24 عادت اشتباهی که باعث پیری زودرس می‌شود

24 مهر 1399 - 6:00
سبک زندگی - 24 عادت اشتباهی که باعث پیری زودرس می‌شود
24 عادت اشتباهی که باعث پیری زودرس می‌شود
امتیاز مطلب: 73%

عمر ما در گذر است  و نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم. اما گاهی افراد 60 ساله‌ای را می‌بینیم که همانند 40 ساله‌ها به نظر می‌رسند؛ فکر می‌کنید دلیل جوان ماندن آن‌ها چیست؟ از طرف دیگر برخی افراد با این‌که در دهه 30 زندگی‌شان هستند، گویی 50 ساله‌اند. باید بدانید، ژنتیک، سبک زندگی و عادات ما نقش مهمی در پیر یا جوان ماندن‌مان دارند. با استفاده از برخی روش‌ها و اجتناب از عادت‌های اشتباه، می‌توانیم علائم پیری را خصوصا در پوست‌مان به تعویق بیاندازیم و ظاهر زیبا و جوان‌تری داشته باشیم. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم از چه عادت‌هایی اجتناب کنید تا ظاهر جوان‌تری داشته باشید.

1. لاغری بیش از اندازه

خیلی لاغر بودن هم خوب نیست. لاغری صورت و از بین رفتن چربی صورت باعث می‌شود پیرتر به نظر برسید. همچنین لاغری و چاقی‌های مکرر باعث افتادگی و اصطلاحا کش آمدن پوست می‌شود. پس رژیم یویویی از عوامل پیری زودرس به حساب می‌آید.

باید برنامه غذایی سالمی داشته باشید و از طریق ورزش به وزن مناسب برسید. البته از تغذیه صورت غافل نشوید. تحقیقات نشان می‌دهد، مصرف برخی مواد غذایی باعث بهبود ظاهر و بدن ما می‌شود. دریافت امگا 3 از التهاب‌هایی که سبب ایجاد چین و چروک صورت می‌شود جلوگیری می‌کند. همچنین، ویتامین C که در اسفناج و میوه‌های ترش وجود دارد، به تقویت کلاژن‌سازی پوست کمک می‌کند. لیکوپین که منبع آن گوجه فرنگی و گریپ فروت صورتی است، سبب بهبود آسیب‌های ناشی از نور خورشید می‌شود.

2. مالیدن مکرر چشم‌ها

پوست اطراف چشم حساسیت بالایی دارد و مالیدن این قسمت سبب تغییر رنگ پوست آن می‌شود. البته رنگ‌دانه‌های پوستی با افزایش سن تغییر می‌کنند و با مالیدن چشم‌ها کمک می‌کنیم تغییر رنگدانه‌ها زودتر اتفاق بیافتد.

اگر مدام چشم‌هایتان را می‌مالید و نمی‌توانید دست از این کار بردارید، به سراغ متخصص بروید تا دلیل حساسیت و روش درمان مشخص شود. 

3. کم‌خوابی

خواب مناسب تنها باعث افزایش انرژی و تمرکز نمی‌شود، بلکه روی رنگ پوست نیز تاثیر چشمگیری دارد. لازم به ذکر است، پوست در طول شب در وضعیت بازسازی قرار می‌گیرد. در هنگام خواب نه تنها پوست خودش را درمان می‌کند بلکه بدلیل تغییر PH و جریان خون، مواد و ترکیبات ضدپیری بهتر به آن نفوذ می‌کند. پس اگر دچار کمبود خواب یا بی‌خوابی مزمن هستید، به پزشک مراجعه کنید و به دنبال درمان باشید.

4. خوابیدن روی صورت

خیلی از افراد روی صورت می‌خوابند، شاید این وضعیت خیلی راحت باشد اما به پوست آسیب می‌زند. خوابیدن روی شکم هم همین طور است. برخورد صورت با بالش در طول حداقل 8 ساعت خواب شبانه می‌تواند به پوست آسیب بزند و باعث ایجاد چین و چروک شود.

