12 راهکار موثر برای رها کردن کینه‌ها و رسیدن به آرامش و رضایت خاطر

29 مرداد 1399 - 6:10
مثبت اندیشی - 12 راهکار موثر برای رها کردن کینه‌ها و رسیدن به آرامش و رضایت خاطر
12 راهکار موثر برای رها کردن کینه‌ها و رسیدن به آرامش و رضایت خاطر
امتیاز مطلب: 96%

کینه‌توزی در طبیعت هر انسانی وجود دارد. این احساس ناخوشایند فرد را از درون می‌خورد و اگر از کنترل خارج شود آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بار خواهد آورد. البته دست کشیدن از کینه‌ها کار چندان آسانی نیست و نیاز به تلاش زیادی دارد؛ اما وقتی خود را از کینه‌ها رها می کنید، به احساس ارزشمندی دست خواهید یافت و می‌بینید چطور آسودگی خاطر زندگی را برایتان شیرین‌تر می‌کند. در ادامه با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چطور دست از کینه و کدورت‌ها بردارید و زندگی آرام‌تری را تجربه کنید.

دلایل اصلی کینه و کدورت

خیلی از اتفاقات می‌تواند سبب رنجش و ناراحتی‌تان شود و در شما احساس کینه و کدورت به وجود آورد. از جمله این موارد می توان به بی‌وفایی همسر، پدرومادری که به شما اهمیت نمی دهند، دوستانی که از شما فاصله گرفته‌اند، همکارانی که در محل کار برایتان می‌زنند، جرم‌ها و ... اشاره کرد.

بیان کردن صدمه‌ای که از طرف مقابل دیده‌ایم می‌تواند وسیله‌ای برای احساس قدرت بیشتر در رابطه باشد؛ مثلا فردی که از همسرش آسیب دیده هر بار می‌تواند بگوید: «از من دلگیر هستی؟ یادت نمی‌آید خودت چه کار کردی؟»

هریس معتقد است:

اگر به خاطر عدم اطمینان از شریکتان از او کناره بگیرید، روابطتان هر روز به جای عمیق‌تر شدن بدتر خواهد شد، حتی وقتی یکی از طرفین می خواهد رابطه‌ی رضایت‌بخشی ایجاد کند و سعی در تغییر رفتارش دارد، هیچ تفاوتی ایجاد نخواهد شد.

مثبت اندیشی - بخشایش - ببخش - کدورت - کنار گذاشتن کدورت - آرامش خاطر

کینه و کدورت روی جسم و روحتان سایه می‌اندازد. اگر به طور مداوم به اتفاقات گذشته که شما را آزار می دهد فکر کنید و کینه و ناراحتی را از خودتان دور نکنید، جسمتان در وضعیت جنگ و گریز قرار خواهد گرفت. در این حالت هورمون‌هایی ترشح می‌شود که فشارخونتان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ضربان قلبتان را بالا می‌برد. البته ذهنیت منفی شما روی دیگر روابطتان نیز سایه می‌اندازد و باعث خرد شدنتان می‌شود.

چند راهکار مؤثر برای کنار گذاشتن کینه و کدورت‌ها

کینه‌ها در طی زمان بیشتر می‌شوند و شاید به سختی بتوان از آن‌ها رها شد. با استفاده از راهکارهایی می توانید از شر کینه‌های خود راحت شوید. در غیر این صورت باید به یک درمانگر مراجعه کنید.

1. قبول کنید که صدمه خورده‌اید

حقیقت این است در حقتان ظلم شده و با شما رفتار خوبی نشده است. آنچه برایتان اتفاق افتاده را شرح دهید و احساستان را در آن لحظه توصیف کنید. خاطرات کینه‌آمیز خود را در دفترچه خاطرات یا به صورت نامه بنویسید، اما آن را برای فردی که این کینه را برایتان ایجاد کرده ارسال نکنید. این روش قدرت بی‌نظیری برای آرام کردنتان دارد. خود را در آن شرایط تجسم کنید و احساس خشم خود را بروز دهید. چه کارهایی انجام دادید تا جلوی توهین و اتفاقات بد را بگیرید؟ اگر کار خوبی کردید آن را بنویسید و به خودتان پاداش دهید.

