نگاهی به فیلم «جومانجی: مرحله بعد»

21 خرداد 1400 - 11:00
فیلم و سریال - نگاهی به فیلم «جومانجی: مرحله بعد»
نگاهی به فیلم «جومانجی: مرحله بعد»
امتیاز مطلب: 71%

جومانجی: مرحله بعد، ادامه شگفتی‌های دنیای افسانه‌ای یک بازی‌ 

زمانی که کریس ون آلسبرگ، داستان جومانجی را برای کودکان می‌نوشت؛ نمی‌دانست که در آینده نه چندان دور داستانش جهانی می‌شود. این داستان مصور که در سال 1981 منتشر شد درباره یک بردگیم جادویی بود. از طریق بردگیم جومانجی، بازیکنان به دنیای حیوانات و حیوانات جنگل به دنیای واقعی می‌آمدند. در ادامه با یوکن همراه باشید.

وقتی سال 1995 اولین مجموعه از فیلم‌های جومانجی و یک سریال انیمیشینی به همین نام ساخته شد؛ استقبال بی‌نظیری داشت. در آن زمان توسعه جومانجی و ساخت محصولات دیگری از این داستان مطرح شد. سپس ون آلسبرگ در سال 2002، پس از سال‌ها کتاب دیگری را در ادامه جومانجی طراحی کرد. 

فیلم جومانجی: مرحله بعد، در ادامه روند ماجراجویی بازیکنان جومانجی ساخته شد. این فیلم چهارمین قسمت از سری فیلم‌های جومانجی است. همچنین جومانجی: مرحله بعد، دومین فیلم با یک گروه بازیگری است. 

اولین فیلم مجموعه جومانجی با بازی رابین ویلیامز ساخته شد. دومین فیلم زاتورا: یک ماجرای فضایی بود. در سال 2017، داستان نوستالژیک جومانجی با ظاهری امروزی ساخته شد.

چهار دانش‌آموز دبیرستانی تنبیه می‌شوند. به آن‌ها گفته می‌شود باید مدرسه را تمیز کنند. آن‌ها در زیرزمین دبیرستان یک بازی ویدیویی قدیمی را پیدا می‌کنند. وقتی بازی را روشن می‌کنند به سرزمین جومانجی در جنگل می‌روند. دواین جانسون، جک بلک، کوین هارت، کارین گیلن و نیک جوناس بازیگران اصلی « جومانجی: به جنگل خوش آمدید» بودند. 

جیک کادسان، کارگردان « جومانجی: به جنگل خوش آمدید» ، سال 2019، ادامه سرگذشت این چهار نوجوان را نمایش می‌دهد. 

سه سال بعد از سفر به جنگل با جومانجی، اسپنسر، آنتونی، مارتا و بثنی زندگی‌های متفاوتی دارند.

بازیگران «جومانجی: مرحله بعد»،‌ نیز همانند «جومانجی: به جنگل خوش آمدید»، دواین جانسون، جک بلک، کوین هارت، کارین گیلن و نیک جوناس هستند. آن‌ها به یکدیگر قول داده‌اند دیگر به دنیای جومانجی بازنگردند اما به قولشان عمل نمی‌کنند. بازی شروع می‌شود و چهار شخصیت اصلی دوباره مجبورند برای رهایی از دنیای جومانجی تلاش کنند. 

شخصیت‌های تازه‌ای در این بازی همراه اسپنسر، آنتونی، مارتا و بثنی می‌شوند. همین مسئله باعث می‌شود آن‌ها ظاهری که در قسمت قبل داشته‌اند را از دست بدهند. 

آخرین فیلم ساخته شده از مجموعه جومانجی توسط سایت گپ فیلم دوبله و پخش شده است.

نرگس فولادوند، على همت مومیوند، کسرى کیانى، میرطاهر مظلومى، شایان شامبیاتى، الیزا اورامى و فاطمه نیرومند گویندگان جومانجی: مرحله بعد هستند. الیزا اورامى، مدیر دوبلاژ این فیلم است.

جومانجی: مرحله بعد - jumanji: next level

فیلم‌های اکشن و ماجراجویی سهم بسزایی را در صنعت فیلمسازی دارند چرا که مخاطب این ژانر عامه مردم هستند. در هر سنی که باشیم دلمان می‌خواهد قهرمانی را تجربه کنیم. جومانجی از آن دست فیلم‌ها است که به تماشاگر انگیزه انجام کارها را می‌دهد.  شعار جومانجی و مفهوم کلیدی‌اش این است که هر کسی می‌تواند موفق شود فقط کافی است به خود باوری برسد.

