چطور می توانیم ازدواجی موفق و شاد داشته باشیم؟

10 بهمن 1399 - 11:00
انگیزشی - چطور می توانیم ازدواجی موفق و شاد داشته باشیم؟
چطور می توانیم ازدواجی موفق و شاد داشته باشیم؟
امتیاز مطلب: 94%

تری اورباچ (Terri Orbuch)، روانشناس و نویسنده ی کتاب 5 مرحله ی ساده برای تبدیل ازدواج خوب به عالی، می گوید: "ایجاد رابطه ای شاد و پایدار در طی زمان کار چندان سختی نیست." به عقیده ی این استاد روانشناسی، تغییرات ساده، کوچک و پایدار می تواند منجر به یک ازدواج موفق شود. با یوکن همراه باشید.

5 مرحله برای تبدیل ازدواج خوب به عالی از کتاب تری اورباچ برگرفته ایم تا بتوانید با همسرتان رابطه ای شاد و ارزشمند برقرار کنید.

چطور می توانیم ازدواجی موفق و شاد داشته باشیم؟

مراحلی که دکتر تری اورباچ برای ایجاد رابطه ای طولانی مدت معرفی کرده، براساس تحقیقات سازمان ملی سلامت آمریکا بوده است. او مطالعات خود را از سال 1986 میلادی روی 373 زوج انجام داد که در همان سال ازدواج کرده بودند. زوج های مورد مطالعه در میانه ی غربی کشور زندگی می کردند و از آنها خواسته شد در این پژوهش شرکت کنند. تمام 373 زوج از نظر جمعیت شناختی هنجارهای ملی مشابهی داشتند. با تمامی آنها به صورت انفرادی و دونفره درباره مسائلی چون رفاه و افسردگی صحبت شد. اغلب آنها 7 بار مورد مصاحبه قرار گرفتند. در نهایت 46 درصد آنها طلاق گرفتند که نمونه ای از آمار طلاق ملی بود. زوج هایی که از هم جدا شدند بعدها به صورت تک نفره مجددا مورد مصاحبه قرار گرفتند.

پنج مرحله برای تبدیل رابطه خوب به عالی

1. بیشتر به همسرتان توجه کنید و توقعات کمتری از او داشته باشید

دکتر تری اورباچ می گوید: خیلی از زوج ها تصور می کنند اختلاف و درگیری به خاطر ضعف در رابطه اتفاق می افتد اما درگیری بیشتر به دلیل ناامیدی رخ می دهد، خصوصا وقتی توقعات دوطرف برآورده نمی شود. زوج های موفق و شاد در روابط شان از یکدیگر انتظارات واقع بینانه دارند. دکتر اورباچ در کتاب خود 10 مورد از انتظارات غیرواقعی را معرفی کرده است. یکی از تصورات اشتباه این است که اغلب مردم فکر می کنند زوج های موفق هیچ اختلاف نظری با یکدیگر ندارند، در حالیکه اختلاف و تناقض میان دو نفر اجتناب ناپذیر است. به عقیده ی دکتر اورباچ، اگر در زندگی مشترک تان هیچ مشکل یا تناقضی با همسرتان ندارید، به این خاطر است که درمورد مسائل مهم زندگی باهم صحبت نمی کنید.

چطور می توانیم ازدواجی موفق و شاد داشته باشیم؟

راه حل پیشنهادی:

آیا انتظارات خود را از همسرتان نوشته اید، مثلا انتظار دارید همسرتان با شما چطور رفتار کند؟ به گفته ی دکتر اورباچ، انجام همین کارهای ساده به دوطرف کمک می کند دقیقا بدانند چه چیزی برای طرف مقابل شان اهمیت دارد. وقتی همسرتان از توقعات شما بی خبر است، چطور می تواند آنها را برآورده کند؟

