چگونه هنگام دورکاری، زمان خود را مدیریت کنیم؟

28 اردیبهشت 1400 - 6:00
دورکاری - چگونه هنگام دورکاری، زمان خود را مدیریت کنیم؟
چگونه هنگام دورکاری، زمان خود را مدیریت کنیم؟
امتیاز مطلب: 60%

از سال گذشته با شیوع ویروس کرونا ، خیلی از افراد دورکاری می‌کنند. با اینکه دورکاری چالش‌های زیادی دارد، اما نباید منکر مزایای آن چون صرفه‌جویی در زمان به دلیل حذف رفت‌وآمد شد. با این‌حال، بازهم ممکن است برای انجام کارها وقت کم بیاورید. توصیه‌های زیر به شما برای مدیریت زمان در دورکاری کمک زیادی می‌کند. با یوکن همراه باشید.

خیلی از افراد فکر می‌کردند در زمان همه‌گیری ویروس کرونا وقت آزاد بیشتری دارند و می‌توانند کارهایی را انجام دهند که همیشه به دنبال انجام دادنشان بودند اما فرصت کافی برای انجام آن‌ها پیدا نمی‌کردند.

داده‌های جمع‌آوری‌شده از 12 هزار شهروند آمریکایی و اروپایی، حقیقت دیگری را فاش می‌کند. این زمان اضافه اغلب صرف انجام کارها و سرگرمی‌هایی می‌شود که نه رضایت‌بخش هستند و نه بهره وری دارند. داشتن وقت بیشتر، لزوما به معنای استفاده کارآمد از آن نیست. در ادامه مقاله، به شما می‌گوییم چه کاری انجام دهید تا این‌گونه نشود.

کار وزندگی‌تان را یکی نکنید

بدون داشتن دفتر کار، تعریف مرز میان خانه و محل کار دشوار می‌شود. اگرچه این روزها رفت‌وآمد بین خانه و محل کار اضطراب‌آور و تنش‌زاست، اما حذف آن هم می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. رفتن از خانه به محل کار و بالعکس، به تغییر وضعیت ذهنی افراد کمک می‌کند. بدون آن، جدا کردن کار و زندگی شخصی سخت می‌شود. افراد به جای خاموش کردن رایانه و رفتن به سمت ایستگاه اتوبوس و مترو، بیشتر از حالت عادی کار می‌کنند. البته همیشه هم این اضافه کاری با بهره‌وری همراه نیست.

براساس پژوهش‌های انجام شده، افراد در زمان دورکاری، زمان زیادی را صرف جلسات مختلف برای سیاست‌گذاری می‌کنند، بدون این‌که همکاری مؤثر و کاری بهره‌ور داشته باشند. براساس قانون پارکینسون، افراد تا وقتی زمان دارند به کار کردن ادامه می‌دهند. پس وقت اضافه ناشی از حذف رفت‌وآمد، صرف کار بیشتر می‌شود؛ بدون این‌که بهره‌وری بیشتر شود.

صرفه‌جویی در زمان به جای اتلاف آن

افراد معمولا به درستی از زمان اضافه‌شان استفاده نمی‌کنند. تحقیقات نشان داده‌اند در زمان اوج‌گیری ویروس کرونا، فعالیت‌های غیرکنشگر مانند تماشای تلویزیون رشد زیادی پیدا کرده‌اند، در حالی ‌که فعالیت‌های کنشگر مانند کار داوطلبانه یا معاشرت با دیگران کاهش یافته است. اگرچه کمی فعالیت غیرکنشگر برای رسیدن به آرامش مفید است، اما مطالعات نشان می‌دهد این نوع فعالیت‌ها کمتر باعث خوشحالی و رضایت می‌شوند.

البته همه‌گیری کرونا انجام برخی از فعالیت‌های کنشگر را مشکل کرده است؛ اما روش‌های خلاقانه زیادی برای انجام چنین فعالیت‌هایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی وجود دارد: از تفریح در خانه تا انجام ورزش‌های گروهی با رعایت فاصله کافی.

در دوران بحران‌های موجود، باید برای افزایش بهره وری تلاش کنیم. به همین خاطر توصیه می‌شود به آرامش‌بخشی و ریلکسیشن اهمیت بیشتری دهید.

اما چطور می‌توانیم وقت اضافه‌مان را صرف انجام کارهایی کنیم که باعث شادی و تقویت سلامتی‌مان می‌شوند؟

اکنون 6 توصیه زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

1. جایگزینی برای رفت‌وآمد پیدا کنید

برای خیلی از ما رفت‌وآمد راهی برای قرار گرفتن در وضعیت کاری است؛ اما این تغییر وضعیت نباید به شکل حرکت فیزیکی با ماشین و اتوبوس باشد. باید کاری را پیدا کنید که عمل گذار به وضعیت کاری را برایتان آسان کند.

براساس پژوهش‌های انجام شده، اغلب افراد زمانی حدود 16 دقیقه را برای رفت‌وآمد به محل کار ترجیح می‌دهند. همچنین افرادی که از رفت‌وآمدشان راضی هستند، اغلب این زمان را صرف برنامه‌ریزی برای روز پیش روی‌شان می‌کنند. پس دورکاری را با برنامه‌ریزی 15 دقیقه‌ای آغاز کنید. می‌توانید این کار را هنگام پیاده روی صبحگاهی انجام دهید. پیاده‌روی از جمله فعالیت‌های کنشگر است که به کاهش استرس کمک زیادی می‌کند.

