی وبلاگ و ابزارها در نظر داشته باشد. مسئول وبلاگ شما باید متخصص باشد و درزمینهٔ محصولات شرکت شما، ترویج خدمات و رشد آگاهی از برندتان محتوای متنی مناسب تولید کند. در کنار این فرد باید کارشناس سئو حضور داشته باشد و هم‌زمان تلاش کند راهنمایی‌های بهبود محتوای سئو را برای رشد کسب‌وکار شما در موتورهای جست‌وجو اعمال شود.

این اقدامات می‌تواند رتبه الکسا سایت شما را افزایش دهند. به عبارتی ترافیک طبیعی سایت شما را بالا می‌برد و لیدهای تازه برای کسب‌وکار شما ایجاد می‌کند. پس وبلاگ نویس باید هم‌زمان با مسئول سئو از کلمات کلیدی‌ای که محتوای سایت شما را بهینه می‌کند آشنا شود. وبلاگ شما می‌تواند شامل موارد مختلف و متفاوتی باشد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

-    خبر

در وبلاگتان می‌توانید خبرهای مرتبط با صنعت خود، خبرهای جلب‌توجه کنند و غیرقابل‌پیش‌بینی را قرار دهید. این موضوعات همیشه ازجمله موارد محتوایی هستند که محبوب می‌شوند.

-    لیست

ازجمله محتواهایی که در بلاگ همیشه موردتوجه قرار می‌گیرد فهرست‌ها هستند. محتوایی تولید کنید که اطلاعات مهمی درباره موضوعات هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده به مخاطبان ارائه دهند. ازجمله این موارد می‌توان به لیست 10 کشور شاد جهان، 10 زن ثروتمند جهان، 10 راهی که بتوانید شاداب بمانید و غیره اشاره کرد.

-    آموزش چگونگی انجام کارها (How-to)

برخی پست‌ها به مخاطب اطلاعاتی ارائه می‌دهد که چگونه می‌توانند کاری را بهتر انجام دهند. این نوع اطلاعات همیشه در سرچ موتورهای جست‌وجو از رتبه بالایی برخوردار هستند. کلمات کلیدی‌ای که به این پست‌ها منتج می‌شود می‌تواند ترافیک بلاگ شما را بالا ببرد.

-    اینوگرافیک

محتوای بصری و جذاب درصورتی‌که داستانی برای تعریف کردن داشته باشد به‌راحتی می‌تواند مخاطب را جذب کند. پس از اینفوگرافیک و اسلایدهای پاورپوینت در پست‌های وبلاگتان استفاده کنید.

•    محتوای بصری

محتوای بصری بخشی است که نباید نادیده بگیرید. با توجه به‌اندازه کسب‌وکار شما و گروه بازاریابی محتوا دیجیتالتان و پروژه‌ها، محتوای بصری طراحی می‌شود. در این کار نیز باید کارشناس سئو همکاری داشته باشد. اما وبلاگ نویس، مدیر شبکه‌های اجتماعی و کارشناس تولید محتوا نیز در این امر همکاری خواهند داشت. انواع محتوای بصری برای نمونه عنوان می‌شود:

-    ویدیو

پلتفرم‌هایی مانند یوتوپ و آپارات به‌منظور اشتراک‌گذاری ویدیو طراحی‌شده‌اند. پس باید تلاش کنید ویدیوهای کوتاه، سرگرم‌کننده، آموزشی، متنوعی و غیره برای محتوایی که در این شبکه‌ها به اشتراک می‌گذارید آماده کنید. به این صورت می‌توانید سئو سایت خود را نیز بهبود دهید.

-    اینوگرافیک

همان‌طور که در بخش تولید محتوا وبلاگ هم اشاره شد این نوع محتوا ازجمله بخش‌های جذاب برای مخاطبان محسوب می‌شود. اینفوگرافیک ها به‌راحتی در شبکه‌ها اجتماعی دست‌به‌دست می‌شوند و می‌توانند به شما کمک کنند.

-    پاورپوینت

اسلایدهای پاورپوینت اگر باسلیقه ساخته شوند و به موضوعات جذاب و موردنیاز جامعه مخاطبتان بپردازند بسیار راه گشا هستند و ترافیک سایتتان را رشد می‌دهد.

