زوج های موفق چگونه از کنار هم بودن لذت می‌برند؟

7 مرداد 1399 - 6:10
مهارت‌های همسرداری - زوج های موفق چگونه از کنار هم بودن لذت می‌برند؟
زوج های موفق چگونه از کنار هم بودن لذت می‌برند؟
امتیاز مطلب: 88%

آیا از همسرتان جدا شده‌اید؟ تاکنون با زوج‌هایی برخورد داشته‌اید که از هم جدا شده باشند؟ شاید پاسخ‌تان به این سوال‌ها مثبت باشد. براساس آخرین آمار بدست آمده، تقریبا یک سوم زوج‌های ایرانی طلاق و جدایی را تجربه کرده‌اند. برخی‌ها دیدگاه بدی به طلاق دارند و تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند از هم جدا شوند. با یوکن همراه باشید  تا 7 نکته برای داشتن ازدواج موفق را معرفی کنیم.

بنا بر تحقیقی که در مجله‌ی تایمز به چاپ رسید، احتمال مرگ برای زوج‌هایی که در زندگی مشترک‌شان «راضی» یا «نسبتا راضی» اند، نسبت به زن و مردهایی که زندگی زناشویی خود را شاد و رضایت‌بخش نمی‌دانند، 20 درصد کمتر است. برای این‌که زندگی زناشویی موفقی داشته باشید و رابطه‌تان روز به روز مستحکم تر شود، هر دو طرف باید به دنبال رشد و بلوغ فردی و رشد و بلوغ در رابطه مشترک باشند.

وارن بافت، مرد ثروتمند جهان، در کنفرانس برک‌ شایر در سال 2009 میلادی به سهام‌داران گفت:

با فرد مناسب ازدواج کنید. این توصیه بسیار ارزشمندی است. طرف مقابل شما تغییرات چشمگیری در زندگی‌تان ایجاد خواهد کرد. این مساله روی اراده و خواسته شما در هر زمینه‌ای تاثیر می‌گذارد.

در ادامه، 7 نکته را بیان می‌کنیم که زندگی شما را پایدار می‌کند:

1. از جملات مثبت و انرژی‌بخش استفاده کنید

دکتر گاتمن، متخصص روابط انسانی در موسسه گاتمن می‌گوید: تعداد جملات مثبت که زوج‌های موفق در مکالمات‌شان (خصوصا وقتی راجع به مشکلی صحبت می‌کنند) به هم می‌گویند، 5 برابر بیشتر از جملات منفی و کسالت‌آور است. او معتقد است:

روابط خوب دارای جوّی مثبت و انرژی‌زاست.

دکتر گاتمن عواطف را به حساب بانکی تشبیه کرده و به زوج‌ها توصیه می‌کند در حساب بانکی عاطفی زندگی‌شان سپرده‌گذاری مداوم داشته باشند.

2. دست از عیب‌جوییِ همسرتان بردارید

عیب جویی - عیب جویی از همسر - زندگی شاد - زوجهای موفق

دکتر گاتمن در کتاب «کلینیک ازدواج»، عیب‌جویی از همسر را یکی از چهار عامل اصلی طلاق می‌داند. (دیگر عوامل طلاق نیز داشتن حالت تدافعی، تحقیر طرف مقابل و فرار از حرف زدن است). بین انتقاد و عیب‌جویی تفاوت‌های زیادی وجود دارد. عیب‌جویی و زیرسوال بردن شریک عاطفی باعث نابودی زندگی مشترک‌تان می‌شود؛ این در حالیست که انتقاد سازنده اگر به موقع و دوستانه مطرح شود هیچ مشکلی به وجود نمی‌آورد. در واقع، انتقاد بیان ناراحتی شما درباره مساله‌ای خاص است، اما سرزنش به معنای حمله به شخصیت طرف مقابل‌تان به خاطر اعتقادات و باورهایش است. با عیب‌جویی شخصیت شریک زندگی‌تان را زیر سوال می‌برید و به زندگی مشترک‌تان آسیب می‌رسانید.

