9 نشانه‌ای که ثابت می‌کند از نظر روحی قوی هستید

26 مهر 1399 - 6:00
مهارت‌های فردی - 9 نشانه‌ای که ثابت می‌کند از نظر روحی قوی هستید
9 نشانه‌ای که ثابت می‌کند از نظر روحی قوی هستید
امتیاز مطلب: 85%

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند قدرت روحی، در مقایسه با هوش و ذکاوت، عامل موثرتری در رسیدن به موفقیت به حساب می آید. کنترل احساسات و نیروی اراده، توانایی بالایی است که ما را به اهداف‌مان می‌رساند. اما چطور متوجه شویم از نظر روحی انسان قدرتمندی هستیم یا نه؟ در ادامه مقاله با یوکن همراه باشید تا  9 نشانه را معرفی کنیم که قدرت روحی بالای ما را ثابت می‌کند.

1. خود را برای چیزهایی که خارج از کنترل‌تان است نگران نمی‌کنید

افرادی که قدرت روحی بالایی دارند، به این درک رسیده‌اند: «اگر می‌توانم درستش کنم که اصلا جای نگرانی ندارد؛ اگر هم نمی‌توانم باز هم جای نگرانی نیست.»

روانشناسان می‌گویند اگر از نظر روحی قدرتمند باشید معمولا در مورد مسائلی که خارج از کنترل‌تان است احساس نگرانی و اضطراب نخواهید کرد. برخی افراد تنها وقتی همه چیز بر وفق مرادشان است احساس امنیت روانی می‌کنند، این در حالیست که خیلی چیزها واقعا از کنترل ما خارج است و تلاش برای کنترل آن‌ها نتیجه‌ای جز نگرانی و اضطراب نخواهد داشت و با این کار انرژی‌تان هدر می‌رود. پس بهتر است انرژی خود را روی چیزهایی بگذارید که توانایی به‌دست آوردن، بهبود دادن یا تغییر آن‌ها را دارید.

2. مشکلات پیش رو را پذیرفته و با آن‌ مواجه می‌شوید

روح قوی - روح قدرتمند - نشانه های روحی قوی - قوی بودن روح و روان

زندگی هر کسی فراز و نشیب‌های زیادی دارد. حتی گاهی ممکن است با شکست، بیماری و اتفاقات تلخی در مسیر زندگی‌تان مواجه شوید. افرادی که از نظر روحی قدرتمند هستند تمام این چالش‌ها را می‌پذیرند. آن‌ها هر زمان اتفاق تلخ و ناخوشایندی رخ دهد عقب‌‌نشینی نکرده و اهداف‌شان را رها نمی‌کنند، بلکه با بهره بردن از تمام تجربیات و درس گرفتن از این لحظات، از آن‌ها به نفع خود استفاده می‌کنند. توانایی درس گرفتن و بهره بردن از تمام لحظات نتیجه هوش هیجانی بالای آنهاست، خصوصیتی که افرادی که از نظر روحی قدرتمند هستند، از آن برخوردارند و آن را در خود پرورش داده‌اند. همین خصوصیت به آن‌ها اجازه می‌دهد با احساسات منفی خود مواجه شوند.

3. این توانایی در شما وجود دارد که بدون هیچ ترسی به دیگران «نه» بگویید

اگر رئیس‌تان به شما بگوید پایان هفته هم به سرکار بیایید، اصلا برایتان سخت نیست به او نه بگویید. زیرا ترجیح می‌دهید به کارهای شخصی‌تان رسیدگی کنید. شما به اهداف، مسئولیت‌ها و ارزش‌هایتان پای‌بند هستید و به هیچ کسی اجازه نمی‌دهید شما را از آن‌ها دور کند. به همین خاطر هر زمان لازم باشد به راحتی و بدون احساس پشیمانی «نه» می‌گویید. تمرین«نه» گفتن راهی برای تقویت خود کنترلی و ایجاد احترام است که به شما فرصت می‌دهد به اهداف، مسئولیت‌ها و ارزش‌های خود پای‌بند باشید و به آن‌ها احترام بگذارید. این رفتار نشانه‌ی خودخواهی نیست، بلکه خود را مجبور به تحمل افراد زورگو یا کسانی که وقت‌تان را هدر می‌دهند، نمی‌کنید.

4. صبور هستید و می‌دانید رویاهایتان به سرعت محقق نمی‌شوند

روح قوی - روح قدرتمند - نشانه های روحی قوی - قوی بودن روح و روان

 

مطالعات حاکی از آن است، افرادی که از نظر روحی قدرتمند هستند، بدون فکر به چیزی واکنش نشان نمی‌دهند و در مورد هر مساله‌ای خوب فکر می‌کنند. این خصوصیت به آن‌ها اجازه می‌دهد شرایط را سنجیده و تجزیه و تحلیل کنید تا جنبه‌ی مثبت هر موقعیتی را پیدا کنند و از آن نهایت استفاده را ببرند. این افراد در مورد خود، دیگران و اهداف‌شان صبور هستند. آن‌ها به این درک رسیده‌اند تحقق اهداف و رویاها نیاز به صرف زمان و انرژی دارد و به همین خاطر، از بقیه موفق‌ترند.

