8 راهکار برای صرفه‌جویی در هزینه‌های غیرضروری زندگی و پس‌انداز بیشتر

8 آبان 1399 - 6:00
مدیریت مالی - 8 راهکار برای صرفه‌جویی در هزینه‌های غیرضروری زندگی و پس‌انداز بیشتر
8 راهکار برای صرفه‌جویی در هزینه‌های غیرضروری زندگی و پس‌انداز بیشتر
امتیاز مطلب: 73%

هر کسی به راحتی می‌تواند ول‌خرجی کند. هدردادن پول کار آسانی است و گاهی اصلا متوجه نمی‌شویم پول‌هایمان کجا خرج می‌شود. اما با کمی درایت و توجه به خرج کردن و پس‌انداز کردن می‌توانیم از هدر رفتن پول‌هایمان جلوگیری کنیم و برای روزهای سختی که ممکن است در آینده پیش روی‌مان باشد، مبلغی پس‌انداز کنیم. با یوکن همراه باشید.

اگر از جمله افرادی هستید که می‌خواهید دست از هدردادن پول‌هایتان بردارید، راه‌های زیر را در پیش بگیرید:

1. در جایی خلوت و بی‌سروصدا بنشینید و درمورد مسائل مالی خود فکر کنید

خیلی‌ها به این مساله بی‌توجه‌اند و اصلا در لیست اولویت‌هایشان قرار ندارد، اما باید یکی از مهم‌ترین کارهایی باشد که انجام می‌دهید. زیرا با بررسی مسائل مالی‌تان می‌توانید تا حد زیادی از هدر دادن پول‌هایتان جلوگیری کنید. از جمله مواردی که باید بررسی کنید، حساب‌های بانکی، بیمه بازنشستگی و نرخ‌های بیمه است.

صرفه جویی - مدیریت مالی - پس‌انداز - خرج و دخل

در مورد بیمه‌های بازنشستگی تحقیق کنید

اگر در جایی مشغول به کار هستید که بیمه درمانی و بازنشستگی از مزایای آن است، مجبورید از خدمات بیمه‌ای استفاده کنید که کارفرما برای شما درنظر گرفته است. اما اگر شغل آزاد دارید یا در جایی کار می‌کنید که فاقد بیمه بازنشستگی است، از طرح‌های بیمه بازنشستگی ارائه‌شده از شرکت‌های مختلف بیمه استفاده کنید. استفاده از این طرح‌ها و سرمایه گذاری در آن‌ها نسبت به نگهداشتن پول در حساب‌های پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری معمولی مزایای بیشتری دارد. در مورد بیمه‌های بازنشستگی اطلاعات لازم کسب کنید و شرکت بیمه‌ای را انتخاب کنید که شرایط بهتری دارد. حتی می‌توانید با مشاور مالی در این باره صحبت کنید.

به سراغ دیگر سرمایه‌گذاری‌ها (به جز صندوق بازنشستگی) بروید

اگر در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده‌اید، بهتر نیست انواع سرمایه‌گذاری‌ها را ترکیب کنید؟ آیا هزینه‌هایی که می‌پردازید منطقی است؟

پول‌هایی که در حساب‌های پس‌انداز با سود کم گذاشته‌اید، به حساب‌های با سود بالاتر انتقال دهید

اگر پول‌هایتان بیشتر از هزینه‌های چند ماه آینده‌تان است، مقداری از آن را در سرمایه‌گذاری‌هایی صرف کنید که ریسک بیشتری دارند؛ اما از طرف دیگر بازده بالقوه آن‌ها بالاتر است. البته در این باره خوب تحقیق کنید، زیرا در برخی حساب‌هایی که سود بیشتری می‌دهند، ملزم هستید مانده حساب خود را در سطح مشخصی نگه دارید.

