7 گروهی که بیشتر در شغل خود شکست می‌خورند

14 آبان 1399 - 6:00
رفتار سازمانی - 7 گروهی که بیشتر در شغل خود شکست می‌خورند
7 گروهی که بیشتر در شغل خود شکست می‌خورند
امتیاز مطلب: 73%

برای رسیدن به موفقیت شغلی باید مهارت‌های نرم و هوش احساسی را در خود تقویت کنید. مهارت نرم، شخصیت و نحوه‌ی تعاملات اجتماعی فرد است. افرادی که به دنبال تغییری در خود نیستند نمی‌توان انتظار آینده روشنی را برای آن‌ها داشت. با یوکن همراه باشید.

اکثر مدیران در سطح بین‌المللی به این نتیجه رسیده‌اند که داشتن محیط کار پویا و تمرکز روی خلاقیت کارمندان خیلی بیشتر از وضع قوانین سرسختانه به پیشرفت هر چه بیشتر کسب و کار آن‌ها کمک می‌کند. به همین خاطر خیلی از مدیران مشاغل به دنبال ایجاد فرهنگ مثبت و شخصیت حرفه‌ای مناسب در بین کارمندان خود هستند.

تعیین شخصیت حرفه‌ای افراد کار چندان ساده‌ای نیست. اما باید بدانید، افرادی که هوش احساسی بسیار پایینی دارند، ممکن است از جمله افرادی باشند که موفقیت کسب و کار شما را تهدید می‌کنند. البته خیلی جای نگرانی نیست. زیرا می‌توان با بالا بردن میزان خودآگاهی افراد، عادات اشتباه آن‌ها در محل کار را از بین برد و رفتارهای مناسب را جایگزین کرد.

البته کارمندان باید تمایل به ایجاد تغییر داشته باشند، زیرا هنوز هم افرادی هستند که هرگز تغییری در خود ایجاد نمی‌کنند و نمی‌توان آینده روشنی را برای آن‌ها تصور کرد. در ادامه، 7 تیپ شخصیتی را معرفی می‌کنیم که چنین ویژگی‌ای دارند و هرگز در شغل خود موفق نخواهند شد.

1. کارمندانی که مدام در محل کار غیبت می‌کنند

برای غیبت کردن در مورد همکاران باید وارد زندگی شخصی و کاری آن‌ها شوید تا بتوانید دست به شایعه‌پراکنی بزنید و اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار دهید. پس افرادی که همیشه در حال غیبت هستند بیشتر وقت ارزشمند خود را تلف می‌کنند و همیشه در حال تعریف کردن یافته‌های خود در مورد دیگران هستند. همین خصوصیت باعث می‌شود از وظایف کاری خود غافل شوند و هیچ تلاشی برای پیشرفت خود انجام ندهند، پس نمی‌توان از چنین افرادی انتظار رسیدن به موفقیت را داشت.

عدم موفقیت شغلی - شکست در شغل - شکست کاری

این افراد نه تنها به هیچ پیشرفت شغلی نمی‌رسند، بلکه اعتبار خود را پیش بقیه از دست می‌دهند. به مرور زمان، اطرافیان آن‌ها به این نتیجه می‌رسند که چنین فردی لایق اعتماد نیست و ممکن است از تمام موقعیت‌های ارزشمند که می‌تواند باعث پیشرفت شغلی آن‌ها شود کنار گذاشته شوند.

پس کارمند با غیبت کردن و شایعه‌پراکنی در مورد دیگران، به اعتبار و موقعیت اجتماعی خود لطمه وارد می‌کند.

2. افرادی که همیشه مطیع دیگران هستند

این افراد همیشه هر چه مدیر و دیگران می‌گویند را می‌پذیرند و به سرعت تسلیم نظر دیگران می‌شوند. این شخصیت هرگز توانایی «نه» گفتن و مخالفت با ایده‌های اشتباه را ندارد و هر کاری که به او پیشنهاد می‌شود را قبول می‌کند.

شاید فکر می‌کند با داشتن این خصیصه، مهربان و مطیع به نظر می‌رسد اما تنها خود را از پیشرفت بازمی‌دارد و نه تنها به موقعیت خود، بلکه به روند پیشرفت کار هم لطمه می‌زند.

در محل کار نمی‌توان روی چنین افرادی حساب باز کرد و آن‌ها را وارد پروژه‌های بزرگ کرد زیرا اغلب آدم‌های بی‌اراده و بدون ایده‌ای هستند که هیچ نظری ندارند و تنها از دست‌آوردهای دیگران استفاده می‌کنند. همین خصیصه‌ها باعث می‌شود تا این افراد در شغل خود به هیچ پیشرفتی نرسند و در مسیر پیشرفت جا بزنند.

