3 دلیل اصلی ممنوعیت چک کردن موبایل، بلافاصله‌ بعد از بیدار شدن

1 شهریور 1399 - 6:00
سبک زندگی - 3 دلیل اصلی ممنوعیت چک کردن موبایل، بلافاصله‌ بعد از بیدار شدن
3 دلیل اصلی ممنوعیت چک کردن موبایل، بلافاصله‌ بعد از بیدار شدن
امتیاز مطلب: 60%

اغلب مردم به گوشی موبایل خود چسبیده‌اند و به محض این‌که چشم‌شان باز می‌شود به سراغ آن می‌روند. حتی عده‌ای در تمام روز گوشی در دست دارند و به ندرت آن را روی زمین می‌گذارند. با این‌که گوشی هوشمند باعث تسهیل بخشیدن خیلی از کارها می‌شود، اما به عنوان یکی از عوامل اصلی استرس و بروز حواس پرتی به حساب می‌آید. با یوکن همراه باشید.

بدون توجه به مزایای گوشی هوشمند، باید بدانید موبایل روی سلامت ذهنی و عملکرد انسان تاثیر منفی زیادی به جا می‌گذارد. پژوهش‌های سازمان تحقیقاتی IDC حاکی از آن است، حدود 80 درصد کاربران گوشی‌های هوشمند تنها بعد از 15 دقیقه پس از بلند شدن از رختخواب گوشی موبایل خود را در دست می‌گیرند که مشکل بزرگی به حساب می‌آید.

اما چرا نباید تا یک ساعت بعد از بیدار شدن گوشی موبایل خود را چک کنیم؟ این ممنوعیت سه دلیل اصلی دارد که در ادامه به تفضیل آن‌ها می‌پردازیم:

1. سبب افزایش میزان استرس و اضطراب می‌شود

وقتی در ابتدای روز چشم‌هایتان را باز می‌کنید و به سراغ گوشی موبایل‌تان می‌روید، با انبوهی از پیام ها، خبرها و ایمیل‌ها مواجه می‌شوید که ممکن است باعث استرس و نگرانی‌تان شوند.

خواندن اخبار و پیام‌ها در رختخواب باعث می‌شود هشادی آرامش یچ فرصتی برای شادی و آرامش نداشته باشید.

به عقیده‌ی دکتر نیکول بندرس هادی:

وقتی روز خود را با چک کردن موبایل آغاز می‌کنید در واقع روزتان را خراب کرده‌اید و باعث می‌شوید ذهن‌تان احساس کند کارهای عقب‌افتاده زیادی دارد و همین حس سبب مشغول شدن فکر و ذهن‌تان می‌شود.

افزایش استرس - علل اضطراب - چک کردن موبایل - موبایل ممنوع - چک کردن گوشی - عادات صبحگاهی

محققان دانشگاه گوتنبرگ در سال‌های اخیر تاثیر استفاده از گوشی هوشمند روی افراد بالای 20 سال را مورد مطالعه قرار داده‌اند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، استفاده زیاد از گوشی موبایل با افزایش میزان افسردگی رابطه مستقیم دارد. آمارها حاکی از آن است، هیچ تفاوتی بین زنان و مردان وجود ندارد و هر دو به یک اندازه در خطر ابتلا به افسردگی‌اند.

پس اگر عزم خود را جزم کرده‌اید، هیچ روزی را با نگرانی، استرس و دل‌مشغولی شروع نکنید توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان بعد از بیدار شدن به سراغ گوشی موبایل‌تان نروید. به مغزتان فرصت آرامش دهید تا یک روز عالی برایتان به ارمغان آورد.

خیلی از کاربران رابطه عشق و نفرت با شبکه های اجتماعی دارند؛ اما همانند هر اعتیاد دیگری حتی وقتی از شبکه‌های اجتماعی متنفرند، باز هم نمی‌توانند آن را ترک کنند. زیرا شبکه‌های اجتماعی به جایی برای ایجاد روابط جدید، شکل دادن به هویت، بیان احساسات و عقاید تبدیل شده است. این موضوعات بهسلامت روان آسیب می‌زند؛ پس چه بهتر بعد از بیدار شدن از خواب از گوشی موبایل خود فاصله بگیرید.