می‌توانید با برنامه ریزی و داشتن رویکرد درست در خرج کردن پول‌هایتان، از حساب‌های سرمایه‌گذاری‌ای استفاده کنید که بازدهی بیشتری دارند؛ به جای این‌که پس‌اندازتان را در جایی سرمایه‌گذاری کنید که سود کمتری می‌دهند و با هزینه‌ها و کارمزدهایی که باید بپردازید به تدریج مانده‌حساب‌تان کاهش می‌یابد. به وب سایت بانک خود مراجعه کرده و از نرخ‌های سود مطلع شوید. اگر بانک دیگری می‌شناسید که نرخ سود بیشتری به مشتریان خود می‌دهد و برای سرمایه‌گذاری شرایط بهتری دارد، پول‌های خود را در آن بانک سرمایه‌گذاری کنید. کمی ریسک‌پذیر باشید و نسبت به تغییر بانک خود اقدام کنید و به رئیس بانک فعلی بگویید به دلیل داشتن شرایط سرمایه‌گذاری بهتر می‌خواهید بانک خود را تغییر دهید.

نرخ بیمه درمانی، خودرو، خانه و... را بسنجید

احتمال دارد بهترین بیمه را انتخاب نکرده باشید؛ زیرا اغلب مردم ترجیح می‌دهند سالیان سال از خدمات یک شرکت بیمه استفاده کنند و تلاشی برای تحقیق درمورد سایر بیمه‌ها و تغییر شرکت بیمه خود انجام نمی‌دهند. اما اگر کمی وقت بگذارید و درمورد بیمه‌های موجود تحقیق کنید، ممکن است در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید و پول زیادی پس‌انداز کنید.

2. حساب خرج‌هایتان را داشته باشید

صرفه جویی - مدیریت مالی - پس‌انداز - خرج و دخل

پرداخت هزینه کالاها و خدمات با پول نقد باعث می‌شود حساب پول‌هایی که خرج می‌کنید را داشته باشید. بهتر است با پول نقد خرید کنید تا حساب هزینه‌ها در دست‌تان باشد. پرداخت پول نقد باعث می‌شود بهتر بتوانید دخل و خرج‌تان را کنترل کنید اما وقتی از کارت بانکی خود استفاده می‌کنید، ممکن است بدون این‌که متوجه شوید موجودی حساب‌تان پایین بیاید.

3. عضویت یا اشتراک‌های بیهوده را لغو کنید

آیا برای شرکت در کلاس‌ها و خدماتی ثبت‌نام کرده‌اید که خیلی ضروری نیستند و بدون آن‌ها هم می‌توانید زندگی کنید؟ عضویت در باشگاهی که هیچ فایده‌ای برایتان ندارد را لغو کنید. تمام عضویت‌ها و اشتراک‌هایی که برایشان پولی به صورت ماهانه یا سالیانه پرداخت می‌کنید، مانند عضویت در وب‌سایت‌ها، روزنامه‌ها، ورزشگاه‌ها، انجمن‌ها و... را بررسی کنید و ببینید آیا می‌توانید بهترین بهره را از آن‌ها ببرید یا تنها به پرداخت حق عضویت عادت کرده‌اید و اصلا توجهی ندارید که از آن‌ها استفاده‌ای نمی‌کنید.

  • اگر برای مدتی به سفر می‌روید و در خانه نیستید، برخی از عضویت‌ها و اشتراک‌های خود را تعلیق کنید تا وقتی به خانه برگشتید و وقت کافی برای بهره بردن از آن‌ها را داشتید، دوباره فعال‌شان کنید.
     
  • در مورد ثبت‌نام برای خدماتی که «فلان مبلغ در ماه» برایتان هزینه دارند دقت کنید زیرا اگر هزینه چند حق عضویت روی هم جمع شود مبلغ چشم‌گیری خواهد شد. در اغلب موارد، ممکن است فراموش کنید برای این عضویت‌ها و اشتراک‌ها پول پرداخت می‌کنید. درمورد این‌که آیا این عضویت‌ها تاثیری روی کیفیت زندگی‌تان دارند و نیازهای شما را برآورده می‌کنند، با خودتان صادق باشید؛ خصوصا در مورد اشتراک‌های آنلاین.

