«ارزش‌افزوده» و سرهای بی‌گناهی که بالای دار می‌رود

16 مهر 1398 - 6:00
موفقیت شغلی - «ارزش‌افزوده» و سرهای بی‌گناهی که بالای دار می‌رود
«ارزش‌افزوده» و سرهای بی‌گناهی که بالای دار می‌رود
امتیاز مطلب: 92%

این روزها صحبت از حذف ارزش‌افزوده‌ها (VAS) جدی‌تر از همیشه است.  بسیاری این صنعت را ناسالم می‌دانند به‌طوری‌که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با جدیت پیگیر آن است. این پیگیری حق مردم اتفاق قابل‌توجهی محسوب می‌شود که همه همواره قدردان آن خواهند بود. اما مسئله اینجاست که آیا تمام فعالان این عرصه در حال فعالیت غیرقانونی هستند و نیاز به حذف دارند؟

«ارزش‌افزوده» همان کسب‌وکاری است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روزی در اینستاگرام خود از آن با عنوان «کسب و کار حلال» نام برد. اما امروز قرار است کسب‌وکارهای حلال نیز در آتش دیگران بسوزند! کسب‌وکارهایی که با خون‌دل مدت‌ها تلاش کرده‌اند تا رضایت دو سویه میان خود و دیگران ایجاد کنند.

پست اینستاگرامی آذری جهرمی پایان وس

نمونه‌ای موفق از ارزش‌افزوده مجاز

از جمله این کسب‌وکارهای مبتنی بر ارزش افزوده مجاز می‌توان به «گپ‌فیلم» اشاره کرد. اپلیکیشنی که با استفاده از همین امکانات همواره خدماتی در راستای فیلم و سریال‌های روز دنیا ارائه می‌کند.

مجموعه‌ای 50 نفری که از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و با مجوز وزارت ارشاد به فعالیت خود ادامه می‌دهد. با خدماتی که بهترین کیفیت را در کمترین زمان به علاقه‌مندان عرضه می‌کند. فیلم‌هایی که توسط بهترین گویندگان کشور دوبله می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. صدای دوبلورهایی که سالها مهجور مانده بودند، امروز به لطف گپ‌فیلم باز در ذهن مردم خاطره بازی می‌کند.

آیا می‌توان گفت چنین خدماتی که کیفیت را به صورت مستقیم و با رضایت مشتری به او ارائه می‌کند نیز شامل دسته بندی‌ای قرار می‌گیرد که این روزها با ادبیاتی نامهربان با آن برخورد می‌شود؟

از جمله ایراداتی که به ارزش‌افزوده گرفته می‌شود می‌توان به این اشاره کرد که ممکن است کسی به اجبار عضو این سیستم شود یا نداند عضو آن شده است، برخی هم نمی‌توانند عضویت خود را لغو کنند. گپ‌فیلم از این ماجراها دوری کرده، چراکه اصلاً نیاز به این روش عضوگیری ندارد. 

عضویت آگاهانه در سرویس

این اپلیکیشن با استفاده از روش‌های دیجیتال مارکتینگ که در همه جای دنبال رواج دارد و کاملاً قانونی است، کاربران را به فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایل (مانند گوگل‌پلی) راهنمایی می‌کند. در همانجا کاربر می‌تواند با قیمت، محتوا، نوع محتوا و عضویت آن آشنا شود. در صفحه ثبت‌نام نیز کاربر با شرایط عضویت و قیمت آن آشنا می‌شود.

ثبت‌نام در این اپلیکیشن نیاز به تأیید کاربر دارد که در پیام تاییدی نیز قیمت و شرایط عضویت با کاربر در میان گذاشته می‌شود. پس از تأیید کاربر باز در نرم‌افزار قیمت و شیوه عضویتی در گپ فیلم به کاربر یادآوری می‌شود. حتی پس از آن نیز کاربرد کد تاییدی حاوی همین اطلاعات دریافت می‌کند. تا اینجا چندین بار به کاربر نحوه عضویت و قیمت آن یادآوری شد، آیا با این وجود باز می‌توان آن را حق الناس یا حرام و بدون رضایت نامید؟

در چنین نرم‌افزاری کاربر با رضایت کامل و آگاهی از خدماتی که دریافت خواهد کرد عضویت خود را اعلام می‌کند. چرا که می‌داند در مسیری خواهد بود که همواره با هزینه‌ای که پرداخت می‌کند ارزشی به او افزوده می‌شود. خدماتی که با بهترین کیفیت و بهره‌برداری از بهترین‌های عرصه دوبله و زیرنویس فیلم و سریال ارائه می‌شود.

روش درست ایرانسل و پیشنهاد به همراه اول

اپراتور ایرانسل بدون نصب اپلیکیشن به هیچ عنوان اجازه عضوگیری نمی‌دهد. وقتی نصب اپلیکیشن انجام شود فقط توسط تأیید  «چارخونه» عضویت پذیرفته می‌شود. تمام افرادی که در این اپ عضو می‌شوند آگاهی کامل از عضویت خود دارند.