2. زمان و حواس شما را می‌گیرد

وقتی بعد از بیدار شدن از خواب به سراغ گوشی می‌روید و ایمیل‌‌ها، پیام‌ها و صفحات اجتماعی را می‌خوانید و عکس و فیلم‌‌ها را می‌بینید، در واقع زمان و انرژی انرژی خود را هدر داده و روزتان را صرف خواندن نظرات و عقاید دیگران می‌کنید که هیچ فایده‌ای برایتان ندارد.

هر پیام، نظر و ایمیلی که روی گوشی موبایل‌تان می‌خوانید بخشی از تمرکز، توجه و قدرت ایده پردازی شما را به غارت می‌برد. در واقع، با این کار ذهن خود را در اختیار افکار دیگران قرار می‌دهید؛ این در حالی است که باید به دنبال عقاید و اهداف خود باشید.

برخی‌ها عادت کرده‌اند صبح به محض بیدار شدن به دنبال این باشند که دیگران چه پستی در صفحات اجتماعی‌شان گذاشته‌اند، کجا رفته و چه کاری انجام داده‌اند، اما با این کار تنها وقت و حواس‌شان را از دست می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم بدون نگاه کردن به موبایل از رختخواب بلند شوید، صبحانه بخورید و از خانه بیرون بزنید. با این کار وظایف روزانه‌تان در کمال آرامش انجام می‌شوند.

قطعا دوست ندارید و نمی‌پسندید اول صبح صدها نفر وارد خانه‌تان شوند و با نظرات وخواسته ها‌یشان وقت و انرژی شما را بگیرند. پس چرا اجازه می‌دهید از طریق گوشی موبایل وارد ذهن‌تان شوند و روزتان را خراب کنند؟

اتلاف وقت - حواس پرتی - چک کردن موبایل - موبایل ممنوع - چک کردن گوشی - عادات صبحگاهی

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، استفاده مداوم از شبکه‌های اجتماعی و ارسال پیام و استفاده از دیگر امکانات این نرم‌افزارها به جای صحبت با افراد و ملاقات با یکدیگر سبب تنهایی و شیوع افسردگی بین جوانان شده است. به عقیده‌ی کارشناسان، استفاده از وسایل الکترونیکی و امکانات آن‌ نه تنها جایگزین خوبی برای ارتباطات واقعی بین انسان‌ها نیست بلکه می‌تواند باعث آسیب‌های رفتاری و از دست رفتن سلامت روان آن‌ها نیز شود. با ورود نسل جدید شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر گوشی هوشمند در دنیا افراد بیش از قبل دچار تنهایی و افسردگی شده‌اند. استفاده از پیام به جای مکالمه باعث کاهش فعالیت‌های اجتماعی افراد و توانایی ارتباطی آن‌ها با دیگران شده است.

با استفاده بی‌رویه از گوشی موبایل، نه تنها تمرکز و حواس‌تان از دست می‌رود، بلکه وقت خود را هدر می‌دهید. فرض کنید از خواب بیدار شده‌اید و گوشی کنار دست‌تان است، پس 5 دقیقه در شبکه‌های اجتماعی چرخ می‌زنید اما ناگهان به خودتان می‌آیید و می‌بینید 30 دقیقه گذشته و هنوز در رختخواب هستید و از این صفحه به آن صفحه می‌روید. بدین ترتیب، وقت‌تان از دست رفته و با نگرانی و استرس سرکار حاضر می‌شوید و همین می‌تواند کل روزتان را خراب کند.

به جای این‌که وقت و تمرکز خود را هدر دهید، از ساعات ابتدایی صبح برای آماده‌سازی خود و شروع یک روز پربازده بهره ببرید. سعی کنید به ذهن خود یاد دهید با فعالیت‌های کم‌تنش‌تر مانند مطالعه کردن، مدیتیشن، اولویت‌‌بندی کارها، برنامه ریزی برای روز و صرف زمان برای خوردن یک صبحانه مقوی و کامل خوشحال باشد.

انجام این کارها برخلاف چرخ زدن در شبکه‌های اجتماعی و وب‌گردی، استرس‌تان را پایین می‌آورد و باعث تمرکز هر چه بیشترتان نیز می‌شود. با این فعالیت‌ها شفاف‌تر می‌اندیشید و روز خود را بهتر و شادتر آغاز خواهید کرد.

