حرکات دست چطور باعث سخنرانی تأثیرگذار و موفق می شود؟

12 شهریور 1399 - 6:10
مدیریت شخصی - حرکات دست چطور باعث سخنرانی تأثیرگذار و موفق می شود؟
حرکات دست چطور باعث سخنرانی تأثیرگذار و موفق می شود؟
امتیاز مطلب: 91%

آیا می دانید چطور باید با حرکت دست منظور خود را برسانید؟ در نتایج پژوهشی، هولر (Holler) و بیتی (Beatie) اعلام کردند اشاره و حرکات بدن ارزش پیام ما را تا 60 درصد افزایش می دهد. بهترین و تأثیرگذارترین سخنرانان به اهمیت استفاده از حرکات دست واقف هستند و از الگوهای حرکات دست خاصی استفاده می کنند. با یوکن همراه باشید تا نکات جالبی درباره تأثیر حرکات دست در مکالمات بیان کنیم.

در آزمایشگاه تحقیقات رفتار انسان، هزاران ساعت از سخنرانی‌های تد مورد بررسی قرار گرفت و الگوی خوبی به دست آمد: محبوب‌ترین سخنرانان تد از طریق کلمات و دست‌هایشان منظور خود را منتقل می کنند.

پیرامون تحقیق بیشتر روی سخنرانی‌های تد، قوی‌ترین و ضعیف‌ترین سخنرانی‌ها تحلیل شد:

  • کم طرفدارترین سخنرانان تد به طور میانگین از 272 حرکت دست در طول 18 دقیقه صحبت، استفاده کرده‌اند.
  • محبوب‌ترین سخنرانان تد به طور میانگین از 465 حرکت دست استفاده کرده‌اند؛ این یعنی دو برابر بیشتر.

نتایج تحقیق سخنرانی‌های تد فوق‌العاده بود و باعث مطرح شدن سؤالات زیر شد:

  • چرا حرکت دست این‌قدر مهم هستند؟
  • محبوب‌ترین حرکات دست کدام اند؟
  • چطور می توان از حرکات دست استفاده کرد تا یک سخنرانی محبوب شد؟

بعد از تحلیل سخنرانی‌های محبوب تد و سخنرانی‌های برجسته در 5 دهه اخیر، 20 حرکتِ اصلی دست شناسایی شد که برای داشتن سخنرانی تأثیرگذارتر می توانید از آن‌ها استفاده کنید.

واقعیت‌های جالب درباره حرکات دست

  • شما به دنیا آمدید تا با دست‌هایتان حرف بزنید

پژوهشگران می گویند نوزادانی که در 18 ماهگی بیشتر از دیگر نوزادان از حرکات دستشان استفاده می کنند، در بزرگ‌سالانی توانایی زبانی قوی‌تری خواهند داشت؛ چرا که حرکات دست با هوش افراد در ارتباط است. حرکات دست ارتباط نزدیکی با هوش افراد دارد.

  • حرکات دست سبب می شود دیگران به شما گوش دهند

اسپنسر کلی (Spencer Kelly)، روانشناس و از مدیران مرکز زبان و ذهن دانشگاه کلگیت گفت حرکات دست سبب جلب توجه افراد به صدای سخنرانی فرد می شود. بنا بر ادعای او "حرکات بدن در هنگام سخنرانی تنها بخشی از کلام ما نیستند، بلکه یکی از بخش‌های اساسی آن هستند."

  • حرکات دست در ذات شما نهفته است

اسپنسر اعلام کرد حتی افراد نابینا هم در هنگام صحبت با اطرافیان خود و دیگر نابینایان، از حرکات دست استفاده می کنند و این نشان می دهد حرکات دست در ذات شما وجود دارد.

  • با استفاده از حرکات دست به حافظه‌تان دسترسی خواهید داشت

استفاده از حرکات دست در هنگام صحبت، نه تنها به دیگران کمک می کند تا هر آنچه می گویید را به خاطر بسپارند، بلکه به شما هم کمک می کند سریع‌تر و بهتر صحبت کنید.

  • حرکات دست و توضیحات غیرکلامی باعث می شود بیشتر بفهمید

در مطالعه‌ای مشخص شد مجبور کردن کودکان برای استفاده از حرکات در حین توضیح اینکه چطور مسائل ریاضی را حل می کنند، به آن‌ها کمک می کند با استراتژی‌های جدید حل مسئله آشنا شوند.

