چگونه با مدیریت مؤثر زمان کیفیت زندگی‌مان را بالا ببریم؟

26 اسفند 1399 - 6:00
مدیریت زمان - چگونه با مدیریت مؤثر زمان کیفیت زندگی‌مان را بالا ببریم؟
چگونه با مدیریت مؤثر زمان کیفیت زندگی‌مان را بالا ببریم؟
امتیاز مطلب: 70%

هر چقدر زندگی پر چالش‌تر می‌شود، انجام تمام مواردی که در برنامه‌مان نوشته‌ایم غیرممکن به نظر می‌رسد؛ چه برسد به این‌که برای رسیدگی به خودمان وقت بگذاریم یا به دیدن کسانی که دوستشان داریم برویم؛ درحالی‌که تحقیقات نشان می‌دهد این موارد برای شادی و سلامتی بدن ضروری هستند. با یوکن همراه باشید تا با مدیریت مؤثر زمان آشنا شوید.

مطالعات زیادی نشان می‌دهد داشتن اضطراب زیادِ ناشی از زندگی پر چالش می‌تواند روی سلامت بدنمان هم تأثیر بگذارد. البته این امکان وجود دارد که با هوشمندانه کار کردن، بدون این‌که مجبور شوید خیلی خودتان را تحت‌فشار قرار دهید، برنامه‌های روزانه‌تان را به انجام برسانید.

از متخصصانی که تجربه‌ای مانند شما داشته‌اند درخواست کردیم رازهای زندگی‌شان را با ما در میان بگذارند؛ رازهایی که به آن‌ها کمک کرده حتی پیچیده‌ترین وظایف روزانه را هم انجام دهند. با آگاهی از این رازها می‌توانید در مدیریت مؤثر زمان و ساده‌تر شدن زندگی‌تان بکوشید.

در این مقاله، شگردهای مختلف متخصصان صنایع مختلف برای مدیریت زمان را معرفی می‌کنیم. با خواندن این شگردها می‌توانید روش‌های خلاقآن‌های برای انجام وظایف روزانه به کار بگیرید و آن‌ها را به روش آسان‌تر و سریع‌تری به انجام برسانید. وقتی وظایفتان را زودتر انجام دهید برای بودن در کنار عزیزانتان و انجام فعالیت‌های موردعلاقه خود وقت کافی خواهید داشت.

مدیریت زمان در هنگام صبح

هنر مدیریت زمان - صرفه جویی در وقت - جلوگیری از اتلاف وقت

تعیین دقیق زمان شروع کار

آنی تولین (Annie Tevelin)، گریمور و بنیان‌گذار شرکت SkinOwl، می‌گوید:

وقتی صبح‌ها رأس ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید، بازدهی بیشتری خواهید داشت.

او با به‌کارگیری این روش، در مدیریت مؤثر زمان موفق بوده است. تولین دراین‌باره می‌گوید: با این روش می‌توانم روند خوبی در کارهایم ایجاد کنم: صبحانه‌ام را آماده می‌کنم، سگم را غذا می‌دهم، سر ساعت مشخصی پشت رایانه می‌نشینم، برای انجام کارهای روزانه آماده می‌شوم و آن‌ها را سر موقع به انجام می‌رسانم. بدین ترتیب کارهای روزمره‌ام را با استرس پایین و تحمل شرایط پیش‌بینی‌نشده، انجام می‌دهم.

زمان تقریبی صرفه‌جویی شده در هفته: 2 ساعت

آماده کردن وسایل ضروری در کیف دستی

اگر در موقعیت‌های مختلف نیاز به لوازم متنوعی دارید، بهتر است از قبل آن‌ها را آماده کنید تا در وقتتان صرفه‌جویی شود. مثلا نرم‌کننده لب، دستمال مرطوب، هدفون یا هر وسیله‌ی دیگری که نیاز دارید را از قبل در کیف‌دستی خود قرار دهید.

