عادت‌های صبحگاهی که برای رسیدن به موفقیت تأثیرگذار است

6 مرداد 1399 - 6:10
سبک زندگی - عادت‌های صبحگاهی که برای رسیدن به موفقیت تأثیرگذار است
عادت‌های صبحگاهی که برای رسیدن به موفقیت تأثیرگذار است
امتیاز مطلب: 97%

به سختی می توان عادت‌های صبحگاهی را تغییر داد؛ اما تغییر این عادات می تواند شما را در مسیر موفقیت قرار دهد. در ادامه با یوکن همراه باشید تا کارهایی که باید قبل از ساعت 8 صبح انجام دهید را معرفی کنیم.

ممکن است در دنیای پرمشغله امروز تصور کنید، حرکت به سمت رویاها و اهداف کمی سخت و غیرممکن است، خصوصا اگر شغل تمام‌وقت داشته باشید. در این صورت چطور می توان به پیشرفت و موفقیت رسید؟

اگر برنامه ریزی هدفمندی برای پیشرفت خود نداشته باشید، تمام وقتتان صرف روزمرگی می شود. در گذر عمر متوجه می شوید چقدر خسته و فرسوده هستید و تعجب می کنید چطور تمام عمرتان را از دست داده‌اید.

پرفسور هارولد هیلد می گوید:

شما در حسرت آینده‌اید و متوجه نیستید گذشته‌تان چیزی به جز روزهای پوچ و خالی نیست.

فقط به زنده بودن قانع نباشید و درباره زندگی‌تان بیشتر فکر کنید

در دنیای امروز، زندگی بیشتر مردم با حواشی و ناملایمات زیادی همراه است. گاهی به قدری غرق در روزمرگی‌ها می شویم که فرصتی برای فکر کردن به مسائل معنادار نداریم. قبول دارید که بعضی‌ها تنها زنده‌اند؟

وقتی با دقت بیشتری به اطرافیان خود نگاه می کنیم، در می یابیم کمتر فردی، زمام زندگی خود را به دست گرفته و خیلی از جوانان، روند روزمرگی را طی می کنند؛ چرا که این سبک زندگی، جهان‌بینی است که برای آن آموزش دیده‌اند.

اما باید بدانید، سبکی از زندگی وجود دارد که از طریق آن می توان ساعات طولانی از روز را به کار و مسائل روزانه اختصاص داد، اما باز هم از هر لحظه زندگی لذت برد. خودتان سرنوشت زندگی‌تان را می سازید. پس مسئول زندگی‌تان باشید. خودتان تصمیمات بزرگ را بگیرید و سعی کنید بهترین تصمیمات را اتخاذ کنید، زیرا اگر خودتان این کار را نکنید، فرد دیگری به جای شما تصمیم می گیرد.

عادات صبحگاهی - عادتهای روزمره - کارهای روزانه - برنامه روزانه

با این عادت‌های صبحگاهی، زندگی بهتری برای خود رقم زنید. شاید فهرست زیر طولانی به نظر برسد، اما مطمئن باشید خیلی ساده و تأثیرگذار است:

  • از خواب بیدار شوید
  • کمی تمرکز کنید
  • از جا بلند شوید و شروع کنید
  • تغذیه مناسبی بخورید
  • آماده شوید
  • به دنبال انگیزههایتان بروید
  • اهدافتان را مشخص کنید
  • کاری انجام دهید که شما را به سمت اهدافتان می‌برد

حالا شروع می کنیم:

حتما 7 ساعت از شب را خوب بخوابید

باید قبول کنید، خواب مفید به اندازه‌ی آب و غذا خوردن حیاتی است؛ اما خیلی از مردم خواب مفید ندارند که نتیجه‌ای جز آسیب رساندن به سلامتی‌شان ندارد.

سازمان ملی تحقیقات آمریکا می گوید در حدود 40 میلیون شهروند آمریکایی از اختلالات بی خوابی رنج می برند. 60 درصد افراد بزرگ‌سال و 69 درصد کودکان، در یک هفته بیشتر از یک بار دچار مشکلات خواب و بدخوابی می شوند. 40 درصد بزرگ‌سالان، در هنگام انجام فعالیت‌های روزانه با مشکل خواب آلودگی رو به رو هستند. 20 درصد آن‌ها می گویند در طی یک هفته، حداقل چند شب دچار بی‌خوابی شده‌اند.

با خواب کافی به نتایج زیر دست می یابید:

  • حافظه بیشتر
  • طول عمر بیشتر
  • کاهش عصبانیت و زودرنجی
  • خلاقیت بیشتر
  • تمرکز و توجه بیشتر
  • چربی سوزی
  • استرس کمتر
  • عدم وابستگی به محرک‌ها چون کافئین
  • کاهش ریسک سوانح
  • عدم ابتلا به افسردگی

اگر نمی توانید به خواب مفید دست یابید، از خواندن ادامه مقاله صرف نظر کنید. وقتی دیر خوابیده‌اید و 7 ساعت خواب شبانه را نداشته‌اید، سحرخیزی چه ثمری برایتان خواهد داشت؟ نمی توانید کارهای روزانه‌تان را انجام دهید مگر این که به سراغ قهوه بروید. البته این راه حل خیلی مؤثر نیست و به سلامتی‌تان آسیب می رساند؛ اما هدف ما این است به یک برنامه‌ی بلندمدت و تأثیرگذار دست یابیم.

