8 راهکار موثر برای تقویت اعتماد به نفس

10 شهریور 1399 - 6:10
اعتماد به نفس - 8 راهکار موثر برای تقویت اعتماد به نفس
8 راهکار موثر برای تقویت اعتماد به نفس
امتیاز مطلب: 65%

افراد موفق اعتماد به نفس بالایی دارند و به خود و کاری که انجام می‌دهند ایمان دارند. البته لازم به ذکر است، موفقیت آن‌ها سبب افزایش اعتماد به نفس‌شان نشده؛ بلکه روحیه خودباوری این افراد، آن‌ها را به موفقیت رسانده است. با یوکن همراه باشید.

فردی که اعتماد به نفس سالم و طبیعی دارد، احساس خوبی نسبت به خود دارد، ارزش خود را می‌داند و به خاطر مهارت‌ها، تواناییها و موفقیت‌هایش احساس غرور و رضایت می‌کند. اما در مقابل کسی که اعتماد به نفس پایینی دارد، فکر می‌کند هیچ کس او را قبول ندارد و نمی‌تواند کاری را درست انجام دهد. اکنون 8 روش برای افزایش اعتماد به نفس را معرفی می‌کنیم.

باید بدانید، شک و دو دلی نتیجه باور نداشتن خود است. وقتی خودتان را باور ندارید، چطور می‌توانید انتظار داشته باشید کسی به شما، نظرات و توانایی‌هایتان ایمان داشته باشد؟ برای این‌که بر مشکلات غلبه کنید، باید اعتماد به نفس کافی داشته باشید. افرادی که نمی‌خواهند از منطقه امن و راحت خود بیرون بیایند، اعتماد به نفس ندارند. این افراد در اغلب مواقع فرصت‌های پیش روی‌شان را نادیده می‌گیرند یا در بن‌بست شغلی گیر می‌کنند.

افراد موفق هیچ ترسی از موانع موجود ندارند و همواره به دنبال گذر از آن‌ها هستند. کسی جز خودتان نمی‌تواند در رسیدن به موفقیت، پیشرفت و آن‌چه می‌خواهید انجام دهید، مانع‌تان شود. اکنون فرصت پیشرفت را به خود دهید و جلوی شک به توانایی‌هایتان را بگیرید و با تلاشی بیشتر برای رسیدن به موفقیت، به سمت جلو حرکت کنید.
اعتماد به نفس لازمه رسیدن به پیشرفت شغلی است و اگر بتوانید این توانایی را در خود ایجاد کنید، به نقطه‌ای می‌رسید که حتی فکرش را هم نمی‌کردید. هر فردی می‌تواند با داشتن رویکردی مناسب و تلاشی دوچندان، اعتماد به نفس خود را افزایش دهد. بدون شک با برداشتن هر قدم در این مسیر، احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. اکنون 8 راه حل افزایش اعتماد به نفس را معرفی می‌کنیم:

1. ارزیابی درستی از خودتان داشته باشید

جانی یونایتس، فوتبالیست معروف آمریکایی می‌گوید:

بین غرور و اعتماد به نفس تفاوت وجود دارد؛ وقتی دچار غرور می‌شوید که در مورد خودتان دست به بزرگ‌نمایی بزنید. در حالی‌که اعتماد به نفس، به معنای باور داشتن توانایی خود در انجام کارهاست. علاوه بر آن، اعتماد به نفس با تلاش فراوان به‌دست می‌آید و کسانی که چنین ویژگی دارند، افراد خودآگاهی هستند. باید بدانید وقتی اعتماد به نفس شما از توانایی‌هایتان بیشتر شود، دچار خودبزرگ‌بینی می‌شوید؛ پس بین اعتماد به نفس و غرور تفاوت قائل شوید.