2. عادت مشخصی برای پایان کار داشته باشید

برای پایان کار، فعالیت مشخصی را در نظر بگیرید. تفاوتی ندارد که نوشیدن یک نوشیدنی باشد یا پیاده‌روی یا تماس با دوستانتان. مهم این است عادت مشخصی را به‌عنوان نشانه پایان کار در نظر بگیرید. سعی کنید فعالیتی که انتخاب می‌کنید انگیزه‌بخش شما برای پایان روز باشد: می‌تواند تشویقی برای انجام کارهایی باشد که تا قبل از این انجام داده‌اید یا هر کاری که باعث رضایت و شادی‌تان می‌شود.

3. حجم کار روزانه‌تان را محدود کنید

لیست کارهای ما تمامی ندارد. به جای اینکه غرق کار شوید، در هر روز، روی تنها یک مسئله مهم تمرکز کنید. این کار را تحت هر شرایطی انجام دهید. برای انجام آن کار نیز به بهترین شکل تلاش کنید. ممکن است عواملی چون خواندن ایمیل‌ها و پیام‌های دریافتی حواستان را پرت کند، پس تمرکزتان را روی اولویت‌ها بگذارید؛ بنابراین با انجام درست کاری که در اولویت بوده است، به احساس خوبی خواهید رسید. این همان چیزی است که تحقیقات هم آن را ثابت می‌کند.

4. زمانی برای تمرکز آگاهانه روی کارهای مهم درنظر بگیرید

مراقب باشید تمام روزتان برای شرکت در جلسات آنلاین صرف نشود. برای این کار، زمانی را به کارهای مهم اختصاص دهید که چندان فوری نیستند. براساس پژوهش‌ها، اختصاص زمانی برای تمرکز روی این کارها، درحالی‌که عوامل حواس پرتی را کنار گذاشته‌اید، باعث می‌شود احساس خستگی کمتر و نتیجه‌بخشی بیشتری داشته باشید. این کار با اجتناب از تمرکز بر محدودیت‌ها و کارهای کم‌ارزش، بهره‌وری را بیشتر و استرس را کمتر می‌کند.

5. از معاشرت غافل نشوید

با تکنیک‌های بالا، می‌توانید از هدر رفت زمان جلوگیری کنید، اما به دست آوردن زمان به‌ تنهایی فایده‌ای ندارد. مهم این است که با زمانتان چه می‌کنید. آیا وقت اضافه را با دوستان و خانواده‌تان سپری می‌کنید؟ ورزش می‌کنید؟ کارهای موردعلاقه‌تان را انجام می‌دهید؟

توصیه می‌شود بعد از کار، زمانی را به فعالیت‌های کنشگر اختصاص دهید. البته نیاز نیست کار پرزحمتی انجام دهید. براساس پژوهش‌ها، تعامل اجتماعی کوتاه به تقویت سلامتی کمک می‌کند. انجام فعالیت تفریحی کنشگر 10 تا 20 دقیقه‌ای هم چنین نتیجه‌ای دارد. قرار نیست 2 ساعت در روز را صرف ارتباط با دیگران کنید. پیاده‌روی یا گپ زدن 20 دقیقه‌ای با دوستان هم کافی است.

می‌توانید هم‌زمان فعالیت تفریحی و معاشرت با دیگران را هم انجام دهید؛ مثلا با دوستتان ورزش کنید یا با هم به پیاده‌روی بروید. این کار بسیار سودمند است. همچنین، همراه کردن دیگران با خود، رسیدن به اهداف را هم آسان‌تر می‌کند.

سعی کنید ایجاد فرصت‌های اجتماعی را به عادت هر روزتان تبدیل کنید. تحقیقات نشان داده‌اند برقراری ارتباط با دیگران، در مسیر رفت‌وآمد (حتی با افراد غریبه)، باعث رضایت و خشنودی بیشتر می‌شود. پس زمانی از روزتان را به گپ با دوستان و آشنایانتان اختصاص دهید.

6. راه‌های مدیریت زمان را امتحان کنید

اخیرا همه ما به دنبال استفاده بهینه از زمان هستیم. خیلی خوب است در شرایط عادی و بعد از رفع محدودیت‌های موجود هم روش‌های جدید مدیریت زمان را امتحان کنیم. فارغ از محدودیت‌های ناشی از اوج‌گیری ویروس کرونا، برنامه‌های مختلف روزانه و هفتگی را امتحان کنید و ببینید کدام روش برایتان بهتر است.

در پایان این‌که هر چقدر هم وقت اضافه داشته باشیم، مهم نحوه استفاده از آن است. این مسئله کاملا به خودمان بستگی دارد.

شما چقدر به استفاده بهینه از زمان اهمیت می‌دهید؟

آیا راهکار خاصی برای رسیدن به این هدف دارید؟

اگر دورکاری می‌کنید، چگونه بین کار و زندگی شخصی‌تان تعادل ایجاد می‌کنید؟

 

منبع: hbr

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-19 05:33:03
دسته بندی ها