در مقابل تلاشی که برای حفظ عضویت شما می‌کنند، مقاوم باشید

شاید با لیست ایمیل مجلات، نشریه‌ها، وب سایت‌ها و... مواجه شوید و مدام برایتان پیام ارسال کنند، اما در مقابل تلاش‌هایی که برای برگرداندن عضویت شما می‌کنند، مقاومت کنید. در برابر این فشارها قوی باشید و به خودتان یادآوری کنید که عضویت در آن‌ها چه هزینه‌هایی به زندگی‌تان متحمل می‌کند.

صرفه جویی - مدیریت مالی - پس‌انداز - خرج و دخل

  • می‌توانید به طور دوره‌ای به خیریه‌ای کمک کنید که امتیازهای بالایی را از سازمان‌های مستقل دریافت کرده و به درخواست شما برای خروج نام‌تان از لیست ایمیلی که درخواست‌های مالی دریافت می‌کنند، احترام می‌گذارد و تنها رسید پرداخت‌هایتان را ارسال می‌کند. شاید چند هفته زمان ببرد تا ارسال این ایمیل‌ها متوقف شود؛ زیرا معمولا ایمیل‌های انبوه به دلایل اقتصادی از قبل آماده می‌شوند. خیریه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد و مجبور نیستید یک خیریه خاص را انتخاب کنید. خیریه‌ای را انتخاب کنید که برای کسانی که به موسسه خیریه کمک می‌کنند و تمایل به دریافت ایمیل‌های درخواست مالی ندارند، این امکان را مهیا می‌کند که دریافت این ایمیل‌ها را لغو کنند؛ نه خیریه‌هایی که با درخواست‌های کمک مالی مکرر، فشار زیادی به شما وارد می‌کنند و باعث می‌شوند از آن موسسه گریزان شوید.
     
  • اگر در باشگاه ثبت‌نام کرده‌اید اما از عضویت خود استفاده نمی‌کنید، راه‌های بدون هزینه‌ای برای ورزش کردن در پیش بگیرید. مثلا می‌توانید مسیر خانه تا محل کار را پیاده یا با دوچرخه بپیمایید. هر روز حداقل 20 دقیقه پیاده روی کنید یا آخر هفته‌ها با دوستان یا خانواده به گردش یا کوهنوردی بروید. با استفاده از این روش‌ها هزینه‌های مربوط به خودرو نیز کاهش می‌یابد.

به جای لغو عضویت، سطح عضویت خود را پایین بیاورید

گاهی نیاز نیست عضویت خود را لغو کنید و تنها سطح عضویت و خدماتی که دریافت می‌کنید را کاهش دهید. برای مثال، اگر برای بهره‌برداری از مجموعه‌ی کاملی از امکانات حق عضویت می‌دهید، اما تنها به یکی از این امکانات نیاز دارید، به دنبال کاهش سطح عضویت خود باشید تا پول کمتری پرداخت کنید.

4. از خریدهای بدون فکر دست بکشید

شاید علاقه‌ی زیادی به خریدهای بدون فکر داشته باشید، اما اگر هر چیزی که مقابل‌تان قرار دارد را بخرید، این رفتار به یک عادت غلط تبدیل خواهد شد. در مورد ورزشی که تاکنون انجام نداده‌اید، مدل لباسی که تا به حال نپوشیده‌اید، چیزی که قبلا امتحان نکرده‌اید، محتاط باشید. به جای خریدهای آنی و بدون فکر، به خانه بروید و در مورد آن تحقیق کنید که واقعا مورد نیازتان است یا نه؟

صرفه جویی - مدیریت مالی - پس‌انداز - خرج و دخل

  • از خودتان بپرسید واقعا نیازی به آن دارید و آیا می‌توانید پول لازم برای خرید آن را بپردازید. حتی اگر پول کافی دارید و واقعا به آن نیاز ندارید، از اراده‌تان بهره ببرید و جلوی هزینه‌های غیر ضروری را بگیرید و به جای این‌که چیزی بخرید که هیچ نیازی به آن ندارید، پول خود را در جای مناسبی سرمایه‌گذاری کنید. در این مواقع به خودتان بگویید: «من واقعا نیازی به آن ندارم، پس باید آن را سر جایش بگذارم و از خرید دست بکشم.»
     
