مدیتیشن کنید تا کیفیت خوابتان را بهبود دهید

13 دی 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - مدیتیشن کنید تا کیفیت خوابتان را بهبود دهید
مدیتیشن کنید تا کیفیت خوابتان را بهبود دهید
امتیاز مطلب: 82%

آیا خواب می‌تواند کلید بهبود ذهنیت در بیداری باشد؟ اگر به خواب رفتن برایتان دشوار است و اغلب خسته از خواب بیدار می‌شوید؛ از مدیتیشن  برای خواب بهتر استفاده کنید. با یوکن همراه باشید تا راه بهبود خوابتان را با مدیتیشن پیدا کنید.

سخت‌ترین چیز در مورد رسیدن به موفقیت فردی، این است که بدانید هر شب چه مقدار خواب نیاز دارید. مطالعات می‌گویند بزرگ‌سالان بین  18 تا 65 سال باید 7 تا 9 ساعت خواب دریافت کنند. به طور حتم می‌دانید که چه مقدار خواب نیاز دارید اما به احتمال زیاد مقدار کافی از خواب مورد نیاز بدنتان را دریافت نمی‌کنید.

معمولا در روز سرتان خیلی شلوغ است و آخر شب به کارهای ناتمام خود می‌رسید. حتی ممکن است سعی کنید کمی بخوابید، اما زمانی که به تخت خواب می‌روید مدام به این فکر می‌کنید که می‌توانید  به جای خوابیدن کارهای خود را انجام دهید.

خواب می‌تواند بی‌ثمرترین فعالیت شما به نظر برسد اما به هیچ وجه این‌گونه نیست. اگر می‌خواهید ذهنتان را تقویت کنید، استفاده از مدیتیشن هدایت شده برای کمک به خواب، راهی عالی برای شروع است.

 

مدیتیشن هدایت شده به چه شکل عمل می‌کند

همان‌طور که از اسم آن پیدا است، مدیتیشن هدایت شده به معنی یک راهنما بوده که شما را در طول سفر برای رسیدن به هدف خاص راهنمایی می‌کند. گام اول این است که اطمینان حاصل کنید تا مجموع ذهن و بدنتان آرام است.

اغلب راهنمای مدیتیشن برای کمک به تمرکز، موسیقی آرامش‌بخش برایتان پخش می‌کند. این موسیقی معمولا با صدای طبیعت همراه است. با این حال، اگر احساس می‌کنید این صداها برای شما آرامش‌بخش نیستند؛ به آن گوش نکنید. چراکه «آرامش» احساسی شخصی است. و هر فردی به یک شکل مختص به خود آرامش مطلق را دریافت خواهد کرد.

همان‌طور که در سفر به سمت آرامش پیش می‌روید، برای کمک به ریلکس شدن نفس عمیق را فراموش نکنید.

 

نفس کشیدن

تنفس شما باید کنترل شود، و به شما اجازه دهد تمرکز کنید. اگر بر تنفس خود تمرکز می‌کنید، هر لحظه که یک تفکر وارد ذهن شما می‌شود، باید تجسم کنید که آن فکر را در اتاقی قرار می‌دهید و در را می‌بندید.

تنها زمانی که بر تنفس خود تمرکز کرده‌اید، می‌توانید در افکارتان جست‌وجو کنید و بر آن‌ها تسلط داشته باشید.

 

افکار

اگر بر افکار و اندیشه‌های خود متمرکز شوید، می‌توانید هر فکری که به ذهنتان وارد می‌شود را بررسی کنید. هنگامی که جست‌وجوی شما تمام شد، می‌توانید این اندیشه را در قفسه‌ای در ذهن خود قرار دهید.

این قفسه را مانند قفسه کتاب در نظر بگیرید. هر کتاب یک تفکر است. قفسه به ترتیب حروف الفبا سازمان‌دهی شده، به طوری که راحت می‌توانید اندیشه‌ها را آزاد کرده و ذهنتان را برای خوابیدن پاک کنید.

به  بررسی اندیشه‌های خود ادامه دهید تا اینکه هر کدام در قفسه‌ای درون ذهن شما طبقه‌بندی شوند.

 

تمرکز

شما همچنین می‌توانید بر یک شی در هنگام مدیتیشن تمرکز داشته باشید. این شی باید به اندازه‌ای کوچک باشد که در زمان مدیتیشن بتوانید به آن نگاه کنید. هدف این است که نگاه خود را فقط بر روی آن شی نگه دارید و به اطراف نگاه نکنید. به عنوان مثال، چیزی به بزرگی صندلی کارساز نخواهد بود.

شما باید چیزی به اندازه نوک مداد یا بینی یک عروسک را انتخاب کنید. هدف شما این است که چیزی پیدا کنید که بتوانید بر آن تمرکز کنید. سپس یک جنبه کوچک‌تر از آن شی را انتخاب کنید و تمام توجه خود را بر روی آن بگذارید.

 

ربط مدیتیشن به خواب چیست؟

مغز ما الکتریسیته قابل اندازه‌گیری تولید می‌کند که ما آن را امواج مغزی می‌نامیم. چهار موج مغزی آلفا، بتا، دلتا و تتا هستند.

