31 خصوصیت افراد موفق که آن‌ها را از دیگران متمایز می‌کند

23 مهر 1399 - 6:00
عادت‌های موفقیت - 31 خصوصیت افراد موفق که آن‌ها را از دیگران متمایز می‌کند
31 خصوصیت افراد موفق که آن‌ها را از دیگران متمایز می‌کند
امتیاز مطلب: 80%

افراد موفق با بقیه آدم‌ها متفاوت هستند. آن‌ها طرز صحبت کردن، تفکر و برخوردشان با مشکلات و موقعیت‌ها کاملا متفاوت است. ما انسان‌های عادی می‌توانیم از آن‌ها الگو بگیریم و به موفقیت برسیم. زیرا موفقیت همانند دیگر مهارت‌ها اکتسابی است. پس برای دستیابی به موفقیت باید از رفتارها و تفکر افراد موفق تقلید کنیم. در این مقاله قصد داریم خصوصیات بارز افراد بسیار موفق را متذکر شویم. پس با یوکن همراه باشید.

هنگام مطالعه این فهرست، به این فکر کنید کدام یک از خصوصیات در شما وجود دارد؟ روی کدام خصوصیت باید بیشتر کار کنید؟

1. باور «من می‌توانم» را در خود به‌وجود آورده‌اند

افراد موفق با داشتن چنین نگرشی، هر کاری را هر چقدر هم که مشکل باشد، قابل انجام می‌دانند. آن‌ها مدام جملاتی مانند «من می‌توانم»، «از پس انجامش بر می‌آیم»، «بیایید این مشکل را حل کنیم» را به زبان می‌آورند و این باور را در خود به‌وجود آورده‌اند که برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد. افراد موفق همیشه به دنبال راهی برای حل مشکلات‌شان هستند و به همه چیز با دید مثبت نگاه می‌کنند.

2. به این‌که می‌توانند راه حلی پیدا کنند، باور دارند

حتی اگر نمی‌دانید چطور مشکلی را حل کنید یا کار خاصی را انجام دهید، باز هم به خودتان ایمان داشته باشید و بگویید «حلش می‌کنم»، نه این‌که بگویید «نمی‌دانم چطور این کار را انجام دهم». کاملا طبیعی است از همه کاری سر درنیاورید اما باید به خودتان قول بدهید برای انجام آن کار قدم بردارید یا کسی را پیدا کنید تا کمک‌تان کند.

3. روی فرصت‌ها تمرکز می‌کنند

افراد موفق به هر وضعیتی، حتی مشکلات و چالش‌ها به دید «موقعیت» نگاه می‌کنند. این در حالی است که افراد عادی در مواجهه با مشکلات تنها سختی‌ها را می‌بینند، اما افراد موفق باور دارند حل مشکلات یعنی محصولات، خدمات، مشتریان و موفقیت‌های مالی جدید.

ویژگی افراد موفق - خصوصیت افرادموفق - نشانه آدم های موفق

باید بدانید موفقیت با غلبه بر مشکلات و چالش‌ها حاصل می‌شود. پس نمی‌توان بدون مواجهه با مشکلات و سختی‌ها به موفقیت رسید.

4. به چالش‌ها دید مثبت دارند

خیلی از افراد از چالش‌ها گریزان‌اند و سعی می‌کنند از آن‌ها دوری کنند، اما افراد موفق از چالش‌ها استقبال می‌کنند. چالش‌ها تجربیات ارزشمندی است که توانایی‌های شما را تقویت می‌کند. برای رسیدن به موفقیت، باید به جایی برسید که هر چالشی برایتان موتور محرکه‌ای باشد.

