روشی که محققان برای مقابله با استرس پیشنهاد می‌کنند

26 آذر 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - روشی که محققان برای مقابله با استرس پیشنهاد می‌کنند
روشی که محققان برای مقابله با استرس پیشنهاد می‌کنند
امتیاز مطلب: 89%

وقتی استرس در محل کار به سراغتان می‌آید، چطور با آن مقابله می‌کنید؟ آیا سخت‌تر کار می‌کنید و آن برهه را پشت سر می‌گذارید؟ یا به خود استراحت می‌دهید تا ذهنتان آرام شود؟ به‌تازگی محققان ادعا کرده‌اند برای مقابله با استرس راهکار بهتری وجود دارد که بسیار موثرتر و معقول‌تر است. با یوکن همراه باشید.

محققان می‌گویند بهتر است کمی وقت بگذارید تا چیز جدیدی یاد بگیرید؛ اما راهکارهای رایج مقابله با استرس چه عواقبی دارند؟

حتماً می‌دانید استرس می‌تواند روی عملکرد فرد تأثیر منفی بگذارد. استرس در کوتاه‌مدت منجر به کم‌خوابی، زودرنجی و نگرانی می‌شود و در طولانی‌مدت نیز عواقبی چون افسردگی، فشارخون بالا و حمله قلبی دارد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که در محل کار دچار استرس می‌شوند، ممکن است راهکاری غیراخلاقی در پیش بگیرند؛ یعنی با همکارانشان با بدخلقی رفتار کنند، پشت سر آنها صحبت کنند یا حتی بدون اجازه به وسایل دیگران دست بزنند. در برخی مواقع، کارمندان احساس می‌کنند کارشان هیچ اهمیتی ندارد و ممکن است هیچ خلاقیت یا انرژی‌ای در شغلشان به کار نبرند.

نتایج چاپ‌شده در نشریه‌ی Harvard Business Review نشان می‌دهد معمولاً مردم به دو روش با استرس دست‌وپنجه نرم می‌کنند:

  • با تمام قدرت آن را از پیش روی خود برمی‌دارند و با دیدی مثبت به‌سختی کارشان نگاه می‌کنند.
  • سعی می‌کنند به پیاده‌روی، تفریح یا گشت زدن در اینترنت بپردازند و به خود استراحت دهند.

جدیدترین تحقیقات حاکی از آن است، هر دو روش مشکلاتی دارند. وقتی سعی می‌کنید برای مقابله با استرس انرژی زیادی صرف کنید، قطعاً نمی‌توانید نتیجه‌ی خوبی به دست آورید و به بالاترین کیفیت برسید. کنار گذاشتن کار و استراحت یک راه‌حل موقتی است و دوباره وقتی به کار برگردید، استرس به سراغتان می‌آید.

بهترین راهکار برای مقابله با استرس

اخیراً محققان دریافته‌اند راه‌حل دیگری برای مقابله با استرس وجود دارد؛ راه‌حل درست این است روی یادگیری متمرکز شوید. اکنون دو گروه به بررسی رفتار و استرس کاری بیش از 300 کارمند آمریکایی پرداخته‌اند تا به بهترین راه مقابله با استرس دست یابند.

مقابله با استرس - آرامش - آسودگی ذهن

عملکرد 300 کارمند به مدت دو هفته زیر ذره‌بین قرار گرفت و درنهایت مشخص شد هر یک از آنها چقدر زمان برای استراحت یا یادگیری مهارت‌های جدید صرف می‌کنند.

محققان دریافتند افرادی که برای یادگیری مطالب جدید وقت می‌گذارند، استرس پایین‌تری دارند و کمتر کارهای غیراخلاقی انجام می‌دهند و پشت سر دیگران حرف می‌زنند.

از سوی دیگر مشخص شد استراحت و فاصله گرفتن از کار، تأثیر چندانی روی رفتار کارمندان نمی‌گذارد و سبب نمی‌شود استرس به سراغ فرد نیاید. همچنین مشخص شد، افرادی که در فعالیت یادگیری گروهی شرکت می‌کردند و تلاش چندانی برای یادگیری از خود نشان نمی‌دادند هم میزان استرسشان کاهش یافت و توانستند عملکرد بهتری از خود به جای بگذارند.

چطور زمانی را به یادگیری اختصاص دهیم؟

پیاده‌روی یا گشت زدن در فضای مجازی می‌تواند راه‌حل موقتی خوبی باشد اما انتظار نتیجه‌ی طولانی‌مدت نداشته باشید. وقتی زمان زیادی را صرف یادگیری می‌کنید، تمام تمرکزتان جمع موضوع جدید می‌شود و دیگر فرصتی برای استرس گرفتن نخواهید داشت.

محققان راه‌های خوبی برای استفاده از این روش ارائه کرده‌اند. به عقیده‌ی آنها، باید دیدگاه ذهنی خود را درباره‌ی شرایط استرس‌زا تغییر دهید و این وضعیت را موقعیتی برای یادگیری یا کمک گرفتن از متخصصین بدانید. به‌عنوان مثال بهتر است وقتی شرایط برایتان سخت می‌شود، یادگیری را زمانی برای استراحت تلقی کنید. بدین ترتیب موقعیت مناسبی فراهم می‌شود تا ذهن بتواند سیستم تصمیم گیری یا تفکر را از نو برنامه ریزی کند؛ پس مجبور می‌شوید از دنیای خود بیرون بیایید و به آرامش برسید.

وقتی در محل کار یا زندگی خود تحت تأثیر استرس هستید، خواندن این مطلب می‌تواند همانند زمانی برای یادگیری جدید باشد. همین حالا احساس نمی‌کنید آرامش بیشتری دارید؟ پس این روش را به کار بگیرید و هرروز به آموخته‌های خود اضافه کنید. در این صورت استرستان از بین خواهد رفت.

منبع: curiosity

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-15 18:41:18
دسته بندی ها