برای این‌که بتوانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، باید ارزیابی دقیق و صادقانه‌ای از خود و توانایی‌هایتان داشته باشید. اگر فکر می‌کنید نقاط ضعفی در شما وجود دارد، برای بهبود این نقاط ضعفبرنامه ریزی کنید تا تاثیر منفی‌شان را کاهش دهید. باید بدانید بی‌توجهی نسبت به نقاط ضعف یا نقطه قوت نشان دادن آنها، هیچ کمکی به رفع‌شان نخواهد کرد. بدین ترتیب، داشتن درک درست از توانایی‌ها می‌تواند انتقادها یا بازخوردهای منفی را کاهش داده و به شما اعتماد به نفس بیشتری بدهد.

2. به موقع «نه» بگویید

نتایج تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا حاکی از آن است، هر چقدر نه گفتن برایتان سخت‌تر باشد، بیشتر دچار اضطراب، فرسودگی شغلی و افسردگی خواهید شد و تمام این عوامل باعث کاهش اعتماد به نفس در شما می‌شود. کسانی که اعتماد به نفس بالایی دارند به خوبی می‌دانند «نه گفتن» به نفع‌شان است. این افراد به اندازه‌ای عزت نفس دارند که مخالفت خود را بدون هیچ ابایی اعلام می‌کنند.

نه گفتن - مهارت نه گفتن - عزت نفس - خودباوری - اعتمادبه نفس - بالابردن اعتمادبه نفس

وقتی لازم است نه بگویند، از جملاتی مانند «فکر نمی‌کنم بتوانم انجام دهم» یا «شک دارم» استفاده نمی‌کنند. آن‌ها با اعتماد به نفس بالا «نه» می‌گویند زیرا به این درک رسیده‌اند نه گفتن به یک تعهد یا خواسته، پای‌بندی به تعهدات قبلی‌شان است و به آن‌ها امکان می‌دهد بدون استرس و با آرامش، وظایف‌شان را به انجام برسانند.

3. با مدیر خود ارتباط خوبی داشته باشید

داشتن ارتباط پُرتنش با مدیر می‌تواند اعتماد به نفس‌تان را از بین ببرد. وقتی با انتقاد مدیرتان از عملکرد خود مواجه شده یا روحیه مشارکت‌تان در تیم کاهش می‌یابد، حفظ اعتماد به نفس کار بسیار سختی است اما باز هم سعی کنید آن را از دست ندهید. سعی کنید مسائلی که ارتباط شما را با مدیرتان خراب کرده و باعث سوء تفاهم شده، رفع کنید. اگر با وجود تلاش فراوان، باز هم نتوانستید ارتباط‌تان را درست کنید، به دنبال شغل دیگری باشید.

4. به دنبال موفقیت‌های کوچک باشید

افراد با اعتماد به نفس، همواره خود را به چالش می‌کشند و روحیه‌ای رقابتی در برخورد با دیگران دارند؛ هر چند ممکن است تلاش‌شان به موفقیت‌های کوچک منتهی شود. موفقیت‌های کوچک باعث ایجاد گیرنده‌های آندروژنی جدیدی در مغز می‌شود که روحیه‌ی قدردانی و انگیزه بیشتری در شما به‌وجود می‌آورد.

موفقیتهای کوچک - عزت نفس - خودباوری - اعتمادبه نفس - بالابردن اعتمادبه نفس

بالا رفتن تعداد گیرنده‌های آندروژنی سبب اثربخشی بیشتر هورمون تستوسترون شده و در نتیجه اعتماد به نفس و اشتیاق بیشتری در مواجهه با چالش‌های پیش رو خواهید داشت. لازم به ذکر است، وقتی پشت سر هم موفقیت‌های کوچکی به دست بیاورید، این افزایش اعتماد به نفس برای مدتی طولانی همراه‌تان خواهد بود.

5. یک مشاور خوب برای خودتان پیدا کنید

بودن در کنار فردی با تجربه و توانمند که مسیر درست را نشان‌تان می‌دهد و باعث انگیزه‌بخشی‌تان می‌شود، اعتماد به نفس‌تان را بالا می‌برد. یک راهنما یا مشاور خوب همانند آیینه است و نگرشی به شما می‌دهد که باید برای باور به خود آن را مدنظر بگیرید.

