3 روش برای توانمند کردن ذهنمان با گوشی‌های هوشمند

18 مرداد 1400 - 11:00
دانستنیها - 3 روش برای توانمند کردن ذهنمان با گوشی‌های هوشمند
3 روش برای توانمند کردن ذهنمان با گوشی‌های هوشمند
امتیاز مطلب: 68%

شما یک ابزار عضله‌سازی ذهن خود را هر روز در دستان خود گرفته‌اید. تاثیر وابستگی افراد به وسایل هوشمندشان و نقش مهم آن در وضعیت سلامت روان آن‌ها، بر کسی پوشیده نیست. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چطور از طریق این 3 روش، با استفاده از گوشی‌های هوشمندتان، ذهن خود را توانمند کنید.

وقتی زمان زیادی را در شبکه های اجتماعی به خود گشت و گذار اختصاص می‌دهید، این برداشت غلط را می‌کنید که بقیه افراد از شما خوشبخت‌تر، خوشحال‌تر و ثروتمندتر هستند. وقتی از بالای صفحه تا پایین صفحه شبکه‌های اجتماعی خود را می‌گردید، احتمالاً به یکی از دوستان خود که در ماشینی گران‌ قیمت نشسته حسودی می‌کنید و حسرت آن را می‌خورید که چرا خودتان توانایی خرید آن ماشین را ندارید یا ممکن است که عکس‌های مسافرت‌های خانوادگی افراد غبطه بخورید و به یادتان بیاید که مدت زیادی از این روزهای خوش و شاد زندگی‌تان گذشته است که در آن کاری برای خوش‌حال کردن خود انجام داده‌‌ بودید.

ممکن است بعد از دو دقیقه گشت و گذار در صفحه شبکه اجتماعی خود سلامت روان شما کاهش پیدا کند. مطالعات زیادی یافت شده که نتایج آن حاکی از آن است که حسادت به زندگی دوستانتان در فیس بوک ارتباط مستقیمی با افسردگی دارد.

صرف زمان زیاد در وسایل الکرونیکی می‌تواند روی مشکلات مربوط به خواب و انواع مسائل مربوط به سلامت و روابط مرتبط شود. اغلب هم مردم تکنولوژی را بد می‌دانند و چیزهایی مانند: «وسایل الکترونیکی ما سلامت ذهنی ما را از بین می‌برند.» را می‌گویند.
اما واقعیت این است که تکنولوژی در حال از بین بردن سلامت روان ما نیست. این انتخاب‌های ما در مورد فناوری است که تعیین‌کننده خوب یا بد بودن این ابزارهای الکترونیکی برای ما است.

اگر انتخاب‌های درست و سالمی داشته باشید، می‌توانید از وسایل الکترونیکی خود برای توانمند ساختن ذهن خود استفاده کنید. در واقع وقت‌هایی را که به وسایل الکترونیکی خود اختصاص می‌دهید می‌تواند فرصتی برای قوی‌تر و بهتر شدن شما باشد.

در اینجا سه روش برای توانمند ساختن ذهن‌تان به وسیله استفاده از وسایل دیجیتالی است:

1.    افراد مثبت‌نگر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

افرادی را برای دنبال کردن انتخاب کنید که به شما انگیزه می‌دهند تا به فرد بهتری تبدیل شوید. حساب‌های کاربری را انتخاب کنید که به شما اطلاعات مفیدی منتقل می‌کنند تا در زندگی خود آن‌ها را به کار گیرید.

شبکه های اجتماعی - افراد مثبت نگر

وقتی این کار را انجام دادید، مطالبی که روی صفحات اجتماعی شما منتشر می‌شود، چیزی نخواد بود جز افراد مثبتی که پیام‌های مثبت، نکات کاربردی در زندگی و اطلاعات آموزشی مناسبی را به شما منتقل می‌کنند.

از سوی دیگر، سعی کنید به حساب‌های کاربری که به شما کمکی نمی‌کند نگاه نکنید. هیچ لزومی ندارد تا به عکس‌ها و مطالبی که حال شما را در مورد خودتان بد می‌کند نگاه کنید. 

از اینکه حساب‌های کاربری که حال شما را بد می‌کنند پاک کنید، آنفالو یا میوت کنید اصلاً نترسید. حتی اگر به معنی بلاک کردن یکی از اعضای خانواده‌تان باشد هم باید برای خودتان مرز مشخصی برای سلامت ذهن خود بگذارید و از آن مراقبت کنید تا شما را قوی‌تر از قبل کند. این حساب کاربری خودتان است و محتواهایی که می‌بینید را خودتان می‌توانید کنترل کنید.

2.    از اپلیکیشن‌ها و دوره‌های آنلاینی که به ساخت ماهیچه ذهن شما کمک می‌کند استفاده کنید

چه بخواهید مدیتیشن یاد بگیرید و چه هر مهارت دیگری که به نفع سلامت روحی شما است و بتواند در نحوه تفکر شما در زندگی تاثیر بگذارد، هزاران نوع از اپلیکیشن‌ها و دوره‌های آنلاین مختلفی وجود دارند که می‌توانند به سلامت ذهن و روح شما کمک کنند.
Calm، Simple Habit و Headspace سه اپلیکیشن فوق‌العاده هستندکه به شما در نگرش مثبت داشتن و مدیتیشن کمک بسیاری می‌کنند.