کیمی اسمیت (Kimmie Smith)، از بزرگان مشاوره مُد است. او از مؤسسان و مدیر سبک مجله مد اتلیژر مگ (Athleisure Mag) هم هست. به عقیده‌ی اسمیت، وقتی کیفتان را از قبل آماده کنید، نگران وسایل مهم مانند کلید یا کیف پولتان نخواهید شد.

زمان تقریبی صرفه‌جویی شده در هفته: 30 دقیقه

آماده کردن صبحانه و چای در آشپزخانه

اگر هر روز صبح صبحانه، قهوه یا چای میل می‌کنید، لوازم مورد استفاده برای درست کردن آن‌ها را در آشپزخانه در دسترس خود قرار دهید.

جینی انگلباخ (Jeanie Engelbach) که در حوزه دکوراسیون داخلی کار می‌کند می‌گوید: «اگر قهوه ساز یا چای‌ساز را روی کابینت گذاشته‌اید، پودر قهوه و چای و فنجان را هم کنار آن بگذارید تا بدون اتلاف وقت بتوانید قهوه یا چای‌تان را آماده کنید و بنوشید. در واقع، وسایل اضافی را درجایی دیگر قرار دهید تا مزاحم کارتان نشوند. این روش را برای تمام‌کارها مانند درست کردن صبحانه هم انجام دهید.»

زمان تقریبی صرفه‌جویی شده در هفته: 35 تا 56 دقیقه (5 تا 8 دقیقه زمان حفظ شده در هر روز صبح)

در اداره

هنر مدیریت زمان - صرفه جویی در وقت - جلوگیری از اتلاف وقت

نوشتن اهداف و برنامه‌ها روی کاغذ

به عقیده‌ی انگلباخ، برای رسیدن به آرامش ذهن و این‌که بتوانید وظایف هفته‌ی جاری را با موفقیت به انجام برسانید، هر کاری را که باید انجام دهید، هر شنبه صبح روی کاغذ بنویسید.

انگلباخ می‌گوید: وقتی فهرست اولیه کارهایی که باید انجام دهید را آماده کردید، آن‌ها را ویرایش و اولویت‌بندی کنید. حتی روزهای هفته را بارنگ‌های مختلف از هم متمایز کنید. بهتر است وظایف موردنظرتان را در یک تقویم دیجیتالی وارد کنید و آن‌ها را در دسترس خود قرار دهید. این کار به شما کمک می‌کند وقتتان را مدیریت کنید، همچنین در اول هر هفته احساس کنید آماده هستید تمام‌کارهایتان را به‌موقع انجام دهید. این احساس بسیار ارزشمند است و به شما در به انجام رساندن سریع کارها کمک می‌کند.

زمان تقریبی صرفه‌جویی‌شده در هفته: 1 ساعت یا بیشتر

برنامه‌ریزی روزانه براساس الگوی 50/10

اگر چرخیدن در شبکه های اجتماعی، خواندن پیامک‌ها یا صحبت با همکارها مدام باعث حواس‌پرتی‌تان می‌شود، الگوی 50/10 برایتان مفید خواهد بود. برای این‌که بتوانید بین کار و وقت استراحت تعادل ایجاد کنید، برنامه‌های روزانه‌تان را بر این اساس تنظیم کنید: 50 دقیقه کار و 10 دقیقه استراحت.

لورن زولر (Lauren Zoeller)، مربی برنامه‌های آموزشی ایجاد تعادل در زندگی می‌گوید: «در بازه‌های زمانی 50 دقیقه‌ای، در محیط کاری‌تان آرامش داشته باشید تا هنگام کار هیچ‌چیزی برای حواس‌پرتی شما نباشد؛ یعنی حین کار حتی صدای زنگ تلفن را هم نباید بشنوید.»

