5 دلیل که لازم است بدانیم که از زندگی خود چه میخواهیم

13 مهر 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - 5 دلیل که لازم است بدانیم که از زندگی خود چه میخواهیم
5 دلیل که لازم است بدانیم که از زندگی خود چه میخواهیم
امتیاز مطلب: 90%

در هر سن و هر مرحله ای از زندگی که باشید ممکن است به نقطه ای برسید که ندانید از زندگی خود چه میخواهید یا ندانید که قدم بعدی شما در زندگی چیست. اگر تا به حال چنین حسی را تجربه کرده‌اید و می‌خواهید در این باره بیشتر بدانید با یوکن همراه باشید و این مقاله را تا انتها بخوانید.

عوامل متعددی در ایجاد این احساس دخیل هستند. اما همواره باید به یاد داشته باشید که هیچ رخدادی بی‌علت نبوده و در واقع هر اتفاقی حکمتی دارد. درک این جمله کمک می‌کند تا به ورژن شادتری از خودمان تبدیل شویم. در ابتدا لازم است هر کسی برای مسیر زندگی خود هدفی تعیین کند و در جهت رسیدن به این هدف قدم بردارد اما چرا؟ چرا وجود هدف در زندگی امری ضروری است؟ در اینجا پنج علت مهم برای وجود هدف را بررسی می‌کنیم.

1. نسبت به آینده خود احساس امنیت و اطمینان می‌کنید

به جای بلاتکلیف بودن و صرفا گذراندن روزها یکی پس از دیگری بدون داشتن هدف نهایی، با تعیین هدفی بزرگ برای آینده و برنامه ریزی درست و سنجیده، با هر قدم به هدف نهایی خود نزدیک‌تر می‌شوید. هدفی که در واقع رویای شماست. رویا همان تصویر ذهنی‌ای است که با «باور داشتن» به عینیت در می‌آید.

2. از شر اضطراب خلاص می‌شوید

اضطراب و ترس از رایج‌ترین مشکلاتی است که امروزه با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. وجود استرس و ترس از قدم گذاشتن در یک مسیر چالش برانگیز برای رسیدن به هدف، باعث می‌شود شما احساس ضعیف بودن کرده و از ریسک کردن هراس داشته باشید.

در این شرایط شما خود را عقب می‌کشید و عملکرد ضعیف‌تری نسبت به توانایی حقیقی خود نشان می‌دهید. در واقع ممکن است  توانایی انجام آن کار را داشته باشید اما با پرورش حس ترس و اضطراب در وجودتان خود را ضعیف حس کرده و در نتیجه نمی‌توانید کا را به انجام برسانید.

فراموش نکنید شما با افکارتان به مسیر زندگیتان جهت می‌دهید. در واقع طرز فکر شما شیوه‌ی زندگیتان را کنترل می‌کند. بنابراین ترس را کنار بگذارید. تعیین هدفی مشخص در زندگی و حرکت به سمت آن کمک شایانی به کاهش احساس ترس و اضطراب می‌کند.

هدف - اضطراب - احساس نگرانی

لازم به ذکر است حتی در شرایطی که هدف مشخصی برای آینده خود دارید گاهی مضطرب می‌شوید و احساس نگرانی می‌کنید در این حالت اگر میزان استرس کنترل شده باشد می‌تواند باعث افزایش عملکرد و اشتیاق شما در جهت تحقق رویاهایتان شود.

3. شادتر از قبل خواهید بود

اینکه بدانیم برای چه هدفی زندگی می‌کنیم و برای چه کاری ساخته شده‌ایم باعث می‌شود به مراتب احساس شادی و شعف بیشتری داشته باشیم. نه تنها شاد‌تر از قبل زندگی می‌کنیم، بلکه آرامش ذهنی بیشتری خواهیم داشت. چراکه دیگر مجبور نیستیم دائما نگران این باشیم که آیا در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم یا خیر؟ یا اینکه آیا انتهای مسیر زندگیمان عاقبت خوشی دارد یا خیر؟ به علاوه چون با داشتن هدف تصمیمات قاطعانه‌تری میگیریم، احساس قدرت بیشتری می‌کنیم و اعتماد به نفس بیشتری خواهیم داشت.

