اکنون، وقت آن رسیده که «روال جدید» برای زندگی انتخاب کنید

4 خرداد 1399 - 6:00
دورکاری - اکنون، وقت آن رسیده که «روال جدید» برای زندگی انتخاب کنید
اکنون، وقت آن رسیده که «روال جدید» برای زندگی انتخاب کنید
امتیاز مطلب: 62%

 آن زمانی که ما برای اولین بار، به دلیل پانادمی کوید-19 ، فاصله‌گذاری اجتماعی/فیزیکی را شروع کردیم، به نظر می‌رسید که گویا، به علت طوفان برفی در خانه‌ی خود مانده‌ایم. ما می‌خواستیم مطمئن شویم که به اندازه کافی خواروبار داریم، می‌خواستیم که حتما برق وصل باشد و این که کامپیوترمان هم می‌بایست درست کار می‌کرد. در ادامه با یوکن همراه باشید.

به طور کلی، در ابتدا این مسائل برای ما خنده‌دار به نظر می‌رسید؛ مثل این بود که انگار چند «روز برفی» را به اجبار در خانه باشیم. در واقع می‌شد هیجان را در افراد به خاطر این که می‌توانند در خانه کار خود را انجام دهند (به شکل دورکاری )، احساس کرد. کار کردن در لباس‌های راحتی، استراحت کردن به شکل بردن سگ خود به پیاده روی یا بیرون رفتن برای لذت بردن از روز و هوای خوب بیرون، دیدن فرزندان خود؛ چقدر لذت‌بخش به نظر می‌رسید.

اما بعد از چند هفته کار کردن در خانه، همه‌ی ما متوجه شدیم که ما قرار است برای مدت بسیار طولانی‌تری در این وضعیت باشیم. بنابراین، «روزهای برفی» دیگر تمام شده‌اند. هیجان و اشتیاق از بین رفته است و اکنون، ما باید خیلی سخت تلاش کنیم و یک برنامه روزمره‌ی مناسب برای این «روال جدید» ایجاد کنیم. برای این که از درستی و مناسبت «روال جدید» که انتخابش کردید، اطمینان پیدا کنید، من به شما چند نکته پیشنهاد می‌دهم که می‌تواند برای شما مفید باشد:

برنامه ریزی - نظم- ترتیب- نتیجه گیری

یک برنامه‌ی روزانه برای خود تنظیم کنید

وقت آن است که این کار را انجام دهید. در غیر ‌این‌صورت، کار و خانواده با هم منافات پیدا خواهند کرد. آیا شما تا دیروقت کار می‌کنید و فرزندان‌تان را بیش‌تر از قبل می‌بینید؟ شما باید یک سری پارامترهای زمانی تعیین کنید. حتی اگر در حال آموزش تحصیلی فرزندان‌تان در خانه هستید، آن‌ها به یک برنامه‌ی مشخص برای آن نیاز دارند؛ درست همان‌طور که شما به یک برنامه‌ی خاص خودتان نیاز دارید. برنامه‌ای برای وعده‌های غذایی داشته باشید. در نتیجه همه از برنامه با خبر خواهند بود. خبر خوب این است که درحال حاضر خانواده‌ها به احتمال زیاد در کنار هم غذا می‌خورند و زمانی را با هم سپری می‌کنند.

فضای کاری منحصر به خود را ایجاد کنید

در ابتدا، گمان می‌کردیم که می‌توانیم در ‌هر‌ کجای خانه، کار خود را انجام دهیم. زیرا تصور می‌کردیم که این وضعیت فقط برای چند هفته طول خواهد کشید و پس از مدتی به روال قبلی خودمان برمی‌گردیم. اما اکنون که متوجه شدیم این وضعیت طولانی‌تر از آن‌چه که فکر می‌کردیم می‌شود، باید «بهترین مکان برای کار کردن» را پیدا کنیم. ممکن است شما نیاز داشته باشید که فضایی برای خود، برای همسر خود و برای کلاس فرزندان خود ایجاد کنید.