با جدیت و پشتکار فراوان، 50 دقیقه بی‌وقفه کارکنید؛ سپس 10 دقیقه به خودتان استراحت دهید و به چک کردن گوشی تلفن یا قدم زدن یا هر کار دیگری بپردازید. اگر بتوانید این زمان‌بندی را به‌درستی انجام دهید، بازدهی‌تان بیشتر می‌شود و برای سلامتی‌تان نیز مفید خواهد بود.

زمان تقریبی صرفه‌جویی شده در هفته: 5 ساعت (در 40 ساعت کاری هفته، 60 دقیقه صرفه‌جویی می‌کنید)

تنظیم پاسخ خودکار ایمیل در ساعات خاص

تولید با قرار دادن ایمیل روی حالت پاسخ‌گویی خودکار، مدیریت زمان خوبی داشته و توانسته است از وقت خود به‌خوبی استفاده کند. او می‌گوید: «با این روش به دیگران نشان می‌دهید که ایمیل  را مثلا تنها 10 صبح یا 4 بعدازظهر پاسخ می‌دهید. پس برای خود مرزهایی مشخص کرده و انتظارات دیگران را هم مدیریت می‌کنید؛ همچنین مجبور نیستید مدام وسط کارتان به سراغ باکس ایمیل‌ها بروید و به آن‌ها پاسخ دهید و حواستان پرت شود.»

زمان تقریبی صرفه‌جویی شده در هفته: 1 ساعت

دسته‌بندی وظایف

چندوظیفگی (انجام هم‌زمان چند کار) همیشه هم ممکن نیست؛ اما سوزی کوئیلو (Susie Coelho)، چهره تلویزیونی و مدیر خلاقیت شرکت House of Sussex می‌گوید:

وقتی و جایی که بتوانید چندوظیفگی را اجرا کنید، تفاوت بزرگی حاصل می‌شود؛ همین مسئله بازدهی بالایی را به دنبال دارد.

او دراین‌باره می‌گوید: «مثلا با پرداخت فاکتورها و صورت‌حساب‌ها یا تائید برگه‌های ثبت ساعات کار و دیگر کارهای اداری به‌طور هم‌زمان، می‌توانید در وقتتان صرفه‌جویی کنید.»

او معتقد است برای انجام دادن کارها بهتر است چند کار شبیه به هم را با یکدیگر انجام دهید. مثلا اگر پرینت‌های زیادی دارید تمام کارهای پرینت را باهم انجام دهید تا مجبور نشوید چند بار کنار دستگاه چاپ بروید؛ بدین ترتیب، در وقتتان صرفه‌جویی زیادی می‌شود.

الکسیس کورمن (Alexis Korman)، از مدیران و مؤسسان شرکت Big Easy Bucha است. او تمام پروژه‌هایی که نیاز به مهارت‌ها و برنامه‌های یکسانی دارد را دسته‌بندی می‌کند؛ درنتیجه، با کمک کارمندان شرکت می‌تواند در مدت‌زمان کوتاهی پروژه‌ها را به انجام برساند. او درباره یکی از تجربیاتش می‌گوید:

گروه بازاریابی ما یک روز کامل به عکاسی موردنیاز پروژه‌ها پرداخت و تیم فروش نیز قرار ملاقات‌ها را تنظیم کرد؛ پس تمام کارهای پروژه‌ها با یکدیگر انجام شدند و کارها با سرعت بیشتری پیش رفت.

زمان تقریبی صرفه‌جویی شده در هفته: 5 ساعت یا بیشتر

بازدهی بیشتر جلسات با دستور جلسه دقیق

برگزاری جلسات، فرصت خوبی برای پیدا کردن ایده‌های ناب، کشف جزئیات مهم و انجام پروژه‌های کاری خواهد بود. از سوی دیگر گاهی این جلسات زمان زیادی از ما می‌گیرند، خصوصا اگر بی‌موقع، غیرضروری و بدون تمرکز باشند.

