چطور وقتی چیزی برای گفتن نداریم، یک مکالمه را شروع کنیم

27 آذر 1399 - 6:00
مهارت‌های ارتباطی - چطور وقتی چیزی برای گفتن نداریم، یک مکالمه را شروع کنیم
چطور وقتی چیزی برای گفتن نداریم، یک مکالمه را شروع کنیم
امتیاز مطلب: 68%

هنگامی که مطمئن نیستید از کجا شروع کنید و سکوتِ ایجادشده، ناخوشایند است، شروع یک مکالمه، چالشی بزرگ باشد. حتی اگر فکر می‌کنید حرفی برای گفتن ندارید، از راه‌های زیادی می‌توانید یک گفتگوی خوب و عمیق ایجاد کنید. موضوعات متداولی انتخاب کنید و در طول مکالمه، شنونده‌ی خوبی باشید تا گفتگو ادامه پیدا کند. هر چقدر در حرف زدن با دیگران راحت‌تر باشید، در هر شرایطی می‌توانید مکالمه‌ای را شروع کنید. با یوکن همراه باشید.

شروع مکالمه-اشنایی -گفت و گو

شروع یک مکالمه

1. اگر برای اولین‌بار طرف مقابل را ملاقات می‌کنید، خود را معرفی کنید

اگر می‌خواهید با غریبه‌ای صحبت کنید، به او نزدیک شوید، تماس چشمی برقرار کرده و لبخند بزنید. سلام کنید و اسمتان را بگویید تا با شما کمی راحت‌تر ارتباط برقرار کند. با او دست بدهید تا تمایل بیشتری برای صحبت کردن با شما داشته باشد. اسم او را هم بپرسید تا گفتگوی طولانی‌تری داشته باشید.

  • برای مثال، می‌توانید بگویید: «سلام، من جان هستم. از ملاقات با شما خوشبختم.»
     
  • اگر قرار است یک مکالمه‌ی کوتاه و موقت با طرف مقابل داشته باشید، نیازی به معرفی خودتان نیست. اما معرفی کردن خودتان باعث می‌شود تا طرف، بیشتر به حرف‌های شما توجه کند.
     

2.  حرف مثبتی بزنید تا دیگران هم به گفتگو ملحق شوند

به زبان آوردن نکته‌ای منفی به هنگام شروع مکالمه، ممکن است باعث شود تا دیگران تمایلی به گفتگو با شما نداشته باشند. از موضوعی صحبت کنید که برای شما لذت‌بخش باشد و موقع حرف زدن با دیگران، لبخند بزنید چون این کار به احتمال زیاد باعث تشویق آنها برای حرف زدن خواهد شد. بعد از اشاره کردن به چیزی که برایتان لذت‌بخش است، از آنها بپرسید که چه احساسی نسبت به این موضوع دارند.

  • برای مثال، اگر در یک مهمانی هستید می‌توانید بگویید: «به نظرم این آهنگ عالی است. شما هم موافقید؟» یا «آیا از آن غذا خورده‌اید؟ خیلی خوشمزه است.» وقتی حرف‌هایتان را با یک سوال تمام می‌کنید‌، در واقع طرف مقابل را به پاسخ‌گویی و شروع یک مکالمه تشویق می‌کنید.
     
  • اگر طرف مقابل فردی خجالتی است، پیش‌قدم شدن برای گفتگو با او می‌تواند بهترین گزینه باشد.
     

3.  از طرف مقابلتان تعریف کنید تا راحت‌تر گفتگو را شروع کنید

از شخصیت و اخلاق او یا لباسی که پوشیده تعریف کنید. صادقانه تعریف کنید وگرنه فرد ممکن است بفهمد که راست نمی‌گویید و با شما حرفی نخواهد زد. حرف‌هایتان را با سوال تمام کنید تا مکالمه ادامه پیدا کند. در غیر این صورت، شاید هیچ پاسخی به شما ندهد. 