توصیه می‌کنیم به پشت بخوابید و این عادت را در خود به‌وجود آورید. با ایجاد این عادت، از پف صورت جلوگیری می‌کنید. پف صورت در طولانی مدت سبب ایجاد چین و چروک و کشش پوست می‌شود. اگر ترک این عادت برایتان سخت است، از روبالشی‌های ساتن یا ابریشمی استفاده کنید که لطافت بیشتری دارند و در نتیجه آسیب کمتری به پوست می‌زنند.

5. استفاده از نِی برای نوشیدن

استفاده از نی - پیری - مراقبت پوستی - عادات غلط - عادات اشتباه - سلامتی

خیلی از افراد برای حفظ زیبایی دندان‌ها و جلوگیری از تماس با لبه بطری یا قوطی‌ها از نی استفاده می‌کنند. این در حالیست که استفاده از نی سبب ایجاد چین و چروک زودهنگام در اطراف دهان می‌شود. سیگار کشیدن نیز چنین تاثیری به دنبال خواهد داشت.

6. استفاده از مواد نامناسب برای رفع چروک پوست

استفاده از محصولات مراقبت از پوست که دارای ترکیباتی چون رتینول، پیتیدها و آنتی‌اکسیدان هستند، خوب است، اما نباید در دسته‌ی پاک‌کننده‌ها قرار بگیرند.

بهتر است از پاک‌کننده‌های ساده استفاده کنید که هزینه‌ی کمتری دارند و آسیبی هم به پوست وارد نمی‌کنند. برای بهره‌مندی از ترکیبات ضدپیری، به سراغ کرم‌ها، سرم‌ها یا لوسیون‌ها بروید که زمان بیشتری روی پوست می‌مانند.

7. استرس طولانی‌مدت

اگر همیشه اضطراب دارید یا از خواب مناسب بی‌بهره‌اید، بدن‌تان هورمون استرس بیشتری تولید می‌کند که باعث پیری زودرس می‌شود. کورتیزول نوعی هورمون استرس است که باعث تخریب کلاژن‌های پوست می‌شود. با تخریب کلاژن، پوست چروک و افتاده می‌شود. هم‌چنین اگر همیشه مضطرب و در وضعیتِ گریز باشیم، مواد غذایی و اکسیژن کمتری به پوست می‌رسد. نگرانی و اضطراب مزمن باعث می‌شود خط اخم روی پیشانی‌تان ایجاد شود. پس به دنبال راهی برای درمان اضطراب‌تان باشید.

8. استفاده از مواد آرایشی به عنوان ضدآفتاب

برخی از تولیدکنندگان لوازم آرایشی می‌گویند محصولات شن دارای ضدآفتاب است اما بدون شک، ضدآفتاب موجود در این مواد به اندازه‌ای نیست که از پوست در مقابل پرتوهای مضر خورشید محافظت کند.

ضد آفتاب - مراقبت پوست - عادات غلط - عادات اشتباه - سلامتی

به عقیده‌ی کارشناسان، بیشتر مواد آرایشی از پوست در مقابل پرتو UVB و نه UVA محافظت می‌کنند. پرتو UVA سبب ایجاد چین و چروک، لکه‌های قهوه‌ای و بسته شدن منافذ می‌شوند. پس بهتر است همیشه قبل از آرایش کردن، از ضدآفتاب مناسب استفاده کنید.

9. تمرکز روی چروک‌ها

تنها خطوط و چروک پوست باعث نمی‌شود پیرتر به نظر برسیم. لکه‌های تیره و تغییر رنگدانه‌ها هم باعث می‌شوند ظاهری بی‌روح و پیرتر پیدا کنیم. در حقیقت، بی‌رنگی و ناهمگونی رنگدانه‌ها باعث می‌شود 10 سال پیرتر به نظر برسیم.

