چگونه در مراحل مختلف زندگی، از موانع پیش روی‌مان عبور کنیم؟

29 آبان 1399 - 9:02
مهارت‌های زندگی - چگونه در مراحل مختلف زندگی، از موانع پیش روی‌مان عبور کنیم؟
چگونه در مراحل مختلف زندگی، از موانع پیش روی‌مان عبور کنیم؟
امتیاز مطلب: 77%

حتما شما هم با این تجربه مواجه شده‌اید که هنگام رویایی با موانع احساس یاس و نا امیدی کنید. در این مواقع، استرس و نگرانی تمام وجودمان را فرا می‌گیرد و گاهی فکر می‌کنیم هیچ راهی برای خارج شدن از این وضعیت نیست. اما مطمئن باشید همیشه راهی وجود دارد. ابتدا باید طرز تفکر و نگرش خود را تغییر دهید تا زندگی‌تان دچار تغییر شود. اگر فکر کنید زندگی‌تان بهتر نمی‌شود، قطعا بهتر نخواهد شد. پس ابتدا باور داشته باشید تا همه چیز در اطراف شما شروع به تغییر کند. با یوکن همراه باشید.

به همان اندازه که تغییر تفکر مهم است، عملکرد خود را نیز باید تغییر دهید. اکنون که طرز فکر و عملکرد مشخصی دارید، روی بهبود بخش‌های مختلف زندگی خود نگاه عمیق‌تری داشته باشید. در ادامه مقاله، به شما می‌گوییم چطور می‌توانید موانع و مشکلات زندگی را پشت سر بگذارید و از آن‌ها عبور کنید.

وقتی در شغل‌تان با مانعی رو به ‌رو می‌شوید

اجازه دهید با شغل‌مان شروع کنیم. این واقعیت تلخی است که بیشتر مردم از شغل خود راضی نیستند و با اجبار وظایف شغلی‌شان را انجام می‌دهند تا درآمدی داشته باشند. شغل آن‌ها همان چیزی نیست که از کودکی رویایش را داشتند. اما باید واقع‌بین باشیم و بدانیم شغل‌مان می‌تواند تغییر کند. اگر در شغل خود با مانعی برخورد کردید، کارهای زیر را انجام دهید:

اهداف و استعدادهای خود را بیابید

شغل افراد همیشه مطابق با استعدادهایشان نیست. باید ببینید در انجام چه کارهایی عملکرد خوبی دارید و سپس شغلی را انتخاب کنید که با استعدادهای شما و آن‌چه می‌توانید ارائه دهید، مطابقت داشته باشد. آیا فکر می‌کنید بهتر نیست شغلی را انتخاب کنید که از انجام آن لذت ببرید؟

مقابله با مشکلات - رد شدن از موانع - نحوه برخورد با مشکلات زندگی

پیشرفت و ارتقا را هدف اصلی‌تان قرار دهید

اگر نمی‌خواهید مسیر شغلی خود را تغییر دهید، به ارتقای شغلی فکر کنید. اغلب اوقات افراد با شغل‌شان احساس راحتی می‌کنند، زیرا می‌دانند آن کار را چگونه انجام دهند و دوست دارند همان‌طور به انجام دادنش ادامه دهند. اما اکنون وقت آن رسیده به دنبال ارتقای شغلی باشید و خود را به چالش بکشید. این کار به شما کمک می‌کند رشد کنید و پول بیشتری هم به دست آورید.

به دنبال مسیر شغلی جدیدی باشید

معمولا افراد به سادگی به سمت شغل یا مسیر حرفه‌ای خود می‌روند. اغلب مردم مشغول اولین کاری می‌شوند که پیدا می‌کنند. مگر این‌که از قبل بدانند قرار است دکتر، وکیل، پلیس، مهندس یا چیز دیگری شوند. پس اگر شما از مسیر شغلی فعلی‌تان راضی نیستید، به دنبال مسیر شغلی جدیدی باشید.

وقتی در مرحله آشنایی با کسی با مانعی رو به رو می‌شوید

امروزه آشنایی قبل از ازدواج برای مجردها به معضلی تبدیل شده است که ممکن است باعث شکست و افسردگی آن‌ها شود. آشنایی‌های اینترنتی، تسخیر شدن در رابطه عاطفی و روابط کوتاه‌مدت می‌تواند باعث افسردگی شود و به دنبال آن‌ها احساس کنید به مانعی برخورد کرده‌اید. اما نباید ناامید شوید، زیرا راه‌های خوبی برای شما داریم:

راه‌های مختلف آشنایی با دیگران را امتحان کنید

امروزه وب‌سایت‌ها و برنامه‌های دوست‌یابی به منظور آشنایی دو طرف با استقبال خوبی مواجه شده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم این روش را امتحان کنید. اگر امتحان کردید و موفق نشدید، روش دیگری را امتحان کنید. در گروه‌های محلی عضو شوید یا از دوستان‌تان بخواهید برایتان قراری ترتیب دهند.