3. ذهن خود را برای حواس‌پرتی در کل روز آماده می‌کنید

وقتی روز خود را با استرس و حواس‌پرتی شروع کنید، تمام روز همین‌طور پیش خواهد رفت. اغلب مردم فکر می‌کنند می‌توانند در ساعات بعدی روز دوباره متمرکز شوند و کارها را با دقت انجام دهند. اما چنین چیزی غیرممکن است. دکتر نیکول بندرس-هادی می‌گوید:

وقتی قبل از انجام هر فعالیتی ذهن خود را با اطلاعات اضافی و بی‌ارزش پر کنید، در واقع توانایی اولویت‌بندی کارها را از مغز خود می‌گیرید.

این بدین معناست، وقتی بعد از بیدار شدن گوشی موبایل خود را چک می‌کنید سریع‌تر از دیگر زمان‌ها دچار حواس‌پرتی خواهید شد.

آمادگی ذهنی - حواس پرتی - چک کردن موبایل - موبایل ممنوع - چک کردن گوشی - عادات صبحگاهی

تاثیر گوشی هوشمند روی ترشح دوپامین و عملکرد مغز

وقتی ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی را چک می‌کنیم، مغزمان مقدار زیادی دوپامین ترشح می‌کند. دوپامین ماده‌ای شیمیایی است که به انسان احساس پاداش گرفتن می‌دهد.

مغز انسان از دریافت دوپامین هیجان‌زده می‌شود، همانند یک کودک که شکلات می‌بیند. همین اشتیاق مغز باعث می‌شود تا فرد کارهایی انجام دهد که دوپامین بیشتری ترشح شود.

وقتی اول صبح به سراغ خواندن صفحات اجتماعی و ایمیل‌ها می‌روید، مغز سعی می‌کند این کار را در طول روز تکرار کند زیرا با این کار احساس بهتری دارد. اما باید بدانید مقابله با احساس هیجان و اشتیاق مغز برای دوپامین چیزی نیست که از عهده‌ی آن برآیید.

پس بعد از بیدار شدن، دست از چک کردن گوشی موبایل بردارید تا مغزتان به حواس‌پرتی عادت نکند. تا یک ساعت بعد از بیدار شدن به سراغ موبایل‌تان نروید تا روزتان را با آرامش و شادی شروع کنید

چگونه این عادت مثبت را در خود به‌وجود آوریم؟

اگر می‌خواهید تا یک ساعت بعد از بیدار شدن به سراغ گوشی موبایل نروید، این توصیه‌ها را عملی کنید:

•    پیش از خواب موبایل‌تان را در حالت پرواز بگذارید. با این کار وقتی از خواب بیدار شوید با انبوهی از پیام و اعلان مواجه نخواهید شد. یا حداقل گوشی خود را روی بی‌صدا بگذارید یا وای‌فای را قطع کنید تا هیچ نوتیفکیشن و اعلانی برایتان نیاید.

•    یک کار جالب و هیجان‌انگیز به جای این کار پیدا کنید. اگر نتوانید کار جایگزینی پیدا کنید، بعد از مدتی دوباره حوصله‌تان سر می‌رود و به سراغ این عادت مخرب می‌روید.

ایجاد عادت‌های مثبت - چک کردن موبایل - موبایل ممنوع - چک کردن گوشی - عادات صبحگاهی

حداقل 7 فعالیت را به جای چک کردن گوشی موبایل خود در نظر بگیرید تا برای انجام کارهای مفیدتر مانند لیست زیر زمان کافی داشته باشید:

•    ورزش کردن
•    انجام تمرینات مدیتیشن
•    مطالعه
•    گوش دادن به پادکست
•    آماده کردن یک صبحانه سالم و مقوی
•    ارتباط برقرار کردن با همسر یا اعضای خانواده
•    برنامه‌ریزی برای روز
•    نوشتن
•    اولویت‌بندی کارها
•    تعیین هدف
•    درست کردن یک فنجان قهوه

می‌توانید هر یک از کارهای بالا را جایگزین چک کردن موبایل در ابتدای صبح کنید.

همین حالا یکی از کارها را انجام دهید

برای این‌که مطمئن شوید قادر به انجام یک کار هستید، باید بتوانید آن را اکنون انجام دهید. همین حالا تصمیم بگیرید و دو ساعت از موبایل خود فاصله بگیرید.

منبع: medium

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-10 18:26:31
دسته بندی ها