سوزی کاردر (Susie Carder)، مدیر کسب و کار و مؤسس شرکت مشاوره فناوری SC می‌گوید: «برای این‌که همه ‌چیز راحت و به ‌خوبی پیش برود تا جای ممکن جلسات را مختصر و مفید برگزار کنید؛ در جلسات نیز تنها افرادی شرکت کنند که وجودشان لازم است و وقتی جلسه برگزار شود که همه بتوانند حضور داشته باشند؛ همچنین قبل از برگزاری جلسه، به کسانی که قرار است در جلسه شرکت کنند، گفته شود چه وظایفی در جلسه دارند تا خود را برای چیزی که باید ارائه دهند آماده کنند.»

به عقیده‌ی او، تعیین وظایف مانند یادداشت‌برداری و غیره، افراد حاضر در جلسه را به فعالیت می‌اندازد و آن‌ها می‌توانند در پایان جلسه به برنامه‌ی کاری مفیدی برسند.

زمان تقریبی صرفه‌جویی شده در هفته: 10 ساعت

تهیه لیست انجام کارها

کیتی سندلر (Katie Sandler)، مربی و مدیر شرکت Impact Retreat، می‌گوید یکی از مؤثرترین روش‌های صرفه‌جویی در اداره، آگاهی از این موضوع است که چه زمان باید یک کار را خودتان انجام دهید و چه زمانی لازم است کار را به دیگر اعضای گروه بسپارید. او دراین‌باره می‌گوید: با این کار می‌توانید با نقاط قوت و توانایی‌های فردی آن‌ها آشنا شوید. سپس لیست کارهایی را که باید انجام دهید، آماده کنید و برخی از کارها را به دیگر اعضای گروه واگذار کنید. بدین ترتیب می‌توانید از زمانتان به‌طور بهینه‌تری استفاده کنید.

او می‌گوید:

باید باکسانی که وظایفی به آن‌ها می‌دهید، رفتار مناسبی داشته باشید تا آن‌ها از همکاری با شما احساس خوبی پیدا کنند و با انگیزه باقی بمانند. حتی می‌توانید مسئولیت برخی کارها را به افراد مورداطمینان بسپارید تا مجبور نباشید هرروز کارها را مشخص کنید. با این کار تیم کاری‌تان احساس استقلال و مسئولیت پیدا کرده و کارها به‌خوبی پیش خواهد رفت.

اگر مدیر یا کارفرما نیستید، فکر نکنید این مورد برایتان کاربردی ندارد؛ زیرا می‌توانید از این روش برای انجام کارهای منزل و سپردن وظایف مختلف به افراد خانواده استفاده کنید.

زمان تقریبی صرفه‌جویی شده در هفته: با توجه به هر کار متفاوت است

انجام کارهای روزمره

هنر مدیریت زمان - صرفه جویی در وقت - جلوگیری از اتلاف وقت

استفاده از اپلیکیشن مناسب

اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارد که کارهای وقت‌گیر مانند پرداخت صورت‌حساب‌ها و کارهای بانکی را انجام می‌دهند و می‌توانند در وقت ما به‌طور مؤثری صرفه‌جویی کنند.

جیمز لمبرت (James Lambert)، کارشناس روابط عمومی و مؤسس شرکت مشاوره جیمز لمبرت می‌گوید: «تا جای ممکن از ابزارهای هوشمند استفاده کنید. ببینید بانک‌تان اپلیکیشن اختصاصی دارد تا با استفاده از آن بتوانید تراکنش‌های مالی‌تان را انجام دهید یا سپرده‌های بانکی‌تان را چک کنید؛ همچنین می‌توانید اپلیکیشن اسکنر یا عکس دانلود کنید تا اسناد مهمتان را بفرستید. بررسی کنید کدام اپلیکیشن برای سبک زندگی ‌شما مناسب است؛ سپس با استفاده از آن، از حجم کاری‌تان بکاهید و روی کارهای مهم‌تر متمرکز شوید.»