5. راه حل مشکلات را پیدا می‌کنند

هر مشکلی پیش روی افراد موفق بگذارید، راه حلی برایش پیدا می‌کنند و برایش پاداش می‌گیرند، حتی ممکن است تبدیل به قهرمان شوند. هر چقدر مساله بزرگتر باشد و افراد بیشتری درگیر آن باشند، با حل آن، موفقیت بیشتری در انتظارتان خواهد بود. پس یکی از بهترین راه‌ها برای این‌که به موفقیت برسید و خود را از بقیه متمایز کنید بهبود بخشیدن به وضعیت فعلی است، نه فرار کردن از آن.

6. در مسیر رسیدن به موفقیت، ثابت‌قدم هستند

ویژگی افراد موفق - خصوصیت افرادموفق - نشانه آدم های موفق

برای این‌که بتوانید رویاهایتان را به واقعیت برسانید باید با وجود تمام اتفاقات بد و غیرمنتظره و شکست‌ها، در مسیر ثابت‌قدم بمانید و اهداف‌تان را کنار نگذارید. این همان خصوصیتی است که برخی‌ها را این‌قدر موفق کرده است.

7. ریسک‌پذیر هستند

برخی افراد اصلا دنبال جلب توجه و شناخته شدن نیستند، بلکه سعی می‌کنند از داشته‌هایشان مانند اعتبار، موقعیت کاری و شهرت خود مراقبت کنند؛ اما افراد موفق بدون توجه به این‌که چه نتیجه‌ای به‌دست خواهد آمد، ریسک‌پذیر هستند و برای رسیدن به نتیجه مطلوب حاضرند بارها از نو شروع کنند. این ضرب‌المثل خوبی است «نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود».

8. گاهی غیرمنطقی می‌شوند

غیرمنطقی بودن به معنای بی‌ثبات و دم‌دمی‌مزاج بودن نیست. اگر به این نتیجه رسیده‌اید اقداماتی خاص شما را به اهداف‌تان نمی‌رساند، حتی اگر این اقدامات منطقی به نظر می‌رسند، باز هم زیر بار قبول آن‌ها نروید. به این فکر کنید اگر کسی پیدا نمی‌شد و کاری را که دیگران غیرمنطقی می‌دانند، انجام نمی‌داد، اکنون ماشین، هواپیما، تلفن، اینترنت و سفر فضایی وجود نداشت.

9. خطرناک هستند

ویژگی افراد موفق - خصوصیت افرادموفق - نشانه آدم های موفق

گاهی لازم است خطرناک باشید تا کارهای بزرگ انجام دهید. اگر بخواهید مدام احتیاط کنید و مواظب همه چیز باشید به دست‌آوردی نخواهید رسید. برای رسیدن به اهداف بزرگ باید احتیاط را کنار بگذارید و خطر کنید.

10. آماده‌ی عملیات هستند

افراد موفق همیشه آماده‌ی انجام کاری هستند و به ندرت پیش می‌آید مشغول کاری نباشند، مهم نیست چه کاری باشد. حتی وقتی در تعطیلات هستند باز هم دست از کار نمی‌کشند (می‌توانید از همسر و خانواده‌ی این افراد سوال کنید). مردم عادی دائما درباره‌ی نقشه‌هایشان حرف می‌زنند اما برای رسیدن به اهداف، هیچ کاری انجام نمی‌دهند یا حداقل آن‌قدر که نیاز است، انجام نمی‌دهند. اما افراد موفق به این باور رسیده‌اند شاید خیلی زود به نتیجه نرسند اما اگر فعالیت مداوم داشته باشند دیر یا زود به نتیجه خواهند رسید.

11. همیشه «بله» می‌گویند

وقتی تردید دارید کاری را انجام دهید یا نه، همیشه بگویید «بله». اگر بخواهید به همه چیز نه بگویید به جایی نخواهید رسید. پس سعی کنید به همه چیز «بله» بگویید، تا زمانی که آن‌قدر به موفقیت برسید که مجبور شوید برای مدیریت زمان و کارهایتان «نه» گفتن را وارد برنامه‌تان کنید. پس عادت «بله» گفتن را در خود به‌وجود آورید تا به موفقیت برسید.