3. افرادی که خیلی محافظه‌کار هستند

در مقابل افراد مطیع، محافظه‌کارها قرار دارند که همیشه با نظرات بقیه مخالفت می‌کنند. علت محافظه‌کاری آن‌ها این است که در جایگاه خود احساس راحتی می‌کنند و ترجیح می‌دهند موقعیت فعلی خود را حفظ کنند، حتی اگر به هیچ پیشرفتی نرسند.

عدم موفقیت شغلی - شکست در شغل - شکست کاری

افراد محافظه کار اگر مدیر شوند سعی می‌کنند وقت خود را صرف نوشتن دستور کار کنند و به تیم خود بگویند چه کاری انجام دهند و از چه کاری دست بکشند. مدیران محافظه‌کار نه تنها به پیشرفتی نمی‌رسند بلکه به تیم خود هم اجازه ایده پردازی نمی‌دهند.

4. افرادی که خود را قربانی می‌دانند

چنین افرادی فکر می‌کنند هر مشکلی در محل کار به‌وجود می‌آید، تقصیر آن‌ها نیست. افراد قربانی به‌سختی مسئولیت اشتباهات خود را به عهده می‌گیرند. شاید توجهی به زمان‌بندی پروژه‌ها نداشته باشند، با همکاران به خوبی رفتار نکنند یا حتی مسئولیتی که به آن‌ها واگذار شده را کامل انجام ندهند، اما هیچ وقت اشتباه خود را به گردن نمی‌گیرند.

پافشاری این افراد برای بی‌گناه بودن و قربانی دیگران بودن باعث می‌شود تا همکاران اعتماد خود را به چنین فردی از دست بدهند و او را وارد پروژه‌های مهم نکنند.

5. افرادی که فکر می‌کنند هیچ کس به اندازه‌ی آن‌ها نمی‌فهمد

فردی که خود را «عقل کل» می‌داند به حرف کسی گوش نمی‌دهد و فکر می‌کند دیگران به اندازه‌ی او نمی‌فهمند. این افراد وقتی مرتکب اشتباهی می‌شوند، هرگز تقصیر خود را به گردن نمی‌گیرند و آن را از چشم بقیه می‌بینند و فکر می‌کنند بقیه کارشان را خوب انجام نداده‌اند که چنین اتفاقی افتاده است. اما اگر کارها خوب پیش برود، خود را مسبب این موفقیت می‌دانند.

عدم موفقیت شغلی - شکست در شغل - شکست کاری

افرادی با این شخصیت، در جلسات کاری با غرور و خود بزرگ‌بینی حرف می‌زنند و به همین خاطر کسی به آن‌ها اعتماد ندارد. البته ممکن است اصلا متوجه بی‌محلی بقیه نشوند زیرا آن‌قدر خودشیفته و مغرورند که نمی‌بینند دیگران چه نظری در مورد آن‌ها دارند.

6. افرادی که زود از کوره در می‌روند و بسیار عصبانی هستند

افراد عصبی و تندخو هیچ کنترلی روی خشم و عصبانیت خود ندارند. این افراد مدام در محل کار با دیگران مشاجره دارند. اگر چیزی باب میل‌شان نباشد دیگران را به دردسر می‌اندازند و رفتار نامناسبی از خود نشان می‌دهند.

این افراد معمولا با داد زدن، عصبانیت، فحش دادن یا حتی گریه احساسات شدید خود را نمایش می‌دهند. یک مدیر تندخو و عصبانی با بی‌توجهی به شخصیت کارمندان خود مانع پیشرفت کارها می‌شود.

7. افرادی که با سیاست می‌خواهند کارشان را پیش ببرند

همه‌ی آدم‌ها به دنبال پیشرفت در کار هستند، اما افراد سیاست‌مدار و زرنگ سعی می‌کنند به طریق دیگری به هدف‌شان برسند. این افراد، دیگران را نادیده می‌گیرند تا پله‌های ترقی را طی کنند. حتی ممکن است در این راه قضاوت نسنجیده نیز داشته باشند.

این افراد هر کاری که فکر کنند آن‌ها را به پیشرفت نزدیک‌تر می‌کند، انجام می‌دهند. مثلا ممکن است در جلسات کاری ایده‌های دیگران را از زبان خود بیان کنند، شخصیت همکاران‌شان را نادیده بگیرند یا با بدگویی در مورد دیگران، خود را بالاتر نشان دهند.

عدم موفقیت شغلی - شکست در شغل - شکست کاری

اما همه به شخصیت این افراد پی برده‌اند و کسی به آن‌ها اعتماد نمی‌کند و همین مساله باعث می‌شود به هیچ پیشرفتی نرسند.

 

منبع: businessinsider

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-11-07 20:12:42
دسته بندی ها