نگاهی به سریال «بیگانه» (The Outsider (2020

8 مهر 1400 - 11:00
فیلم و سریال - نگاهی به سریال «بیگانه» (The Outsider (2020
نگاهی به سریال «بیگانه» (The Outsider (2020
امتیاز مطلب: 82%

سریال «بیگانه» (The Outsider)

بر اساس: رُمان بیگانه اثر استیون کینگ

توسعه‌دهنده: ریچارد پرایس

بازیگران: بن مندلسون، بیل کمپ، جرمی باب، جولیان نیکلسون، میر وینینگهم، پدی کانسیداین، یول وازکوئز، جیسون بیتمن، مارک منچاکا، سینتیا اریوو

تهیه‌کننده اجرایی: ریچارد پرایس، جیسون بیتمن، اندرو برنستین، مارتی بوئن، مایکل کاستیگان، جک بندر

تهیه‌کننده: بن مندلسون، کاترین ورنر، دیوید اوگ

تولیدکننده: اگریگیت فیلمز، تمپل هیل انترتینمنت، رسانه رایتس کاپیتال

انتشار: شبکه اصلی اچ‌بی‌او (HBO)

انتشار اولیه: 12 ژانویه 2020 

استودیو: ساندفیلم

پخش از: گپ فیلم

مدیر دوبلاژ: علیرضا باشکندی

مترجم: سعید بازرجانی

صدابردار: علی مطلق

گویندگان: علیرضا باشکندی، حمیدرضا آشتیانی، مریم رادپور، امیربهرام کاویان پور، مریم صفی خانی، عباس نباتی...

مینی‌سریالی پُر مخاطب از شبکه HBO 

برای تماشا و دانلود سریال«بیگانه» دوبله، می‌توانید به گپ فیلم مراجعه کنید. بیگانه (The Outsider‎) مینی‌سریالی درام، ترسناک-جنایی است که براساس رُمانی با همین نام اثر نویسنده‌ی مشهور‌آمریکایی استیون‌کینگ (Stephen King) ساخته شده است. در ژوئن سال 2018 رسانه رایتس کاپیتال پیشنهاد کرد که این رمان به صورت یک مینی‌سریال 10 قسمتی تولید شود. در 3 دسامبر 2018، HBO دستور داد سریال با بازی بن مندلسون ساخته شود. در ادامه به بررسی این مینی‌سریال می‌پردازیم پس با یوکن همراه باشید.

این مینی‌سریالِ ده قسمتی توسط ریچارد پرایس و برای پخش از شبکه‌ی HBO تهیه و تولید شد. پخش این مجموعه از 12 ژانویه 2020 از  HBO آغاز شد. سازنده این سریال ریچارد پرایس، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون آمریکایی است. او در آثاری همچون فیلم های «رنگ پول»، «دریای عشق»، «داستان‌های نیویورکی» و سریال تلویزیونی «آن شب - قسمت هشتم» مشارکت داشته است.

The Outsider

لازم به ذکر است که -HBOاچ‌بی‌او- (مخفف Home Box Office) یکی از بزرگترین پخش‌کننده‌های شبکه‌های تلویزیونی کابلی در آمریکا می‌باشد که زیرمجموعه شرکت برادران وارنر وابسته به باکس‌آفیس خانگی است.

کتابی پُرفروش از نویسنده‌ای نام‌دار

بیگانه نام رُمانی‌ترسناک نوشته استیون‌کینگ است که در تاریخ 22 مه 2018 توسط انتشارات اسکریبنر (Scribner) منتشر شد. رمان‌بیگانه از اوکلاهما آغاز می‌شود و در تگزاس به پایان می‌رسد و در این میان کینگ از شخصیت‌های مختلف محلی و یک شخصیت «بیگانه» به خوبی بهره می‌برد و در عین حال فرهنگ‌های جنوب غربی ایالات متحده و همچنین مکزیک را به نمایش می‌گذارد. 

کینگ در بیگانه پیوند ژانر معمایی و ژانر وحشت را در دل داستانی پر پیچ و خم به بهترین شکلی انجام داده است. کینگ برای آثار وحشت، علمی تخیلی و فانتزی اش شهرت جهانی دارد. تاکنون از کتاب‌های او بیش از 350 میلیون نسخه به فروش رسیده‌اند؛ و بسیاری آثارش به فیلم سینمایی، فیلم کوتاه، مجموعه تلویزیونی و کتاب‌های کمیک در آمده‌اند. تا سال 2018، کارنامه نویسندگی او شامل پنجاه و هشت رمان (از جمله هفت رمان با نام ادبی ریچارد بچمن) و شش کتاب غیر داستانی است. همچنین، او حدود دویست داستان کوتاه نوشته که بیشتر آنها به صورت مجموعه کتاب منتشر شده است.

