نگاهی به سریال نیروهای اهریمنی‌اش (His Dark Materials)

3 شهریور 1400 - 11:00
فیلم و سریال - نگاهی به سریال نیروهای اهریمنی‌اش (His Dark Materials)
نگاهی به سریال نیروهای اهریمنی‌اش (His Dark Materials)
امتیاز مطلب: 83%

نیروهای اهریمنی‌اش (His Dark Materials)

بر اساس: کتاب نیروی اهریمنی‌اش اثر فیلیپ پولمن

بازیگران: دافنه کین لین، منیول میراندا، جیمز مک‌آووی، روث ویلسون، کلارک پیترس

تهیه‌کننده اجرایی: کارولین بلاک‌وود توبی امریش دبورا فورته جولی گاردنر کریس ایروینگ فیلیپ پولمن جین ترانتر پیر ونگر

تهیه‌کننده: لوری بورگ

تولیدکننده: بد وولف نیو لاین سینما

خلاصه داستان: دو کودک به اسامی لایرا بلاکوا و ویل پری از طریق جهان‌های موازی شروع به یک ماجراجویی جادویی می‌کنند... در ادامه با یوکن همراه باشید.

دوبله فارسی اختصاصی

گویندگان: امیرمحمد صمصامی، علی همت مومیوند، شروین قطعه ای، جواد پزشکیان، الیزا اورامی، شهروز ملک آرایی، آیدین درویش زاده، حسین سرآبادانی، ابوالقاسم محمدطاهر، حسین باقری، مهرداد ارمغان، شایان شامبیاتی، کسری کیانی، خشایار معمارزاده، بابک اشکبوس اسلامیه، مینا قیاسپور، نیلوفر حدادی، سارا جعفری، اعظم اسادات دلبری، محمد علی جان پناه، امیر بهرام کاویانپور

مدیر دوبلاژ: الیزا اورامی

مترجم: نیلوفر حدادی

صدابردار: علی مطلق

باند: آرمان بیگدلی

میکس: علی مطلق

استودیو: ساندفیلم

دوبله و پخش: گپ فیلم

کتاب‌هایی پُر‌ فروش با جوایزی متعدد 

برای تماشا و دانلود سریال«نیروی‌های اهریمنی‌اش» دوبله، می‌توانید به گپ فیلم مراجعه کنید. نیروهای اهریمنی‌اش داستانی ‌فانتزی-تخیلی است که شامل سه کتاب‌‌: «سپیده شمالی» (1995، در آمریکای شمالی با عنوان قطب‌نمای طلایی)، «خنجر ظریف» (1997) و «دوربین کهربایی» (2000) است. (این سه‌گانه در ایران تحت‌ِعنوان «نیروی اهریمنی‌اش» و با ترجمه‌ی‌ فرزاد فربد و توسط انتشارات کتاب پنجره منتشر شده‌ است). نیروی‌های اهریمنی‌اش، که حال و هوایی نوجوانانه دارد؛ روایتگر نبرد میان خیر و شر است. 

his dark material

فیلیپ‌پولمن (نویسنده نیروی‌های اهریمنی‌اش) نویسنده‌ای بریتانیایی و خالق آثار پُرفروشی چون مثل مجموعه‌ی «نیروهای اهریمنی‌اش» و «بیوگرافی دراماتیک مسیح» است.

پولمن که در هفت سالگی  به کمیک استریپ‌هایی چون سوپرمن و بتمن علاقه پیدا کرد، در سال 1957، با اثر مشهور جان میلتون یعنی بهشتِ‌گمشده آشنا شد. کتابی که بعدا بیشترین تاثیر را بر مشهورترین اثرش یعنی نیروهای اهریمنی‌‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش داشت.

پولمن در سال 1968 از کالج اکستر(Exeter) در آکسفورد فارغ التحصیل شد. او در سال 1970 نوشتن نمایشنامه برای کودکان را آغاز کرد. نخستین اثر انتشاریافته‌ی پولمن «تعقیب طوفان» (The Haunted Storm) نام داشت؛ که در 1972 جایزه‌‌ی «نویسنده‌ی جوان کتابخانه جدید انگلیسی» (New English Library's Young Writer) را به خود اختصاص داد. پولمن مابین سال های 1988 تا 1996 در کالج وست مینستر در آکسفورد مشغول به تدریس شد؛ و در اواخر دوران تدریس یعنی از سال 1993 بود که نوشتن نیروی‌های اهریمنی‌اش را آغاز نمود.