12. متعهد و مسئولیت‌پذیرند

ویژگی افراد موفق - خصوصیت افرادموفق - نشانه آدم های موفق

تعهد و مسئولیت پذیری خصوصیت بارز افراد موفق است. افراد زیادی هستند که نسبت به وظایف، کارها و مسئولیت‌های خود متعهد نیستند. اما برای رسیدن به موفقیت لازم است متعهد و مسئولیت‌پذیر باشید. پس دست از احتیاط و ملاحظه‌کاری بردارید و اقدام کنید.

13. تا رسیدن به هدف ادامه می‌دهند

تا زمانی که کاری به موفقیت نرسیده، تمام نشده است. تا وقتی به طور رسمی با مشتری یا سرمایه‌گذار قرارداد نبستید یعنی به نتیجه نرسیده‌اید. اگر 50 بار با مشتری تماس بگیرید اما هیچ قراردادی نبندید، دیگر با او تماس نخواهید گرفت. دقیقا همین جاست که برخی‌ها ناامید می‌شوند و کار را نیمه تمام می‌گذارند، اما برای رسیدن به نتیجه باید سعی کنید غیرمنطقی باشید و تا رسیدن به مقصد ادامه دهید.

14. روی زمان حال تمرکز می‌کنند

افراد موفق روی زمان حال متمرکزند و با توجه به شرایط اقدام می‌کنند تا به نتیجه دلخواهشان برسند. آن‌ها هیچ وقت کاری را به تعویق نمی‌اندازند و می‌دانند این عادت، نقطه ضعف بزرگی است که باعث شکست‌شان می‌شود. اگر بخواهید کار امروز را به فرد بیاندازید، به اعتماد به نفس و انگیزه ناشی از اقدام سریع و در لحظه دست نخواهید یافت.

15. شجاع و نترس هستند

ویژگی افراد موفق - خصوصیت افرادموفق - نشانه آدم های موفق

افراد موفق به خود اطمینان و اعتماد دارند، همیشه آرام‌اند و حتی ممکن است آن‌ها را مغرور بدانید. هرگز فکر نکنید افراد موفق ذاتا «متفاوت» هستند و مهارت‌های آن‌ها ذاتی است، بلکه باید به این باور برسید خصوصیات آن‌ها نتیجه تلاش‌ها و کارهایی است که انجام داده‌اند. هر چقدر بیشتر کارهایی انجام دهید که انجام دادنش کمی سخت و ترسناک است، افراد بیشتری را جذب می‌کنید و متفاوت از دیگران به نظر خواهید رسید.

16. از تغییر استقبال می‌کنند

امکان ندارد بخواهید موفق شوید و در عین حال تلاش کنید چیزی هم تغییر نکند. افراد موفق به جهان در حال تغییر نگاه می‌کنند و از این تغییر به نفع خود بهره می‌برند. آن‌ها عقیده دارند باید با تغییرات هماهنگ شوند. استقبال از تغییر از جمله خصوصیات مثبت افراد موفق است.

17. مسیر درست را انتخاب می‌کنند

افراد موفق به خوبی تشخیص می‌دهند چه کاری به نتیجه می‌رسد و چه کاری بی‌فایده است، اما مردم عادی تنها به دنبال سخت کار کردن هستند. این در حالیست که افراد موفق به کار سخت فکر نمی‌کنند، البته آن‌ها بسیار سخت‌کوش و پرتلاش هستند، اما کاری را انجام می‌دهند که به نتیجه می‌رسد. افراد موفق به این فکر می‌کنند چطور هوشمندانه و با تدبیر کار کنند و به دنبال رویکردی درست هستند که آن‌ها را در مسیر موفقیت قرار می‌دهد.

