4 اصل صحبت کردن که یاد گرفتن آن به جذابیت شما می‌افزاید

25 مهر 1399 - 6:00
مهارت‌های ارتباطی - 4 اصل صحبت کردن که یاد گرفتن آن به جذابیت شما می‌افزاید
4 اصل صحبت کردن که یاد گرفتن آن به جذابیت شما می‌افزاید
امتیاز مطلب: 86%

حتما شما هم قبول دارید وسط صحبت دیگران پریدن، بیان حرف‌های نامناسب، سوالات گستاخانه و بدون نوبت صحبت کردن چقدر زشت و دور از ادب است. تحمل افرادی که چنین کارهایی را در ارتباطات‌شان تکرار می‌کنند چندان آسان نیست. پس مهم است هر فردی برای حفظ موقعیت اجتماعی و شخصیت خود، آداب و اصول صحبت کردن با دیگران را یاد بگیرد. با یوکن همراه باشید.

برخی افراد ممکن است متوجه نباشند، اما همیشه وسط حرف دیگران بپرند و اجازه ندهند دیگران یک کلمه هم صحبت کنند. این افراد همیشه با سرعت و بدون فکر حرف می‌زنند و آن‌قدر شلوغ می‌کنند که دیگر نمی‌توان آن‌ها را ساکت کرد و تنها باعث سر رفتن حوصله دیگران می‌شوند.

برای این‌که ارتباطات بهتری داشته باشید و دیگران از هم صحبتی با شما لذت ببرند، لازم است نکاتی را رعایت کنید و همیشه آن‌ها را در ذهن داشته باشید.

1. مکث کردن را یاد بگیرید

مکث کردن - جذاب صحبت کردن - جذابیت در حرف زدن - روش های جذاب حرف زدن

 

قبل از این‌که چیزی بگویید و دهان خود را باز کنید، چند ثانیه مکث کنید و به حرفی که می‌خواهید به زبان بیاورید، بیاندیشید. اغلب افراد بدون این‌که فکر کنند حرف می‌زنند و همین مساله باعث می‌شود حرف‌هایی از دهان‌شان خارج شود که هدف و مقصود واقعی آن‌ها نیست.

قبل از حرف زدن تنها چند ثانیه صبر کنید و تمام کلمات را در ذهن‌تان مرور کنید. بعد از اطمینان از درست بودن کلمات و واژه ها، با آرامش و شمرده‌شمرده آن‌ها را بیان کنید. این کار بسیار ساده باعث می‌شود دیگران شما را فردی خوش‌صحبت و مبادی ادب بدانند نه فردی گستاخ.

2. به زبان بدن طرف مقابل‌تان دقت کنید

زبان بدن - جذاب صحبت کردن - جذابیت در حرف زدن - روش های جذاب حرف زدن

 

هنگام ارتباط با دیگران به نشانه‌های زبان بدن طرف مقابل توجه کنید. بدین ترتیب متوجه می‌شوید که طرف مقابل به حرف زدن با شما راغب است یا می‌خواهد زودتر به این مکالمه پایان دهد. اگر توجهی به این نشانه‌ها نداشته باشید، احتمال این‌که دوباره به جلسات کاری یا دورهمی‌های دوستانه دعوت شوید کم خواهد شد.

اگر فرد پرحرفی هستید، بهتر است هر چند دقیقه یک بار نفس عمیقی بکشید و اجازه دهید بقیه هم نظرات خود را بیان کنند.

نشانه‌های زبان بدن که می‌گوید طرف مقابل تمایلی به گوش دادن به حرف‌های شما ندارد:

  • خمیازه کشیدن
  • عدم برقراری تماس چشمی
  • نگاه کردن به اطراف و گوش ندادن به حرف
  • عقب ایستادن
  • پاسخ ندادن
  • نمایش عدم تمایل به ادامه‌ی مکالمه

3. به دقت به حرف طرف مقابل‌تان گوش کنید

گوش دادن - جذاب صحبت کردن - جذابیت در حرف زدن - روش های جذاب حرف زدن

 

برای این‌که ارتباطات خود را گسترش دهید و هر روز دوستان جدیدی پیدا کنید باید به دیگران نشان دهید به حرف‌های آن‌ها خوب گوش می‌دهید. وقتی طرف مقابل صحبت می‌کند دهان خود را ببندید و با برقراری تماس چشمی، تمام حواس خود را به او بدهید.

با این کار به طرف مقابل‌تان نشان می‌دهید به حرف‌های او اهمیت می‌دهید و این باعث ایجاد احساسی خوب در او می‌شود. بدین ترتیب او هم واکنش مثبتی به حرف‌های شما نشان می‌دهد و با رغبت و اشتیاق به حرف‌هایتان گوش خواهد داد.

کارهایی که نشان می‌دهد با دقت به حرف‌های طرف مقابل گوش می‌کنید:

  • تماس چشمی خود را قطع نکنید.
     
