10 درس مهم زندگی که معمولا دیر به آن می‌رسیم

22 مرداد 1399 - 6:00
سبک زندگی - 10 درس مهم زندگی که معمولا دیر به آن می‌رسیم
10 درس مهم زندگی که معمولا دیر به آن می‌رسیم
امتیاز مطلب: 71%

در مسیر زندگی بارها دچار شکست می‌شویم و از جا برمی‌خیزیم؛ مهم درس‌های ارزشمندی است که در این زمین خوردن‌ها می‌گیریم. این درس‌ها را از تجربیات خودمان به‌دست می‌آوریم، گاهی از تجربیات دیگران و گاهی هم با کتاب خواندن و تماشای فیلم. با یوکن همراه باشید تا چند درس مهم زندگی را در اختیارتان قرار دهیم.

تفاوت بارزی بین تجربه‌ی عملی و نظری وجود دارد. یادگیری برخی درس‌ها بدون تجربه‌ی موقعیتی خاص در زندگی، ممکن نیست. گاهی وقتی از زندگی درس می‌گیریم که خیلی دیر شده است. در این مواقع، آمادگی و دانش لازم برای مواجهه با اتفاقات زندگی را نداریم.

در ادامه مقاله، 10 درس مهم زندگی را مطالعه کنید:

1. مسیر خودتان را طی کنید

اغلب مردم عاشق قضاوت کردن دیگرانند. گاهی انتقاد و قضاوت دیگران می‌تواند شما را از مسیری که برای آینده‌تان انتخاب کرده‌اید، دور کند. چه نیازی است به حرف مردم و آرزوهای آن‌ها توجه کنید؟ نباید اجازه دهید اهداف و رویاهای دیگران، نگرش شما را به زندگی تغییر دهد. مسیر خودتان را انتخاب کنید، به هدف‌تان فکر کنید و ببینید چقدر تا مقصد فاصله دارید.

2. دو دلی را کنار بگذارید

ضرب‌المثل معروفی است که می‌گوید: «کار امروز را به فرد مینداز». گاهی وقتی زمان اقدام فرا می‌رسد، بهانه‌تراشی می‌کنیم. تردید و امروز و فردا کردن از نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس و اراده است. همین تردید مانع پیشرفت می‌شود و در نهایت ما را در حسرت دائمی گرفتار می‌کند. هر زمان احساس کردید زمان اقدام است، دست به کار شوید. به نتیجه فکر نکنید، چیزی که شما را نکشد باعث قوی ترشدن‌تان می‌شود.

3. از آموخته‌های خود استفاده کنید

تجربه - استفاده از آموخته ها - یادگیری - سعی و خطا - درس مهم زندگی - درسهای زندگی

تصور ما درباره دانش در یک حوزه خاص اهمیتی ندارد. وقتی ارزش دانش ما مشخص می‌شود که آن را به کار بگیریم. ضرب المثل معروفی می‌گوید: «به عمل کار برآید، به سخن‌ رانی نیست». برای مثال، می‌توانیم درباره نقاشی مطالعه کنیم و با انواع قلم موها، پالت‌ها و تکنیک‌های نقاشی آشنا شویم، اما وقتی می‌توانیم دانسته‌های خود را به کار بگیریم که مقابل بوم نقاشی بایستیم و نقاشی کنیم.

اغلب جوانان برای عملی کردن دانش خود دچار مشکل می‌شوند. به همین خاطر، دانشی که باید پیش‌نیاز موفقیت شغلی باشد اغلب به هیچ دردی نمی‌خورد.

4. بدون تلاش، هیچ دست‌آوردی حاصل نمی‌شود

اگر به دنبال داشتن زندگی موفق، شغل خوب، دوستان قابل اعتماد و رضایت روحی هستید، باید سخت تلاش کنید. شاید شانس و اقبال شما را تا نیمه‌ی راه جلو ببرد، اما رسیدن به مقصد برعهده‌ی خودتان است.رسیدن به اهداف نیاز به تلاش روزانه و مهارت درس گرفتن از اشتباهات دارد. هیچ وقت فکر نکنید دیگران با همان عزم و اراده راسخ خودتان برای شما تلاش می‌کنند.