به سراغ مدیتیشن بروید

بعد از این که از رختخواب بلند شدید، از مراقبه و مدیتیشن بهره ببرید تا بتوانید زندگی خود را در جهتی مثبت سوق دهید. روی هر چیزی تمرکز کنید، به همان‌ها در زندگی خود خواهید رسید.

مراقبه به شما کمک می کند تا برای تمام نعمت‌هایی که در اختیارتان است، سپاسگزار باشید. قدردانی و سپاسگزار بودن از تفکر مثبت به دست می آید. وقتی با دیدی مثبت به دنیا نگاه می کنید، فرصت‌های زیادی در مقابل شما ظاهر می شود.

اگر برای داشته‌هایتان سپاسگزار باشید، خوبی‌ها و مثبت‌های بیشتری را به سمت خود جذب می کنید. سپاسگزاری کلید اصلی موفقیت است. وقتی هر روز صبح قدردانی را هدف خود قرار دهید، بهترین چیزهایی که در اطرافتان هست را جذب خواهید کرد.

عادات صبحگاهی - عادتهای روزمره - کارهای روزانه - برنامه روزانه

کمی فعالیت بدنی داشته باشید

تأثیر فوق‌العاده ورزش انکار ناپذیر است؛ اما فقط یک سوم زنان و مردان در رده سنی 25 تا 65 سال، فعالیت بدنی منظم دارند. اگر می خواهید شاد و سلامت باشید، ورزش منظم را به عادت روزانه خود تبدیل کنید. خیلی‌ها فکر می کنند برای فعالیت فیزیکی حتماً باید به باشگاه بروند، اما ورزش صبحگاهی تأثیر به سزایی در روحیه و خلق و خوی آن‌ها دارد.

به هر صورتی که می توانید به خودتان تکان دهید. پزشکان توصیه می کنند برای کاهش افسردگی، اضطراب و استرس بیشتر ورزش کنید، البته برای موفقیت نیز به این مسئله نیاز دارید. وقتی اهمیتی به بدن خود ندهید، تمام جوانب زندگی‌تان را تحت تأثیر قرار داده‌اید.

پروتئین بیشتری مصرف کنید

دونالد لایمن، پژوهشگر علم تغذیه دانشگاه ایلینوی، می‌گوید در صبحانه خود 30 گرم پروتئین بگنجانید. تیم فریس نیز در کتاب «بدن 4 ساعته» می‌گوید نیم ساعت بعد از بیدار شدن، 30 گرم پروتئین مصرف کنید. تیم فریس می‌گوید پدرش با بهره‌مندی از این روش توانست در طول یک ماه بیشتر از 8 کیلوگرم لاغر شود. غذاهای حاوی پروتئین، شما را برای مدتی طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند، زیرا هضم پروتئین به زمان زیادی نیاز دارد. علاوه بر آن، پروتئین میزان قند خون را ثابت نگه داشته و سبب می‌شود احساس گرسنگی نکنید. با مصرف پروتئین، تمایلی به خوردن کربوهیدرات‌های سفید چون نان تست، دونات و شیرینی‌ها نیز نخواهید داشت که باعث چاقی‌تان می شود.

عادات صبحگاهی - عادتهای روزمره - کارهای روزانه - برنامه روزانه

گروه فریس برای اطمینان از این که به قدر کافی پروتئین مصرف می کنید، توصیه‌هایی دارد:

  • 40 درصد از کالری صبحانه‌ی خود را به پروتئین‌ها اختصاص دهید.
  • هر روز 2 تا 3 تخم مرغ بخورید که حاوی 6 گرم پروتئین است.
  • اگر رغبتی به مصرف پروتئین ندارید، گوشت ارگانیک یا پنیر بخورید.
  • می توانید مکمل حاوی پروتئین مصرف کنید.

کسانی که از مصرف لبنیات، گوشت و تخم مرغ پرهیز دارند، توصیه می شود به سراغ پروتئین‌های گیاهی چون حبوبات، سبزیجات و آجیل‌ها بروند.

دوش آب سرد بسیار مؤثر است

دوش آب سرد، تأثیر فوق‌العاده‌ای در سلامت جسمی و روانی دارد. شناور شدن در آب سرد، سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و سیستم گردش خون و سیستم گوارش بدن را بهبود می دهد. علاوه بر آن، آب سرد متابولیسم بدن را افزایش می دهد و سبب کاهش وزن می شود.

بنا بر مطالعات انجام گرفته در سال 2007 میلادی، دوش آب سرد در درمان افسردگی تأثیر بیشتری نسبت به دارو دارد، زیرا آب سرد سبب آزاد شدن هورمون‌های شیمیایی در مغز می شود و خلق و خو را بهبود می دهد.