  • سرتان را به معنای تایید تکان دهید یا جملات کوتاهی مانند «موافقم»، «متوجه شدم»، «درسته» و... بگویید.
     
  • وقتی طرف مقابل در صحبت هایش وقفه‌ای داشت، از فرصت استفاده کرده و سوالات خود را بپرسید.
     
  • موفقیت‌ها و دست‌آوردهای طرف مقابل‌تان را تبریک بگویید و از او قدردانی کنید.

4. قبل از صحبت درباره موضوعی خاص، حتما درباره آن تحقیق کنید

برای این‌که ارتباط بهتری برقرار کنید و دیگران از هم صحبتی با شما لذت ببرند، در مورد موضوع موردنظرتان تحقیق کنید و با دست پُر به سوی آن‌ها بروید. این کار باعث می‌شود موضوعات جذاب و هیجان‌انگیزی برای مکالمه داشته باشید و از دورهمی‌های دوستانه لذت بیشتری ببرید. مزیت دیگر این کار این است که با داشتن اطلاعات کافی درباره آن موضوع، روی سوژه موردنظرتان تمرکز کرده و دیگران از حجم اطلاعات شما شگفت‌زده خواهند شد. وقتی از قبل روی موضوع بحث تمرکز کنید و با آمادگی کافی حاضر شوید، از صحبت کردن درباره مسائل کسل‌کننده و بی‌ارزش جلوگیری خواهید کرد.

7 ایده‌ی خوب برای شروع مکالمه

  1. اخبار داخلی
  2. غذاهای موردعلاقه
  3. کسب و کار تازه‌ای که در محله، شهر یا کشور برپا شده‌اند
  4. ورزش
  5. سرگرمی ‌ها
  6. برنامه‌های تلویزیونی، فیلم، سریال
  7. موضوعات فرهنگی

5 موضوعی که بهتر است درباره‌ی آن‌ با دیگران صحبت نکنید

  1. عقاید و نظرات سیاسی (مگر این‌که یک فعال سیاسی باشید)
  2. مسائل مربوط به سن
  3. صحبت کردن درباره وزن، چاقی و لاغری
  4. وضعیت اقتصادی، درآمد و دارایی‌های طرف مقابل
  5.  مسائل مربوط به سلامتی

اشتباهاتی در زمینه آداب و اصول صحبت کردن

جذاب صحبت کردن - جذابیت در حرف زدن - روش های جذاب حرف زدن

 

شیخ اجل، سعدی شیرازی می‌گوید:

تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد.

این شعر بیانگر اصول ارتباط و صحبت کردن است. هر فردی ممکن است از دور جذاب دیده شود، اما با حرف زدن و بیان نظرات و عقاید خود و حتی لحن کلامش مشخص شود آن‌طور که به نظر می‌رسید، نیست.

در ادامه آداب صحبت کردن و اشتباهات رایجی که باعث می‌شود ارتباطات خوبی برقرار نکنید را بیان می‌کنیم تا با اجتناب از آن، به مرتبه بهتری در زمینه آداب صحبت کردن برسید.

  • عدم شناخت کافی از فردی که با او صحبت می‌کنید ممکن است بحث را به سمت و سویی بکشد که چندان جالب نباشد. بهتر است وقتی طرف مقابل‌تان را نمی‌شناسید و از علایق و توانایی‌هایش اطلاعی ندارید، در مورد مسائل مهم و اساسی با او حرف نزنید.
     
  • صحبت درباره موضوعات بالای 18 سال در مکان‌های عمومی و موقعیت‌های رسمی.
     
  • تعریف جوک‌های بی‌مزه؛ حقیقت این است وقتی شناخت زیادی از طرف مقابل‌تان ندارید چه دلیلی دارد برای او جوک تعریف کنید؟
     
  • وسط حرف بقیه پریدن و به تنهایی حرف زدن. باید به دیگران هم اجازه دهید نظرات‌شان را بیان کنند. این کار شما را مبادی ادب نشان می‌دهد و کمک می‌کند محبوب بقیه باشید.
     
  • عوض کردن موضوع بحث بدون توجه به نظر دیگران. قطعا هیچ کسی از فرد فرصت‌‌طلب خوشش نمی‌آید، پس سعی نکنید در جمع موضوع بحث را به نفع خودتان تغییر دهید.
     
  • خود را عقل کل دانستن. حتما شما هم قبول دارید هیچ کسی در دنیا نیست که در مورد تمام موضوعات اطلاعات کامل داشته باشد؛ پس خود را عقل کل ندانید.
     
  • غیبت کردن در مورد همه. از کجا مطمئنید کسی که پیش او غیبت دیگری را می‌کنید روزی دشمن شما نمی‌شود؟ آیا می‌دانید دوست واقعی شما چه کسی است؟ از کجا اطمینان دارید طرف مقابل شما تمام حرف‌ها را به فرد مورد نظر انتقال نمی‌دهد؟ اصلا خودتان دوست دارید کسی پشت سرتان حرف بزند؟

منبع: thespruce

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-11-20 00:53:26
دسته بندی ها