4. دیگروقت و انرژی خود را صرف اهداف جزئی و کوتاه مدت نخواهید کرد

زمانی که تمام مسیر زندگی خود را محدود به اهداف کوتاه مدت و گذرا کنید، مجبور می‌شوید زمان و انرژی بسیاری را صرف برنامه‌ریزی کردن برای رسیدن به آنها کنید .خود این مسئله استرس و نگرانی شما را نسبت به آینده بیشتر خواهد کرد. چرا که شما هم وقت و هم انرژی زیادی صرف می‌کنید، اما در نهایت آنچه به دست می‌آورید گذرا بوده و دوباره به نقطه‌ی اول برمی‌گردید که «قدم بعدی من چیست؟».

لازم به ذکر است، وجود اهداف کوچک‌تر و جزئی‌تر جایگاه و اهمیت خاص خود را دارد. اما در صورتی که در کنار یک هدف بزرگ و نهایی برای آینده باشد. زمانی که هدف نهایی شما مشخص باشد دیگر زمان و انرژی بیش از حدی صرف برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف جزئی‌تر نمی کنید. اینگونه انرژی شما چه به لحاظ ذهنی و چه از نظر فیزیکی برای دستیابی به هدف نهایی‌تان حفظ خواهد شد.

وقت - انرژی - اهداف کوتاه مدت

5. در یک زمینه خاص حرفه ای می شوید

زمانی که یک هدف بزرگ معین می‌کنید تمام توان و انرژی خود را متمرکز می‌کنید تا در یک زمینه مشخص رشد کنید و درباره آن یاد بگیرید. در یک حیطه مشخص مطالعه می‌کنید و در همان حیطه شروع به کار می‌کنید. کاری که عاشقش هستید و از انجامش لذت می‌برید.

در این شرایط شما همه‌ی زمان و توان روانی و فیزیکی خود را وقف یک رشته مشخص می‌کنید. پس طبیعتا بعد از مدت مشخصی در انجام آن کار حرفه‌ای خواهید شد. اما در مقابل اگر هدف نهایی و خاصی نداشته باشید احساس می‌کنید لازم است برای ادامه‌ی زندگی به فعالیت‌های متعدد و پراکنده‌ای بپردازید‌. در این شرایط شما زمان و انرژی خود را بین رشته‌های متعددی تقسیم می‌کنید.

فعال بودن و یادگرفتن حرفه‌های متعدد در کل می‌تواند مفید باشد. اما باعث می‌شود هرگز نتوانید در یک رشته و زمنیه خاص حرفه‌ای شوید و به شهرت برسید. پس اگر می‌دانید برای کاری ساخته شده‌اید هدف خود را تعین کنید. عزم خود را برای رسیدن به آن جزم کنید و از مسیر رسیدن به هدفتان لذت ببرید.

*در نهایت

گاهی در زندگی به نقطه‌ای می‌رسید که از خودتان می‌پرسید آیا کارهایی که انجام می‌دهم، وقتی که صرف میکنم و سختی‌هایی که تحمل می‌کنم ارزشش را دارد؟در این لحظه باید بدانید که هر قدمی که در مسیر رسیدن به هدف نهایی‌تان برمی‌دارید، هر چند سخت و طاقت فرسا، ارزشش را دارد.

چرا که تک‌تک این قدم‌ها شما را به هدف نهایی‌تان نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند. فراموش نکنید هدف شما همان رویایی است که شاید هر روز آن را در ذهنتان تجسم می‌کنید. پس تک‌تک قدم‌هایتان را ارزشمند بدانید. سختی‌های راه را بپذیرید و هر روز هدفتان را به خودتان یادآوری کنید.

زندگی همواره مملو از وقایع غیر منتظره است. اما تعهد به هدفتان به شما این اجازه را می‌دهد تا بهترینِ خودتان باشید و از هر قدمتان در این مسیر لذت ببرید.     
 

نویسنده مطلب
Shadi Khalili - شادی خلیلی
کارشناس تغذیه و رژیم درمانگر هستم. در زمینه ی هنر و تدریس زبان انگلیسی فعالیت می‌کنم. به نوشتن درباره موضوعات روانشناسی و انگیزشی علاقه‌مندم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-10-05 11:58:03
دسته بندی ها