هر آنچه باید درباره شرکت هوندا موتور بدانید

31 فروردین 1400 - 11:00
برندهای موفق - هر آنچه باید درباره شرکت هوندا موتور بدانید
هر آنچه باید درباره شرکت هوندا موتور بدانید
امتیاز مطلب: 91%

شرکت هوندا که یک شرکت بزرگ ژاپنی است. این شرکت در سال 1948 توسط سوییشیرو هوندا تأسیس شد. هوندا به خاطر تولید موتورسیکلت و خودرو در سطح جهان شناخته می‌شود و در بسیاری از کشورها من‌جمله ایالات‌متحده، کانادا، برزیل، تایلند و چین کارخانه‌هایی دارد. این شرکت پنجمین تولید کننده خودرو در جهان و پس از تویوتا و بالاتر از شرکت‌هایی مانند نیسان، دومین تولیدکننده خودرو در ژاپن هست. هوندا علاوه بر صنعت خودروسازی، در حوزه‌های دیگر همچون تولید موتورهای هواگرد، هواپیماهای جت و موتورهای جت، قایق‌های موتوری، پمپ‌های آب، تجهیزات الکتریکی، ژنراتورها و تجهیزات انتقال برق نیز فعالیت دارد. اگر می‌خواهید درباره شرکت هوندا موتور بیشتر بدانید با یوکن همراه باشید و خواندن این مطلب را از دست ندهید. 

کارخانه‌ی توکای مقدمه‌ای برای تأسیس شرکت هوندا

در سال 1936، سوییشیرو هوندا تصمیم گرفت تا کسب‌وکار جدیدی را تأسیس کند. او شرکت Tokai Seiki Heavy Industry  را به همراه Shichiro Kato  تأسیس کرد. آن‌ها پروژه‌ای جدید به نام تحقیقات رینگ پیستون شروع کردند و هوندا توانست رینگ پیستون‌های مختص خود را، در سال 1938 تولید کند. او سعی کرد آن‌ها را به شرکت تویوتا بفروشد، ولی اولین طرح وی از طرف تویوتا رد شده بود. او پس از دو سال مطالعه و کار بیشتر بر روی طرح خود، توانست با تویوتا قراردادی منعقد نماید و به‌عنوان تولیدکننده‌ی بزرگ قطعات برای شرکت‌های تویوتا و هواپیماسازی ناکاجیما انتخاب شود. در سال 1941، ژاپن وارد جنگ شد و با شدت گرفتن حملات هوایی به ژاپن، خطرات جدی صنایع ژاپن را تهدید می‌کردند و نهایتاً کارخانه‌ی توکای در زیر آتش حملات هوایی نابود شد.

هوندا - هوندا موتورز

سوئی شیروهوندا یک سال پس از پایان جنگ جهانی دوم که ژاپن در آتش آن سوخته بود، با هدف تولید وسیله‌ای ارزان قیمت که برای بیشتر مردم قابل خرید و استفاده باشد، فکر تولید دوچرخه‌ای که موتور داشته باشد به ذهنش رسید و موسسه‌ای به نام موسسه تحقیقات فنی هوندا را تأسیس کرد. بعد از گذشت یک سال، در 1947، اولین محصول این موسسه به نام دوچرخه موتوری نوع A روانه بازار شد. سال بعد به منظور تولید موتورها توسط خود شرکت، هوندا موتور تأسیس شد.  هوندا در ادامه کار خود تولید قایق موتوری و موتورسیکلت را آغاز کرد و بدین ترتیب مشکلات مالی ناشی از جنگ را روز به روز برطرف نمود. البته اولین موتورسیکلت تکامل یافته هوندا در سال 1949 روانه بازار شد که هوندا مدل-دی نام داشت. سال 1958 سال تأسیس کمپانی آمریکایی هوندا بود و یک سال بعد اولین محصول خود یعنی هوندا سی 100 سوپر کاپ را وارد بازار کرد.