  • می‌توانید همچین چیزی بگویید: «لباسی که پوشیدید واقعا زیباست. از کجا خریدید؟» یا «استایل خوبی انتخاب کرده‌اید. این لباس‌ها را از کجا تهیه می‌کنید؟»
     
  • سوالاتی نپرسید که فقط به «بله» یا «خیر» ختم شود.
     
  • راجع به ظاهر یک نفر صحبت نکنید، چون ممکن است باعث ناراحتی یا معذب شدنش شود و پاسخ خوبی به شما ندهد.
     

4.  برای شروع مکالمه، اگر چیزی به ذهنتان نمی‌رسد به چیزی در محیط اطرافتان اشاره کنید

اگر چیزی برای شروع یک گفتگو به ذهنتان نمی‌رسد، نگاهی به محیط اطرافتان بیاندازید و راجع به چیزی که می‌بینید مثل آب و هوا، یک مکان، افراد دیگر یا یک رویداد در حال وقوع، نظر بدهید. نظرات مثبت داشته باشید تا طرف مقابل، تمایل به حرف زدن با شما داشته باشد.

  • برای مثال، می‌توانید بگویید: «اولین بار است که به این کافه می‌آیم. آیا قبلا چیزی از اینجا امتحان کرده‌اید؟» یا «امیدوارم امروز هوا آفتابی باشد. الان چند روز است که هوا ابری است؟»
     
  • موقع گفتگو، شوخ‌طبع باشید. این کار باعث می‌شود دیگران اطراف شما احساس راحتی کنند و از گفتگو با شما بیشتر لذت ببرند.

 

بحث -موضوع -گفت ووگو

پیدا کردن موضوع مناسب برای گفتگو

5.  برای ارتباط برقرار کردن هرچه بهتر با طرف مقابل، از او بپرسید در محل کار یا مدرسه، چه کاری انجام می‌دهد

با شخصی که می‌خواهید مکالمه کنید، از شغل یا مدرسه‌اش بپرسید. از او بپرسید چه کار می‌کند، چه مدت است که این کار را انجام می‌دهد و آیا اخیرا کار جالبی انجام داده‌ است؟ اگر هنوز دانش‌آموز است، از او راجع به رشته‌ای تحصیل‌اش و کاری که بعد از فارغ‌التحصیلی می‌خواهد انجام بدهد، بپرسید.

  • اگر از شما در مورد شغل یا تحصیلتان پرسید، حتما جواب دهید.
     
  • به توضیحاتی که در مورد کارهایش می‌دهد، علاقه‌ی واقعی نشان دهید، حتی اگر از نظر شما  کاری که انجام می‌دهد جالب نباشد. از آن به عنوان فرصتی برای شناخت بیشتر طرف مقابل و هم‌چنین خود موضوع استفاده کنید.
     
  • پرسیدن چند سوال از دیگران می‌تواند باعث ایجاد حس احترام و ارزشمندی در آنها شود. 
     

6.  در مورد سرگرمی‌هایی که هر دو از انجامشان لذت می‌برید، صحبت کنید

همه از صحبت کردن در مورد علاقمندی‌هایشان لذت می‌برند، پس از طرف مقابل بپرسید که بیرون از کار یا مدرسه دوست دارد چه کاری انجام دهد و به چیزهایی که برای شما هم جالب است، دقت کنید. ببینید سرگرمی مورد علاقه‌ی او چیست و چرا. اگر از شما درمورد سرگرمی مورد علاقه‌تان پرسید، از سرگرمی‌های مشابه‌ای که با هم دارید صحبت کنید تا مکالمه ادامه‌دار باشد. اگر از یکی از سرگرمی‌های او خوشتان آمده است، از او بپرسید که چطور می‌توانید آن را امتحان کنید.

  • برای مثال، می‌توانید بگویید:  «من تا حالا نجاری را امتحان نکرده‌ام. چطور آن را شروع کنم؟»
     
  • مراقب باشید که وسط حرف او نپرید یا فقط از سرگرمی‌های خود حرف نزنید. در مورد سرگرمی‌های مورد علاقه‌ی او هم بپرسید تا گفتگوی خوبی با هم داشته باشید.
     

