به جای این‌که به دنبال مقایسه خود با دیگران باشید، این 3 کار را انجام دهید

18 اردیبهشت 1400 - 0:00
مدیریت شخصی - به جای این‌که به دنبال مقایسه خود با دیگران باشید، این 3 کار را انجام دهید
به جای این‌که به دنبال مقایسه خود با دیگران باشید، این 3 کار را انجام دهید
امتیاز مطلب: 82%

تئودور روزولت معتقد است مقایسه، قاتل لذت‌های زندگی است. روزولت تنها فردی نیست که چنین باوری دارد و روانشناسان هم بارها گفته‌اند مقایسه خود با دیگران تنها باعث کاهش اعتماد به نفس و افزایش استرس می‌شود؛ اما چرا از مقایسه دائمی خود با دیگران دست برنمی‌داریم؟ با یوکن همراه باشید.

بنابر تئوری قیاس اجتماعی، مقایسه بخشی از کارکرد طبیعی مغز برای ارزیابی عملکرد و ارزش ما نسبت به دیگران است و از این طریق می‌توانیم به خود انگیزه پیشرفت دهیم؛ اما گاهی این کار به ضررمان تمام می‌شود، خصوصا اگر اعتمادبه‌نفس پایینی داشته باشیم.

در ادامه مقاله، به شما می‌گوییم به جای مقایسه خود با دیگران چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

هر کسی نقطه شروع مخصوص به خود را دارد

اگر تازه به باشگاه می‌روید نباید خود را با فردی حرفه‌ای مقایسه کنید که 10 سال روی این کار وقت و انرژی گذاشته است. اگر دانشجو هستید نباید نمره 15 خودتان در ریاضی را با 19 کسی مقایسه کنید که پدرش استاد ریاضی است. در حقیقت، مقایسه میزان پیشرفت، نتایج یا موفقیت‌ها تنها وقتی درست است که نقطه شروع دو نفر یکسان باشد که به‌احتمال ‌زیاد اتفاقی نادر است.

تمام افراد منحصر به ‌فرد بوده و استعدادهای خاص خود را دارند

هرکسی با استعداد خاصی به دنیا می‌آید؛ یکی هوش بیشتری دارد، یکی عضلات قوی‌تری و یکی از همان کودکی صدای خوش یا استعداد بی‌نظیری در موسیقی دارد. هر یک از ما نقاط قوت و ضعف خاص خود را داریم پس مقایسه خودمان با دیگران اشتباه است و همانند قیاس سیب و پرتقال با یکدیگر به ‌حساب می‌آید.

منابع در اختیار شما و دیگران یکسان نیست

اگر از کودکی به نوازندگی علاقه‌مند باشید و پدرتان کیهان کلهر باشد، نسبت به فردی که در خانواده‌ای متولد شده که با الفبای موسیقی هم آشنایی ندارند، خیلی جلوتر هستید. این همان پشت پرده‌ای است که با مقایسه خودمان با افراد موفق اطلاعی از آن نداریم.

دست بالای دست زیاد است

جمعیت دنیا به 8 میلیارد نفر می‌رسد اما تعداد کسانی که در هر حرفه پیشتاز هستند شاید به 100 نفر هم نرسد. پس وقتی صدها میلیون دست بالای دست وجود دارد، آیا مقایسه کردن خودتان با دیگران بی‌فایده نیست؟ حتی اگر به‌اندازه‌ی لیونل مسی و کریستیانو رونالدو هم موفق باشید، باز هم نمی‌توان از مقایسه آن‌ها به نتیجه درستی رسید.

پس این مقایسه‌ها هیچ فایده‌ای ندارد و بهتر است به‌جای آن‌ها به سراغ راهکارهای مفیدتری برویم که در ادامه ارائه شده‌اند.

1. خودتان را با خودتان مقایسه کنید

در طول زمان به پیشرفت و عملکرد خود توجه کنید. وقتی حرکت‌تان رو به ‌جلو بوده و پیشرفت خود را احساس می‌کنید، پس دلیل خوبی برای هیجان‌زده شدن خواهید داشت. هر روز اشتیاق بیشتری برای بهتر شدن داشته باشید و آن را ابزاری انگیزشی در زندگی‌تان بدانید.

2. به شبکه‌های اجتماعی وابسته نشوید

شبکه های اجتماعی روی کاغذ برای برقراری ارتباط طراحی شده‌اند اما ممکن است در واقعیت کاملا متفاوت باشند، زیرا دوستان شما تنها آن چیزهایی را که دوست دارند به شما نشان می‌دهند، نه واقعیت زندگی‌شان را. آن‌چه در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید این است که همه به جز شما زندگی لوکس و فوق‌العاده‌ای دارند؛ اما واقعیت چیز دیگری است، پس خیلی به آن اهمیت ندهید.

3. از موفقیت دیگران به‌عنوان منبعی الهام‌بخش استفاده کنید

در مورد زندگی و شغل افراد موفق یا تمام کسانی که در حرفه مورد نظرتان از شما بهتر هستند، مطالعه کنید. ببینید چه چیزهایی را می‌توانید از موفقیت آن‌ها بیاموزید و بهترین موارد را در زندگی خود به کار ببندید.

باید به خود یادآور شوید حتی کسانی که در کاری بهترین هستند، شکست‌ها و سختی‌های زیادی را متحمل شده‌اند. هرکدام از ما منحصربه‌فرد هستیم و می‌توانیم بهترین باشیم. یک ضرب‌المثل ژاپنی دراین‌باره می‌گوید:

یک گل به این فکر نمی‌کند که با گل کناری رقابت کند، بلکه تنها شکوفه می‌دهد.

 

منبع: fastcompany

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-19 02:18:20
دسته بندی ها