مسیر موفقیت سهراب مرادی؛ وزنه‌برداری که رکوردهای جهان را تغییر داد

30 مرداد 1399 - 6:05
بیوگرافی - مسیر موفقیت سهراب مرادی؛ وزنه‌برداری که رکوردهای جهان را تغییر داد
مسیر موفقیت سهراب مرادی؛ وزنه‌برداری که رکوردهای جهان را تغییر داد
امتیاز مطلب: 98%

سهراب مرادی در 31 امین روز از شهریورماه سال 1367 چشم به جهان گشود. او اصالتی اصفهانی دارد و زاده‌ی بخش سده لنجان شهر از توابع شهرستان زرین شهر اصفهان است، نژادی بختیاری دارد و در رشته وزنه‌برداری فعالیت می‌کند. در حال حاضر سهراب مرادی ازدواج نکرده و مجرد است. برای آشنایی با مسیر موفقیت، با یوکن همراه باشید.

آخرین مدرک تحصیلی او دیپلم رشته تجربی است. بعد‌ها به‌دلیل جدی‌تر شدن فعالیت ورزشی‌اش دیگر نتوانست ادامه تحصیل دهد. زندگی ورزشی او فراز و نشیب زیادی داشته است.

از همان کودکی ورزش می‌کرد و علاقه زیادی به ورزش داشت. پس از فعالیت در رشته ژیمناستیک، زمانی که تنها 9 سال داشت به رشته وزنه‌برداری روی آورد و از آن زمان تاکنون در این رشته ورزشی فعالیت می‌کند.

ماجرای عجیب محرومیت همیشگی از فعالیت‌های ورزشی

دکتر مونیکا اونگار مسئول بخش حقوقی فدراسیون بین‌‌المللی وزنه‌‌برداری در مهرماه 1392 اعلام کرد نمونه‌هایی که برای تست دوپینگ از سهراب مرادی و یاسین باقری گرفته‌اند که نتیچه‌اش مثبت بوده و این دو ورزشکار دوپینگ کرده‌اند. به گفته خودش ابتدا فکر می‌کرده که ماده ممنوعه پیدا شده در تست دوپینگ متان بوده ولی بعدا متوجه می‌شود که در فدراسیون جهانی علت محرومیتش مشاهده متادون در نمونه دوپینگ‌اش بوده است. این موضوع موجب تعجب او شده و بلافاصله با هماهنگی فدراسیون وقت برای رفع این مشکل اقدام کرد.

علاوه بر اتفاقات پیش آمده، اشتباه بزرگ فدراسیون وقت وزنه‌برداری به ریاست حسین رضازاده در رد کردن گزارشی برای فدراسیون جهانی که در آن نام سهراب مرادی به عنوان وزنه‌بردار بازنشسته ذکر شده بود موجب پیچیده‌تر شدن هر چه بیشتر اوضاع شد. نتایج این اتفاقات این بود که اعلام شد مرادی برای همیشه محروم شده است. اما خوشبختانه ریاست جدید فدراسیون وزنه‌برداری پیگیری‌های مصرانه‌ای در این خصوص انجام داد. در نهایت و با موافقت رئیس فدراسیون جهانی، سهراب مرادی توانست فعالیت خود را در این رشته از سر گرفته و مجوز حضور در المپیک 2016 ریو را بدست بیاورد.

اولین حضور در مسابقات بین المللی و اولین مدال در مسابقات آسیایی

مسابقات جهانی وزنه‌برداری تایلند 2007 اولین حضور مرادی در مسابقات معتبر بین‌المللی محسوب میشد. او در این مسابقات در دسته 77 کیلوگرم حضور داشت و در لیست رکورد مجموع ورودی‌های این وزن با رکورد 310 کیلوگرم در رده چهل و دوم قرار داشت. او در پایان این رقابت‌ها با مهار وزنه 153 کیلوگرم در یک ضرب در مکان 14 ام و با مهار وزنه 175 کیلوگرم در دو ضرب در مکان 29 و در مجموع با 328 کیلوگرم در مکان 22 ایستاد.