  • باید به این درک برسید که برای جذاب شدن، حتما نیاز به لباس‌های نو ندارید و نباید لباس‌هایی را انتخاب کنید که با سبک زندگی‌‌تان در تضاد است. بلکه می‌توانید از همان لباس‌های قدیمی استفاده کنید که کهنه نشده‌اند و آن‌ها را بپوشید. اگر این لباس‌ها جذاب و مناسب نبودند، هرگز آن‌ها را نمی‌خریدید.
     
  • به این نکته توجه داشته باشید که اگر چیزی تخفیف خورده و در فروش ویژه ارائه می‌شود، بدین معنا نیست که حتما باید آن را بخرید. هرگز چیزهایی که نیازی به آن ندارید را به دلیل تخفیف و قیمت پایین‌تر نخرید

5. به اندازه خرید کنید

با خرید وسایلی که اصلا استفاده نمی‌شوند و مجبور می‌شوید آن‌ها را دور بریزید، تنها پول خود را هدر می‌دهید و همانند این است که پول‌هایتان را دور می‌ریزید.

  • اگر خانواده پرجمعیتی دارید و می‌دانید کالاهای عمده، قبل از تاریخ انقضایشان مصرف می‌شوند، خرید عمده پیشنهاد خوبی است. حتی می‌توانید با چند خانواده اقلام موردنیازتان را به صورت عمده بخرید و با این روش در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید؛ در غیر صورت مایحتاج خود را براساس میزان نیازتان خریداری کنید. اندازه خرید کردن در مورد مواد غذایی، لوازم آرایشی و دیگر اقلامی که تاریخ انقضا دارند، صدق می‌کند. حتما می‌دانید مصرف کردن مقدار زیادی از چیزهایی که خیلی دوست دارید هم باعث دل‌زدگی‌تان می‌شود.

    صرفه جویی - مدیریت مالی - پس‌انداز - خرج و دخل
     
  • در خرید کالاهایی که به صورت «بسته‌بندی شده» یا «دسته‌ای» عرضه می‌شوند نیز مراقب باشید. در عقد قرارداد اجاره خودرو یا هر چیز مشابه دیگری احتیاط کنید؛ زیرا ممکن است در نوشته‌های زیر قرارداد مواردی چون هزینه‌ها، مالیات و جریمه‌های دیرکرد عقد شوند و شما نسبت به آن‌ها بی‌توجه باشید. این ترفند زیرکانه و البته قانونی برای گرفتن پول شماست. پس قبل از امضا کردن هر قراردادی، تمام قسمت‌های آن را به دقت بخوانید.
     
  • هرگز جذب اجناس رایگانی که همراه خریدتان تحویل می‌گیرید، نشوید. اگر دریافت رایگان اقلامی که به همراه کالای خریداری‌شده می‌دهند، منفعت با شماست، چرا به جای اعطای کالاهای غیرضروری که هیچ نیازی به آن‌ها ندارید، کمی تخفیف به شما نمی‌دهند و روی قیمت کالا اصرار می‌کنند؟

6. در خرید مواد غذایی محتاط باشید

اغلب افراد در خرید مواد غذایی بی‌احتیاطی می‌کنند و گاهی موادی را در مقادیر بالا می‌خرند که تا چندین ماه نیازی به آن‌ها ندارند. خرید مواد غذایی و خواروبار از مواردی است که می‌توانید در خرج کردن پول‌هایتان صرفه جویی کنید.

همیشه لیستی از اقلام موردنیازتان را همراه داشته باشید

هنگام خرید لیستی از کالاهای موردنیازتان همراه داشته باشید تا بی‌رویه خرج نکنید؛ زیرا در هنگام خرید وسوسه می‌شوید چیزهایی بخرید که هیچ نیازی به آن‌ها ندارید. کاغذی روی درب یخچال بچسبانید تا هر زمان چیزی تمام شد، روی آن بنویسید و قبل از رفتن به خرید، آن لیست را بردارید و همراه خود ببرید. به این لیست پای‌بند باشید و به خودتان اجازه دهید تنها یک یا دو مورد اضافه‌ای بخرید که در لیست نیستند.