یادتان باشد آگاهی باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود. آگاهی از این‌که در هر لحظه در چه جایگاهی هستید، باعث افزایش تمرکز و انرژی شما در انجام کارها می‌شود. هم‌چنین، یک راهنمای خوب می‌تواند برخی نکات مربوط به فرهنگ درونی شرکت‌ها را با توجه به روحیه‌ای که دارید، به شما آموزش دهد. اطلاع از قوانین ناگفته برای انجام کارها در محل کار، یکی از روش‌های فوق‌العاده برای افزایش اعتماد به نفس است.

6. به طور مرتب ورزش کنید

تحقیقات انجام شده در سازمان تحقیقاتی اونتاریو نشان می‌دهد کسانی که به مدت 10 هفته و هر هفته 2 بار ورزش می‌کنند، از نظر اجتماعی، هوشی و جسمانی توانایی بیشتری دارند. ورزش کردن نه تنها باعث سلامت و تناسب اندام شما می‌شود، بلکه اعتماد به نفس‌تان را افزایش می‌دهد.

ورزش - عزت نفس - خودباوری - اعتمادبه نفس - بالابردن اعتمادبه نفس

تمرینات ورزشی باعث آزاد شدن هورمون اندورفین در بدن می‌شود و روحیه شادتر و مثبت تری برایتان به ارمغان می‌آورد. پس برای انجام تمرینات ورزشی برنامه ریزی کنید و از افزایش اعتماد به نفس خود شگفت زده شوید.

7. لباس‌های تمیز و زیبا بپوشید

حتما می‌دانید طرز لباس پوشیدن تاثیر زیادی در دیدگاه مردم نسبت به شما دارد. نوع لباس، رنگ و اکسسوری‌هایی که استفاده می‌کنید نشان‌دهنده نوع ارتباطی است که می‌خواهید با مردم برقرار کنید. از سوی دیگر، طرز لباس پوشیدن هر کس نشانه‌ی دیدگاهی است که نسبت به خودش دارد.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد مردم وقتی لباس رسمی به تن دارند در مقایسه با زمانی که لباس‌های معمولی می‌پوشند، لحن و طرز حرف زدن‌شان متفاوت است. پس برای این‌که اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، لباس‌های شیک و تمیز بپوشید. شیک‌پوشی یکی از راه‌های آسان برای افزایش اعتماد به نفس است. لباسی را انتخاب کنید که چیزی از شخصیت شما کم نکند حتی اگر مجبور باشید ساعت‌ها در مراکز خرید بمانید یا صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید.

8. قاطعانه صحبت کنید

در برخورد با دیگران قاطعانه صحبت کنید نه تهاجمی

باید بدانید داشتن روحیه‌ی پرخاشگری نشانه‌ی اعتماد به نفس نیست. وقتی خودتان را باور نداشته باشید، به راحتی و بدون این‌که بخواهید، دیگران را آزار می‌دهید. سعی کنید در اظهار نظرهای خود، بدون این‌که حالت تهاجمی داشته باشید و شخصیت دیگران را تخریب کنید، قاطعانه حرف بزنید.

قاطع - قاطعانه - عزت نفس - خودباوری - اعتمادبه نفس - بالابردن اعتمادبه نفس

باید بدانید هیچ گاه نمی‌توانید بدون این‌که روی خودتان کنترل داشته باشید، اعتماد به نفس‌تان را بالا ببرید. همواره با لحن مناسب حرف بزنید و به زبان بدن خود توجه کنید. طرز ایستادن، حالت دست‌ها و بازوها و استفاده درست از آن‌ها حین حرف زدن، می‌تواند اعتماد به نفس شما را به نمایش بگذارد.

اعتماد به نفس خصیصه‌ای است که خودتان می‌توانید آن را تقویت کنید یا از بین ببرید. همواره این نکته را به خاطر داشته باشید، اگر با قدرت اعتماد به نفس به سمت جلو حرکت کنید، از عهده‌ی انجام هر کاری برمی‌آیید.

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-14 04:34:58
دسته بندی ها