زمان تقریبی صرفه‌جویی در هفته: 1/5 ساعت

خرید اینترنتی وسایل موردنیاز

اگر مشغله‌ی زیادی دارید و می‌خواهید زمان بیشتری روی کارهایتان متمرکز شوید، بهتر است وسایل اساسی منزل مانند میوه، سبزی و خواروبار را به صورت اینترنتی خریداری کنید یا از فروشگاه محلتان بخواهید وسایل موردنیازتان را برایتان پیک کنند.

آنی تولین می‌گوید: «من لیست کالاهایی که نیاز دارم را در یکی از سایت‌های فروشگاهی ثبت کرده‌ام و هر دوشنبه صبح، این کالاها به درب منزلم ارسال می‌شوند. این روش باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ام شده است؛ زیرا هر وقت خودم برای خرید به فروشگاه می‌روم، احتمال این‌که کالاهای غیرضروری بخرم، خیلی زیاد است؛ اما با این کار نه‌تنها در وقتم صرفه‌جویی می‌شود، خانه نیز از کالاهای اساسی و ضروری خالی نمی‌ماند.»

اگر امکان خرید به روش تولین را ندارید، یک روز در هفته را به خرید اختصاص دهید و کالاهای موردنیاز یک هفته‌تان را بخرید. با این کار در وقتتان صرفه‌جویی خواهد شد.

زمان تقریبی صرفه‌جویی در هفته: 2 ساعت

استفاده از دستیار مجازی

امبر الکساندریا (Amber Alexandria)، متخصص مد، با استفاده از دستیار مجازی تغییر خوبی در مدیریت زمان و انجام وظایف روزانه خود ایجاد کرده است. دستیار مجازی به اشخاص یا شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که به صورت مستقل و کاملا حرفه‌ای، از راه دور، مشغول کار هستند.

امبر الکساندریا می‌گوید: با واگذاری کارها به دستیارهای مجازی توانستم از انجام کارهای تکراری مانند ارسال ایمیل، برگزاری جلسات و مدیریت سفرهای کاری خلاص شوم؛ پس وقت بیشتری برای انجام کارهای ضروری دارم.

الکساندریا هر ماه برای استخدام دستیار مجازی خود هزینه می‌کند.

اگر هم خانه‌دار هستید و می‌خواهید مدیریت زمان خوبی داشته باشید و وقت بیشتری صرف انجام کارهای موردعلاقه‌تان کنید، از خدمات شرکت‌های مربوطه استفاده کنید و کارهایی مانند تمیز کردن پنجره و راه‌پله و کارهای این‌چنینی را به آن‌ها واگذار کنید.

زمان تقریبی صرفه‌جویی شده در هفته: 15 ساعت

تمیزکاری خانه

هنر مدیریت زمان - صرفه جویی در وقت - جلوگیری از اتلاف وقت

استفاده از ماشین ظرف‌شویی برای کارهای مختلف

لیان استاف (Leanne Stapf)، مدیر ارشد عملیات شرکت The Cleaning Authority می‌گوید: اگر از ماشین ظرف‌شویی تنها برای شستن ظرف‌ها استفاده می‌کنید، از دیگر قابلیت‌های آن مطلع نیستید. می‌توانید وسایل دیگر را به‌جای شستشو با دست، در ماشین ظرف‌شویی قرار دهید و با استفاده از آن، بدون این‌که وسایلتان صدمه ببینند، در وقتتان صرفه‌جویی کنید. ازجمله این وسایل می‌توان به کفش‌های ورزشی کتانی، کلاه‌های ورزشی، برس‌های آرایشی، اسباب‌بازی‌های پلاستیکی، شانه و برس، طبقات یخچال و ابزارهای پلاستیکی و فلزی مورد استفاده در باغچه و... اشاره کرد. البته این وسایل را همراه با ظروف آشپزخانه در ماشین ظرف‌شویی نگذارید.

با استفاده از ماشین ظرف‌شویی برای کارهای دیگر، در وقتتان صرفه‌جویی می‌شود.