چطور با دستان خود حرف بزنید

قبل از معرفی حرکات دست، باید توضیح دهیم چطور می توانید به شکل درست از دستان خود استفاده کنید:

  • در کادر باشید

فضای مناسب حرف زدن با دست از بالای قفسه‌ی سینه تا پایان کمرتان است. اگر از کادر بیرون بروید، دچار حواس پرتی می شوید و کنترل شرایط از دستتان خارج می شود.

  • حرکات دست دارای طیف هستند

دو سرِ طیفِ حرکات دست، حرکات خشک (ژست بسته) و استفاده‌ی بیش از اندازه از دست‌هاست. جایی در میانه‌ی این طیف بهترین حالت برای استفاده از دست‌هاست و خروج از این طیف از تأثیرگذاری حرکات می کاهد.

  • با هدف حرکت کنید

موفق‌ترین سخنرانان تد از دست‌های خود به طور هدفمند برای بیان نکات مهم استفاده می کنند.

  • دقیقا بدانید چه می‌خواهید بگویید

اگر می‌خواهید یک سخنرانی مهم و تأثیرگذار داشته باشید، جملات خود را از قبل آماده کنید؛ در غیر این صورت، بیش از اندازه از حرکات دست خود استفاده خواهید کرد. النا نیکولادیس (Elena Nicoladis)، پژوهشگر دانشگاه آلبرتا که پیرامون حرکات دست مطالعه می کند، می گوید افرادی که در پیدا کردن کلمات صحیح مشکل دارند، بیش از دیگران با دست‌های خود صحبت می کنند.

  • استفاده آرام‌تر از حرکات دست

هر فردی خواستار حرکات نرم و آرام دست است. حرکات نامنظم دست سبب حواس پرتی می شود. تا جایی صحبت با حرکات دست را تمرین کنید تا به طرف مقابل القا شود حرکاتتان طبیعی هستند.

  • از خودتان فیلم بگیرید

وقتی تلفنی در حال صحبت کردن هستید، از خودتان فیلم بگیرید. قطعاً متعجب می شوید از چه حرکاتی استفاده می کنید و چند بار در طول صحبت‌های خود آن‌ها را به کار می برید. بهتر است سخنرانی‌های خود را ضبط کنید. از اعضای خانواده یا دوستانتان بخواهید درباره حرکات دست شما نظر بدهند.

  • به فرهنگ‌های مختلف توجه کنید

تمام حرکات دست معنای یکسانی ندارند و باید در صحبت با افرادی با فرهنگ‌های مختلف محتاط باشید. گاهی برخی حرکات در فرهنگ‌های مختلف دارای معانی متضادی هستند.

20 حرکت دست که باید استفاده کنید

با زیر نظر گرفتن بهترین سخنرانی‌های دنیا، با مجموعه‌ای از حرکات دست آشنا شدیم که شما هم می‌توانید برای داشتن یک سخنرانی عالی امتحان کنید. باید در مورد محتوای صحبت خود فکر کنید و حرکات دستتان را براساس آن تنظیم کنید.

  • شمارش

بهترین و آسان‌ترین حرکت دست برای شمارش است. وقتی می خواهید عددی را بگویید، آن را با دست نشان دهید. این کار سبب می شود آن عدد بهتر در ذهنتان باقی بماند، زبان بدن تقویت شود و به عنوان یک گوینده‌ی غیرکلامی در صحبت‌ها عمل کند.

  • یک ذره

هر وقت می خواهید بر مقدار کوچکی تأکید کنید، همانند چیزی که فرد نباید خیلی آن را جدی بگیرد یا یک مقدار اضافه، آن را با انگشتان خود نشان دهید.

  • گوش بده

باید از این حرکت بااحتیاط استفاده کنید. در این حالت، پشت یک دست را به کف دست دیگر بزنید. صدا و حرکت سبب جلب توجهتان خواهد شد و طرف مقابل متوجه می شود آنچه می گویید اهمیت دارد.

  • مصمم هستم

هر وقت مشتتان را گره می زنید و آن را در فضا تکان می دهید، اقتدار و عزم راسخ خود را نشان می دهید. این حرکت را همراه با بیان یک نکته‌ی بسیار مهم به کار ببرید. وقتی از این حرکت با صدای بلند استفاده می کنید، مواظب باشید، زیرا ممکن است خشم شما را نشان دهد.