سهزاب مرادی

سهراب مرادی برای اولین بار در مسابقات آسیایی که در کانازاوا ژاپن برگزار میشد حضور پیدا کرد و توانست اولین مدال آسیایی خود را بدست آورد. او در این مسابقات هم در وزن 77 کیلوگرم مسابقه داد و در یک ضرب با مهار وزنه 146 کیلوگرم به مدال برنز و در دو ضرب با مهار وزنه 179 کیلوگرم در جایگاه چهارم قرار گرفته و در مجموع با 325 کیلوگرم به مدال برنز مجموع نیز دست یافت.

 مسابقات جوانان جهان کالی کلمبیا

سهراب مرادی در چارچوب مسابقات جوانان جهان هم توانست برای ایران افتخار آفرینی کند و نشان دهنده آینده خوبی برای وزنه‌برداری کشورمان باشد. او در این مسابقات با مهار وزنه 141 کیلوگرمی در یک ضرب به جایگاه 5 ام دست یافت همچنین در دو ضرب با مهار وزنه 177 کیلوگرم در جایگاه 4 ام قرار گرفت و در مجموع با 318 کیلوگرم به مدال برنز این رقابت‌ها دست یافت.

قهرمانی آسیا قزاقستان 2009

چهلمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا این بار به میزبانی تالدی قورغان قزاقستان برگزار شد که شاهد درخشش وزنه‌بردار شایسته کشورمان در این مسابقات بودیم. سهراب مرادی با 8 کیلو افزایش وزن و با تغییری قابل توجه در دسته 85 کیلوگرم این مسابقات حاضر شده بود. مرادی در این رقابت‌ها با مهار وزنه 168 کیلوگرمی در حرکت سوم به مدال طلای یک ضرب و با مهار وزنه 199 کیلوگرمی در حرکت سوم به مدال طلای دو ضرب دست یافته و در مجموع نیز با 367 کیلوگرم به مدال طلای مجموع دست یافت.

تانگلینگ چین و نمایشی ضعیف یک سال مانده به المپیک

با وجود نمایش خوب مرادی در مسابقات قزاقستان و امید به کسب مدال توسط او، اما در مسابقات 2011 چین، نداشتن آمادگی کافی برای شرکت در این مسابقات موجب شد تا این ورزشکار ارزنده کشورمان با نمایشی ضعیف و بدون کسب حتی یک مدال این مسابقات را ترک کند. مرادی در دسته 85 کیلوگرم این مسابقات و در حرکت یک ضرب موفق به مهار وزنه 157 کیلوگرمی شده و در جایگاه پنجم قرار گرفت. در حرکت دو ضرب با مهار وزنه 180 کیلوگرمی در حرکت اول مقامی بهتر از هفتمی بدست نیاورد و در مجموع هم با 337 کیلوگرم در جایگاه ششم قرار گرفت.

عملکرد امیدوار کننده قبل از المپیک

مسابقات قهرمانی آسیا در کره جنوبی در حالی برگزار میشد که تنها 100 روز تا شروع مسابقات المپیک زمان باقی مانده بود. در این مسابقات سهراب مرادی با عملکردی بسیار متفاوت نسبت به مسابقات قزاقستان توانست بهترین وزنه‌بردار این رقابت‌ها لقب بگیرد. این رقابت‌ها در حالی برگزار میشد که رقابت اصلی در این وزن بین دو ورزشکار ایرانی یعنی کیانوش رستمی و سهراب مرادی بود. مرادی در حرکت یک ضرب با مهار وزنه 172 کیلوگرم موفق به کسب مدال نقره شد. او در دو ضرب با مهار وزنه 216 کیلوگرم ضمن شکستن رکورد ایران در این دسته پس از 13 سال توانست بالاتر از کیانوش رستمی در جایگاه اول قرار گرفته و مدال طلا را از آن خود کند. او همچنین در مجموع نیز با 388 کیلوگرم و 21 کیلوگرم بیشتر از رقابت‌های قزاقستان به مدال طلای مجموع دست یافت.