زمان تقریبی صرفه‌جویی شده در هفته: 30 دقیقه

جارو کردن خانه

جاروی خانه در یک‌زمان، کار خسته‌کننده‌ای است. پس این کار را به بخش‌های کوتاه تقسیم کنید.

ریچارد سیریزی (Richard Ciresi)، مدیر شرکت Aire Serv می‌گوید: اگر هر روز 5 تا 10 دقیقه را به جارو کشیدن یک یا دو اتاق اختصاص دهید، همیشه تمام خانه تمیز است؛ پس تعطیلات آخر هفته مجبور نیستید زمان زیادی را صرف تمیزکاری کنید و می‌توانید وقت خود را به انجام کارهای موردعلاقه‌تان اختصاص دهید.

زمان تقریبی صرفه‌جویی شده در هفته: 30 دقیقه

شست و شوی هم‌زمان لباس‌های رنگی

اگر وقت محدودی دارید، با استفاده از تکنیک‌های جدید شستشوی لباس‌ها، تمام لباس‌هایتان را باهم بشویید. دستمال یا پودرهای متنوع رنگین شوی در بازار موجود است که مانع رنگ دادن لباس‌ها به یکدیگر می‌شود.

ملیسا میکر، متخصص شستشو و موسس کمپانی Clean My Space می‌گوید: این دستمال یا پودرها، رنگ‌ها را به خود جذب می‌کنند و رنگ‌های لباستان به هم نفوذ نمی‌کنند.

زمان تقریبی صرفه‌جویی شده در هفته: 1 ساعت یا بیشتر

پهن کردن روفرشی زیر صندلی کودک

به عقیده‌ی میکر، اگر در خانه نوزاد یا کودکی دارید، یک روفرشی زیر صندلی غذاخوری او پهن کنید. می‌توانید از حوله یا پارچه‌ی کهنه نیز استفاده کنید. با این کار، خرده‌ی خوراکی‌ها و ته‌مانده‌ی غذا روی روفرشی می‌ریزد و در وقتتان صرفه‌جویی می‌شود.

او می‌گوید: بعد از هر وعده غذایی یا میان‌وعده، روفرشی را جمع کنید و در باغچه خانه بتکانید یا محتویاتش را دور بریزید. پارچه را هم هر هفته 1 یا 2 بشویید.

البته به جز کودکان، برای بزرگ‌سالان هم می‌توانید از روفرشی استفاده کنید. استفاده از سفره‌های پلاستیکی هم مفید است.

زمان تقریبی صرفه‌جویی شده در هفته: 1 ساعت

داشتن ظاهر مرتب

اجتناب از ابزارهای حرارتی برای حالت دادن به موها

اندرو فیتزیمونز (Andrew Fitzsimons)، آرایشگر معروف توصیه می‌کند: اگر برای حالت دادن به موهایتان نیاز به ابزارهای حرارتی دارید، برای صرفه‌جویی در وقت خود، از سشوار استفاده کنید. سشوار کارایی بیشتری دارد و برای سلامت موها نیز بهتر است. من همیشه به مشتری‌هایم می‌گویم به‌ جای استفاده از ابزارهای حرارتی که باعث آسیب زدن به موها می‌شود، حداقل هفته‌ای یک‌بار از سشوار استفاده کنند. اگر طرز استفاده از سشوار را نمی‌دانید و بلد نیستید موهایتان را حالت دهید، در زمان‌هایی که در خانه هستید، تمرین کنید. وقتی یاد گرفتید چگونه با آن کار کنید، هر هفته در وقتتان تا حد زیادی صرفه‌جویی خواهد شد.

فیتزیمونز درباره روش مناسب مراقبت از موها نیز صحبت می‌کند. او می‌گوید: اگر می‌خواهید موهایتان مرتب باشند، کمی روغن نرم‌کننده به آن‌ها بمالید. روغن را از نیمه‌ی مو تا نوک موها بمالید. افرادی که موهای مجعد دارند می‌توانند از کرم‌های مرطوب‌کننده مو استفاده کنند.