موتورسیکلت‌های هوندا در ایران

در سال‌های پایانی دهه چهل شرکتی بنام اشتادکو با هدف واردات موتورسیکلت‌های هوندا که تا آن زمان به بازار ایران نیامده بودند تأسیس شد. تا قبل از آن بازار موتورسیکلت ایران در اختیار کلاسیک‌های انگلیسی و کروزهای آمریکایی و موپدهای فرانسوی و ایتالیایی بود. خصوصیت اصلی سیکلت‌های ژاپنی تنوع و ارزان بودنشان در مقایسه با رقبای اروپایی و آمریکایی    بود. مدل موفق  CB125 که بعداً به سی جی تبدیل شد و تا به زمان حال حاضر هم توسط شرکت‌های دیگر تولید می‌شود و مدل S90 که به سوپر کاپ معروف بود و بعد از آن C70 کافی بود تا بازار به اولین تازه واردهای 4 زمانه روی خوش نشان بدهد و از فروش خوبی برخوردار شود. شاید بدعت گذار موتورهای کلاچ اتوماتیک در ایران همان هوندا باشد که با معرفی s90 و c7 کاربری خاص این موتور را به رخ بازار کشید. بعدها در سال 52 هوندا CB four750 چهار سیلندر (هوندا فور) روانه بازار شد از این مدل افسانه‌ای استقبال بسیار خوبی به عمل آمد و تا سال‌ها به فروش می‌رسید. مدل هوندا 250 تریل که در اوایل جنگ در جبهه مورد استفاده قرار گرفت ولی بعد از جنگ در مزایده‌ها به فروش رسید، از کیفیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بود. عوامل موفقیت هوندا در بازار ایران چهار زمانه بودن، تنوع محصولات، ارزان بودن در مقابل رقبای اروپایی و شرایط فروش اقساطی محصولات هوندا بود.

ورود کمپانی هوندا به عرصه تولید اتومبیل

در اوایل سال 1960 اولین نمونه‌های اتومبیل جاده‌ای هوندا تولید شد. البته این محصول بیشتر بر مبنای بازار ژاپن طراحی شده بود. اولین محصول اتومبیلی هوندا مدل T360 در سال 1963، یک بارکش کوچک در چهار فرم متفاوت بدنه بود که با یک پیشرانه 360 سی‌سی و با 30 اسب بخار قدرت تولید می‌شد. دو ماه بعد، اولین محصول رسمی هوندا با نام S500 ساخته شد که یک خودروی دو در با یک موتور 492 سی‌سی بود که با 44 اسب بخار قدرت و گشتاور 9500 دور در دقیقه و با یک گیربکس چهار دنده عرضه گردید. هوندا تلاش‌های بسیاری برای بازاریابی در آمریکا و کانادا انجام داد. اتومبیل‌های پیشرفته هوندا که با مارک “ACURA” در آمریکای شمالی و چین عرضه می‌شود، تحولی بزرگ در تولید اتومبیل‌های لوکس هوندا ایجاد کرد. در سال‌های اخیر تأکید هوندا در سیستم امنیتی و توسعه این امکانات بوده است. برای سال 2007 هوندا درصدد گسترش بخش‌های استاندارد امنیت در حد خودروهای روز آمریکای شمالی بوده و در این زمینه کیسه‌های هوای روبرو (Front Air Bag)، کیسه‌های هوای طرفین (Side Air Bag) و ترمزهای ضد بلوکه (Antilock Brake System =ABS) را در مدل‌های جدید خود منظور کرده است. F1 یا همان فرمول وان یکی از مهیج‌ترین زمینه‌هایی است که هوندا بازی تجارت را در آن تجربه کرده است. برای اولین بار در فصل 1964 آلمان بود که هوندا اتومبیل خود را وارد عرصه رقابت کرد، ولی اولین پیروزی تیم هوندا در گراند پری مکزیک به دست آمد.