پیشنهاد می‌شود اپراتور همراه اول نیز این امکان را مانند فروشگاه «چارخونه» پیاده‌سازی کند تا تمام عضویت‌ها در نصب اپ قرار گیرد و مدل‌های دیگر عضویت کنار گذاشته شود. البته گپ فیلم برای عضویت تنها از نصب اپ استفاده کرده است که در فروشگاه‌های اینترنتی مشخص است.   کافیست با مراجعه به گوگل پلی تعداد اعضای واقعی ما را مشاهده کنید. (توضیحاتی که به صورت مستند در این ویدیو نیز به آن اشاره شده است)

صفحه گپ‌فیلم در گوگل پلی

تعداد نصب

همانطور که مشاهده می‌کنید گپ‌فیلم در گوگل پلی بیش از یک میلیون بار نصب شده است!

سرویسی به‌صرفه‌تر از اشتراک

اگر مخاطب بخواهد اشتراک 2 روزه برخی از سرویس های مشابه را خریداری کند باید مبلغی معادل 10 هزار تومان پرداخت کند، اما با روزانه 500 تومان می‌تواند اشتراک روزانه این برنامه را به دست بیاورد.

حتی در بسیاری از مواقع کاربرانی که از سیم‌کارت اعتباری استفاده می‌کنند به اندازه کافی شارژ در سیمکارت خود ندارند که در نهایت منجر به استفاده رایگان از این اپلیکیشن می‌شود. موردی که دست‌اندرکاران گپ‌فیلم به آن واقف هستند، اما روا نمی‌دانند تنها دلخوشی برخی از مخاطبان که تماشای یک فیلم با دوبله با کیفیت است را از آنها دریغ کنند.

بسیاری از کاربران گپ‌فیلم در مناطق محروم کشور زندگی می‌کنند و تنها به لطف اینترنت پر سرعتی که در اختیارشان قرار گرفته است در حال استفاده از این امکانات هستند. 

ارزش‌افزوده روشی امن‌تر از درگاه‌بانکی

اگر «گپ فیلم» را در «کافه بازار» جست‌وجو کنید به آن نمی‌رسید. چراکه برنامه‌ریزی تبلیغات این نرم‌افزار بر اساس سیستم ارزش‌افزوده بوده است. زمانی که مدل کسب‌وکار این اپلیکیشن طراحی می‌شد، در برابر اپلیکیشن هایی مانند «نماوا» و «فیلیمو» شانسی برای خود نمی‌دید. همین مسئله موجب شد تا تصمیم نداشته باشد وارد سیستم درگاه بانکی شود.

پس جامعه هدف این اپ افرادی شدند که یا رمز دوم کارت خود را ندارد یا از ترس فیشینگ (دزدی‌های اینترنتی) هیچوقت تراکنشی انجام نمی‌دهند. اما سؤال اینجاست که آیا چون در اینترنتی دزدی‌های از طریق درگاه بانکی (فیشینگ) صورت می‌گیرد، کسی به فکر تعطیل کردن درگاه‌های اینترنتی افتاده است؟ مسلماً نه. 

مشکلی که قطعاً راه‌حل ساده‌تری دارد

تنها با یک قانون ساده مانند رمز یکبار مصرف جلوی تخلفات فیشینگ گرفته شده است. کاری که می‌توان در ارزش‌افزوده نیز دنبال کرد. تنها یک قانون تازه می‌تواند به تمام تخلف‌ها پایان دهد.

البته که نمی‌توان گفت قانون برای این امر فرستادن کد ملی مشتریان برای تأیید عضویتشان باشد، چرا که هیچکس تمایلی به چنین اقدامی ندارد و با وضع همین یک قانون کار سرویس‌های ارزش افزوده‌ای که با مجوز و راه حلال کار خود را ادامه می‌دادند نیز به انتها می‌رسد. این نابودی تمام کسب‌وکار در یک لحظه خواهد بود.

راه اصلاح این سیستم حذف و از بین بردن آن نیست. شاید بتوان با راه‌های ساده مانند اقدامی که اپراتور ایرانسل برای مدیریت ارزش افزوده در نظر گرفته است، به آن سروسامانی داد. چرا که این تخلفات ناپسند است و استفاده از حق الناس مردم به کسب‌وکارهای مجاز و حلال نیز صدمه وارد می‌کند. 

سخن آخر

بسیاری از فعالان عرصه ارزش‌افزوده اکوسیستم استارتاپی فعالیت درستی دارند و باید پیش از اخذ هر تصمیمی با این فعالان صحبت کرد و صدای آنها را نیز شنید. شاید بتوان به راحتی سیستمی یکپارچه برای نابودی تخلفات ایجاد کرد.  در این ویدیو توضیحات کاملی از نحوه فعالیت یکی از شرکت‌های مبتنی بر سرویس ارزش افزوده با نام «گپ فیلم» ارائه شده است که در پی آن پیشنهادهایی نیز ارائه می‌شود. با این ویدیو یوکن همراه باشید.

 

شفاف سازی مدل کسب و کار ارزش افزوده گپ فیلم

 

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-10-09 10:57:55
دسته بندی ها