18. روش‌های قدیمی و معمول را رها می‌کنند

ویژگی افراد موفق - خصوصیت افرادموفق - نشانه آدم های موفق

افراد موفق سنت‌شکن هستند. آن‌ها خودشان به دنبال روش‌ها و سنت‌های جدید می‌روند، نه این‌که همانند مردم عادی از روش‌های قدیمی و معمول تبعیت کنند. نباید خود را هم‌رنگ و موافق بقیه کنید، در این صورت هیچ موفقیتی در انتظارتان نخواهد بود. به این فکر کنید چطور می‌توانید از تفکرهای قدیمی که مانع پیشرفت است، به نفع خود و برای رسیدن به موفقیت استفاده کنید.

19. اهدافی را برای خود تعیین می‌کنند

افراد موفق هدفمند اند و همیشه به هدف‌شان فکر می‌کنند. آن‌ها با تعهد و مسئولیت‌پذیری و تمرکز روی هدف می‌توانند هر ناممکنی را ممکن کنند. افراد موفق سعی می‌کنند هم روی زمان حال تمرکز کنند، هم به رویایی که در سر دارند، نه فقط به کاری که در آن لحظه انجام می‌دهند.

20. همیشه در حال ماموریت هستند

به کاری که انجام می‌دهید به چشم ماموریت نگاه کنید، نه فقط شغلی ساده. تفکر خود را تغییر دهید و به این فکر کنید هر کاری که انجام می‌دهید می‌تواند برای همیشه دنیا را تغییر دهد. به هر تلفن، ایمیل، قرار ملاقات، جلسه و هر روزی که در دفتر کار سپری می‌کنید به چشم وظیفه شغلی نگاه نکنید، بلکه کاری بدانید که قرار است شما را به موفقیت و شهرت برساند.

21. انگیزه خود را تقویت می‌کنند

ویژگی افراد موفق - خصوصیت افرادموفق - نشانه آدم های موفق

انگیزه همان چیزی است که به شما برای انجام کار انرژی می‌دهد. برای رسیدن به موفقیت باید انگیزه خود را تقویت کنید و تا رسیدن به هدف‌تان سخت کار کنید. شور و اشتیاق‌تان برای انجام یک کار نباید تنها برای چند ساعت یا چند روز یا چند هفته باشد، بلکه باید آنقدر قوی باشد که باعث شود هر روز با انرژی به مسیرتان ادامه دهید. افراد موفق همیشه دلایلی دارند که به آن‌ها برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر انگیزه و انرژی می‌دهد.

22. به دنبال نتیجه هستند

افراد موفق به «تلاش» یا «کار» یا «زمانی» که صرف انجام یک کار می‌کنند اهمیت نمی‌دهند، بلکه برایشان مهم نتیجه است. باید این حقیقت را بپذیرید، تنها نتایج اهمیت دارند. برای رسیدن به موفقیت به خودتان سخت بگیرید و تا وقتی به نتیجه نرسیدید دست از تلاش برندارید.

23. اهداف و رویاهای بزرگ دارند

گاهی خود را محدود به اهداف واقع‌بینانه می‌کنیم در حالی‌که دلمان می‌خواهد به رویاهای بزرگ و به ظاهر دست‌نیافتنی برسیم. رویاهای بزرگ داشته باشید، قدم‌های بلند بردارید و ببینید می‌توان تا بی‌نهاست بلندپرواز بود.

24. واقعیت زندگی‌ خودشان را می‌سازند

ویژگی افراد موفق - خصوصیت افرادموفق - نشانه آدم های موفق

افراد موفق با واقعیت‌های زندگی مردم کاری ندارند، بلکه می‌خواهند خود واقعیت زندگی‌شان را بسازند که با واقعیت معمول زندگی مردم تفاوت دارند. آن‌ها به آن‌چه بقیه ممکن یا غیرممکن می‌دانند، علاقه‌ای ندارند، بلکه به دنبال رویایی می‌روند که خود آن را واقعی می‌دانند.