2. به همسرتان بی دریغ محبت کنید و قدردان او باشید

در تحقیقات انجام شده توسط اورباچ، اظهار محبت و لطف، رمز یک رابطه ی شاد و موفق است. ابراز محبت به همسرتان نشان می دهد که برایتان مهم و ارزشمند است و شما بدون هیچ چشمداشتی به او محبت می کنید. هم در قالب کلمات و هم با انجام دادن کاری می توانید محبت خود را به همسرتان ابراز کنید، مثلا به او بگویید "دوستت دارم" یا "تو بهترین همراه برایم هستی" رفتارهای محبت آمیز نیز می تواند ریختن چای برای او یا ارسال یک پیام عاشقانه باشد. اورباچ می گوید برخلاف باور عمومی مردها بیشتر از زن ها نیاز به اظهار محبت و عشق دارند، چرا که زن ها در طول زندگی شان بیشتر مورد لطف و محبت قرار می گیرند. البته اظهار محبت باید مداوم باشد نه اینکه یک بار این کار را انجام دهید و سپس فراموش کنید.

چطور می توانیم ازدواجی موفق و شاد داشته باشیم؟

راه حل پیشنهادی:

ابراز محبت به همسر باعث می شود رابطه تان تقویت شود و در کنار او احساس خوشبختی کنید. اورباچ پیشنهاد می دهد حداقل روزی یک بار جمله ای محبت آمیز به همسرتان بگویید یا کاری انجام دهید که باعث خوشحالی اش شود.

3. برای بهبود روابط تان با یکدیگر صحبت کنید

خیلی از زوج ها اظهار می کنند روزانه با همسرشان معاشرت دارند اما به عقیده ی اورباچ آنها فقط هم خانه هستند و درباره مسائلی چون خرید خانه، پرداخت قبوض، تربیت فرزندان، خانواده یکدیگر و موارد مشابه صحبت می کنند. برای داشتن یک رابطه ی شاد و موفق، باید با دنیای درونی همسرتان ارتباط برقرار کنید، اگر بدانید چه چیزی برای همسرتان اهمیت دارد و او را واقعا درک کنید، می توانید احساس شادی و خوشبختی کنید.

چطور می توانیم ازدواجی موفق و شاد داشته باشیم؟

راه حل پیشنهادی:

از قانون 10 دقیقه پیروی کنید که می گوید زوج ها باید حداقل روزی 10 دقیقه درباره ی مسائلی چون کار، خانواده و روابط خود صحبت کنند. حتی می توانید با همسرتان 10 دقیقه تلفنی یا با ایمیل صحبت کنید، مساله ی مهم این است که بیشتر درباره ی همسرتان بدانید و با او در ارتباط باشید.

اورباچ در این باره می گوید، اگر نمی توانید چه سوالاتی باید از همسرتان بپرسید، پیشنهاداتی ساده ای برای شما داریم: "امسال چه چیزی بیشتر از همه خوشحالت کرد؟"، "اگر در قرعه کشی برنده شوی می خواهی به کجا سفر کنی؟"، "5 فیلم موردعلاقه ات را نام ببر!"

4. تغییراتی در روابط تان ایجاد کنید

هر رابطه ای ممکن است تکراری شود، اورباچ می گوید ایجاد تغییر در روابط مفید است و راه های زیادی نیز برای این کار وجود دارد. مثلا اینکه هر روز چیز جدیدی وارد زندگی تان کنید. یک پیشنهاد خوب دیگر این است که همانند روزهای اول ازدواج تان رفتار کنید.

چطور می توانیم ازدواجی موفق و شاد داشته باشیم؟

راه حل پیشنهادی:

برای طراوت بخشیدن به رابطه تان، روال عادی زندگی مشترک تان را تغییر دهید. برای مثال، به جای اینکه به رستوران همیشگی بروید به دنبال رستوران های خاص باشید، به جاهای جدید سر بزنید یا باهم در یک کلاس هنری یا ورزشی ثبت نام کنید.

راهکار دیگری که می تواند بسیار مفید باشد این است که در کنار هم یک فعالیت جدید و مهیج انجام دهید، فعالیتی که باعث ترشح هورمون آدرنالین شود. انجام چنین کارهایی در کنار همسرتان، روابط شما را دچار تغییر و تحول می کند و باعث می شود نشاط وارد زندگی تان شود. اورباچ می گوید به سراغ کارهای هیجان انگیزی چون سوار شدن به ترن هوایی یا تماشای یک فیلم ترسناک بروید.

