مهارتی که بیشتر افراد از آن بی‌بهره هستند: گوش دادن فعال

14 آذر 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - مهارتی که بیشتر افراد از آن بی‌بهره هستند: گوش دادن فعال
مهارتی که بیشتر افراد از آن بی‌بهره هستند: گوش دادن فعال
امتیاز مطلب: 89%

گوش دادن فعال یک فرآیند فعال است به این معنی که تنها توجه به سخنران کافی نیست، بلکه با نشانه‌های کلامی و غیرکلامی باید به او بفهمانید آنچه می‌گویند را هضم می‌کنید. برای آشنایی با این نشانه‌ها با یوکن همراه باشید.

اکثر مردم واقعاً گوش نمی‌دهند

فرد معمولی حدود 225 کلمه در هر دقیقه صحبت می‌کند، اما ما می‌توانیم تا 500 کلمه در دقیقه گوش کنیم. بنابراین ذهن ما 275 کلمه دیگر را پر می‌کند. این نشان می‌دهد که به راحتی حواسمان پرت می‌شود و تلاش برای گوش دادن فعال ضروری است.

یکی دیگر از دلایل، ذات خودخواه ماست. ما عاشق این هستیم که کانون توجه و مرکز مکالمه باشیم و صحبت کردن می‌تواند به ما برای رسیدن به این امر کمک کند! به همین دلیل دوست داریم بیشتر حرف بزنیم تا اینکه گوش دهیم.

چگونه مهارت‌های شنیداری فعال شما را بسیار باهوش نشان می‌دهد

هنگامی‌که به‌طور فعال گوش می‌دهید، بازخورد ایجاد می‌کنید. این باعث می‌شود که همکاران و یا رئیس شما فکر کنند که به اندازه کافی هوشمند هستید تا بتوانید پاسخ سریع بدهید و بسیار کمک کنید.

مهارت گوش دادن - باهوش نشان دادن

چگونه مهارت‌های شنیداری فعال باعث می‌شود کاریزماتیک باشید

حقیقت جالب گفت‌وگو گر خوبی بودن، این است که حرف زدن مهم‌ترین بخش نیست؛ گوش دادن چیزی است که باعث می‌شود در یادها باقی بمانید. 

جوهر یک ارتباط خوب، نقش شما در شنیدن است نه صحبت کردن. تصور کنید که پیش یک دوست می‌روید و در مورد موضوعی که به‌تازگی باعث ناراحتی شما شده صحبت می‌کنید، آنچه شما به دنبال آن هستید، یک جفت گوش همدم و یک قلب پذیرا است. شما نمی‌خواهید شخص دیگر مشکلی را برایتان حل کند بلکه فقط می‌خواهید به شما گوش دهد و درک کند. بنابراین، هنگامی‌که به طور فعال به او گوش می‌دهید، می‌توانید وضعیت شخص را با تشخیص تغییرات احساسی‌اش و نحوه سخن گفتن وی درک کنید و بدین ترتیب می‌توانید نظر مناسبی را عنوان کنید. 

در اینجا چند راه مفید برای تبدیل شدن به یک شنونده فعال را معرفی می‌کنیم:

مهارت گوش دادن فعال: نشانه‌های کلامی

جملات را تغییر داده و خلاصه‌ای کوتاه ایجاد کنید

پس از گوش دادن، می‌توانید پاسخی را با بیان خلاصه‌ای از آنچه گفته شد ارائه دهید. هنگامی‌که جملات را تغییر می‌دهید واقعاً معنای گفت‌وگو را درک می‌کنید. در همین حال، سخنران شما همچنین فرصتی برای صحیح کردن اشتباهاتتان دارد.

 سوالاتی برای نشان دادن علاقه و یا روشن شدن  بپرسید

با سؤال کردن، سخنران شما فکر می‌کند که به آنها توجه می‌کنید و واقعاً گوش می‌دهید. با درخواست اطلاعات بیشتر می‌توانید علاقه خود را به آن موضوع نشان دهید.