وقتی نحوه درست کردن موهایتان را یاد بگیرید، با صرف زمان محدودی می‌توانید به بهترین نتیجه برسید.

زمان تقریبی صرفه‌جویی شده در هفته: 20 تا 60 دقیقه یا بیشتر

برس کشیدن موها قبل از استفاده از برس گرد

ساوانا فینچر (Savannah Fincher)، آرایشگر حرفه‌ای مو و مدیر آموزش شرکت Blo Blow Dry Bar، می‌گوید: اگر نمی‌توانید عادت استفاده از ابزارهای حرارتی مو را ترک کنید، رطوبت اضافی موهایتان را بگیرید و سپس از برس‌های مخصوص موهای مرطوب استفاده کنید.

بهتر است از برس‌های دندانه‌دار بادی استفاده کنید. در انتهای این برس‌ها شکاف‌هایی وجود دارد که مدت خشک شدن و حالت گرفتن موها را کاهش می‌دهد؛ پس مجبور نیستید برای خشک‌کردن موهایتان هنگام برس کشیدن، زمان زیادی صرف کنید. همچنین موهای خود را در معرض حرارت بالا قرار نمی‌دهید و به آن‌ها آسیب نمی‌زنید.

فینچر می‌گوید: برای گرفتن رطوبت موهایتان، آن‌ها را با دست تکان دهید. اگر موهای مجعد دارید، سشوار را تقریبا نزدیک موهایتان بگیرید و آن‌ها را خشک کنید، با این کار موهایتان به‌هم‌ریخته و آشفته نمی‌شوند. اگر هم موهایتان نرم و نازک است، ریشه موهایتان را خشک کنید. با این تکنیک در کمترین زمان موهایتان را حالت می‌دهید و وقت خود را تلف نخواهید کرد.

زمان تقریبی صرفه‌جویی شده در هفته: 1 ساعت

استفاده از محصولات چندکاره

هرچقدر محصولات کمتری جلوی دستتان باشد، کارتان آسان‌تر و سریع‌تر پیش می‌رود. مردیث باراف (Meredith Baraf)، گریمور بزرگ، می‌گوید: «استفاده از محصولات مختلف وقتتان را نمی‌گیرد اما اگر به سراغ محصولات چندکاره بروید در وقت خود صرفه‌جویی خواهید کرد. مثلا از پودر برنزه کننده خود برای سایه چشم هم استفاده کنید. پس به‌جای باز کردن و بستن سایه چشم خود می‌توانید از یک محصول برای دو کار استفاده کنید و در وقت خود صرفه‌جویی کنید.»

زمان تقریبی صرفه‌جویی شده در هفته: 20 دقیقه

استفاده از شامپوی خشک

فینچر می‌گوید: شامپوی خشک، برخلاف باور اکثر مردم، به جای این‌که جایگزین شامپوهای معمولی باشد، از موها محافظت می‌کند. وقتی شامپوی خشک را 12 تا 24 ساعت بعد از شستشوی موها به سرتان می‌زنید، به سرعت روغن اضافی طبیعی موها به آن جذب‌شده و موهایتان تمیز می‌مانند، پس مجبور نمی‌شوید تند تند به حمام بروید و موهایتان را بشویید.

زمان تقریبی صرفه‌جویی شده در هفته: 3 ساعت

پوشیدن لباس

ست کردن لباس‌ها و قرار دادن در کمد

کیمی اسمیت می‌گوید: اکثر افراد وقتی می‌خواهند از خانه بیرون بروند، به دنبال سبک یا رنگ‌های خاص هستند تا زیبا به نظر برسند، اما بهتر است برای صرفه‌جویی در زمان خود از قبل چند دست لباس مرتب که فکر می‌کنید ازنظر سبک و ست به هم می‌آیند، در کمد آویزان کنید. این کار باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود. هر چه زودتر آماده شوید، زودتر به کارهایتان می‌رسید و حال بهتری هم خواهید داشت.