5. از بیشتر تلاش کردن دلسرد نشوید

حتی اگر در اوج توانایی و آمادگی باشید، باز هم احتمال شکست وجود دارد. یک دونده می‌تواند به نزدیک خط پایان برسد اما در همان لحظه پیروزی را به حریفان خود واگذار کند. آیا او باید از رقابت کردن دلسرد شود؟ هرگز! او با تلاش بیشتر می‌تواند در مسابقات بعدی برنده شود. پیروزی با تلاش قابل دسترس است.

6. به وضعیت سلامتی خود رسیدگی کنید

سلامت - سلامتی - چکاپ - چکاپ سالیانه - درس مهم زندگی - درسهای زندگی

در جوانی می‌توانیم تا جای ممکن به بدن خود فشار بیاوریم و فکر می‌کنیم شکست‌ناپذیریم و هیچ چیزی جلودارمان نیست. اما با افزایش سن باید تاوان سخت کار کردن ها، سیگار کشیدن‌ها و فست‌فود خوردن‌ها را بدهیم. پس چه بهتر از همان دوران جوانی، عادات زندگی سالم را در خود ایجاد کنید. به طور مرتب، معاینه و آزمایشات پزشکی انجام دهید و از بروز مشکلات آتی جلوگیری کنید.

7. قدر لحظات زندگی را بدانید

زندگی سریع‌تر از آن‌چه فکر می‌کنیم سپری می‌شود. آیا در 20 سالگی تصور می‌کنید همان 20 ساله می‌مانید. تا چشم روی هم بگذارید وارد 30 سالگی شده‌اید و در حسرت کارهایی هستید که در جوانی انجام نداده‌اید. زندگی کوتاه است و از فردای خود خبر ندارید، پس از روزهای جوانی خود بیشترین استفاده را ببرید.

8. سرگرم زندگی خودتان باشید

وقتی دیگری را در حال اشتباه می‌بینیم، دوست داریم از او انتقاد کنیم و در کارش مداخله کنیم. این رفتار ما را دچار مشکلات و سوء تفاهم‌های زیادی می‌کند. هیچ گاه عقاید خود را به دیگران تحمیل نکنید. مطمئن باشید اگر کسی نیاز به راهنمایی شما داشته باشد خودش به سراغ‌تان می‌آید. بهتر است سرگرم زندگی خودمان باشیم و خیلی در زندگی دیگران دخالت نکنیم.

9. اهداف‌تان را مدیریت کنید

اهداف - هدفهای زندگی - تمرکز بر اهداف - درس مهم زندگی - درسهای زندگی

گاهی فکر می‌کنیم وقت عمل است و برنامه‌های خود را عملی می‌کنیم، اما متوجه می‌شویم اشتباه کرده‌ایم. گاهی لازم است رسیدن به هدفی خاص را به تعویق انداخت یا حتی هدفی را تغییر داد. مثلا قبول ترفیع شغلی در زمان نامناسب می‌تواند آینده شغلی ما را به خطر بیاندازد.

10. بدانید هر عملی، عکس‌العملی دارد

پیش از این‌که کاری انجام دهید یا حرفی بزنید، عواقب آن را در نظر بگیرید. گاهی نیت‌تان خیر است اما طرف مقابل آمادگی شنیدن حقیقت را ندارد یا ممکن است واکنش مناسبی نشان ندهد. پس با احتیاط رفتار کنید.

این 10 درس ارزشمند به شما کمک می‌کند زندگی بهتری داشته باشید. وقت طلاست پس از زندگی لذت ببرید. قطعا خودتان صلاح زندگی‌تان را بهتر از دیگران می‌دانید، پس هر کاری را که به نفع‌تان است انجام دهید.

منبع: theladders

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-12 17:11:19
دسته بندی ها