  • همه چیز

نشان دادن حرکت "همه چیز" برایتان مناسب است، طوری که انگار می خواهید با دو دست شیئی خیالی را کنار بزنید. این حرکت نشان از آن دارد شما تمام نظراتتان را کنار می گذارید تا ذهنی باز داشته باشید.

این حرکت را وقتی می خواهید کار جدیدی شروع کنید و اتفاقات قبلی را از یاد ببرید استفاده کنید.

  • کوچک، متوسط، بزرگ

این حرکت بسیار آسان و تأثیرگذار است و می تواند برای نمایش سطح یک چیز استفاده شود. شما می توانید از این حرکت استفاده کنید تا بگویید چیزی چقدر کوچک یا بزرگ است یا یک نفر کجا می ایستد. می توانید از حرکت نشان دادن شیئی بزرگ در کنار جمله‌ی "چیز بزرگی است" یا از حرکت نشان دادن چیز کوچک در کنار جمله‌ی "او در کنار مجسمه کوچک است." استفاده کنید.

می توانید این حرکت را برای صحبت درباره مراحل مختلف به جای حرکت شمارش به کار ببرید؛ مثلاً، می توانید بگویید "ما با چشم اندازی که شما دارید شروع می کنیم" (سطح پایین)، "سپس به ساختار مطلوب می رسیم." (سطح متوسط) و "مهم‌تر از همه با محصول نهایی‌تان کار را به پایان می رسانیم." (سطح بالا).

  • تصمیمم را گرفتم

برای این که نشان دهید تصمیمتان را گرفته‌اید، نوک انگشتان دو دست را روی هم بگذارید و برج بسازید. این حرکت بسیار هوشمندانه است، اما نباید در استفاده از آن افراط کنید؛ زیرا امروزه خیلی‌ها این حرکت را انجام می دهند.

  • اجازه بده به تو بگویم

اشاره کردن باید همراه بااحتیاط باشد. خیلی‌ها دوست ندارند به آن‌ها اشاره شود زیرا آن را نوعی اتهام می دانند. البته می توانید از اشاره کردن برای جلب توجه یک نفر یا اشاره‌ی واقعی به یک شیء استفاده کنید.

  • تنها یک بخش

از این حرکت می توان برای نمایش بخشی از یک ایده استفاده کرد. وقتی درباره جنبه‌های یک موضوع حرف می زنید، این حرکت نشان می دهد این بخش مجزاست.

می توانید از این حرکت در حالی که دستتان را می چرخانید استفاده کنید تا تغییر در نظر را نشان دهید؛ برای مثال، در کنار جمله‌ی "این ذهنیت مرا از ... به ... تغییر داد."

  • من بزرگوارم

زمانی که هر دو دستتان از هم جدا و کف دستتان به طرف مخاطب باشد، یک ژست قدرتمند از خود نشان می دهید. می توانید از این حرکت برای باوقار نشان دادن خود استفاده کنید.

  • رشد

هرگاه دست خود را حرکت می دهید و به سمت بالا می برید، رشد یا افزایش اشاره را نشان می دهید. این حرکت می تواند برای نشان دادن پیشرفت موردنظر، هیجان یا مسیری که چیزی طی می کند، استفاده شود.

اگر در شغل کارآفرینی فعالیت دارید، مجبور هستید دائماً رشد سریع را به سرمایه گذاران نشان دهید. در بیشتر مواقع این حرکت با یک نمودار به شکل چوب هاکی و با یک انحنای زیاد که رو به بالاست، نمایش داده می شود. می توانید نمودار رشد را در حین صحبت کردن با دست خود نشان دهید.

  • شما

وقتی منظور شما فرد خاصی باشد، آن فرد را مخاطب حرف خود قرار می دهید. یک روش خوب برای اشاره به طرف مقابل، استفاده از دست یا کف دست باز است، زیرا اشاره با انگشت حالت تهاجمی دارد و ممکن است طرف مقابل ناراحت شود. از این حرکت وقتی استفاده کنید که طرف مقابل احساس کند موضوعی که درباره‌ی آن در حال صحبت هستید، شامل حال اوست. وقتی کسی توجه کاملی به شما ندارد، این حرکت برایتان مفید خواهد بود.

  • من

وقتی دستان خود را به طرف قفسه‌ی سینه می گیریم، یعنی به خودمان اشاره داریم. سخنرانان حرفه‌ای به کاندیدهای ریاست جمهوری پیشنهاد می دهند هر زمان می خواهند درباره موضوع مثبتی صحبت کنند، به سمت خودشان اشاره کنند؛ البته باید این کار بااحتیاط انجام شود.

