5 قدمی که لازم است در محیط کار جدید بردارید

30 آبان 1399 - 6:00
رفتار سازمانی - 5 قدمی که لازم است در محیط کار جدید بردارید
5 قدمی که لازم است در محیط کار جدید بردارید
امتیاز مطلب: 86%

اولین ماه شروع یک شغل جدید استرس‌آور و سرنوشت‌ساز است. وقتی وارد شغل جدیدی می‌شوید، موانع زیادی پیش روی‌تان خواهد بود. معمولا در شغل جدید از شما انتظار می‌رود در زمان کوتاهی، مهارت‌های متعددی به دست آورید و برای این‌که بتوانید انتظارات مدیر جدیدتان را برآورده کنید، مجبورید فشار بیشتری را تحمل کنید. در این مقاله با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم هنگام شروع یک شغل جدید چه کارهایی انجام دهید تا در زمان کوتاه‌تری به شغل جدیدتان عادت کنید.

1. سوال بپرسید

هنگام ورود به یک شغل جدید بهترین کاری که باید انجام دهید سوال پرسیدن است. هر چقدر هم برای آشنا کردن شما با محیط کار جدید وقت بگذارند، باز هم خودتان دست به کار شوید زیرا با تکیه بر این فرآیند نمی‌توانید از تمام جزئیات آگاه شوید. به جای این‌که به حدس و گمان تکیه کنید، سوال بپرسید. شما در شغل جدید تازه کار هستید و کسی انتظار ندارد تمام جزئیات کار را بدانید، حتی اگر در دوره آموزشی ورود به شغل همه چیز را یاد گرفته باشید. پس از سوال پرسیدن نترسید.

محیط کاری جدید - محیط کار - تازه وارد - تغییرشغل - ارتباط با همکاران

همچنان که می‌گویند: پرسیدن عیب نیست، ندانستن عیب است.

باید بدانید با سوال کردن وجهه‌تان خراب نمی‌شود و چیزی از ارزش‌هایتان کم نخواهد شد، بلکه باعث می‌شود دیگران بیشتر به شما احترام بگذارند. سوال کردن نشانه فروتنی شماست. وقتی بدون ریا سوال بپرسید، به دیگران نشان می‌دهید از جمله افراد همه‌چیزدان نیستید و می‌خواهید در کنار دیگران کار کنید و به تحقق اهداف سازمان کمک برسانید.

قطعا مدیر شما قدردان کنجکاوی‌تان برای یادگیری خواهد بود. بدون شک از این‌که از سوال کردن و درخواست کمک واهمه ندارید، خوشحال می‌شود.

2. با یکی از همکاران‌تان ارتباطی صمیمی برقرار کنید

وقتی وارد شغل جدیدی می‌شوید، یکی از اولویت‌هایتان پیدا کردن دوست صمیمی از بین همکاران باشد. او می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد و کمک کند به شغل جدید متعهد شوید. قطعا دوست‌تان تمام چیزهایی که برای ماندن در این شغل نیاز دارید را به شما یاد خواهد داد و درمورد مسائل مختلف سازمان اطلاعات ارزشمندی به دست خواهید آورد: مثل این‌که روال کار کارمندان این سازمان چگونه است، مدیرتان چه خصوصیاتی دارد، چطور باید با او رفتار کرد و... .

محیط کاری جدید - محیط کار - تازه وارد - تغییرشغل - ارتباط با همکاران

کسی که در محیط کار نزدیک شماست، بهترین انتخاب برای دوستی است. اگر در بین همکاران دوستی داشته باشید، می‌توانید در مورد مشکلات محل کار با او صحبت کنید و هر زمان سوالی برایتان پیش آمد به سراغش بروید.

3. با کارکنان شرکت آشنا شوید و دوستان جدیدی پیدا کنید

هنگام ورود به یک شغل جدید، ممکن است دچار احساس تنهایی شوید. این مساله طبیعی است، خصوصا اگر قبلا هیچ ارتباطی با کارکنان آن مجموعه نداشته باشید. به دلیل این‌که ‌بخش زیادی از روز را در محیط کار هستید، باید با کارکنان بیشتر آشنا شوید و بتوانید در مواقع نیاز به آن‌ها متکی باشید.

از وقفه‌های کاری که به منظور استراحت به شما می‌دهند استفاده کنید و با افراد بیشتری دوست شوید. اگر جلسه یا گردهمایی برای کارکنان برگزار می‌شود، حتما در آن شرکت کنید.

محیط کاری جدید - محیط کار - تازه وارد - تغییرشغل - ارتباط با همکاران

یادتان باشد در اغلب مواقع این شمایید که باید برای برقراری ارتباط در محیط کار، گام اول را بردارید؛ پس از برقراری ارتباط با دیگران واهمه نداشته باشید.

البته منظور این نیست با تمام کارکنان دوست صمیمی شوید؛ بلکه هدف این است خانواده‌ی کاری تشکیل دهید. لزومی ندارد دوستی‌هایتان با کارکنان به خارج از محیط کار هم سرایت کند. همین کافی است که بدانید کسانی در محیط کار هستند که از شما حمایت می‌کنند.

وقتی با چند نفر از کارکنان آشنا شدید، حتما آن‌ها شما را به دیگران معرفی می‌کنند؛ بدین ترتیب با افراد بیشتری در محل کار آشنا خواهید شد.

4. با سیاست‌های کاری شغل جدید آشنا شوید

قبل از ورود به شغل جدید درمورد سیاست‌های آن سازمان مانند ساعات کاری و تعطیلات مطلع شوید. لازم است درمورد قوانین جزئی‌تر مجموعه چون وقفه‌های استراحت بین ساعات کار، دادن غذا به کارکنان، قوانین مربوط به استفاده از موبایل یا لپ‌تاپ در محیط کار نیز اطلاعات کافی به دست آورید.

محیط کاری جدید - محیط کار - تازه وارد - تغییرشغل - ارتباط با همکاران

معمولا این اطلاعات در جلسه معارفه در اختیارتان قرار داده می‌شود؛ اما ممکن است از بیان برخی جزئیات امتناع شود؛ به همین خاطر پرس و جو در این مورد اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

5. هرچه زودتر دست به کار شوید

اغلب هنگام ورود به شغل جدید تمایل داریم قبل از شروع به کار، از روند کار به طور کامل مطلع شویم.  نباید اجازه دهید این وسوسه مانع کار کردن‌تان شود. بهترین راه برای یادگیری، اقدام کردن است. با زیر نظر گرفتن کار دیگران هرگز تجربه لازم را به دست نمی‌آورید. بهتر است هر چه زودتر دست به کار شوید و پروژه اول‌تان را بگیرید.

محیط کاری جدید - محیط کار - تازه وارد - تغییرشغل - ارتباط با همکاران

با این کار، نه تنها خودتان را می‌سنجید، بلکه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به روال کاری مجموعه آگاه می‌شوید و به آن عادت می‌کنید. وقتی کارتان را به طور جدی شروع می‌کنید، احساس خواهید کرد یکی از اعضای گروه کاری هستید.

همچنین، وقتی کار می‌کنید، راهی برای ورود افکار منفی و احساس اضطراب و نگرانی باقی نخواهد ماند.

 

منبع: forbes

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-12-20 03:18:56
دسته بندی ها