آیا  تمایل دارید تا با یک درمانگر از طریق گوشی هوشمندتان صحبت کنید؟ Talkspace و BetterHelp دو اپلیکیشنی هستند که به شما اجازه می‌دهند تا با یک درمانگر مناسب و با مجوز هر موقعی که می‌خواهید صحبت کنید. 

اگر به دنبال تقویت مهارت برای نشاط و خوشبختی در زندگی هستید، اپلیکیشن Happify می‌تواند به شما بیاموزد که چطور برای خود موقعیت‌های خوشبختی بسازید. این اپلیکیشن که بر اساس علم روانشناسی مثبت طراحی شده است به شما با یک شیوه خود راهنمایی کمک می‌کند تا یاد بگیرید که چگونه ریشه‌های مشکلات خود در نگرانی و اضطراب و مشکلات رابطه عاطفی بیابید و آن‌ها را حل کنید.

این ابزار‌ها نمونه‌های کمی از تمرین‌های عضله‌سازی ذهنی هستند که همیشه و همه‌جا در دستان ما جا می‌گیرند و همراه ما هستند. این به معنی آن است که می‌توانید مهارت‌های مورد نیاز خود را در هرکجا که هستید و هر زمان که می‌خواهید با چند کلیک تقویت کنید.

3.    از شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با افراد استفاده کنید

با وجود این که شبکه‌های اجتماعی اختراع شده، اما هنوز افراد خیلی زیادی بیشتر از قبل در این عصر دیجیتالی احساس تنهایی و انزوا می‌کنند. انزوا تبدیل به یک اپیدمی شده و خطر آن  برای سلامتی از کشیدن 15 سیگار در روز نیز بیشتر است.

به جای این که بی هیچ هدف و منظوری در محتوای صفحات اجتماعی افراد بگردید و آن‌ها را لایک کنید، از شبکه‌های مجازی برای ارتباط برقرار کردن با افراد استفاده کنید. برای خود محتوا منتشر کنید، نظرات مثبت و انگیزشی برای افراد بگذارید و افرادی را پیدا کنید که علایقشان با شما یکی باشد.

شبکه های اجتماعی

از شبکه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با جامعه و فعالیت‌های اجتماعی خود استفاده کنید. با افراد در رسانه‌ها ارتباط برقرار کنید و سعی کنید آن‌ها را بیشتر و بهتر بشناسید.

حتی ممکن است پس از مدتی به این نتیجه برسید که شبکه‌های اجتماعی هیچ‌وقت نمی‌توانند جای ارتباطات رو در رو را بگیرند. احتمالاً خودتان را بیشتر برای دیدار‌های نزدیک آماده کنید. چه بخواهید در شبکه‌های اجتماعی از افراد بپرسید که چه کسی تمایل دارد در سفری که به شهر زادگاه‌تان می‌روید با شما دیدار کند و چه بخواهید از این طریق در یک سفر کاری برای شبکه سازی با افراد آشنا شوید، هیچ‌وقت نباید اجازه دهید که شبکه‌های اجتماعی جای ارتباطات واقعی شما را در زندگی بگیرند.

برای زمان‌هایی که از وسایل الکترونیکی خود استفاده می‌کنید، هوشمندانه رفتار کنید

حواستان را به راه‌هایی که وسایل دیجیتال شما با آن ذهن شما را مشوش می‌کنند و توانمندی ذهنی شما را مورد هدف قرار می‌دهند جمع کنید و محدودیت‌هایی را برای آن اختصاص دهید. این محدودیت می‌تواند شامل قرار ندادن گوشی در اتاق خواب برای زمان‌هایی که قصد دارید بخوابید باشد یا زمانی را که صرف گذراندن در یک اپلیکیشن می‌کنید را محدود کنید و حساب کاربری را به طور کلی پاک کنید.

شما این قدرت را دارید تا از تکنولوژی برای بهتر شدن خودتان استفاده کنید. از اپلیکیشن‌هایی که از آن استفاده می‌کنید آگاه باشید، از اینکه چطور از زمان خود استفاده می‌کنید و این که از چه ابزارهایی برای ساختن عضله‌های ذهن خود استفاده می‌کنید به طور کامل آگاهی داشته باشید.

 

منبع: psychologytoday

نویسنده مطلب
noorieh razavi sani - نوریه رضوی‌ثانی
نوریه رضوی‌ثانی هستم. مترجم و نویسنده‌ی محتوا. به زمینه‌های مختلف روانشناسی، موفقیت، ادبیات ملل، فیلم و سریال و ماشین‌های آفرود علاقمندم و بصورت جدی پیگیری می‌کنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-08-08 02:49:43
دسته بندی ها