زمان تقریبی صرفه‌جویی شده در هفته: 30 تا 45 دقیقه

لباس‌های مناسب پوشیدن باهم را در کمد قرار دهید

کیمی اسمیت می‌گوید: راه دیگری برای آماده کردن لباس‌های مناسب هفته، انتخاب لباس‌های هفته‌تان است. در روز تعطیل زمانی را به انتخاب لباس‌های مورد نیاز هفته‌ی آینده (مثلا 3 تا مانتو، 4 تا شلوار، 4 تا تی‌شرت، 2 تا ژاکت و 1 روسری) اختصاص دهید. لباس‌ها را طوری انتخاب کنید که بتوانید آن‌ها را باهم ست کنید. با این کار حداقل 10 دست لباس مناسب و آماده خواهید داشت. البته قبل از گذاشتن لباس‌ها در کمد، آن‌ها را اتو کنید تا آماده استفاده باشند. با این کار متوجه مشکلات احتمالی لباس‌ها مانند افتادن دکمه یا کثیفی آن‌ها می‌شوید. پس در وقت خود تا حد زیادی صرفه‌جویی خواهید کرد.

زمان تقریبی صرفه‌جویی شده در هفته: 3/5 ساعت

صرف غذا

آماده کردن اسموتی‌های صبحانه

انگلباخ همیشه برای صبحانه خود اسموتی درست می‌کند و آن‌ها را در بسته‌بندی‌های کوچک برای صبح‌های هر هفته در فریزر می‌گذارد. او هر شب قبل از خواب، یکی از اسموتی‌ها را از فریزر بیرون می‌آورد و در یخچال می‌گذارد تا صبح روز بعد بخورد.

او می‌گوید: با این کار بدون صرف زمان می‌توانم صبحانه موردعلاقه و مقوی خود را بخورم.

شما هم می‌توانید با استفاده از میوه و سبزی‌های مختلف، اسموتی‌های خوشمزه و متنوع درست کنید. به عقیده‌ی انگلباخ، اگر نمی‌خواهید اسموتی فریزری بخورید، موارد لازم برای تهیه اسموتی را بسته‌بندی کرده و در یخچال بگذارید؛ پس صبح آن‌ها را در مخلوط‌کن بریزید و اسموتی موردعلاقه‌تان را نوش جان کنید.

زمان تقریبی صرفه‌جویی شده در هفته: 90 تا 120 دقیقه

آماده کردن غذاهای متنوع

سامانتا کستی (Samantha Cassetty)، متخصص تغذیه و کاهش وزن می‌گوید: جمعه‌شب‌ها با استفاده از نوعی غله مانند برنج قهوه‌ای و سبزی‌هایی چون کلم بروکلی، گل‌کلم و کلم بروکسل، چند وعده غذایی برای خود آماده کنید. سپس هر بار آن را با مواد غذایی پروتئینی مانند میگو، گوشت قرمز، ماهی یا غذاهای کنسروی و ادویه، سس و روغن‌زیتون مخلوط کنید و با این کار هم غذاهای سالمی بخورید و هم در وقت خود صرفه‌جویی کنید.

زمان تقریبی صرفه‌جویی شده در هفته: 2/5 ساعت

استفاده از محصولات فریزری

سامانتا کستی می‌گوید: اگر نمی‌توانید هر روز به فروشگاه بروید و مواد غذایی موردنیازتان را خریداری کنید، از فریزرتان استفاده کنید و مواد غذایی ضروری را در آن بگذارید. مواد غذایی فریزری تازه می‌مانند و در وقتتان نیز صرفه‌جویی می‌کنند.

زمان تقریبی صرفه‌جویی شده در هفته: 3 ساعت

 

منبع: nbcnews

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-16 04:50:08
دسته بندی ها