برای از بین بردن سلول‌های مرده و رنگدانه‌ها به سراغ لایه‌برداری بروید. هم‌چنین از کرم‌های روشن‌کننده برای پوشاندن بخش‌های تیره پوست استفاده کنید. کرم‌های زیادی برای رفع تیرگی و لک در بازار موجود است. استفاده از ضدآفتاب را فراموش نکنید. پرتو فرابنفش نه تنها لک‌های بیشتری ایجاد می‌کند بلکه باعث تیره‌تر شدن لک‌های موجود نیز می‌شود.

10. بی‌توجهی به پوست گردن و دست‌ها

پوست تیره و لک‌دار دست‌ها و گردن‌ها باعث می‌شود مسن‌تر به نظر برسید. تحقیقی در سال 2006 میلادی نشان داد زنانی که پوست دست‌شان لک بیشتری دارد نسبت به زنانی که دست‌شان بدون لک است، پیرتر به نظر می‌رسند. پس کرم ضدچروکی که برای صورت‌تان استفاده می‌کنید برای گردن و پشت دستان‌تان هم استفاده کنید. حتی بهتر است در این قسمت‌ها کرم ضدآفتاب بمالید.

11. عدم استفاده از عینک آفتابی

آفتاب - عینک آفتابی - پیری - مراقبت پوستی - عادات غلط - عادات اشتباه - سلامتی

جمع کردن مداوم چشم‌ها، اخم کردن و خندیدن، در طولانی مدت سبب ایجاد خط و خطوطی در صورت می‌شود. وقتی از عینک آفتابی استفاده کنید اخم کردن و جمع کردن چشم‌ها کمتر می‌شود. نور آفتاب سبب از بین رفتن کلاژن در پوست اطراف چشم می‌شود که نتیجه‌ای جز پیری و رنگ‌پریدگی پوست ندارد. حتی توصیه می‌شود در فصل زمستان هم از عینک آفتابی استفاده کنید تا پرتوهای UVA و UVB آسیبی به چشم‌هایتان وارد نکند.

12. شستن صورت با صابون

صابون چربی طبیعی پوست را از بین برده و سبب ایجاد چین و چروک می‌شود. اگرچه خشکی پوست چروک را بیشتر نمی‌کند اما باعث می‌شود جلوه‌ی بدتری پیدا کند. این در حالیست که چین و چروک در پوست مرطوب کمتر جلب توجه می‌کند. همچنین، پوست خشک نمی‌تواند در مقابل عوامل میکروب‌زا و حساسیت‌زا از خود مراقبت کند.

پوست‌تان را با پاک‌کننده‌های بدون صابون شست‌و‌شو داده و سپس به پوست مرطوب کرم بزنید. همچنین به اندازه کافی آب بنوشید تا پوست‌تان بی‌آب نشود.

13. سیگار کشیدن

سیگار - مضرات سیگار - پیری - مراقبت پوستی - عادات غلط - عادات اشتباه - سلامتی

تحقیقی در سال 2013 میلادی روی دوقلوهای سیگاری و غیرسیگاری انجام شد که نتایج متفاوتی را نشان می‌دهد. چروک و خطوط صورت فرد سیگاری بیشتر به چشم می‌آید و پلک‌ها افتادگی بیشتری دارند. علاوه بر آن، مشخص شد افراد سیگاری 5 سیگار پیرتر از سن واقعی‌شان به نظر می‌رسند.

14. کینه‌توزی

اضطراب، کینه و عصبانیت روی چهره و جسم ما تاثیر مخرب می‌گذارد و باعث پیری زودرس می‌شود. فردی که انعطاف پذیری کافی ندارد نمی‌تواند خودش را رها و درمان کند. بدن به طور شگفت‌انگیزی توانایی درمان خود را دارد، البته باید در آرامش باشد. خشم مداوم سبب ابتلا به بیماری‌های قلبی، افسردگی و پیری زودرس می‌شود. شاید نتوانیم از اضطراب و نگرانی‌ها دوری کنیم اما می‌توانیم با راهکارهای مفید مانند ورزش، مراقبه و روابط اجتماعی سالم از کنار آن‌ها بگذریم.