این که چگونه به طور موثر، در کنار یکدیگر دریک فضای محدود کار کنیم، یکی از بزرگ‌ترین سازگاری بسیاری از خانواده‌ها بوده است. برای شما ممکن است استفاده از میز ایستاده خوب باشد، اما اگر متوجه شوید که تمام روز را ایستاده‌اید، این اتفاق ممکن است باعث کمر‌درد یا مشکلات دیگری برای شما شود. یا ممکن است که شما تمام روز را نشسته باشید.

در هر صورت، بهترین مکان را برای انجام کارهای خودتان پیدا کنید که به بقیه اعضای خانواده این امکان را بدهد که آن‌ها هم بتوانند کارشان را به درستی و بدون مشکل انجام دهند. همچنین، ممکن است که شما به سرمایه گذاری و خرید تکنولوژی و تجهیزات اداری مناسب (صندلی، میز و غیره)، احتیاج پیدا کنید.

یک جای ساکت در خانه تعیین کنید و آن را مرتب و تمیز نگه دارید

تماشای کانال خبر در هر کدام از اتاق‌هایی که تلویزیون دارند، می‌تواند استرس بیشتری را به اعضای خانواده وارد کند. وجود حداقل یک فضای آرام و ساکت، هریک از اعضای خانواده را قادر به تخلیه فشار روحی و استراحت می‌کند.

تنظیم زمان - برنامه ریزی -

ساعت‌های کاری مشخصی را برای خود تنظیم کنید

ساعت‌های کاری مشخصی را برای خود تنظیم کنید و با دفتر خود تماس بگیرید تا به آن‌ها اطلاع دهید که چه زمانی در دسترس هستید و چه زمانی نیستید. اگر این کار را انجام ندهید، باید منتظر باشید تا در هر ساعتی از شبانه‌روز ایمیل ‌های مختلف کاری دریافت کنید و به آن پاسخ دهید و همچنین به جلسات متعددی بابت کار خود در طول روز دعوت شوید و در آن شرکت کنید.

به خصوص، این امر زمانی مهم می‌شود که یک زمانی مشکلی پیش بیاید که شما مجبور باشید به علت آن، در طول روز از فرزندان‌تان مراقبت کنید یا به آن‌ها درخانه آموزش تحصیلی بدهید. شاید شما نتوانید که در طول روز کاری معمولی در دسترس فرزندان خود باشید. هر مسئله‌ای به این شکل را که لازم است با افراد اداره و شرکت خود مطرح کنید و در مورد آن مذاکره انجام دهید، باید حتما با آن‌ها در میان بگذارید.

در انتهای روز، روز کاری خود را به اتمام برسانید

سعی کنید که حتما زمانی که وقت کاری‌تان به پایان رسیده است «روز کاری» خود را به اتمام برسانید. دقیقا همان‌طور که کار خود را در دفترتان به اتمام می‌رساندید، احتمالا نیاز داشته باشید که کاری مشابه به آن را در این‌جا (خانه) با به اتمام رساندن کارتان در روز انجام دهید. لپ‌تاپ‌تان را ببندید یا دفترتان را ترک کنید.

به اعضای خانواده خود اطلاع دهید که چه زمانی مشغول انجام کار و چه زمانی در دسترس آن‌ها خواهید بود

 این به خصوص، برای فرزندان‌تان صدق می‌کند (اگر آن‌ها به اندازه کافی بزرگ (بالغ) باشند که این موضوع را درک کنند). دیدن شما در خانه برای یک مدت طولانی، ممکن است باعث ‌شود که آن‌ها تصور کنند شما بیکار هستید تا تمام طول روز را با آن‌ها بازی کنید. درباره زمان‌ها و انتظارات خود، شفاف و قاطع باشید. ممکن است که نیاز داشته باشید در یک اتاق دیگر کار کنید و هنگامی که مشغول یک تماس کاری هستید، بر ‌روی درب اتاق، یک یادداشت بگذارید. در نتیجه کسی مزاحم شما و کارهای‌تان نخواهد شد.