در مقادیر کمتر اما متنوع‌تر خرید کنید

خرید مواد غذایی تازه مزایای زیادی دارد. مواد غذایی تازه طعم بهتری دارند و زودتر مصرف می‌شوند. با خرید موارد غذایی موردنیاز خود به صورت منظم می‌توانید از خوردن خوراکی‌های مختص هر فصل لذت ببرید. این خوراکی‌ها را می‌توانید از فروشگاه‌های مواد غذایی به صورت فروش ویژه و با تخفیف خریداری کنید.

به سراغ اجناس و کالاهای بدون برند بروید

وقتی به خرید کالاهای دارای برند تجاری روی بیاورید که کیفیت بالاتری از کالاهای بدون برند داشته باشند؛ یا زمانی که این کالاها تخفیف خورده باشند و قیمت آن‌ها با کالاهای بدون برند تفاوت ناچیزی داشته باشد. معمولا کالاهای بدون برند مشابه کالاهای برنددار هستند و تنها از تبلیغات و بازاریابی کالاهای دارای برند بی‌بهره‌اند.

صرفه جویی - مدیریت مالی - پس‌انداز - خرج و دخل

در مورد داروها نیز سعی کنید به جای داروهای تجاری، داروهای ژنریک بخرید. (داروهای تجاری مختص یک برند خاص هستند و قیمت خیلی بیشتری دارند؛ اما داروهای ژنریک را هر تولیدکننده‌ای می‌تواند تولید و عرضه کند و به همین خاطر قیمت پایین‌تری دارد.) این مساله را با پزشک خود در میان بگذارید و اگر تفاوتی بین این داروها وجود ندارد، از داروهای ژنریک استفاده کنید. در مورد خرید اقلام و محصولات تنها به کیفیت و کاربرد آن‌ها توجه کنید نه برند معروف‌تر و قیمت بالاتر.

در زمان گرسنگی، خرید نکنید

وقتی در زمان گرسنگی به فروشگاه بروید، اقلام غذایی را در سبد قرار می‌دهید که نیاز چندانی به آن‌ها ندارید.

7. در هنگام خرید به بودجه خود توجه کنید و حساب قیمت‌ها را در ذهن‌تان داشته باشید

هر جنسی را در سبد خریدتان قرار می‌دهید، قیمت گرد شده آن را در ذهن نگه دارید (برای مثال، اگر جنسی 9هزار و 500 تومان برچسب خورده، قیمت آن را در ذهن‌تان 10 هزار تومان حساب کنید). گرد کردن قیمت‌ها باعث می‌شود هزینه نهایی در ذهن‌تان بیشتر از مقدار واقعی باشد؛ بدین ترتیب هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید و هم پول کم‌تری می‌پردازید.

اگر وسوسه می‌شوید کالاهای گران یا در حجم بالا خریداری کنید، به سراغ فروشگاه‌های همواره تخفیف یا عمده‌فروشی‌ها بروید

صرفه جویی - مدیریت مالی - پس‌انداز - خرج و دخل

مطمئن باشید این فروشگاه‌ها نیز همان کالاها را ارائه می‌دهند و تنها ویترین آن‌چنانی ندارند. هم‌چنین وقتی به صورت عمده خرید می‌کنید، دیگر مجبور نیستید برای خرید بارها به فروشگاه بروید. البته به خرید عمده اقلام فاسدشدنی توجه کنید؛ میوه‌هایی بخرید که دیرتر خراب می‌شوند و گوشت اضافه را در فریزر قرار دهید.

از امکانات رایگان یا کم‌هزینه محل زندگی‌تان استفاده کنید

حتما در محل زندگی‌تان امکاناتی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید؛ امکاناتی مانند کتابخانه، استخر عمومی، ورزشگاه‌های دولتی. استفاده از این مکان‌ها و امکانات کم‌هزینه، به شما کمک می‌کند پس‌انداز بیشتری کنید و هزینه‌هایتان را کاهش دهید.