قصه از کجا شروع می‌شود؟

برای تماشا و دانلود فیلم «جومانجی: مرحله بعد» دوبله می‌توانید به سایت گپ فیلم سر بزنید. در پایان فیلم «جومانجی: به جنگل خوش آمدید»، شاهد ابزار علاقه اسپنسر و مارتا بودیم. اما در ابتدای «جومانجی: مرحله بعد»، متوجه می‌شویم که در فاصله چند سال آن‌ها از هم فاصله گرفته‌اند. اسپنسر که تعطیلات دانشگاهی ‌را می‌گذراند از نیویورک به نیو همپشایر می‌رود تا با خانواده و دوستانش دیدار کند. اما او جسارت روبرویی با مارتا را ندارد به همین خاطر وارد بازی جومانجی می‌شود. در واقع اسپنسر خودش را باور ندارد برای همین می‌خواهد راهی پیدا کند تا مارتا را تحت تاثیر خود قرار دهد. دوستان او برای یافتن اسپنسر به جومانجی می‌روند تا ماموریت دیگری را انجام دهند. 

از کویر تا کوهستان

ماموریت کاراکترهای جومانجی به گونه‌ای است که برای نجات این سرزمین باید از کویر و همراه با شتر بگذرند. با اتفاقات غیرمنتظره‌ای که مقابل آن‌ها قرار می‌گیرند مواجه شده و در نهایت در کوهستان کار خود را به پایان برسانند. در ظاهر شاید این سفر ماجراجویانه  از کویر به سمت کوهستان، عادی به نظر برسد اما تضاد موجود در رفتار شخصیت‌های این فیلم و آب وهوا یکی از نکاتی است که باید به آن توجه کرد. 

آن‌ها در حالی در کویر هستند که از یکدیگر جدا افتاده‌اند و در بدن آواتار همیشگی‌شان نیستند. اما وقتی به کوهستان می‌رسند همراه یکدیگرند و دست در دست یکدیگر به جنگ با شرارت می روند.

تناقض‌ در واقعیت و مجاز

اینکه چرا اسپنسر تصمیم گرفت به بازی برگردد جای تعجب ندارد. اسپنسر به دور از هیاهو و در دنیایی زندگی می‌کند که او را نادیده می‌گیرند. در حالی‌که وقتی در جومانجی بود احساس قدرت می‌کرد. در واقع اسپنسر تصور می‌کند مارتا او را به خاطر خود واقعی‌اش دوست ندارد. اسپنسر جوان لاغری است که زور کشتن پشه را هم ندارد. ولی همین اسپنسر در جومانجی دکتر بریواستون می‌شود که علاوه بر قدرت به هیکل عضلانی‌اش می‌بالد. این پارادوکس تنها  مربوط به اسپنسر نمی‌شود.

فریج، بثنی و مارتا نیز نقاط ضعف خود را در قالب کاراکترهای خود در بازی می‌پوشانند. شاید به همین خاطر وقتی در فیلم جومانجی مرحله بعد ، شخصیت‌های دیگری آواتار آن‌ها را می‌گیرد احساس ناراحتی می‌کنند. 

جومانجی، محلی برای تغییر و بازیابی دوستی‌ها

در فیلم «جومانجی: به جنگل خوش آمدید»، چهار شخصیت فیلم که دانش‌آموزانی دبیرستانی بودند نسبت به هم شناخت خوبی نداشتند. حتی قضاوت‌های غلطی درباره یکدیگر می‌کردند. وقتی آن‌ها وارد بازی شدند، فرصتی برای برقراری ارتباط و شناخت روحیات یکدیگر یافتند.

در «جومانجی: مرحله بعد»، داستان رفع سوتفاهم‌ها تکرار شد. این بار علاوه بر اسپنسر و مارتا، پدربزرگ اسپنسر و دوستش مایلو نیز مشکلات خود را رفع کردند. مایلو و ادی در رستورانی شریک بودند اما پس از مدتی مایلو شراکتشان را بهم‌ می‌زند. ادی به خاطر کاری که مایلو انجام داده، از او دلگیر است. آن دو خیلی اتفاقی همسفر بچه‌ها در جومانجی شده و لحظاتی برای شراکت دوباره را تجربه می‌کنند.

جومانجی: مرحله بعد - jumanji: next level

حضور دو مرد مسن در ‌فیلم بار طنز آن را بیشتر کرده است. طنزی که مدیون ستاره شرقی‌ تبار خود است. آکوآفینا، بازیگر امریکایی که از مادری کره‌ای امریکایی و پدری چینی امریکایی در نیویورک متولد شده، چه در نقش آواتار اسپنسر و چه در نقش آواتار ادی، شوخ‌طبعی منحصر به فردی را به نمایش می‌گذارد.