2. ببخشید و بگذرید

مثبت اندیشی - بخشایش - ببخش - کدورت - کنار گذاشتن کدورت - آرامش خاطر

بخشیدن فردی که به شما آسیب رسانده، در واقع هدیه‌ای است که به خودتان می دهید. بخشیدن به معنای آن نیست توهین و صدمه‌ی او را فراموش کنید و با آن فرد آشتی کنید. حتی می‌توانید فرد مقابل را مجبور کنید رفتارش را اصلاح کند. حتی ممکن است به معنای آن باشد خود را برای کاری که انجام دادید یا رفتاری که داشتید، ببخشید و سعی کنید خود را اصلاح کنید یا به دنبال جبران آن موضوع باشید.

3. یادتان باشد بخشیدن به معنای چشم‌پوشی کردن نیست

قبول یک مسئله بدین معنا نیست که با آن موافق هستید. برخی افراد به دنبال انصاف و برابری هستند، اما وقتی نتوانند آن را به راحتی به دست آورند، سعی می کنند با مبارزه این کار را انجام دهند. آن‌ها تصور می کنند اگر این کار را نکنند، ممکن است فرد گناهکار برنده شود، اما پذیرش به معنای آن است که «من به دنبال گذشته نیستم، اما از آن عبرت می‌گیرم تا آینده‌ی بهتری برای خودم بسازم».

4. از خودتان بپرسید «چرا؟»

خیلی از افراد از کینه‌توزی و کدورت خود کلافه شده و به این باور می‌رسند این احساس مانع رشد و تکاملشان می‌شود. دراین شرایط، اگر نتوانند احساس خود را به درستی کنترل کنند، این احساس ریشه‌دار می‌شود و در نهایت به عاملی تهدیدکننده تبدیل خواهد شد. آن‌ها به طور عادی به دنبال اتفاقات مشکل‌دار هستند و مدام می‌گویند «ببین چه اتفاقی برای من رخ داده است». در این مواقع باید از خودتان بپرسید چرا این کینه و کدورت‌ها به سراغ من آمده است؟ سعی کنید کینه‌ها را رها کنید و احساس شادی و عشق را در خود به وجود آورید.

5. به دنبال موقعیت‌های بهتر باشید

باید ببینید از بخشیدن دیگران و کنار گذاشتن کینه‌ها به چه دست‌آوردی خواهید رسید. افرادی که از آرامش ذهن برخوردارند، انرژی‌ای که در میان کینه‌ها و شکایت‌های مداوم از دست رفته است، حس آزادی و توانایی دست‌یابی به اعتماد از دست رفته را دوباره به دست می‌آورند.

6. نگذارید خشم باعث محدودیتتان شود

مثبت اندیشی - بخشایش - ببخش - کدورت - کنار گذاشتن کدورت - آرامش خاطر

باید بپذیرید بدترین اشتباهات هم قابل بخشش هستند. در این راستا، هریس می گوید:

رفتار کسانی که بعد از حادثه تیراندازی در کلیسای محله کشیش‌نشین کارولینای جنوبی به کلیسا می‌آمدند، مرا تحت تأثیر قرار داد. آن‌ها گفتند تیراندازان را بخشیده‌اند. معمولا افراد بخشنده هم برای چنین جنایت‌هایی طلب مغفرت می‌کنند. آن‌ها خواستار اجرای عدالت هستند، اما برای آرامش خودشان آن‌ها را از درون می‌بخشند.

7. به عکس‌العمل‌ها توجه کنید

کینه و کدورت‌هایی که از گذشته دارید را برای دوستان صمیمی و همسرتان تعریف کنید که شنونده‌های خوبی برای شما هستند. وقتی این افراد به شما یادآوری می‌کنند شرایطتان را تغییر دهید، بهتر است به حرفشان گوش دهید و تصمیم بگیرید مسیر جدیدی در زندگی‌تان پیدا کنید.