7.  اگر می‌خواهید در مورد چیزهایی حرف بزنید که بیشتر مردم دوست دارند، درباره‌ی فیلم، برنامه‌های تلویزیونی یا کتاب‌ها صحبت کنید

بسیاری از افراد، سلیقه‌های مشابهی در مورد رسانه‌ها دارند. پس از فیلم‌ها یا آهنگ‌هایی که اخیرا دیده‌اید یا گوش داده‌اید، حرف بزنید و ببینید طرف مقابل شما چقدر به این موضوع علاقه نشان می‌دهد. از او بپرسید که اخیرا از چه محتواهایی لذت می‌برد و چرا. اگر چیز مشابهی را دیده یا شنیده‌اید، راجع به آن بحث کنید و نظرتان را بگویید.

  • برای مثال، می‌توانید بگویید: «آیا جدیدترین فیلم جنگ ستارگان (Star Wars) را دیده‌اید؟ نظرتان در مورد قسمت پایانی‌اش چیست؟» یا «به چه سبک موسیقی گوش می‌دهید؟ چه خواننده‌ای را پیشنهاد می‌کنید تا به آهنگ‌هایش گوش دهم؟»
     
  • حتی اگر با نظراتش موافق نیستید، به جای نادیده گرفتنش، بهتر است بگویید: «من این‌گونه به قضیه نگاه نکرده بودم ولی می‌فهمم چه می‌گویید.» به این ترتیب، او می‌تواند هم‌چنان در مکالمه شرکت داشته باشد.
     
  • اگر متوجه منظور طرف مقابل نمی‌شوید، از او بخواهید دوباره توضیح دهد تا بهتر بفهمید. اگر با موضوعی که بحث می‌کند آشنایی ندارید، گفتن «نمی‌دانم»، هیچ اشکالی ندارد.
     

8.  در مورد تجربیات گذشته‌ی خود حرف بزنید

اگر با طرف مقابل احساس راحتی می‌کنید، می‌توانید در مورد گذشته یا کارهایی که می‌خواهد در آینده انجام بدهد بپرسید. از او در مورد اتفاقات خنده‌داری که برایش افتاده، خانواده‌اش یا اهدافش بپرسید. از تجربیات خودتان بگویید تا با او ارتباط برقرار کنید.

  • برای مثال، بگویید: «شما اصالتا اهل کجایید؟» یا «دوست داشتید وقتی بزرگ شدید چه کاره شوید؟»
     
  • پرسیدن سوال‌های شخصی زیاد از یک غریبه، ممکن است عجیب به‌ نظر بیاید. فقط سوالاتی بپرسید که هر دو برای پاسخ دادن به آنها احساس راحتی ‌کنید.
     
  • سعی نکنید یک نفر را تحت‌ تاثیر قرار بدهید یا خودتان را به رخ او بکشید، چون با این کار شاید احساس ناراحتی کند و گفتگویش را با شما ادامه ندهد.
     

9.  راجع به اتفاقاتی که در حال افتادن است صحبت کنید

وقایع روز را در اخبار یا شبکه های اجتماعی جستجو کنید و با او در میان بگذارید. حداقل یک یا دو مورد از اتفاقات هفته‌ی گذشته را آماده داشته باشید تا بتوانید در حین مکالمه از آنها استفاده کنید. نظر او را در مورد این موضوع بخواهید و نظرات خودتان را هم بگویید، چون شاید از شما هم نظرتان را بخواهد.

  • برای مثال، می‌توانید بگویید: «در مورد اپلیکیشن جدید موسیقی که به تازگی منتشر شده چیزی شنیده‌اید؟ من آن را در اخبار دیده‌ام.»

نکته: مواظب حرف زدنتان راجع به موضوعاتی مانند سیاست، دین و مذهب باشید. چرا که ممکن است دیگران را ناراحت کند یا شاید دوست نداشته باشند در رابطه با این موضوعات، حرفی بزنند.