اوقات فراغت- تفریح - وقت گذرانی با خانواده -موسیقی

دستورالعمل‌هایی را در خانواده ایجاد کنید

برای گوش دادن به موسیقی ، روشن کردن و تماشای تلویزیون و هر چیز دیگری که باعث حواس پرتی شما می‌شود، باید قوانینی را تعیین کنید. شاید شما فرزندانی داشته باشید که دانشجویند یا در کالج تحصیل می‌کنند و در این مدت به خانه برگشته‌اند. این‌ها همان افرادی هستند که به موسیقی در تمام ساعات شبانه‌روز با صدای بلند گوش می‌دهند و به بیدار ماندن در تمام طول شب، عادت کرده‌اند. به شما پیشنهاد می‌کنم که بر اساس این که شرایط خانه‌تان به چه شکلی تنظیم شده است و به چه صورت است، قوانین جدیدی را ایجاد کنید تا همه بتوانند هم به راحتی بخوابند و هم کارهایشان را به درستی و آسودگی انجام دهند.

هر بخش کاری از روزتان را با کاری که واقعا از آن واهمه دارید شروع کنید

 آن کارها را انجام دهید و به اتمام برسانید. بقیه روز، در مقایسه با آن لحظات نخست، لذت‌بخش خواهد بود. ممکن است که شما از کار کردن بر روی یک پروژه خاص اجتناب کرده باشید. با مقابله کردن با آن ترس ، با شروع به عنوان اولین کار، دیگر نیازی نیست که بقیه روز خود را با نگرانی درباره این که چه زمانی به آن کار خواهید پرداخت، سپری کنید.

برای جلسات خود، پوشش مناسب محل کار را داشته باشید

اگر شما روزی را مملو از جلسه‌های ویدئویی دارید، برای این که مطمئن شوید برای آن تماس‌ها حرفه‌ای به نظر می‌رسید یا نه، به اندازه کافی برای خود وقت بگذارید. از نظر روانشناختی، این کار هم‌چنین به شما کمک می‌کند تا جلسات کاری خودتان را در دورکاری جدی‌تر بگیرید.

مطمئن شوید که در طول روز، به اندازه‌ی کافی استراحت می‌کنید

شما نیاز دارید تا از نگاه کردن به صفحه‌ی مانیتور، ایستادن و نشستن در تمام طول روز برای انجام کارهایتان، تا مدتی دست بکشید و استراحت کنید. اگر می‌توانید، بلند شوید و به بیرون بروید. این کار، ممکن است برای کسانی که در آپارتمان زندگی می‌کنند، کمی سخت باشد. اگر بالکن دارید، بیرون بنشینید و هوای تازه تنفس کنید.

نکته اصلی این است که حرکت کنید و به طور منظم استراحت کنید. حتی استراحت‌های کوتاه، مفید هستند و می‌توانند شما را در تمام طول روز، با انگیزه نگه دارند و باعث شوند که شما خلاقانه فکر کنید.

ورزش- سلامتی-انرژی

زیاد ورزش کنید

حالا که در خانه هستید، ممکن است به اندازه معمول که در محل کار یا در مدرسه راه می‌رفتید، راه نروید. برای ورزش کردن یا قدم زدنتان وقت بیشتری را اختصاص دهید. حداقل درطول روز، حرکات کششی انجام دهید. مخصوصا اگر بیشتر روز را پشت یک کامپیوتر نشستید و کارهای خود را انجام می‌دهید.

به اندازه‌ی کافی بخوابید

زمانی که به خاطر چند «روز برفی» خانه‌نشنین می‌شویم، با توجه به این که فکر می‌کنیم روز بعدی را می‌توانیم تا ظهر بخوابیم، تمایل داریم برای مدت بیشتری در شب بیدار بمانیم. احتمالا همه ما این کار را در چند روز اول قرنطینه انجام داده باشیم، اما واقعا نمی‌توانیم انجام دادنش را ادامه بدهیم. اکنون وقت آن است که یک «روال جدید روزانه» برای خودمان ایجاد کنیم. پس سعی کنید به اندازه‌ی کافی بخوابید و طی برنامه‌‌ای که از قبل چیده‌اید به تمام کارهایتان هم برسید.