با نشانه‌های خطر آشنا شوید

مقابله با مشکلات - رد شدن از موانع - نحوه برخورد با مشکلات زندگی

اگر می‌خواهید در روابط عاطفی‌تان در دام افراد نامناسب گیر نیفتید، باید یاد بگیرید چطور متوجه نشانه‌های خطر شوید. شاید این نشانه‌ها به وضوح مشخص نباشند، اما باید آن‌ها را شناسایی کنید. رفتارهای جزئی مانند رفتار گستاخانه با پیشخدمت رستوران از جمله رفتارهایی است که می‌تواند زنگ خطری برای شما باشد.

امیدتان را از دست ندهید

شاید فکر کنید مجبور هستید تا آخر عمر مجرد بمانید. خصوصا اگر به تازگی چند آشنایی ناموفق داشته‌اید. اما هرگز امیدتان را از دست ندهید. شاید ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد تا با فرد مناسبی آشنا شوید. اما اگر ناامید شوید، هرگز او را پیدا نخواهید کرد.

وقتی در ازدواج با مانعی مواجه می‌شوید

خیلی‌ها ازدواج را کار سخت و پرچالشی می‌دانند. شاید اصلا این‌طور نباشد، اما افراد آن را پیچیده می‌کنند. پس اگر در ازدواج‌تان به مانعی برخورد کردید، کارهای زیر را انجام دهید:

گفتگو کنید

قطعا طرف مقابل شما قدرت ذهن‌خوانی ندارد تا بداند در سر شما چه می‌گذرد. پس باید برای حل مشکلات با هم حرف بزنید. به روشی درست و در کمال خونسردی به همسرتان بگویید چرا از زندگی مشترک‌تان ناراضی هستید. با هم در این باره گفتگو کنید. او را مقابل خود قرار ندهید بلکه همانند یک تیم رفتار کنید. بعد از گفتگو، به جمع‌بندی برسید و اقدامات لازم برای بهبود کیفیت زندگی‌تان را به کار بگیرید.

همدلی کنید

مقابله با مشکلات - رد شدن از موانع - نحوه برخورد با مشکلات زندگی

اگر توانستید روحیه رقابتی را در ازدواج از بین ببرید، می‌توانید همدلی به خرج داده و مسائل را از نگاه او نیز ببینید. وقتی یک ازدواج به مرحله خطر می‌رسد که دو نفر کوتاهی کنند. برای حل مشکلات از دید همسرتان به مسائل نگاه کنید.

در صورت لزوم کمک بگیرید

اگر زندگی‌تان به مرحله‌ی بحرانی رسیده که فکر می‌کنید نمی‌توانید با هم مشکلات‌تان را حل کنید، از مشاور کمک بگیرید. برای این منظور می‌توانید به سراغ مشاوره‌های خانواده بروید. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید با هم ارتباط برقرار کرده و با همکاری هم بر روی مشکلات کار کنید.

وقتی در نقش پدر و مادر بودن با مانع برخورد می‌کنید

قطعا عاشق فرزندان‌تان هستید، اما گاهی آنقدر کلافه می‌شوید که دلتان می‌خواهد از دست‌شان سر به بیان بگذارید و دیگر برنگردید.

در هر صورت، اگر با فرزندان خود به مشکلی برخورد کردید، راه‌های زیر را امتحان کنید:

همدلی را به آن‌ها یاد دهید

مقابله با مشکلات - رد شدن از موانع - نحوه برخورد با مشکلات زندگی

گاهی اوقات بچه‌ها به خاطر ناآگاهی از این‌که اعمال‌شان چگونه بر دیگر افراد تاثیر می‌گذارد، کار اشتباهی انجام می‌دهند. شما به عنوان والدین باید به آن‌ها آموزش دهید که چگونه با دیگران همدلی داشته باشند. بهتر است در سنین پایین این کار را انجام دهید، زیرا آموزش یک کودک نوپا خیلی آسان‌تر از یک نوجوان است.

قانون بگذارید و به آن پای‌بند باشید

مقابله با مشکلات - رد شدن از موانع - نحوه برخورد با مشکلات زندگی

اگر برای فرزندان‌تان قانون نداشته باشید، خانه شلوغ و پر سروصدا می‌شود. پس اگر قانون ندارید، همین حالا چند قانون بگذارید و خودتان آن‌ها را اجرا کنید. اگر قانون دارید اما آن‌ها را اجرا نمی‌کنید، این رویه را تغییر دهید زیرا کودکان براساس ساختار و روال رشد می‌کنند.

به آن‌ها یاد دهید هر کاری عواقبی دارد

خیلی از افراد حتی بزرگسال ها، عواقب کارهایشان را درک نمی‌کنند. اگر فرزندان شما فکر می‌کنند که می‌توانند هر کاری انجام دهند و برای آن تنبیه نشوند یا عواقبی در انتظارشان نباشد، پس وظیفه شما به عنوان والدین این است به آن‌ها نشان دهید این طور نیست.