•    محتوای اشتراکی

محتوای اشتراکی (پرمیوم) یکی از راه‌های درآمدزایی سایت و وبلاگ محسوب می‌شود. این روش از موثرترین ها در بازاریابی محتوا است که به زمان و عرضه درست بسیار حساس است. از این سبک محتوا می‌توان برای ارتباط با مشتریان بالقوه بهره برد. این روش بهترین راه برای تولید سرنخ (لید) است تا آگاهی از برند شما افزایش پیدا کند. انواع محتوای اشتراکی ازجمله موارد زیر است:

-    وبینار

وبینار کارگاه آموزشی به‌صورت آنلاین است. این نوع محتوا وقتی کاربرد دارد که می‌خواهید یک سخنرانی را برای مخاطبان هدف خود به اشتراک بگذارید. علاقه‌مندان برای تماشای این سخنرانی به‌صورت مجازی باید هزینه پرداخت کنند. در برخی مواقع وقتی سخنرانی به پایان رسیده باشد هزینه کمتری از زمانی که آنلاین پخش می‌شود خواهند پرداخت. شما می‌تواند محتوای وبینار را به‌صورت ویدیو، فایل صوتی یا PDF در اختیار مخاطبانتان قرار دهید.

-    پژوهش

هر صنعت دارای بسیار یاز پژوهش‌ها با محوریت موضوع فعالیتش است. این داده‌ها، تحقیق و پژوهش‌ها به‌صورت PDF در سایت وبلاگ‌های تخصصی به فروش می‌رسد. این اطلاعات برای بسیاری از کسب‌وکارها و فعالان عرصه کاربردی خواهد بود و مشتاق دنبال کردن و مطالعه آن هستند.

-    ابزار

هر کسب‌وکار ابزار و نمونه‌های مخصوص به خود را دارد. برای مثال کسب‌وکارها نیاز به یادگیری تهیه تقویم محتوایی دارند. پس اگر شما ابزاری برای آماده‌سازی تقویم محتوا در اختیار آنان قرار دهید با استقبال مواجه خواهد شد. این ابزار می‌تواند به‌صورت فایل ورد یا اکسل باشد که مخاطب فقط بر روی الگو آماده اطلاعات خود را وارد کرده و از آن استفاده کند.

توزیع محتوا

یکی از بازوهای قدرتمند بازاریابی محتوا، توزیع محتوا محسوب می‌شود. در این مرحله تمام تلاش‌های که تاکنون انجام داده‌اید را باید به‌طور گسترده به مخاطبان هدف خود برسانید. باید توجه داشته باشید که محتوای شما درست توزیع شود، در مکان و زمان درست به دست افراد هدفتان برسد. این بخش بار عملیاتی بالایی در بر دارد. باید همواره خود را با کلمات کلیدی مرتبط و مؤثر به روز نگه‌داشته باشید تا توزیع محتوای شما به‌درستی در موتورهای جست‌وجو اعمال شود.

نکته حائز اهمیت این است که برای توزیع محتوا در هر شبکه اجتماعی باید متناسب آن محتوا تولید کرده باشید. برای مثال در توییتر تنها محتوای 140 کاراکتری می‌توان منتشر کرد و در اینستاگرام ویدیوهای یک‌دقیقه‌ای. همین‌طور باید در نظر داشته باشید که هر شبکه نیاز به چه لوگو و واترمارک و اطلاعات تماسی دارد؟ همچنین متناسب با شبکه موردنظر نوع محتوا، سبک و شخصیت برند شما و حتی استفاده از علامت‌ها را دنبال کنید.

تولید محتوا بدون توجه به توزیع محتوا یک عمل نصفه و نیمه است. دستاورد کسب‌وکار در توجه به توزیع محتوا به نتیجه می‌رسد. باید دقت کنید که متناسب با کانال‌های ارتباطی‌تان مانند شبکه‌های اجتماعی، سایت و وبلاگ، انجمن‌های گفت‌وگو، برنامه زمانی مشخص و محتوای مناسب در نظر بگیرید. این محتوا باید طبق برنامه زمانی مشخص در هر کانال قرار داده شود.

•    ایمیل

در نظر داشته باشید که یکی از کانال‌های ارتباطی شما با مخاطبتان پست الکترونیکی (ایمیل) است. ایمیل مخاطبان شما یک دارایی ارزشمند محسوب می‌شود. از طریق بازاریابی ایمیلی می‌توانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید. پس باید محتوای مطابق سلیقه مخاطب از طریق این راه ارتباطی را تولید کنید. همچنین تاش داشته باشید تا لیست ایمیل مخاطبان خود را گسترش دهید، چراکه در استراتژی بازاریابی محتوا شما تأثیر مستقیم خواهد داشت.

•    موتورهای جست‌وجو

گوگل و دیگر موتورهای جست‌وجو می‌توانند نقش موثری در توزیع محتوای شما ایفا کنند. پس دقت کنید محتوای تولیدی شما در صفحه اول موتورهای جست‌وجو نمایش داده شود. البته این کار وظیفه مسئولان تولید محتوا، وبلاگ نویس و کارشناس سئو است. این اتفاق نیازمند یک کار تیمی است تا همگی به نتیجه برسید با توجه به نوع کسب‌وکار یا استارتاپ شما چه کلمات کلیدی‌ای موجب رشد شما خواهد شد. برخی از کلمات در نتایج موتورهای جست‌وجو بهتر و بیشتر دیده می‌شود و می‌تواند نام شما را شناخته‌تر کند.