به این فکر کنید که در این ایام چقدر از زمان رفت‌وآمدتان کم شده

اگر از خانه کار می‌کنید (دورکار هستید)، در واقع زمانی را که در حالت عادی برای رفت‌وآمد صرف می‌کردید را اکنون ذخیره می‌کنید. به این فکر کنید که اکنون قصد دارید چه کاری را جایگزین این زمان ذخیره‌شده کنید؟ ورزش، مدیتیشن ، نوشتن مطلب، یوگا ؟ درباره این موضوع فکر کنید و درمورد استفاده از این زمان به نحو احسن برای رسیدن به کارهایتان، هدفمند باشید.

اهداف- کارهای خانه - برنامع-

برای هر روزتان، اهداف خاصی را برای کار و خانه‌تان تعیین کنید

شاید شما بخواهید که پروژه‌های خاصی را برای کار‌تان و همچنین برای خانه‌تان انجام دهید. درباره اهداف هر هفته یا هر روز خود، واقع‌بین و شفاف باشید.

برای ارتباطات اجتماعی خود «حتما» برنامه‌ریزی کنید

در مورد این که چه زمانی می‌توانید از طریق نرم‌افزارهای Whatsapp، Facetime، Skype، Zoom و غیره با دوستانتان ارتباط برقرار کنید، برنامه ریزی داشته باشید تا از بتوانید نظر اجتماعی در ارتباط با افراد باقی بمانید. همچنین ممکن است که لازم باشد برای زمان ارتباط با همکاران‌تان برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهید.

تفریح را جزو برنامه‌ی خود در هر روزی که می‌گذرد، قرار دهید

چه کاری هست که شما از انجام دادن آن لذت کافی می‌برید، کاری که هنوز هم می‌توانید در حالت فاصله‌گذاری فیزیکی از دیگران هم آن را انجام دهید؟ به پیاده‌روی بروید و سگ خود را هم ببرید، کار کردن در باغچه حیاط خانه‌ی خودتان، خواندن یک کتاب، نقاشی کشیدن، انجام دادن ورزش یوگا، دوچرخه سواری کردن، انجام پازل ، آشپزی کردن و غیره. آن کار را جزوی از برنامه‌ی خود قرار دهید. این امر به طور ویژه از زمانی اهمیت پیدا می‌کند که ابهام و تردید، اضطراب و ترسی که همه ما به خاطر این پاندمی، با آن مواجه شده‌ایم می‌تواند بدون این‌که حتی از آن آگاه باشید، به شما صدمه‌ی جدی وارد کند. خندیدن حتی نسبت به گذشته، اهمیت بیشتری دارد. تا می‌توانید بخندید.

با وجود این که تعدادی نکته‌ی مهم برای ایجاد یک «روال جدید» در این روزهای سخت و دشوار را به شما ارائه دادیم، لازم است این را هم بدانید که هیچ چیز درباره این وضعیت، عادی و طبیعی نیست. پس نیازی نیست که خیلی به خودتان سخت بگیرید. این وضعیت برای همه ما موضوع و مشکل جدیدی است. ما می‌توانیم تلاش کنیم که یک «روال جدید» ایجاد کنیم یا ممکن است تلاش کنیم که با قدرت بیشتر این کار دشوار را انجام دهیم. اما باید بدانیم که همه چیز ممکن است دوباره تغییر کند.

بنابراین چیزی که بسیار مهم است، این است که تلاش کنیم تا سازگار و انعطاف‌پذیر باشیم.

منبع:forbes

نویسنده مطلب
noorieh razavi sani - نوریه رضوی‌ثانی
نوریه رضوی‌ثانی هستم. مترجم و نویسنده‌ی محتوا. به زمینه‌های مختلف روانشناسی، موفقیت، ادبیات ملل، فیلم و سریال و ماشین‌های آفرود علاقمندم و بصورت جدی پیگیری می‌کنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-29 12:36:13
دسته بندی ها