به‌عنوان‌مثال، فرض کنید رئیستان صبح پیش شما می‌آید و از شما می‌خواهد چندین وظیفه را انجام دهید و می‌گوید که همه‌ی وظایف بسیار مهم هستند و مهلت آن‌ها به‌زودی تمام می‌شود. شما در طول مکالمه، می‌توانید برخی از وظایفی که بیشتر بر روی آن‌ها تاکید دارد را  دریابید. بنابراین، هنگامی‌که رئیس‌تان صحبت‌هایش به پایان رسید می‌توانید بپرسید «به نظر می‌رسد A و B وقت بیشتری می‌خواهند و استراتژی‌های کنونی شرکت بر روی آن‌ها تمرکز دارد. بنابراین، ابتدا باید روی این دو پروژه کار کنم؟» رئیس‌تان از اینکه حرف او را واقعاً متوجه شده‌اید شگفت‌زده خواهد شد و فکر می‌کند کارمندی هستید که واقعاً او را درک می‌کنید و افکار مشابه‌ای دارید. به طوری که بیشتر از شما خوشش می‌آید و می‌خواهد ارتباط نزدیک‌تری داشته باشید.

مهارت گوش دادن فعال: نشانه‌های غیرکلامی

تماس چشمی مناسب برقرار کنید

داشتن تماس چشمی با سخنران طبیعی و برای او دلگرم‌کننده است. این نشان می‌دهد که شما واقعاً گوش می‌دهید و برای درک محتوا تلاش می‌کنید. اما  به نحوه‌ی نگاه خود به دیگران توجه کنید و اطمینان حاصل کنید که ملایم باشد نه خیلی محکم. همچنین از طول هر ارتباط چشمی آگاهی داشته باشید، زیرا سخنرانان خجالتی ممکن است احساس شرم کند.

مهارت گوش دادن - تماس چشمی

حالت بدنی باز و استقبال‌کننده داشته باشید

یک ژست باز و استقبال‌کننده می‌تواند به سخنران برای برقراری ارتباط بهتر کمک کند. به‌عنوان‌مثال، با تکیه دادن به جلو و قرار دادن سر روی دست نشان می‌دهید که به‌طور فعال گوش می‌کنید و سخنران را به صحبت کردن بیشتر ترغیب می‌کنید!

لبخند بزنید و سر خود را تکان دهید

سر تکان دادن و لبخند زدن در گوش دادن نیز نشان‌های بسیار مثبت و تأیید کننده برای سخنران هستند. شما نشان می‌دهید که با آنچه که او می‌گوید موافق هستید و همه دوست دارند که با آن‌ها موافق باشید. همچنین، شما نشان می‌دهید که محتوای وی را نیز دوست دارید.

مهارت گوش دادن - سر تکان دادن

به‌عنوان‌مثال، زمانی که همکار شما ارائه‌ای را انجام می‌دهد و شما سر خود را تکان می‌دهید و لبخند می‌زنید نشانه‌های تأیید را برای او می‌فرستید و او این را دوست دارد. این اقدامات بلافاصله ترس او را کاهش می‌دهند و اعتماد به نفس بیشتری برای ادامه دادن به او می‌دهند. گوش دادن فعال شما به ویژه زمانی قدرتمندتر است که اکثر افراد حاضر در جلسه به نظر بی‌حوصله می‌آیند و دست به سینه نشسته‌اند.

یک ترفند کوچک: زبان بدن سخنران را تقلید کنید

یک ترفند کوچک برای انجام ارتباطات غیرکلامی این است که شما  می‌توانید زبان بدن سخنران خود را تقلید کنید! این ترفند به‌ویژه هنگامی مفید است که سخنرانان شما درمورد یک حادثه احساسی صحبت می‌کنند. این باعث می‌شود احساس کنند که واقعاً با آنها همدلی می‌کنید.


منبع: Lifehack

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-16 18:24:21
دسته بندی ها