25. ابتدا مسئولیتی را به عهده می‌گیرند و بعد آن را بررسی می‌کنند

اغلب مردم فکر می‌کنند باید تمام جوانب را درنظر بگیرند و بعد مسئولیتی را بپذیرند. حتی ممکن است به این نتیجه برسند برای پذیرفتن مسئولیت جدید به اندازه کافی وقت ندارند. شاید این رویکرد اشتباه باشد اما خلاقیت و توانایی حل مساله تنها وقتی مسئولیتی را به‌ عهده بگیرید به‌وجود می‌آید.

26. پای‌بند به اخلاق هستند

اخلاق‌گرا بودن بدین معنا نیست که براساس معیارهای جامعه رفتار کنید. اخلاق‌گرایی به فرد کمک می‌کند هر آن‌چه به دیگران گفته‌اند، انجام دهند و تا جایی پیش بروند که به نتیجه دلخواه برسند.

27. کارهای گروهی انجام می‌دهند

ویژگی افراد موفق - خصوصیت افرادموفق - نشانه آدم های موفق

تمام اعضای گروه به پیشرفت و سلامت گروه اهمیت می‌دهند و این همان نکته‌ای است که افراد موفق به آن پای‌بند هستند. آن‌ها می‌خواهند تمام اعضای تیم پیشرفت کنند و به موفقیت برسند، زیرا موفقیت آن‌ها روی کار همه تاثیر می‌گذارد. به همین خاطر همیشه می‌خواهید هر کاری می‌توانید انجام دهید تا سطح اعضای تیم را بالا ببرید.

28. مدام در حال یادگیری هستند

بنا بر گزارش‌های منتشرشده، مدیران عامل موفق هر ساله 60 کتاب می‌خوانند و در بیش از 6 کنفرانس شرکت می‌کنند. افراد موفق تمام چیزهایی را که برای آن‌ها مفید است می‌خوانند.

29. کارهایی را انجام می‌دهند که برایشان راحت نیست

یکی از خصوصیات افراد موفق انجام کارهایی است که با انجامش راحت نیستند؛ در واقع، انجام هر یک از آن کارها برایشان دشوار است. البته خیلی سخت است که همیشه با محیط و مسیرهای اطرافتان، کارها و عادات روزانه خود در ارتباط باشید اما هیچ یک از آن‌ها شما را به جلو نمی‌برند. مردم عالی در موقعیت‌های آشنا قرار می‌گیرند اما افراد موفق دوست دارند خود را در شرایط جدید و ناآشنا قرار دهند. افراد موفق دوست دارند خیلی راحت نباشند. پس برای رسیدن به موفقیت سعی کنید آسوده و راحت نباشید.

30. ارتباطات قوی دارند

ویژگی افراد موفق - خصوصیت افرادموفق - نشانه آدم های موفق

سعی کنید دامنه روابط خود را گسترش دهید. با افرادی معاشرت کنید که روابط و تحصیلاتی بالاتر دارند و حتی از شما موفق‌ترند. با کسانی که از شما بهترند رابطه برقرار کنید. باید بدانید افرادی که در پیرامون‌تان هستند تاثیر زیادی روی شما و اهداف‌تان می‌گذارند. شما می‌خواهید پله‌های ترقی را طی کنید و به پیشرفت برسید، پس باید سعی کنید با افرادی که بلندپروازتر از شما هستند، آرزوهای بزرگتری دارند و موفق‌ترند وارد رابطه شوید.

31. نظم و انضباط دارند

برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت باید ببینید چه عادت‌هایی برایتان سازنده است و خودتان و گروه‌تان به طور منظم آن عادات را انجام دهید.

هیچ وقت فکر نکنید افراد موفق مهارت‌های ذاتی دارند. حقیقت این است، تمام این خصوصیات دست‌یافتنی هستند. یک یا چند خصوصیات افراد موفق را در خود به‌وجود آورید. هنگام تفکر و عمل آن‌ها را در نظر بگیرید تا به بخشی از شما تبدیل شوند.

 

منبع: hubspot

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-11-07 20:29:24
دسته بندی ها