8. بحث را عوض کنید

اگر محرم اسرار کسی هستید که دوستش دارید اما او فردی کینه‌توز است، بهتر است کمی بیشتر تحقیق کنید و ببینید چرا این فرد هنوز در گذشته زندگی می‌کند و مدام گذشته را به یاد می‌آورد؛ اما اگر خسته شدید و دیگر نمی‌خواهید بشنوید، صادقانه با او حرف بزنید. با آرامی و لطافت به او بگویید: «بس است. دیگر نمی‌خواهم چیزی بشنوم. توقع ندارم خودت را تغییر دهی اما گوش دادن به حرف‌های تو روی من تأثیر بدی دارد و من باید بیشتر مراقب خودم باشم.»

9. رها شدن را تمرین کنید

مثبت اندیشی - بخشایش - ببخش - کدورت - کنار گذاشتن کدورت - آرامش خاطر

شناخت افکار دیگران، مانند این‌که آن‌ها نمی‌توانند مشکلاتشان را حل کنند یا برای رسیدگی به علایق شخصی خود مجبورند با شما مقابله کنند، کمک می‌کند بهتر ببخشید و با قلب خود کنار بیایید. برای مثال تصور کنید با یک طناب ضخیم به فردی که می‌خواهید او را ببخشید وصل شده‌اید و بعد اجازه دهید این طناب رها شود. جملات تاکیدی مثبت، نوشتن خاطرات روزانه، انجام مراقبه (مدیتیشن) یا بررسی مداوم افکار و نگرش روزانه آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند.

10. حس قربانی بودن را کنار بگذارید

کولییر داستان زنی را تعریف می‌کند که از زمان کودکی‌اش به خاطر داشتن مادری بی‌مسئولیت و فقیر ناراحت بود. او تمام اتفاقاتی که در بزرگ‌سالی برایش رخ می‌داد را به مسائل میان خودش و مادرش ربط می‌داد و به همین خاطر هرگز نمی‌توانست او را ببخشد. او دریافت این فرد رنجیده و زجرکشیده (خودش) همواره همراهش بوده است. بعد از چندین سال متوجه شد انداختن تمام تقصیرها گردن مادرش هیچ فایده‌ای برایش ندارد.

11. خود را در آغوش بگیرید

مثبت اندیشی - بخشایش - ببخش - کدورت - کنار گذاشتن کدورت - آرامش خاطر

کنار گذاشتن کینه و کدورت‌ها، زندگی‌تان را متحول می‌کند و یک فرد کاملا متفاوت خواهید شد؛ فردی که افکار، احساسات و نگرش متفاوتی دارد.

12. بخشنده باشید

هریس همواره افراد را تشویق می‌کند به نوعی از بخشش که خود آن را «مورد لطف قرار دادن» می‌نامد، روی آورند. برای این منظور، باید بخشش را در خودتان جمع کنید و آماده باشید تا هر زمانی که در آینده فردی برایتان رنجشی به وجود آورد، بتوانید در مقابل آن ایستادگی کنید و آمادگی خود را نشان دهید.

وقتی از حالا آماده باشیم دیگران را برای ظلم‌ها و توهین‌هایی که ممکن است در آینده انجام دهند ببخشیم، جلوی جمع شدن کینه و کدورت‌ها را خواهیم گرفت.

منبع: huffingtonpost

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-10-19 19:53:21
  • نظرات
تصویر آواتار سعید
   سعید

سلام افرادی در محل کارم حظور دارن که به دلیلی نامربوط در بدنرین شرایط روحی اولا در حقم ظلم کردند و مدام من رو مورد توهین قرار دادند.و به دلایلی چشم پوشی میکردم.من این مسئله رو تقریبا فراموش کردم.اما هر بار که در محل کار میبینمشون خیلی آزار میبینم.مخصوصا اینکه هنوزم رفتار های متکبرانه آنها و اینکه به عنوان جریان موافق هستند و اکثریت با اونها همراهند. شاید به نوعی من هم یک جریان موافق بودم و اکثریت با من همراه بودند اما الان به خاطر حظور اونها و اینکه بیشتر از این دیگران خبر دار نشند و رفتار کینه توازانه و متکبرانه اونها با من رو دیگران نبینند.از جمع معمولا دوری میکنم. شما بفرمایید چاره چیه؟؟؟؟

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها