9 رفتار عجیب و غریبی که شما را باهوش‌تر از دیگران نشان می‌دهد

26 آبان 1399 - 6:00
مهارت‌های فردی - 9 رفتار عجیب و غریبی که شما را باهوش‌تر از دیگران نشان می‌دهد
9 رفتار عجیب و غریبی که شما را باهوش‌تر از دیگران نشان می‌دهد
امتیاز مطلب: 85%

هوش به عنوان یک خصیصه قابل اندازه‌گیری شناخته نمی‌شود. با این که ژنتیک نقش موثری در میزان هوش افراد دارد اما نمی‌توان عوامل محیطی را در رشد آن نادیده گرفت. لازم به ذکر است، افراد باهوش‌تر سبک زندگی متفاوتی دارند و حتی گاهی کنترل آن از دست خودشان هم خارج است. تفاوت‌های فردی افراد می‌تواند نشانه‌های متفاوتی را در روند زندگی آن‌ها به‌ وجود آورد. با یوکن همراه باشید.

محققان در این زمینه تحقیقات فراوانی انجام داده‌اند و نشانه‌ها و رفتارهای عجیبی را به افراد باهوش نسبت می‌دهند. اکنون چند رفتار عجیب را معرفی می‌کنیم که نشان می‌دهد در افراد باهوش وجود دارد. اگر چنین نشانه‌هایی در شما وجود دارد، خود را در دسته افراد باهوش بدانید.

1. همیشه میز کارتان شلوغ و نامرتب است

تعریف واحدی از هوش وجود ندارد و نمی‌توان معیاری برای اندازه‌گیری آن در نظر گرفت. دکتر رابرت جی. اشترنبرگ، هوش را یک توانمندی می‌داند و می‌گوید: «درس گرفتن از تجربیات گذشته، به کارگیری مفاهیم انتزاعی و بهره‌مندی از آگاهی برای ایجاد تغییرات محیطی، یکی از تعاریف هوش محسوب می‌شود.

هوش - باهوش بودن - نشانه های باهوش بودن - آی کیو

برخی از مهارت‌ها چون ادراک، یادگیری، تقویت حافظه، استدلال و حل مشکلات، به تقویت هوش کمک می‌کند. شاید یک فرد باهوش را بسیار مرتب و منضبط بدانید اما تحقیقات انجام شده در دانشگاه مینه‌سوتا، گویای آن است افرادی که ایده‌های خلاقانه بیشتری دارند، خیلی هم مرتب نیستند.

دکتر کاتلین وُهز، نویسنده این پژوهش می‌گوید:

این به‌هم‌ریختگی‌ها به خاطر شکستن سنت‌هاست که به ایجاد بصیرت‌های جدید می‌انجامد.

دکتر جانانان وای، محقق دیگری از دانشگاه دوک به درستی این ادعا اذعان کرده و می‌گوید: «در واقع به‌هم‌ریختگی محیط پیرامون نیست که باعث تولید و خلاقیت می‌شود بلکه خلاقیت است که باعث چنین بی‌نظمی‌هایی می‌شود.»

حقیقت این است، افراد باهوش مدام به دنبال پرورش ایده های جدید هستند و توجهی به مسائل جزئی نمی‌کنند.

2. تا دیروقت بیدار می‌مانید

شاید در برخی فیلم‌ها دیده باشید که افراد باهوش تا نیمه‌شب بیدار می‌مانند. پژوهش انجام شده در دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن نشان می‌دهد، افرادی که دیرتر می‌خوابند هوش بالاتری دارند. علت این مساله به روند تکامل بشر برمی گردد زیرا شب برای پیشینیان ما با خطراتی همراه بود و گفته می‌شد افرادی که در این زمان بیدارند، هوش بالاتری از دیگران دارند.

هوش - باهوش بودن - نشانه های باهوش بودن - آی کیو

همچنین افرادی که ذهن خلاق‌تری دارند، عاشق این هستند که در طول شب بیدار بمانند. دکتر وای معتقد است افراد باهوش‌تر اغلب درون گرا هستند و ساعت بدن آن‌ها متفاوت از دیگران است؛ به همین خاطر با بیدار ماندن در طول شب، از عوامل حواس پرتی فاصله گرفته و بیشتر به سراغ اندیشیدن و حل مسائل می‌روند.

اگر شما از جمله افراد شب زنده‌دار هستید، حتما بین 7 تا 9 ساعت خواب شبانه‌روزی داشته باشید.

3. فحش‌های زیادی بلدید

شاید دشنام دادن، خصیصه بدی باشد اما افراد باهوش‌تر از چنین واژه‌هایی استفاده می‌کنند.

هوش - باهوش بودن - نشانه های باهوش بودن - آی کیو

دکتر تیموثی جی می‌گوید: «هر چقدر در زمینه‌ای الفاظ بیشتری بدانید، بدین معناست که در زمینه دیگری نیز دایره لغت بیشتری دارید. قابل توجیه است که افراد باهوش‌تر، فحش‌های بیشتری هم بلدند. البته این بدین معنا نیست که همیشه این الفاظ را به کار می‌برند.»

4. عاشق آب سرد هستید

پژوهشی در این زمینه در کشور فنلاند انجام گرفت و نتایج آن نشان می‌دهد، دوش آب سرد تاثیر به‌سزایی روی کاهش خستگی، فشار، تقویت حافظه و بهبود خلق‌وخو دارد.

هوش - باهوش بودن - نشانه های باهوش بودن - آی کیو

تحقیقات زیادی ثابت می‌کند، دوش آب سرد باعث شکل‌گیری ایده‌های جدید در طول روز می‌شود. پس به دوش آب سرد عادت کنید تا برای مغز خود انرژی‌زایی کنید.

5. از صدای جویدن غذا، بدتان می‌آید

حتما برایتان پیش آمده که فردی در کنار دست‌تان باشد و با صدای بلند و دل‌خراش چیزی بجود. تحقیقی در دانشگاه نورث وسترن انجام شد و نتایج آن نشان می‌دهد هر چیزی که تمرکز را در افراد باهوش به‌هم بزند، باعث آزار آن‌ها خواهد شد.

هوش - باهوش بودن - نشانه های باهوش بودن - آی کیو

شاید به همین خاطر است که افراد باهوش‌تر عاشق شب بیدار ماندن هستند تا به دور از سر و صدا به انجام فعالیت‌های فکری خود بپردازند.

6. کارهای احمقانه انجام می‌دهید

اگر گاهی کارهای احمقانه و بدون فکر انجام می‌دهید، احتمالا فرد باهوشی هستید. براساس پژوهش انجام شده توسط سونی براون، نویسنده «تکامل دیوانگی»، انجام بدون تفکر برخی کارها به پردازش اطلاعات و رفع مشکلات کمک می‌کند.

محققان این پژوهش اعلام کردند، کسانی که بدون فکر کاری انجام می‌دهند، تا 29 درصد بیشتر از دیگران، برخی از اطلاعات را به خاطر می‌سپارند. انجام بدون تفکر برخی کارها باعث افزایش کارایی حافظه شده و به مغز نیز راه حل‌های بصری برای بیان مفاهیم و احساسات می‌دهد.

هوش - باهوش بودن - نشانه های باهوش بودن - آی کیو

دکتر وای در این باره می‌گوید: «منظور عدم تفکر کامل نیست بلکه فاصله گرفتن از برخی مسائل است. برای مثال ممکن است ایده‌ای به ذهن‌تان برسد در حالی‌که هیچ تمرکزی روی آن نداشته‌اید و این ایده در پس ناخودآگاه ذهن‌تان شکل گرفته است.»

7. مدام از خودتان انتقاد می‌کنید

شاید فکر کنید افراد باهوش اعتماد به نفس بالایی دارند اما لزوما این طور نیست. در پژوهشی که در سال 1999 میلادی در دانشگاه کورنل انجام شد، دانشمندان به این نتیجه رسیدند، افراد بی‌کفایت قادر به تشخیص بی‌کفایتی‌های خود نیستند که نوعی ارزیابی فردی تلقی می‌شود.

هوش - باهوش بودن - نشانه های باهوش بودن - آی کیو

دکتر دیوید دانینگ، نتایج تحقیقات خود را در نشریه پسفیک استاندارد (Pacific Standard) به چاپ رساند. او معتقد است، افراد باهوش‌تر، بیشتر توانایی‌ها و دست‌آوردهایشان را دست کم می‌گیرند و به جای این‌که اعتماد به نفس بالایی داشته باشند، مدام از خودشان انتقاد می‌کنند.

8. رویاپردازهای خوبی هستید

تاکنون تصور می‌شد، رویاپردازی روی عملکرد مغز تاثیر منفی می‌گذارد اما جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد عوامل دیگری بر این روند تاثیرگذارند. تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه کالیفرنیا گویای آن است، کسانی که در زمان انجام کارهای ضروری به کارهای غیرضروری نیز فکر می‌کنند، وظایف و مسئولیت‌های خود را بهتر به انجام می‌رسانند.

این پژوهش‌ها نشان می‌دهد، اختصاص دادن زمانی به انجام کارهای غیرضروری، می‌تواند باعث حل بهتر مسائل و افزایش خلاقیت افراد شود. رویاپردازی بسیار شبیه انجام کاری بدون تفکر است.

هوش - باهوش بودن - نشانه های باهوش بودن - آی کیو

دکتر وای در این باره می‌گوید:

رویاپردازی رویدادی در پسِ ذهن است و ممکن است حتی بدون تمرکز مستقیم روی یک موضوع خاص، به حل آن یا ارائه راهکاری برای آن مسله منجر شود.

نتایج تحقیقات زیادی نشان می‌دهد کمی دور ماندن از مساله‌ای که ذهن‌تان را به خود مشغول کرده، با پرت کردن حواس به ارائه راهکاری مرتبط منجر می‌شود. اگر رویاپردازی یکی از عادت‌هایتان محسوب می‌شود، احتمالا مهارت حل مسائل یا خلاقیت در شما بیشتر از بقیه است.

9. مدام با خودتان حرف می‌زنید

شاید فکر کنید آدم‌های عاقل با خودشان حرف نمی‌زنند و حرف زدن با خود از نشانه‌های دیوانگی است اما باید بدانید از علائم وسعت قدرت تفکر، حافظه خوب و مهارت‌های ادراکی به حساب می‌آید.

در تحقیقی که در دانشگاه ویسکونتین و پنسیلوانیا انجام شد، محققان از شرکت‌‌کنندگان درخواست کردند تا اشیایی را به خاطر سپرده و آن‌ها را پیدا کنند. بلندگفتن نام اشیا باعث شد بهتر بتوانند آن‌ها را به خاطر بسپارند.

هوش - باهوش بودن - نشانه های باهوش بودن - آی کیو

گری لوپیان، نویسنده این پژوهش، درباره نتایج به دست آمده می‌گوید: «زبان تنها ابزار برقراری ارتباط نیست بلکه می‌تواند ادراک‌تان را افزایش داده و منجر به تفکر بهتر شود. در واقع وقتی نام شی را بلند می‌گویید، آن را در ذهن‌تان تجسم می‌کنید و مغز قدرت به خاطر سپردن آن شی را پیدا می‌کند.»

 

منبع: rd

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-11-17 15:41:22
دسته بندی ها