با این همه فیلم گاهی خسته کننده می‌شود. دلیل کسالت فیلم شخصیت منفی با ظاهر کاراکترهای بازی تاج و تخت است. همچنین افکت‌ها و جلوه‌های ویژه قدرتمندی در فیلم مشاهده نمی‌شود که از فیلمی عامه‌پسند توقع بیشتری نمی‌رود.

پایان‌بندی فیلم به گونه‌ای است که تماشاگر را به ساخت قسمت بعدی تشویق می‌کند ولی باید دید آیا فیلمنامه قدرتمندی برای ساخت قسمت‌های بعدی جومانجی نوشته خواهد شد؟

چند تکه بودن و عدم انسجام فیلمنامه در جومانجی: مرحله بعد مشهود است. اما چندپارگی فیلم‌نامه دلیل خوبی برای کنار گذاشتن این فیلم نیست. اگر در جستجوی هیجان و سرگرمی باشیم، جومانجی گزینه مناسبی برای گذر زمان است.

داستانک‌های تکراری و تکه‌پرانی‌های جنسیتی نیز از نکات منفی فیلم به حساب می‌آیند. با وجود آنکه قصه ادی و مایلو، همچنین تغییر رفتار ادی پس از بازی از اهمیت بسیاری برای کارگردان برخوردار است؛ تماشاگر شیفته هیجان را درگیر نمی‌کند. تماشاگر قهرمان و برنده شدن را به قصه‌های اخلاقی دو پدربزرگ ترجیح می‌دهد.

از نیومکزیکو تا کالگری

فیلم‌برداری «جومانجی: مرحله بعد» در آتلانتا، نیومکزیکو، هاوایی و کالگری انجام شده و دستمزد جانسون برای این فیلم 23.5 میلیون دلار بوده است.

«جومانجی: مرحله بعد» که محصول سونی پیکچرز است با بودجه‌ای 132 میلیون دلاری ساخته شد و فروش آن 797 میلیون دلار بود.

منتقدان چه می‌گویند؟

«جومانجی: مرحله بعد» نظر 71 درصد از مخاطبین روتن تومیتوز را جلب کرده و رتبه آن 6 از 10 است. در وبسایت روتن تومیتوز نوشته شده: «‌مانند بسیاری از بازی‌های کلاسیک، جومانجی مرحله بعد، هسته اصلی بازی را اتفاقات گذشته قرار داده پیش از آنکه به اندازه کافی بازی‌های جدید اضافه کند.»

نیل شوانز در مجله تایمز آو ایندیا درباره این فیلم نوشته: «‌بعد از ماجراجویی در قسمت اول، این گروه مسیر زندگی خود را در دنیای واقعی یافتند. ولی از زمانی‌که مارتا، بثنی و فریج هویت حقیقی‌شان را کشف کردند، اسپنسر نگران شد. او در نیویورک زندگی می‌کند و رابطه از راه دوری که با مارتا داشت به سرانجام نرسید. به همین خاطر تصمیم گرفت از او جدا شود. پس از بازگشت، بازی شکسته جومانجی را که پیش خود نگه‌داشته بود، تعمیر کرد. وقتی دوستانش متوجه این اتفاق شدند پا در دنیایی خطرناک گذاشتند تا او را بازگردانند.

کارگردان فیلم، جیک کادسان به خوبی متوجه تاثیر بازیگری شده و آن را در فیلم‌هایش به کار می‌گیرد. کاراکترهای جدید همانند دوقلوهایی در بازی هستند که ما آن‌ها را نمی‌شناسیم. اما خیلی زود با این دوقلوها آشنا می‌شویم و کاراکترهایشان را می‌پذیریم. با وجود بازی خوب بازیگران و افکت‌های تصویری قوی، بیننده از تماشای فیلم ناامید نمی‌شود. اما مشکل اصلی در جومانجی مرحله بعد، تاکید بیش از اندازه به فیلم «جومانجی: به جنگل خوش‌ آمدید» است. در نهایت، این فیلم دنباله‌دار، ثابت می‌کند که مرحله دیگری وجود خواهد داشت.»

ماری سولوسی، منتقد مجله اینترتینمنت، رضایت خود را از فیلم اینگونه بیان می‌کند: «‌حتی اگر مرحله بعد، رتبه جدیدی را ثبت نکند؛ کماکان ثابت می‌کند فرانچایز جومانجی هنوز زنده است.»

برای تماشا و دانلود فیلم‌سینمایی و سریال‌های جدید دوبله/ زیرنویس می‌توانید به «گپ فیلم: مرجع‌ِدانلود فیلم و سریال» سر بزنید.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-06-12 00:21:25
دسته بندی ها