3. با هم به تفریح بروید

بنا بر پژوهش منتشر شده در سازمان مایو: «در ورزش گروهی با همسرتان به تعامل اجتماعی می‌رسید که نسبت به ورزش تک‌نفره، باعث افزایش طول عمرتان می‌شود. ورزش‌های گروهی مانند تنیس، بدمینتون یا راکت‌بال به همراه همسرتان، در مقایسه با ورزش‌های تک‌نفره مانند دویدن یا دوچرخه‌سواری، بیشتر به طول عمرتان می‌افزایند.»

جیمز اوکیف، یکی از افرادی که در این تحقیق حضور داشت، در مصاحبه با مجله‌ی تایمز می‌گوید:

اگر با هدف رسیدن به سلامتی، تناسب اندام و افزایش طول عمر ورزش می‌کنید، بهتر است ساعات تمرین‌تان را به قرار ملاقات‌های ورزشیِ عاشقانه تبدیل کنید.

4. صمیمیت عاطفی بیشتری داشته باشید

برای داشتن ازدواج پایدار نیاز به صمیمیت فیزیکی و جنسی بین زوجین است. البته ادامه زندگی نیز بدون صمیمیت عاطفی غیرممکن خواهد بود. وقتی از نظر احساسی به همسرتان نزدیک شوید و با او ارتباط بهتری برقرار کنید، کیفیت رابطه‌تان بالاتر خواهد رفت و صمیمیت فیزیکی نیز بهبود قابل توجهی پیدا می‌کند.

صمیمیت عاطفی - زندگی شاد - زوجهای موفق

صمیمیت عاطفی باعث می‌شود در احساسات، افکار، باورها، امیدها، ترس‌‌ها ورویاهای همسرتان سهیم شوید. آنگاه زندگی‌تان به درجه‌ای می‌رسد که به جای عیب‌جویی و قضاوت طرف مقابل، کاملا یکدیگر را درک می‌کنید.

5. بحث را کش ندهید و بی‌طرف باشید

الی فینکل در کتاب خود در زمینه‌ی روانشناسی اجتماعی با عنوان «ازدواج‌های یا همه یا هیچ: ازدواج‌های موفق چگونه‌اند؟»، راهکارهای مواجهه با بحران را به خوانندگان خود آموزش می‌دهد. یکی از راهکارها این است که هنگام بحث بی‌طرف باشید.

فینکل معقتد است، زوج‌ها باید از بیرون به مساله نگاه کنند. بی‌طرف بودن باعث می‌شود از بزرگ شدن مشکل جلوگیری شود و بحث و جدل بالا نگیرد.

6. خاطرات شیرین‌تان را یادآوری کنید

آیا درباره اتفاقاتی که شما و همسرتان را شاد کرده‌اند، صحبت می‌کنید؟

مرور خاطرات - خاطرات شیرین - زوج درمانی - زوجهای موفق - زندگی شاد

اگر پاسخ‌تان مثبت است، این کار را بیشتر انجام دهید و اگر هیچ وقت اتفاقات شیرین را مرور نمی‌کنید، برای داشتن زندگی شاد و رضایت‌بخش، این توصیه را جدی بگیرید. تحقیق منتشر شده در مجله «انگیزه و احساس» نشان می‌دهد زوج‌هایی که خاطرات شاد و خنده‌دار را با هم مرور می‌کنند، رضایت بیشتری از رابطه‌ی خود دارند.

7. به همراه همسرتان به دنبال ماجراجویی و هیجان باشید

اگر فکر می‌کنید رابطه‌تان کسل‌کننده است، به دنبال سرگرمی شاد و هیجان‌انگیزی باشید. این کار ساده می‌تواند زندگی‌تان را متحول کند و باعث شود بیشتر از کنار هم بودن لذت ببرید. در کتاب «ازدواج‌های یا همه یا هیچ» آمده است: روانشناسان می‌گویند شرکت در کلاس‌های هنری یا سفر به همراه همسرتان باعث افزایش میل جنسی و رضایتمندی از رابطه می‌شود.

منبع: inc

 

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-07-26 14:52:47
دسته بندی ها