تلاش ناموفق در المپیک لندن

سهراب مرادی

سهراب مرادی در مسابقات المپیک 2012 لندن به عنوان تنها نماینده دسته 85 کیلوگرم ایران در این رقابت‌ها حضور داشت که بدلیل از دست دادن هر سه حرکت یک ضرب خود از دور رقابت‌ها کنار رفت و حذف شد.

باز هم ناکامی و این بار در قزاقستان

چهل و چهارمین دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا، این بار در قزاقستان، در حالی برگزار شد که مرادی در اولین رقابت جدی بعد از ناکامی در المپیک محک خورد. این بار نه خود سهراب بلکه فدراسیون جهانی از دستیابی او به مدال طلا ممانعت کرد. مرادی در یک ضرب با مهار وزنه 158 کیلوگرم در جایگاه نخست قرار گرفت و در دو ضرب نیز با با مهار وزنه 200 کیلوگرمی بالاتر از همه توانست مدال طلا را از آن خود کند. همچنین با احتساب طلای مجموع با 358 کیلوگرم سه مدال طلا را در این وزن بدست آورد. اما 2 ماه بعد و  با مثبت اعلام شدن دوپینگ این ورزشکار مدال‌های او در این رقابت‌ها از او پس گرفته شد و مجبور به سپری کردن محرومیت 2 ساله شد.

بازگشت قدرتمندانه پس از محرومیت دو ساله

سهراب این بار و در دوران محرومیت‌ش نه تنها نا امید نشد، بلکه سخت‌تر از قبل تمرین کرد. آنقدر سخت که حتی در تمرینات توانست چندین بار رکورد جهان و المپیک را بشکند. پس از دو سال در حاشیه بودن و شرکت نداشتن در مسابقات قهرمانی آسیا و جهان، سهراب با انگیزه مضاعف و این بار برای اثبات خود به همگان تمرینات خود را برای آمادگی در المپیک ریو برزیل در دوبنده تیم ملی وزنه‌برداری دنبال کرد.

سهراب در نوک قله المپیک

نقطه اوج فعالیت ستاره وزنه برداری کشورمان مسابقات المپیک ریو 2016 برزیل بود که مرادی که در دسته 94 کیلوگرم در این مسابقات حضور داشت توانست با رکورد 182 کیلوگرم در یک ضرب و 221 کیلوگرم در دو ضرب و مجموع  403 کیلوگرم به مدال طلا این مسابقات دست یابد. این اتفاق بزرگ همزمان با سالروز تولد امام هشتم شیعیان حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) به وقوع پیوست و شادی مضاعفی را در  دل ایرانیان پدید آورد.

رکورد گیری سهراب مرادی تیرماه 1395 

پس از درخشش در المپیک این‌بار وزنه‌بردار دسته 94 کیلوگرم کشورمان توانست در حرکت دو ضرب وزنه 234 کیلوگرمی را بالای سر برده و رکورد 233 کیلوگرم دنیا را که پیش از این در اختیار ایلین ایلیا قزاق بود یک کیلو ارتقا دهد. مرادی همچنین توانست رکورد دو ضرب و مجموع ایران را که در  اختیار کوروش باقری با 222 کیلوگرم در دوضرب و 407 کیلوگرم در مجموع بود، در دوضرب با 12 کیلوگرم  و در مجموع با 7 کیلوگرم ارتقاء بهبود بخشد.

هدیه‌ای که پس گرفته شد

در حاشیه قهرمانی مرادی در المپیک، هیات وزنه‌برداری استان اصفهان با اهدای یک دستگاه آپارتمان از این ورزشکار افتخارآفرین تقدیر کرد. اما مدتی بعد به گفته خود سهراب معلوم شد که این آپارتمان پس از سپری شدن روزهای غوغای خبری عملکرد سهراب در المپیک از او پس گرفته شده است!