15. کار کردن مداوم با گوشی موبایل

کار کردن مداوم با گوشی و خیره شدن به صفحه نمایش سبب پیری زودهنگام می‌شود.

پوست گردن نازک‌تر از پوست صورت است؛ پس تغییرات ناشی از پیری پوست زودتر در آن مشخص می‌شود. اگر مدام سرتان در گوشی است، باید بدانید در معرض ابتلا به پدیده «تِک نِک» قرار دارید. این عارضه در افرادی که ساعات طولانی به گوشی، لپ تاپ یا تبلت چشم می‌دوزند، رایج است.

تلفن همراه - موبایل - پیری - مراقبت پوستی - عادات غلط - عادات اشتباه - سلامتی

تقریبا اغلب افراد، روزی تقریبا 3 ساعت به گوشی خیره می‌شوند. خم کردن گردن به سمت جلو، در طی زمان سبب ضعف گردن، درد فیزیکی و چروک‌های زشت در ‌بخش جلوی گردن می‌شود. اگر مجبورید از وسایل ارتباطی در طولانی‌مدت استفاده کنید، حداقل آن‌ها را بالاتر بگیرید. هم‌چنین گردن‌تان را در وضعیتی طبیعی قرار دهید و زودتر کارتان را تمام کنید. لپ‌تاپ را مقابل چشم‌تان روی میز بگذارید.

16. مصرف غذاهای ناسالم

تمام غذاهایی که می‌خوریم روی ظاهرمان تاثیر می‌گذارند. رژیم غذایی نامناسب باعث می‌شود مواد غذایی مورد نیاز به بدن نرسد. غذاهایی که حاوی مقادیر بالایی شکر است، به پوست آسیب می‌زنند. مولکول‌های شکر به پروتئین‌های الاستین و کلاژن چسبیده و در طی فرآیندی با نام گلیکاسیون، نوعی رادیکال آزاد تولید می‌کنند. همین رادیکال‌های آزاد سبب ورم، تخریب کلاژن و الاستین پوست می‌شوند.

شیرینی - دونات - پیری - مراقبت پوستی - عادات غلط - عادات اشتباه - سلامتی

عدم دریافت میوه و سبزیجات کافی می‌تواند سبب پیری زودرس شود. در واقع، بدن بدون آنتی اکسیدان و مواد معدنی موجود در میوه‌ها و سبزیجات نمی‌تواند با آسیب رادیکال‌های آزاد مقابله کند و به پیروی زودرس می‌انجامد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد مصرف بی‌رویه میوه و سبزی می‌تواند سبب افزایش رنگ و درخششی سرخ‌گون در پوست شود.

17. دویدن زیاد

انجام تمرینات ورزشی برای سلامت و حفظ جوانی ضروری است اما نباید در دویدن زیاده‌روی کنید. دویدن زیاد باعث می‌شود پیرتر به نظر برسید. هم‌چنین، دویدن زیاد به استخوان‌ها و مفصل‌ها فشار می‌آورد و سبب آسیب غضروف‌ها و شکستگی تنشی استخوان‌ها می‌شود، علاوه بر آن به ماهیچه‌های قلب نیز آسیب می‌زند.

دویدن برای سلامت قلب مفید است اما هیچ کمکی به عضله‌سازی نمی‌کند. با افزایش سن، تقویت قدرت ماهیچه‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند. پس همراه با دویدن، تمرین‌های قدرتی انجام دهید. دویدن به تنهایی و بدون کار با وزنه و انجام تمرینات قدرتی، سبب کوچک شدن ماهیچه‌های بالاتنه می‌شود و نمی‌تواند مانع کاهش ضخامت استخوان‌ها شود. هم‌چنین، دویدن در فضای آزاد باعث می‌شود پوست در معرض آفتاب و بادهای خشک قرار گرفته و دچار آسیب شود.