به جای خرید کتاب به کتابخانه بروید

در کتابخانه محل زندگی‌تان عضو شوید و کتاب دلخواه‌تان را به امانت بگیرید. بدین ترتیب، با پرداخت حق عضویت ناچیزی، کتاب‌های زیادی را به طور رایگان به امانت می‌گیرید و مطالعه می‌کنید. اگر تمایل دارید از منابع آنلاین استفاده کنید، از خدمات وب‌سایت‌ها و سرویس‌هایی استفاده کنید که کتاب های الکترونیکی را به صورت رایگان و با هزینه‌ی ناچیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند. بنابراین برای خواندن کتاب موردعلاقه‌تان نه هزینه گزافی مصرف می‌کنید و نه از خانه خارج می‌شوید.

از امکانات ورزشی محل سکونت‌تان مانند استخر شنا استفاده کنید

اگر به خاطر شلوغ بودن استخرهای عمومی از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، می‌توانید در ساعات اولیه که استخر خلوت‌تر است به استخر بروید. اما اگر فکر می‌کنید آب استخر آلوده است و به همین خاطر رغبتی به استفاده از استخرهای عمومی ندارید، در مورد تمیزی آب استخر با مسئولین آن صحبت کنید یا به استخرهایی که بهداشتی‌ترند، بروید. اگر هزینه‌ی ساخت و نگهداری استخر در منزل و قیمت بلیت استخر را در نظر بگیرید متوجه می‌شوید که استخرهای عمومی کم‌هزینه‌ترند. برای کاهش هزینه‌هایتان می‌توانید بلیت استخر را در تعداد بالا و با قیمت پایین‌تری تهیه کنید یا از تخفیف‌هایی که برای استخرها ارائه می‌شود، استفاده کنید.

از برنامه‌های پیاده‌روی شهر خود استقبال کنید

معمولا برنامه‌های پیاده روی صبحگاهی در روزهای تعطیل برپا می‌شوند، می‌توانید در مورد این برنامه‌ها تحقیق کنید یا در گروه‌هایی عضو کنید که با جمع آوری مبلغی به صورت دسته جمعی به پیاده‌روی و گردش به طبیعت می‌روند.

از نرم افزارهای رایگان استفاده کنید

می توانید با استفاده از نرم‌افزارهای رایگان به جای نسخه‌های پولی، در خرید نرم‌افزارهای رایانه‌ای صرفه‌جویی کنید. همچنین می‌توانید با بهره‌مندی از منابع آموزشی آنلاین، در خرید کتاب‌های آموزشی صرفه‌جویی کنید.

8. در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید

صرفه جویی - مدیریت مالی - پس‌انداز - خرج و دخل

وقتی از خانه بیرون می‌روید، درجه بخاری را پایین بیاورید، ترموستات را در سطحی مناسب که خیلی گرم نباشد نگه دارید؛ چراغ‌های اضافه را خاموش کنید و با سرعت پایین رانندگی کنید تا جلوی مصرف بالای سوخت و استهلاک خودروی خود را بگیرید.

کلام آخر

با هدر ندادن پول و پس‌انداز بیشتر، به آینده خود و اطرافیان‌مان اهمیت بیشتری می‌دهیم. البته گاهی دلمان می‌خواهد پول را بدون فکر و برنامه خرج کنیم، اما صرفه‌جویی در هزینه‌ها و لذت بردن از داشته‌هایتان بهتر است. وقتی در هزینه‌های روزانه صرفه‌جویی می‌کنید و هر روز پس اندازتان بیشتر می‌شود، احساس بهتری پیدا می‌کنید. حتی می‌توانید بعد از پس‌انداز و هدر ندادن پول‌ها به خودتان جایزه دهید. البته برای خرید جایزه، پول زیادی خرج نکنید و به صرفه‌جویی و جلوگیری از هدردادن پول‌تان پای‌بند باشید.

 

منبع: wikihow

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-10-28 15:59:06
دسته بندی ها