مسابقات داخل سالن آسیا و باز هم رکوردشکنی دیگر

سهزاب مرادی

مسابقات قهرمانی داخل سالن آسیا 2017 در عشق آباد ترکمنستان با درخشش وزنه‌بردار ایرانی همراه بود. در دسته 94 کیلوگرم وزنه‌برداری قهرمانی داخل سالن آسیا، سهراب مرادی با مهار وزنه 185 کیلوگرم در حرکت سوم به مدال طلا این حرکت و در حرکت دو ضرب نیز با مهار وزنه 228 کیلوگرمی به جایگاه نخست دست یافته و مدال طلای این حرکت را نیز از آن خود کرد. مرادی این بار با رکورد 413 کیلوگرم در مجموع توانست پس از 18 سال رکورد 412 کیلوگرم مجموع جهان را که در اختیار اکاکیوس کاکیاشویلیس از یونان بود را نیز 1 کیلوگرم ارتقا دهد.

قهرمانی جهان آمریکا

در مسابقات قهرمانی جهان 2017 آناهیم آمریکا، سهراب مرادی در حرکت یک ضرب توانست با مهار وزنه 184 کیلوگرمی به مدال طلای این حرکت دست یابد. از آنجا که رکوردشکنی‌های مرادی تمامی نداشت این بار در حرکت دو ضرب با بالای سر بردن وزنه 233 کیلوگرمی ضمن دست‌یابی به مدال طلای این حرکت توانست رکورد دو ضرب جهان را 1 کیلوگرم و نیز با مجموع 417 کیلوگرم رکورد مجموع جهان را 4 کیلو ارتقا دهد.

بازیهای آسیایی 2018 جاکارتا

سهراب مرادی که به رکورد شکنی در مسابقات مختلف عادت کرده بود این بار نیز با مهار وزنه 189 کیلوگرمی در حرکت یک ضرب توانست رکورد یک ضرب جهان را اپس از 19 سال و به مقدار یک کیلوگرم ارتقا دهد. این رکورد با 188 کیلوگرم در اختیار کاکیاشویلیس یونانی بود. او در سال 1999 این رکورد را ثبت کرده بود. او همچنین در حرکت دو ضرب با بالای سر بردن وزنه 221 کیلوگرمی در حرکت اول مدال طلای خود را در این وزن مسجل کرده و با احتساب 420 کیلوگرم در مجموع توانست مدال طلای مجموع را نیز از آن خود کند.

بازیهای آسیایی جاکارتا - سهراب مرادی

خسته شدیم از رکورد شکنی‌های هیجان انگیزت!

سهراب مرادی برای دومین سال متوالی توانست قهرمان مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان شود. این مسابقات که در عشق آباد ترکمنستان برگزار میشد نه تنها طلای جهان بلکه مثل همیشه رکورد شکنی دیگر از ورزشکار شایسته کشورمان را به همراه داشت.

سهراب مرادی در حرکت یک ضرب دسته 96 کیلوگرم با مهار وزنه 186 کیلوگرمی علاوه بر کسب مدال طلا در این حرکت رکورد یک ضرب جهان را نیز که در اختیار خودش بود توانست 1 کیلوگرم ارتقا دهد. او در حرکت دو ضرب نیز با مهار وزنه 230 کیلوگرم رکورد دو ضرب استاندارد جهان را 5 کیلوگرم ارتقا داد. در مجموع نیز با 416 کیلوگرم رکورد استاندارد جهان را ارتقا داده و ایران را در این وزن صاحب 3 مدال طلا کرد.

 

نویسنده مطلب
mohammadmahdi piran - محمدمهدی پیران
نویسنده متن‌های انگیزشی، مثبت، برندینگ و کابردی برای کسانی که تازه قدم به دنیای کسب‌و‌کار گذاشته‌اند

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-10 16:24:16
دسته بندی ها