پولمن با انتشار نخستین کتاب از این مجموعه (سپیده شمالی) توانست مدال کارنگی را به‌خاطر بهترین رمان کودک سال 1995 در بریتانیا را به دست بیاورد. با کتاب دوم (خنجر ظریف) هم توانست دو جایزه‌ی «ویتبرد» (Whitbread Prize) را برای بهترین کتاب کودکان در سال 2001 و «کتابِ سالِ ویتبرد» در سال 2002 را دریافت کند. (این نخستین کتاب کودکانی بود که توانست این جایزه را به دست آورد). کتاب سوم (دوربین کهربایی) هم برنده جایزه «کتاب سال ویتبرد» در انگلستان شد.

اقتباسِ سینمایی ناموفق

بسیاری از کتاب‌های موفق ژانرِ فانتزی-تخیلی در عرصه سینما هم آثار پرفروش و موفقی بوده‌اند. به عنوان مثال می‌توان به سری فیلم‌های ارباب حلقه‌ها، هری‌پاتر، گرگ و میش و یا بازی‌های گرسنگی اشاره کرد. اما در میان این آثار، اقتباس‌های سینمایی ناموفقی نیز به چشم می‌خورند. فیلم‌های نارنیا، ناهمتا و همچنین نیروهای اهریمنی‌اش از جمله این اقتباس‌های ناموفق هستند. 

در سال2007 اقتباسی سینمایی از بخش اول سه‌گانه نیروهای اهریمنی‌اش (سپیده شمالی) تحت عنوان قطب‌نمای طلایی (The Golden Compass) انجام گرفت.

کارگردانی فیلم را کریس ویتز و تهیه آن را استودیوی نیولاین سینما (عرضه کننده سه‌گانه ارباب حلقه‌ها) بر عهده داشت؛ و بازیگران مشهوری چون نیکول کیدمن و دنیل کریگ در آن به ایفای نقش پرداختند. اما فیلم نتوانست به فروش مناسبی دست پیدا کند؛ و ساخت دنباله‌ی سینمایی اش برای همیشه منتفی شد. 

سریالی پُرمخاطب؛ 10 سال پس از اقتباسِ سینمایی ناکام

ده سال پس از اکران ناموفق فیلم سینمایی قطب‌نمای طلایی تولید سریالی عظیم بر اساس سه‌گانه پولمن در دستور کار قرار گرفت.

His Dark Materials

«نیروهای اهریمنی‌اش» سریالی فانتزی-تخیلی محصول مشترک شبکه‌ BBC ONE (انگلستان) و HBO (آمریکا) است؛ و Bad Wolf و New Line دو کمپانی‌ سازنده این سریال می‌باشند. 

از بازیگران این سریال می‌توان به دافنه کین، وث ویلسون،آن ماری داف، لین مانوئل میراندا و جیمز مک‌آووی اشاره کرد. این سریال برای اولین بار در تاریخ 3 نوامبر 2019 پخش شد.

چهار قسمت ابتدایی فصل اول سریال، یک مقدمه طولانی ولی تاثیرگذار از نیروهای اهریمنی‌ دارد. قسمت اول بیشتر معطوف به نمایش جلوه‌های ویژه‌ای چشمگیر است. 

در سه قسمت بعدی، به تدریج وارد جریان داستان می شویم. البته سازندگان سریال با آمیختن اتفاقات کتاب دوم با موضوعات کتاب اول، روایت را پیچیده‌تر و جذاب‌تر کرده‌اند. به بیان دیگر فصل اول سریال بر اساس کتاب اول ساخته شده و تغییرات کوچکی هم با وام گرفتن از بخش‌هایی از کتاب دوم در آن صورت گرفته است. 
بازیگران و صداپیشگان سریال نیروهای اهریمنی‌اش موفق عمل کرده‌اند؛ و جلوه‌های ویژه سریال هم از امتیازات آن به شمار می‌آید. 

فضای فانتزی-تخیلیِ سریال، دیدنی است. از جمله در سریال با دنیایی طرف هستیم که در هر شخص یک همراه حیوانی دارد که به روحش متصل است. همدم حیوانی هر شخص تجلی فیزیکی درونیات او است. نسخه اهریمنی هر شخص در زمان بلوغ، ظاهری دائمی به خودش می‌گیرد.  

شاید پس از تماشای سریال موفقی در ابعاد بازی تاج و تخت، مقایسه آن با سریالی در همان ژانر، دشوار باشد. ولی فصل اول سریال نیروهای اهریمنی‌اش به صورت منفرد در حد و اندازه‌ی خودش سریال موفقی است.  

برای تماشا و دانلود فیلم‌سینمایی و سریال‌های جدید دوبله/ زیرنویس می‌توانید به «گپ فیلم: مرجع‌ِدانلود فیلم و سریال» سر بزنید.

نویسنده مطلب
H. Ariany - ح. آریانی
کارشناس ادبیات نمایشی و کارشناسی ارشد پژوهش هنر . عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-08-25 01:37:04
دسته بندی ها