  • این و آن

وقتی می خواهید دو ایده‌ی مختلف یا دو چیز را از هم تفکیک کنید، می توانید آن‌ها را به صورت نمادین با دستان خود نشان دهید؛ مثلاً، وقتی می خواهید بگویید ما کاملاً متفاوت از آن‌ها هستیم، با دست چپ "ما" و با دست راست "آن‌ها" را نشان دهید. این کار بهترین روش برای فاصله انداختن میان دو چیز است.

اگر می خواهید مسئله‌ای پیشرفته را امتحان کنید، از دستان خود برای نشان دادن دو ایده‌ی مختلف استفاده کنید. برای مثال، وقتی از حزب دموکرات و جمهوری خواه حرف می زنید، می توانید دست چپ خود را برای نمایش ایده‌ها و اقدامات دموکرات‌ها به کار ببرید و در هنگام صحبت درباره جمهوری خواهان با دست راست به جهان بینی و نظراتشان تأکید کنید. این کار بسیار آسان است و فهم مطالب را برای مخاطب ساده‌تر می کند.

  • ترکیب و بهم پیوستن

وقتی دو دست خود را کنار هم می‌آورید، حرکت ترکیب را نشان دهید که حرکتی مناسب برای نمایش نمادین کنار هم قرار دادن دو نیرو و یکی شدنشان است. حتی می توانید دستان خود را در هم حلقه کنید تا "کنار هم بودن کامل" را نشان دهید.

  • تفکیک

از کف دستان خود به صورت عمودی و برای ایجاد یک حرکت برشی محکم استفاده کنید تا نیاز به سنجش دقیق یا جداسازی دو چیز را نشان دهید. این حرکت می تواند برای اشاره به یک شرایط سخت نیز به کار برود.

  • من چیزی پنهان نمی کنم

وقتی دستانتان در زاویه‌ی 45 درجه و با کف دستانی رو به بالاست، صراحت و صداقت خود را نشان می دهید.

زمانی که کف دستانتان رو به بالاست و انگشتانتان از هم باز هستند، یعنی به چیزی نیاز دارید.

  • گوش بده

کف دستان رو به پایین، قدرت و تسلط شما را نشان می دهد. شاید این کار خیلی درست نباشد، زیرا حالت دستوری دارد. اگر به‌عنوان مدیر می‌خواهید به زیردستان خود دستور دهید، از این حرکت دست استفاده کنید؛ اما نباید همیشه در این حالت باشید. در هنگام صحبت دست‌ها رو به بالا یا به شکل عمودی باشند. وقتی کف دست‌ها همیشه رو به پایین باشد، تلاش شما برای غلبه و چیرگی را نشان می دهد.

  • مکث

زمانی که کف دست خود را نشان می دهید، قصد دارید طرف مقابل مکث کند یا باعث توقفش شوید. اگر از این حرکت در هنگام صحبت با هر کسی استفاده کنید، در نتیجه می‌بینید آن‌ها سریعاً ساکت می شوند. البته این حرکت برای استفاده در مواقع ضروری مناسب است، زیرا ممکن است باعث ناراحتی و رنجش طرف مقابل شود. این حرکت را وقتی سؤالی می پرسید انجام دهید. این حرکت، نشانه‌ای برای جلب توجه مخاطب است.

  • ما

از این حرکت هر زمان در یک گروه هستید یا با مخاطبی صحبت می کنید، استفاده کنید. برای این منظور، بازوهای خود را باز کنید، گویی آن‌ها را در بغل می گیرید. حتی وقتی در کنار یک نفر ایستاده‌اید، دست خود را در پشت او قرار دهید تا بگویید او هم در گروه شما جا می گیرد.

در پایان ...

چند روش برای استفاده از این حرکات وجود دارد:

  • از یک یا دو حرکت دست در یک زمان استفاده کنید. ممکن است استفاده‌ی زیاد از حرکات دست برای مخاطبان خسته کننده شود.
  • بهتر است ابتدا پشت تلفن از این حرکات استفاده کنید زیرا کسی شما را نمی بیند و می توانید بدون نگرانی از اینکه چطور دیده می شوید، تمرین کنید.

بعد از کسب توانایی در این حرکات، می توانید از آن‌ها در سخنرانی، فروش، ارائه یا به اشتراک گذاری ایده‌هایتان، استفاده کنید.

 

منبع: scienceofpeople

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-01 11:18:56
دسته بندی ها