فعال بودن -گفت و گو -بحث کردن
 

فعال بودن در طول مکالمه

10.  به حرف‌های طرف مقابل خوب گوش دهید تا بتوانید نظر دهید

اگر کسی مشغول صحبت کردن است، تلفن خود را کنار گذاشته و به او گوش دهید. با او تماس چشمی برقرار کنید تا بداند به حرف‌هایش توجه می‌کنید و خوب به صحبت‌هایش گوش می‌دهید. از او در مورد چیزهایی که می‌گوید بپرسید تا در مکالمه، نقشی داشته باشید.

  • وقتی صحبتش تمام شد، قسمتی از حرفش را دوباره مرور کنید تا بداند به او توجه کرده‌اید. برای مثال، اگر به خرید اتومبیل اشاره‌ای کرد از او بپرسید: «بالاخره چه مدل اتومبیلی خریدید؟ آیا رانندگی با آن راحت است؟»
     
  • وقتی او در حال حرف زدن است، به چیزهای دیگر فکر نکنید، چون ممکن است نتوانید آن گونه که باید، به حرف‌هایش واکنش نشان دهید.

11.  برای عوض کردن بحث از عبارت‌های «این من را به یاد فلان موضوع می‌اندازد» استفاده کنید

اگر طرف مقابل به چیزی اشاره کرد که برایتان یادآور چیز دیگری بود، از عبارت «این من را به یاد فلان موضوع انداخت» قبل از صحبت در مورد موضوع خودتان، استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید موضوع بحث را بدون مشکلی عوض کنید. حواستان باشد که موضوع‌ها به هم مرتبط باشند تا خیلی تمیز و روان بتوانید بحث را تغییر دهید.

  • برای مثال، اگر به آب و هوای خوب اشاره کند، می‌توانید بگویید: »این هوا من را به یاد هوای باصفای هاوایی می‌اندازد. تا به‌حال آنجا رفتید؟»

نکته: می‌توانید از عبارت «این من را به یاد فلان موضوع می‌اندازد» بعد از یک وقفه در هنگام مکالمه، برای اشاره به چیزی که در محیط اطراف خود می‌بینید استفاده کنید. برای مثال، اگر گفتگوی شما با طرف مقابلتان تمام شده و چشمتان به نوازنده‌ای افتاد، می‌توانید بگویید «نوازنده‌ی خوبی است. او من را به یاد هنرمند دیگری می‌اندازد.» و سپس می‌توانید در مورد موسیقی با هم صحبت کنید.
 

12. از هر چیزی که به ذهنتان می‌رسد حرف بزنید تا مکالمه هیجان‌انگیزتر شود

اگر در هنگام مکالمه به طور تصادفی چیزی به ذهنتان رسید، آن را مطرح کنید و نظر او را هم در این مورد بپرسید. اما اگر او در حال صحبت است و چیزی به ذهنتان خطور کرد، حرفش را قطع نکنید‌، چون کاری کاملا دور از ادب است. حواستان باشد که موضوع مورد بحث، چیزی نباشد که طرف مقابل را ناراحت یا معذب کند، وگرنه علاقه‌ای به ادامه‌ی گفتگو با شما نخواهد داشت.

  • برای مثال می‌توانید بگویید: «همین الان یک خبر جالب و خنده‌دار یادم آمد. دوست دارید بشنوید؟»
     
  • اگر با شخص مقابل قبلا مکالمه‌ای نداشتید، شاید چندان علاقه‌ای به شنیدن موضوعات تصادفی که به ذهنتان رسیده، نداشته باشد.
     

منبع: WikiHow

نویسنده مطلب
Helia Mahmoodian - هلیا محمودیان
دانشجوی رشته‌ی زبان انگلیسی‌ام، عاشق ادبیات، هنر، روانشناسی و انیمه‌ام. دلم می‌خواد دنیارو دور بزنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-12-12 14:56:43
دسته بندی ها