وقتی در مسائل مالی‌تان با مانع رو به رو می‌شوید

اکثر افراد با پول رابطه عشق- نفرت دارند. وقتی پول دارند، عاشقش هستند اما وقتی پول ندارند از آن متنفرند. پس اگر در مسائل مالی‌تان دچار مشکل شدید، کارهای زیر را انجام دهید:

مقابله با مشکلات - رد شدن از موانع - نحوه برخورد با مشکلات زندگی

شغل و حرفه‌تان را تغییر دهید

گاهی افراد با شغل یا حرفه خود احساس راحتی می‌کنند و اصلا به بیرون آمدن از منطقه امن‌شان فکر هم نمی‌کنند. اگر پول کافی ندارید، قطعا راهی برای افزایش درآمد وجود دارد.

به دانشگاه برگردید

شاید این روش به خاطر هزینه‌های تحصیل غیرمعقول باشد. اما با گرفتن مدرک بالاتر پتانسیل بیشتری برای کسب درآمد بیشتر خواهید داشت. حتما شنیده‌اید می‌گویند برای کسب پول، باید خرج کرد.

بودجه‌تان را مدیریت کنید

مقابله با مشکلات - رد شدن از موانع - نحوه برخورد با مشکلات زندگی

اغلب افراد هیچ تصوری از پول‌هایی که خرج می‌کنند ندارند. آن‌ها در زمان حال زندگی می‌کنند و در پایان ماه نمی‌دانند چرا پول کافی برای پرداخت اجاره خانه ندارند. بهتر است بودجه‌تان را مدیریت کنید وپس انداز را به عادت مثبتی برای خود تبدیل کنید.

وقتی در برنامه‌ریزی برای آینده دچار مشکل می‌شوید

از زندگی لذت ببرید و تا جای ممکن تفریح کنید. لازم نیست خیلی خوش‌شانس باشید تا بتوانید خوب زندگی کنید. غرق شدن در آینده می‌تواند نگران‌کننده و حتی هیجان‌انگیز باشد.

اگر نمی‌دانید آینده شما را به کجا می‌رساند، زمان آن فرارسیده که راه‌های زیر را امتحان کنید.

اهداف 5، 10 و 20 سال بعدی زندگی‌تان را بنویسید

به جایی نمی‌رسید بدون این‌که بدانید می‌خواهید به کجا بروید. باید نقشه‌ای برای طی کردن مسیر زندگی داشته باشید. پس بنشینید و فکر کنید دلتان می‌خواهد 5، 10 یا 20 سال آینده کجا باشید.

برنامه‌ریزی کنید

حالا که اهداف بلند مدت خود را روی کاغذ آوردید، برای آن برنامه ریزی کنید و نقشه عملکرد داشته بشید. کارهایی که هر روز، ماه و سال انجام می‌دهید و باعث رسیدن به اهداف‌تان می‌شود را بنویسید.

مقابله با مشکلات - رد شدن از موانع - نحوه برخورد با مشکلات زندگی

اقدام کنید

تعیین اهداف و نوشتن برنامه فوق‌العاده است، اما بدون عمل هیچ هدفی محقق نخواهد شد. خیلی از افراد با وجود داشتن ایده و اهداف خوب، به خاطر پیگیری نکردن آن‌ها به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسند.

آرزوهای خود را لیست کنید

خیلی‌ها درباره نوشتن لیستی از آرزوهای خود برای زندگی حرف می‌زنند، اما واقعا چند نفر این کار را انجام می‌دهند؟ حتی اگر چنین لیستی داشته باشید، چقدر از موارد درون لیست را اجرا می‌کنند؟ چرا نمی‌خواهید زندگی خود را با اجرای آرزوهایتان لذت‌بخش‌تر کنید؟

کارهایی را انجام دهید که از انجام آن لذت می‌برید

به چه کاری بیشتر علاقه دارید؟ کتاب‌خوانی؟ پیاده روی در طبیعت؟ یا با خوابیدن در وان آب گرم آرامش می‌گیرید؟ چرا برای انجام این کارها بهانه‌تراشی می‌کنید، توصیه می‌کنیم حتما برای انجام‌شان وقت بگذارید. کارهایی که برایتان مهم‌اند را اولویت‌بندی کنید.

استرس خود را کاهش دهید

مقابله با مشکلات - رد شدن از موانع - نحوه برخورد با مشکلات زندگی

داشتن استرس در زندگی امری طبیعی است. اما برخی افراد استرس زیادی به زندگی خود وارد می‌کنند. شما به راحتی می‌توانند استرس‌ها را مدیریت کنید. وقتی استرس دارید، با راهکارهای مدیریت استرس می‌توانید خیلی از استرس‌ها را به حداقل برسانید.

کلام آخر

اگر فکر می‌کنید در یک یا چند مورد به مانع برخورد کرده‌اید، ناامید نشوید. شما می‌توانید با همت و پشتکار زندگی‌تان را بهبود دهید. شاید نیاز به تلاش زیادی باشد اما حتما ارزشش را دارد. همه افراد همیشه در زندگی به موانع برخورد می‌کنند. اگر نکات ارائه شده را به کار بگیرید، زندگی‌تان پیشرفت خواهد کرد و طعم خوشبختی را می‌چشید.

 

منبع: lifehack

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-11-20 01:10:04
دسته بندی ها