18. انجام چند کار هم‌زمان

مالتی تسکینگ - چند وظیفگی - انجام همزمان کارها -پیری - مراقبت پوستی - عادات غلط - عادات اشتباه - سلامتی

جالب است بدانید، چندوظیفگی باعث می‌شود پیرتر به نظر برسیم. شاید دوست داشته باشید هم‌زمان چند کار مختلف انجام دهید، اما این کار باعث پیر شدن‌تان می‌شود. برخی‌ها تصور می‌کنند چندوظیفگی (انجام هم‌زمان چند کار مختلف) یک مهارت است، اما وقتی چند کار را با هم انجام می‌دهیم، هیچ کدام به خوبی انجام نمی‌شوند؛ تنها برای خود اضطراب ایجاد می‌کنیم، اضطرابی که توان‌مان را گرفته و پیرمان می‌کند. گفته می‌شود تنها روی یک کار تمرکز کنید و تا قبل از پایان آن، به سراغ کار دیگری نروید.

19. تماشای طولانی‌مدت تلویزیون

تلویزیون - پیری - مراقبت پوستی - عادات غلط - عادات اشتباه - سلامتی

یک پژوهش روانشناختی نشان می‌دهد مغز افرادی که فعالیت بدنی کمتری دارند و بیشتر وقت خود را پای تلویزیون می‌نشینند، دچار تغییرات منفی می‌شود. این افراد امتیاز پایین‌تری در تست‌های توانایی ذهن دریافت کرده‌اند. در واقع، افرادی که مدام تلویزیون تماشا می‌کنند، عملکرد شناختی خوبی ندارند. پیری مغز و تضعیف عملکرد از مضرات تماشای مداوم تلویزیون است.

20. نشستن طولانی‌مدت

افراد زیادی بیشتر ساعات روز را می‌نشینند. اغلب ما در مسیر رفت و آمد، در محل کار و حتی در خانه روی کاناپه می‌نشینیم. همین نشستن طولانی‌مدت باعث می‌شود دچار پیری زودرس شویم. پژوهشی در مجله‌ی اپیدمیولوژی (همه‌گیرشناسی) آمریکا به چاپ رسیده که اعلام می‌کند، نشستن طولانی‌مدت باعث پیر شدن سلول‌های بدن می‌شود. در این پژوهش، کروموزوم‌های هزار و 500 زن مورد بررسی قرار گرفت. تلومرهای کروموزوم با بالا رفتن سن کوتاهتر می‌شوند. در این پژوهش با بررسی تلومرها، مشخص شد نشستن طولانی‌مدت بدون فعالیت فیزیکی، کوتاه شدن تلومرها را تا 8 سال سرعت می‌بخشد. برای این‌که مانع پیری بیولوژیکی شوید، به طور منظم ورزش کنید، پیاده روی کنید و در طول روز از جای خود بلند شوید و به نشستن طولانی‌مدت‌تان پایان دهید.

21. قوز کردن

قوز کردن و خمودگی باعث می‌شود پیرتر به نظر برسید. وقتی ظاهر آدم‌های پیر را به خود بگیرید، زودتر پیر خواهید شد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که کمر خود را خم می‌کنند و با این حالت راه می‌روند، احساس شادی کمتری دارند. خمیدگی بدن سبب کشش ماهیچه‌ها و تاندون‌ها و در نتیجه خشکی ماهیچه‌ها و احساس درد می‌شود. قوز کردن مداوم، به کمردرد مزمن منجر می‌شود. همین کمردرد مزمن باعث می‌شود احساس کنیم پیرتر از سن واقعی‌مان هستیم.