•    شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی کانال ارتباطی‌ای است که نباید از آن غافل شوید. تلاش کنید در تمام شبکه‌های اجتماعی فعال باشید. در ادامه موضوع قبل که موتورهای جست‌وجو در نام برند شما تأثیر گذار هستند، حضور در شبکه‌های اجتماعی به این حضور در موتورهای جست‌وجو نیز تأثیر خواهد گذاشت. چراکه این موتورها الگوریتمی دارند که رد پای شما را در محتوای شبکه‌های اجتماعی مختلف سرچ می‌کنند. پس در این صورت به‌طور طبیعی در صفحات نخست نتایج سرچ موتورهای جست‌وجو دیده خواهید شد.

میزان افرادی که شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند نقش مستقیمی در شهرت شما خواهند داشت. به محبوبیت شما کمک می‌کنند و هرکدام می‌توانند یک مبلغ برای برند شما باشند. فراموش نکنید ک با بازدید، لایک و کامنت و دیگر واکنش دنبال کنندگانتان برای دیگر افراد نیز معرفی می‌شوید و به این صورت مشتریان بالقوه شما افزایش خواهد یافت.

اندازه‌گیری عملکرد بازاریابی محتوا

حواستان باشد که در مسیر استراتژی بازاریابی محتوا تمام این مراحل را می‌گذرانید تا در نهایت بتوانید قدم‌های خود را اندازه‌گیری و ارزیابی کنید. می‌توانید چند معیار اصلی و کلیدی در نظر بگیرید تا توسط گروه بازاریابی محتوا در طول اجرای مراحل استراتژیک بررسی شود. دیگر بخش‌های گروه بازاریابی محتوا هرکدام با توجه به تخصص خود عملکرد بازاریابی محتوا را بررسی کنند. اما باید چند نکته را در بررسی هر بخش در نظر داشته باشید که به آن اشاره می‌شود.

•     شبکه‌های اجتماعی

با توجه قدرت شبکه‌های اجتماعی، باید به تعامل، افزایش یا کاهش دنبال کنندگان، تعامل مخاطبان و غیره در هریک از شبکه‌های اجتماعی توجه و آن را بررسی کنید. این ارزیابی باید ماهانه و روزانه برای هر شبکه صورت بگیرد. از این طریق می‌توانید چالش‌های کسب‌وکار و برندتان و همین‌طور مشکلات از نظر مخاطبانتان را پیش از این‌که بزرگ شود شناسایی و حل کنید.

از دیگر اهمیت‌های شبکه اجتماعی که باید در بررسی‌های خود مدنظر قرار دهید موضوعات روز رقیبانتان است. باید این موارد را رصد و بررسی کنید تا بتوانید استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را به روز کنید. پس از مدتی می‌توانید روش‌های موفقیت‌آمیز خود در شبکه‌های اجتماعی را بررسی کرده و پس از داده‌های تحلیلی به‌دست‌آمده آن‌ها را تکرار کنید.

•    بازاریابی محتوا

نکاتی که گروه بازاریابی محتوا شما باید بررسی کند رشد ترافیک سایتتان است که از راه تولید و توزیع محتوا به دست می‌آید. این ترافیک باید بتوانید به افزایش بازدیدکنندگان سایت شما کمک کند تا فرصتی برای درآمدزایی محسوب شود.

•    بلاگ

یکی از بخش‌های مهم وب‌سایت هر کسب‌وکار و استارتاپی بلاگ آن است. بلاگ شما دارای محتوایی ارزشمند است که به‌عنوان یکی از دارایی‌های شما محسوب می‌شود. چراکه یکی از روش‌های مهم برای رسیدن به سرنخ مخاطبان (لید) بلاگ است. هرچه ترافیک بلاگ شما بالاتر باشد سرنخ‌های بیشتری خواهید داشت. پس حتماً بر روی بلاگ سایتتان اندازه‌گیری و تحلیل داشته باشید.

حال با خواندن این مقاله شما با چم و خم استراتژی بازاریابی محتوا آشنا شدید. پس شروع کنید و گروه خود را بچینید. این بار بیش از تجربه‌های گذشته موفق خواهید بود. 

 

منبع: UCAN

نویسنده مطلب
Shadi Servat - شادی ثروت
تماشاگر لحظه‌ها هستم و تلاش می‌کنم با زبان قلم برای دیگران ثبتشون کنم. خبرنگاری با تحصیلات کارشناسی روزنامه‌نگاری، متولد ۱۳۶۹. به رنگ‌ها، گل‌ها، کتاب، فیلم و موسیقی علاقه‌مندم و امیدوارم بتونم قدمی در راه رشد انسان‌ها بردارم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-12-29 18:04:17
دسته بندی ها