شاید تا به حال دوش آب سرد را امتحان نکرده باشید و از این کار بترسید؛ اما کافی است یک بار امتحان کنید تا متوجه تأثیر آن شوید. خیلی‌ها با رفتن زیر آب سرد، منصرف می شوند و آب گرم را باز می کنند. یک بار هم که شده امتحان کنید، تنها 20 ثانیه اول ضربان قلبتان بالا می رود و بعد همه چیز به روال عادی بر می گردد.

عادات صبحگاهی - عادتهای روزمره - کارهای روزانه - برنامه روزانه

با دوش آب سرد، اراده‌تان بیشتر شده و خلاقیت و ابتکار عمل در شما رشد می کند. می توانید با ایستادن در زیر آب سرد، تمرینات تنفسی را هم انجام دهید و به آرام شدن خود کمک کنید. با این کار احساس سبکی و شادی خواهید داشت. ایده‌های بهتری به ذهنتان خطور می کند و انگیزه لازم برای دست یابی به اهداف بزرگ‌تر را پیدا می کنید.

اگر در ابتدای صبح دوش آب سرد بگیرید، احساس سرزندگی داشته و از رخوت و بی‌حالی بیرون می آیید.

کتاب بخوانید یا به یک محتوای با ارزش گوش دهید

مردم عادی به دنبال سرگرمی هستند، اما افراد موفق و فوق‌العاده همیشه در پی یادگیری هستند. آن‌ها در طول هفته حداقل یک کتاب می خوانند، زیرا دائماً به دنبال یادگیری‌اند.

می توانید در هنگام ترافیک یا در مسیر رفت و آمد، به کتاب‌های صوتی گوش دهید. هر روز صبح 15 تا 30 دقیقه از وقت خود را به مطالعه‌ی کتاب‌های مفید اختصاص دهید. با این کار متوجه می شوید در یک بازه زمانی مشخص، چند کتاب خوانده‌اید و چه اطلاعاتی در موضوعات مختلف به دست آورده‌اید. با این کار می توانید میان موضوعات مختلف، ارتباط بهتری ایجاد کنید.

اهداف خود را در نظر داشته باشید

باید تمام اهداف کوتاه مدت و بلندمدت خود را بنویسید. اگر هر روز برای چند دقیقه اهداف خود را مرور کنید، انگیزه و تلاش بهتری برای دست یابی به آن‌ها خواهید داشت.

وقتی هر روز اهداف بلندمدت خود را بخوانید، هر روز به آن‌ها فکر خواهید کرد. اگر هر روز به آن‌ها فکر کنید و کارهایتان را در این جهت پیش ببرید، در نهایت به آن‌ها دست خواهید یافت.

اگر الگوی ساده‌ای برای دست یابی به اهدافتان داشته باشید، می توانید به تمام آن‌ها، هر چقدر هم که بزرگ باشند، دست پیدا کنید. پس اهداف خود را بنویسید و جلوی چشمانتان قرار دهید و هر روز آن‌ها را مرور کنید.

هر روز کاری در جهت دست‌یابی به اهداف بلندمدت‌تان انجام دهید

اراده عملکردی همانند عضلات دارد، وقتی از آن استفاده کنید، نیاز به خون‌رسانی پیدا می کند.

هر روز توانایی‌مان برای تصمیمات بهتر، کاهش پیدا می کند. پس هر چقدر تصمیمات بیشتری بگیرید، کیفیت آن‌ها پایین می آید و در نهایت اعتماد و اراده‌ی شما هم ضعیف‌تر می شود.

پس بهتر است کارهای سخت را زودتر انجام دهید و برای آن‌ها اولویت بندی داشته باشید؛ در غیر این صورت هیچ وقت کارهایتان به انجام نمی‌رسد. در پایان روز کاری خسته‌اید و دلایل بی‌شماری برای خودتان می آورید تا از فردا شروع کنید.

باید الگوی ذهنی‌تان به این صورت باشد: «کارهای سخت‌تر را زودتر انجام می دهم

پس کارهایی که باید انجام شوند را انجام دهید و فردا به دنبال مابقی کارهایتان بروید.

وقتی هر روز یک قدم به سوی اهدافتان گام بردارید، متوجه می‌شوید اهداف بزرگ خیلی هم دور از دسترس نیست.

در پایان ...

با این برنامه ریزی تمام اولویت‌ها را به انجام رسانده‌اید. خودتان در مسیر موفقیت قرار گرفته‌اید و گام به گام، به رویاهایتان نزدیک‌تر می شوید.

با عمل کردن به این فهرست، زندگی‌تان بهتر می شود. در شغلتان به پیشرفت می رسید و روابط بهتری را تجربه خواهید کرد. زندگی‌تان در مسیر تغییر مثبت قرار می گیرد. کارهایتان را با اشتیاق بیشتری انجام می دهد و روابطتان معنادار و عمیق‌تر خواهد شد.

منبع: inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-21 01:33:15
دسته بندی ها