22. اخم کردن

اخم - پیری - مراقبت پوستی - عادات غلط - عادات اشتباه - سلامتی

برخی عادت‌های غلط مانند سیگار کشیدن و اخم کردن روی روند پیری ما تاثیر می‌گذارند. اخم کردن از جمله عادت‌هایی است که در طول زمان باعث می‌شود پیرتر به نظر برسیم. اما لبخند زدن باعث می‌شود جوان‌تر و بانشاط‌تر دیده شویم، هم‌چنین سیستم ایمنی بدن‌مان را هم تقویت می‌کند. باید بدانید، لبخند مصنوعی هم می‌تواند به تقویت سلامتی کمک کند، پس هر وقت اخم کردید، بلافاصله ابروهایتان را باز کنید و لبخند بزنید، با این کار هم حال‌تان بهتر می‌شود و هم جوان‌تر به نظر خواهید رسید.

23. عدم مصرف کالری اضافی

مصرف غذاهای سالم و کاهش مصرف قند، باعث می‌شود جوان‌تر به نظر برسیم. البته خیلی هم افراط نکنید. کاهش بیش از اندازه کالری دریافتی، سوخت‌و‌ساز بدن را کاهش داده و بدن را در وضعیت گرسنگی قرار می‌دهد. بدین ترتیب، بدن تمام کالری‌های دریافتی را ذخیره می‌کند و روند کاهش وزن رو به کندی می‌رود. هم‌چنین بدن برای دریافت انرژی، شروع به سوزاندن بافت‌های ماهیچه‌ای می‌کند. توصیه می‌شود هر 3 تا 4 ساعت، یک وعده غذایی سالم بخورید. با این کار هم سیر می‌مانید، سوخت و ساز بدن‌تان افزایش پیدا می‌کند و مانع پرخوری می‌شوید.

24. عدم مراقبت از پوست

مراقبت از پوست از نشانه‌های پیری جلوگیری می‌کند. شاید برایتان سخت باشد قبل از خواب صورت‌تان را بشویید، اما باید بدانید خوابیدن با صورت نشسته به پوست‌تان آسیب می‌زند. مواد آرایشی و آلودگی‌هایی که در طول روز جذب پوست می‌شوند، منافذ پوست را بسته و باعث بروز جوش و آکنه می‌شوند. پس حتما صورت‌تان را بشویید تا پوست در شب خود را بازسازی کند. در هنگام شستشو از مرطوب‌کننده پوست استفاده کنید. حفظ رطوبت پوست سبب کاهش چین و چروک، لک، افزایش خاصیت کشسانی و بازیابی سلول‌ها می‌شود.

حتما از کرم دور چشم استفاده کنید. دور چشم پوست بسیار حساس و نازکی دارد و غده‌های چربی کمی در این ناحیه وجود دارد. با بالا رفتن سن پوست دور چشم ضخیم و کرخت می‌شود و باعث می‌شود پیرتر به نظر برسید. کرم دورِ چشم را به صورت ضربه‌ای بمالید تا چروک‌ها دیرتر ظاهر شوند.

چند عادت مثبت دیگر برای زیبایی پوست

پیری - مراقبت پوستی - عادات غلط - عادات اشتباه - سلامتی

  • داشتن رابطه جنسی باعث می‌شود جوان‌تر و بانشاط‌تر به نظر برسید. با قطع رابطه جنسی دچار اضطراب، تضعیف سیستم ایمنی بدن و افسردگی شده و زودتر احساس پیری خواهید کرد.
     
  • مصرف الکل را کنار بگذارید زیرا باعث کم آبی بدن می‌شود، به DNA آسیب می‌زند و پوست‌تان را قرمز می‌کند.
     
  • هم‌چنین برنزه کردن پوست با ابزارهای تولید پرتوهای فرابنفش نه تنها باعث ابتلا به سرطان پوست می‌شود بلکه به پیری زودرس پوست می‌انجامد.

 

کدام یک از این عادت‌های نادرست در شما وجود دارد. مطمئنا با تغییر سبک زندگی و کنار گذاشتن این عادات می‌توانید به زیبایی و سلامت پوست خود کمک کنید.

منبع: thelist

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-10-20 17:46:46
دسته بندی ها