5. حد و مرزهایی دارید که هرگز آن‌ها را رها نمی‌کنید

داشتن حد و مرز، روشی است تا قدرت خود را در مسیری درست به کار بگیرید و به موفقیت برسید. به همین خاطر برای خودتان حد و مرزهایی دارید که هرگز آن‌ها را زیر پا نمی‌گذارید. تحقیقات نشان می‌دهد تمایل دارید کنترل ذهن و بدن خود را به دست بگیرید زیرا این کار باعث می‌شود به خواسته‌های خود و دیگران احترام بگذارید و به آن‌ها مسلط باشید. مثلا عادت‌های بدن‌تان را تحت کنترل دارید، با افراد منفی باف وقت نمی‌گذارید و اگر تناسب اندام‌تان به‌هم بریزد به باشگاه می‌روید. در واقع نظم و انضباط را کلید رسیدن به سبک زندگی سالم می‌دانید.

6. به جای گله و شکایت، دست به اقدام می‌زنید

روح قوی - روح قدرتمند - نشانه های روحی قوی - قوی بودن روح و روان

 

هرگز از دنیا و آدم‌های آن طلب‌کار نیستید و به این درک رسیده‌اید که چیزهای خوب ارزش تلاش کردن دارند. پس به جای این‌که مدام گله و شکایت کنید و درباره ناجوانمردی‌ها و بی‌عدالتی‌ها حرف بزنید، سعی می‌کنید تمام تمرکزتان را روی کارهایی بگذارید که باید انجام دهید تا زندگی‌تان را بهبود ببخشید. تحقیقات نشان می‌دهد این توانایی به دنبال تفکر درست درباره نقش و اراده‌تان به دست آمده که شما را به سوی اهداف و عقایدتان سوق می‌دهد.

7. از قبل برای هر کاری برنامه‌ریزی می‌کنید

برای تمام کارهایتان برنامه ریزی می‌کنید و هیچ کاری را بدون فکر انجام نمی‌دهید. افرادی بی‌فکر دست به کار می‌شوند که تاکنون در مورد اهداف‌شان فکر نکرده‌اند و به عواقب عمل خود نیز اهمیتی نمی‌دهند. روانشناسان می‌گویند کسانی که از نظر روحی قدرتمندند، هدف هایشان را از قبل مشخص کرده و همواره آن‌ها را در ذهن دارند، به همین دلیل برنامه‌ریزی می‌کنند، ریسک هر کاری را در نظر می‌گیرند و بهترین راه را برای رسیدن به اهدافشان در پیش می‌گیرند.

افرادی که از نظر روحی قدرتمند هستند، برای رسیدن به زندگی‌ای که مورد رضایت‌شان است با استراتژی مشخص جلو می‌روند.

8. اعتماد به نفس بالایی دارید، اما نه بیش از اندازه

اعتماد به نفس بیش از اندازه باعث می‌شود فکر کنید تجربه و مهارت کافی دارید و از پیشرفت باز بمانید. با اعتماد به نفس بیش از اندازه، آمادگی مواجهه با مسائل را ندارید و ممکن است به راحتی به دردسر بیافتید. تحقیقات نشان می‌دهد، افرادی که از نظر روحی قدرتمندند، خودآگاهی عمیقی دارند که آن‌ها را قادر می‌سازد نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند. اطلاع از این‌که خصوصیات مثبتی دارید و تلاشی که برای کاهش نقایص خود می‌کنید، باعث می‌شود در بیشتر موقعیت‌ها اعتماد به نفس داشته باشید.

9. به کیفیت و ساعت خواب اهمیت می‌دهید

روح قوی - روح قدرتمند - نشانه های روحی قوی - قوی بودن روح و روان

وقتی ذهن ما عملکرد مناسبی دارد که استراحت کافی داشته باشد. افرادی که ذهن قدرتمندی دارند، توانایی خود برای داشتن عملکرد روزانه موفق را به خطر نمی‌اندازند، به همین خاطر به تمام چیزهایی که می‌خواهند می‌رسند. تحقیقات حاکی از آن است، این افراد عادت‌های خواب مناسبی دارند، از خواب برای تجدید قوا و نیروی خود استفاده می‌کنند و هر چقدر نیاز باشد تا پرانرژی و شاداب از خواب بیدار شوند، استراحت می‌کنند.

منبع: brightside

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-11-07 20:41:09
دسته بندی ها