انتخاب خوب بازیگران

انتخاب بازیگران در سریال بیگانه به خوبی انجام گرفته است. بن مندلسون بازیگر استرالیایی نقشِ کارآگاهی زبردست و پدری افسرده که به تازگی فرزندش را از دست داده، را زیبا و تاثیرگذار بازی می‌کند. از فیلم‌هایی مطرحی که مندلسون در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته است، می‌توان به تجاوز، محدودیت عمودی، اسپاتسوود، دریای سیاه، تاریک‌ترین لحظات، بازیکن شماره یک آماده، رابین هود و قلمرو حیوانات اشاره کرد.

سینتیا اریوو بازیگر بریتانیایی هم در سریال بیگانه بازی چشمگیری ارائه می‌دهد. بازیگری که به خاطر بازی در فیلم «هریت» (Harriet) نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین بازیگر نقش اول زن شد. از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که اریوو در آن نقش داشته‌است می‌توان به «بیوه‌ها» و «اوقات بد در ال‌رویال» اشاره کرد.

بیگانه؛ سریالی معمایی- جنایی و هیجان‌انگیز

داستان سریال بیگانه از جایی شروع می‌شود که پلیس از جرم فجیع و غیر قابل تصوری که به وقوع پیوسته است؛ مبهوت و گیج شده است. جنایتی که در یکی از شهرهای کوچک جورجیا رخ داده است. جسد یک پسر 11 ساله در جنگل پیدا شده است، که مورد آزار و اذیت قرار گرفته و به حدی آسیب دیده که به سختی قابل تشخیص است. اما شاهدان عینی، اثر انگشت و حتی فیلم دوربین مدار بسته از این جنایت وجود دارند که همگی علیه...

The Outsider

طرح ‌کلی داستانِ سریال از رُمان کینگ گرفته شده است. اما سریال اقتباس وفادارانه‌ای از رمان نیست در مجموع تغییراتی در سریال انجام گرفته تا دایره مخاطبانش را هر چه بیشتر وسعت ببخشد. سریال در مقایسه با رمان بیشتر اثری معمایی است تا درامی متعلق به ژانر وحشت. به همین دلیل فضای رمان بارها از فضای سریال تیره‌تر و ترسناک‌تر است.

سریال بیگانه می‌تواند نظر بینندگانی که به دنبال تماشای آثار معمایی- جنایی همراه با لحظاتی از  هیجان و تعلیق هستند را به راحتی به خود جلب کند. سریال بیگانه با حرکات‌های ناگهانی و ملتهب دوربین و با بهره گرفتن از سایه‌روشن‌ها حس اضطراب و تعلیق موثری را به بیننده منتقل می‌کند. سریالی که هیچ‌گاه از ریتم نمی‌افتد؛ و از جذابیت معمای جذاب و دیدنی‌اش کاسته نمی‌شود. در مجموع سریال مهم‌ترین نیاز و خواسته یک مخاطب‌تلویزیونی یعنی «سرگرمی» را به خوبی برآورده می‌کند. 

HBO همچنان موفق

HBO سال گذشته با مینی‌سریال درخشان «چرنوبیل» و امسال با مینی سریال «بیگانه» نشان می‌دهد که به دنبال ساخت مینی‌سریال‌های جذاب و پُر طرفدار است. تماشای مینی‌سریال بیگانه برای افرادی که وقت و حوصله‌ی دنبال کردن سریال‌های طولانی را ندارند می تواند از بهترین انتخاب‌ها باشد. 

برای تماشا و دانلود فیلم‌سینمایی و سریال‌های جدید دوبله/ زیرنویس می‌توانید به «گپ فیلم: مرجع‌ِدانلود فیلم و سریال» سر بزنید.
 

نویسنده مطلب
H. Ariany - ح. آریانی
کارشناس ادبیات نمایشی و کارشناسی ارشد پژوهش هنر . عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-09-29 01:25:45
دسته بندی ها