5. نکات منفی را نادیده گرفته و نکات مثبت زندگی را تقویت کنید

به گفته ی اورباچ، 4 مرحله ی قبلی روی تقویت نکات مثبت در روابط تاکید داشت اما این مورد به کمرنگ کردن نکات منفی می پردازد. براساس پژوهش های اورباچ، احساسات زوج های موفق نسبت 1 به 5 دارند، یعنی در ازای هر یک حس منفی و ناخوشایند، 5 حس مثبت دارند. این بدین معنا نیست که کیفیت روابط تان را با اعداد و ارقام بسنجید، بلکه مهم این است که به روابط بین خود و همسرتان توجه کنید تا کنترل زندگی را در دست داشته باشید.

خیلی از زوجین تصور می کنند باید بین نکات مثبت و منفی رابطه شان تعادل باشد، اما اورباچ می گوید اگر نکات مثبت زندگی را در دست راست و نکات منفی را در دست چپ لحاظ کنیم، برای اینکه زندگی مشترک موفق و شادی داشته باشید باید دست راست شما بر دست چپ تان سنگینی کند.

اورباچ پیشنهاد می کند در رابطه تان از 6 رفتار اجتناب کنید: جر و بحث مداوم، سوءبرداشت، سرگرمی بیش از اندازه به کارهای خانه، حسادت، پنهان کردن مسائل و رفت و آمد نکردن و عدم معاشرت با خانواده ی طرف مقابل.

چطور می توانیم ازدواجی موفق و شاد داشته باشیم؟

راه حل پیشنهادی:

برای اینکه رابطه تان را بسنجید، لیستی از نکات مثبت و منفی زندگی تان تهیه کنید. برای این منظور، یک کاغذ بردارید و خطی در وسط آن بکشید، سمت راست را به احساسات و رفتارهای مثبت نسبت به همسرتان اختصاص دهید و در سمت چپ نیز احساسات منفی در مورد همسرتان را بنویسید. همیشه باید در نظر بگیرید که سمت راست طولانی تر از سمت چپ باشد. این کار کمک زیادی به تقویت روابط تان خواهد کرد، البته از همسرتان هم بخواهید دقیقا همین کار را انجام دهد.

در این مطلب راه حل هایی برای 6 رفتار نامناسب در زندگی مشترک از زبان اورباچ پیشنهاد شده است. برای مثال، اگر جروبحث دائمی به مشکلی میان شما و همسرتان تبدیل شده است، به جای تکرار این کار به دنبال فرصت مناسبی برای گفت و گوی بیشتر و حل مشکل باشید. لزومی ندارد در حضور خانواده با همسرتان جروبحث کنید یا وقتی همسرتان تازه از سرکار به خانه آمده، زمان مناسبی برای صحبت کردن درباره مشکلات نیست.

اورباچ می گوید باور بسیار اشتباهی است که می گویند وقتی عصبانی هستید وارد اتاق خواب نشوید، زیرا تا زمانی که عصبانی باشید، بیدارماندن مشکل را بزرگ تر می کند و تنها شرایط بدتر می شود.

وقتی عصبانی، خسته و بی حوصله هستید نمی توانید عادلانه با یکدیگر صحبت کنید و هیچ امیدی به حل مشکلات تان نخواهد بود. در این مواقع بهتر است صحبت کردن را به زمان دیگری موکول کنید مثلا وقتی تازه از خواب بیدار شده اید و می توانید مسائل را با دید بهتری ببینید.

نتیجه گیری اورباچ از این پژوهش این بود که زوج های موفق بیشتر روی نکات مثبت در روابط شان تمرکز می کنند. پس بسیار مهم است به دنبال تقویت نکات مثبت باشید زیرا این کار باعث می شود برای حل مشکلات و کنارآمدن با نکات منفی تحمل بیشتری از خود نشان دهید.

منبع: psychcentral

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-01-30 01:16:45
دسته بندی ها