هوندا - هوندا موتورز

در سال 1989 هوندا توانست امتیاز برترین خودرو را در ایالات‌متحده آمریکا کسب کند. پس از آن، این شرکت خودروسازی محصولات مشهور و لوکس خود را نیز تحت برند آکیورا به بازارهای ایالات متحده آمریکا معرفی کرد. هوندا در سال 1990 دست به نوآوری زد و از فناوری‌های جدید در حوزه خودرو استفاده کرد. این نوآوری‌ها در زمینه سیستم تنظیم و کنترل سرعت، ساختار آلومینیومی در بدنه، بهبود تجهیزات ایمنی و ساخت خودروهای برقی و الکتریکی را به دنبال داشت.

هوندا همچنین خطوط تولید خود را در کشورهای چین، پاکستان، ایالات متحده آمریکا، کانادا، انگلستان، برزیل، نیوزیلند، اندونزی، هند،  ترکیه و تایلند راه‌اندازی و محبوبیت و شهرت زیادی کسب کرد. دو خودروی هوندا سیویک و هوندا آکورد مدت‌ها به عنوان پرفروش‌ترین محصولات این شرکت در بازارهای مختلف بودند. هوندا در عرصه هوایی نیز فعالیت می‌کند و از محصولات هوندا در این زمینه می‌توان هواپیمای اچ ‌ای-240 را نام برد. همچنین شرکت هوندا در زمینه تولید خودروهای هیدروژنی نیز فعالیت دارد و در سال 2008 خودروهای پیشرفته و مدرن هیدروژنی و الکتریکی را به بازار عرضه کرد. هوندا سومین خودروی سوخت هیدروژنی خود را به نام سی‌آر-زد در سال 2010 تولید و عرضه کرد و در تولید این نوع خودروها نیز پیشرو شد.

تبلیغات

شرکت هوندا در سال 1959 فعالیت‌های تبلیغاتی خود را آغاز نمود. این تبلیغات در قالب آگهی‌های کوچک در مجلات انجام می‌گرفت. خوانندگان آگهی‌ها برای خرید به فروشندگان محلی مراجعه می‌کردند و آن‌ها با شنیدن تقاضای مشتریان در جستجوی مشخصات موتورسیکلت برآمدند. به این ترتیب آمریکایی‌ها با نام هوندا آشنا شدند. مدیران بازاریابی و فروش هوندا به نمایشگاه‌های اتومبیل مراجعه کردند تا به مدت دو هفته سوپرکاب در گوشه‌ای از نمایشگاهشان جا گیرد. پس از دو هفته وقتی به سراغ نمایشگاه‌ها رفتند دریافتند پیش‌بینی‌شان درست است و صاحبان نمایشگاه برای معامله تعدادی سوپرکاب پیشنهاد خرید دادند. شرکت هوندا معتقد بود که خدمات خوب، کلید موفقیت درازمدت است و به همین دلیل حتی در نبود سیستم پخش لوازم یدکی، قطعات یدکی را با هواپیما از ژاپن به امریکا ارسال می‌فرستاد و این خدمات هوندا، بر اعتبار شرکت افزود.

هوندا، هفتمین شرکت خودروسازی دنیا

هوندا هم‌اکنون یکی از شرکت‌های بزرگ صنعت خودروسازی دنیا محسوب می‌شود. هوندا، پس از جنرال موتورز، تویوتا، دایملر کرایسلر، فورد و فولکس واگن، هفتمین خودروساز جهانی است که شرکت‌های نیسان، پژو، هیوندا، فیات، ب‌ام‌و، رنو، ولوو و سوزوکی را پشت سر خود دارد. هوندا با فروش حدود 95 میلیارد دلاری و سود خالص 5 میلیارد دلاری در رتبه 31 از پانصد شرکت برتر جهانی قرارگرفته است.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-21 01:29:47
دسته بندی ها