امواج آلفا جایی است که تمرکز، احساسات و توانایی شما برای استراحت در آن قرار دارد. امواج بتا توانایی برای تمرکز، همچنین اضطراب و پاسخ مبارزه و فرار را در خود جای داده است. امواج دلتا با خواب عمیق و بی رویا در ارتباط است، در حالی که امواج تتا جایی است که شما در آن خواب می‌بینید.

همان‌طور که ذهن شما آرام می‌شود و به اعماق ذهن خود وارد می‌شوید، از موج‌های مختلف مغز عبور می‌کنید.

مدیتیشن - کیفیت خواب

اشتباهات رایج درباره مدیتیشن هدایت شده

برخی از اندیشه‌های غلط درباره مدیتیشن وجود دارد، که باید قبل از ادامه آن را بیان کنیم. برای شروع لازم نیست حتماً ذهنتان را خالی کنید. در واقع، ذهن شما ممکن است یک مکان پر سروصدا و پر از افکار شلوغ باشد.

همچنین تصور غلطی وجود دارد که شما باید در یک موقعیت خاص و زمانی معین مدیتیشن کنید. هیچ یک از این‌ها درست نیست. شما می‌توانید در حالی که سر میز، بر روی نیمکت نشسته‌اید یا در حالت خوابیده هستید، مدیتیشن کنید. همچنین می‌توانید برای پنج دقیقه، پانزده دقیقه، یا حتی یک یا دو ساعت مدیتیشن کنید. این به طور به خود شما بستگی دارد.

قدرت مدیتیشن را می‌توانید در فرکانس‌هایی که در آن تفکر می‌کنید پیدا کنید. این به این معنی است که می‌توانید چندین بار در روز، پانزده دقیقه مدیتیشن کنید؛ یا هر روز یک ساعت این کار را انجام دهید و آن را به یک عادت برای خود تبدیل کنید.

 

مزایای مدیتیشن هدایت شده برای خواب


1. کاهش استرس

دلیل تمام استرس‌هایی که احساس می‌کنید بی خوابی نیست، اما افرادی که خود را به طور مرتب در معرض استرس می‌بینند، ممکن است بی‌خوابی داشته باشند. اگر بتوانید به طور موثر استرس خود را مدیریت کنید، می‌توانید بی‌خوابی خود را نیز از بین ببرید.

همان‌طور که مدیتیشن هدایت شده شما را به عمیق‌ترین حالت آرامش می‌رساند، باعث می‌شود فعالیت‌های مغز شما کاهش یابند. مطالعات نشان می‌دهند که مدیتیشن می‌تواند به کاهش و حذف علائم استرس، عصبانیت احساسی و افسردگی تا 31درصد کمک کند.
 
مدیتیشن با کمک به آگاهی از احساسات خود، به شما اجازه می‌دهد تا از آن‌ها رها شوید. با جدا کردن خود از احساساتتان، می‌توانید ذهن را آزاد کنید و این باعث می‌شود راحت‌تر بخوابید. این به نوبه خود به شما کمک می‌کند تا خیالتان از این موضوع آسوده باشد، که احساساتتان شما را کنترل نمی‌کند.

آیا دوست دارید از خواب بیدار شوید و هیچ استرس یا اضطرابی را روی دوش خود احساس نکنید؟

 

2. در تجارب جدید شرکت کنید

مدیتیشن فرآیند دسترسی به ذهن ناخودآگاه است. هنگامی که آنجا هستید، می‌توانید تصمیمات، افکار و اهداف خود را به تخیل و تجربیات خود بکشید. از آن‌جا که ذهن شما تفاوت بین حوادث خیالی و واقعی را به رسمیت نمی‌شناسد، تجربیات خیالی برای ذهن شما واقعی هستند. این به شما امکان می‌دهد که تصور کنید وظایف خود را انجام می‌دهید.

هر وظیفه‌ای که در ذهن خود تکمیل می‌کنید، ذهن شما را آرام‌تر می‌کند. همان‌طور که ذهن شما همچنان از سرعت خود می‌کاهد، آرام‌تر می‌شوید.

 مزیت اضافه‌ای که این کار به شما می‌دهد این است که دقیقا می‌دانید روز بعد چه کارهایی باید انجام دهید. هر چه تصورات شما واضح‌تر باشد، قدرتمندتر خواهد بود. اگر قبل از شروع کاری چندین بار به نتیجه رسیدن آن را تصور کرده باشید، بهره وری و بازدهی خود را افزایش خواهید داد.

 این عمل را مانند درست کردن یک جورچین و سپس به هم ریختن تکه‌ها در نظر بگیرید. هر بار که همه تکه‌ها را کنار هم قرار می‌دهید، ساده‌تر می‌توانید نتیجه آن را تکرار کنید.

 

3. افزایش بهره‌وری

آیا زمانی که برای به اتمام رساندن وظایف خود به سختی کار می‌کردید را به خاطر دارید؟ به احتمال زیاد به جایی رسیده بودید، که دیگر قادر به حل ساده‌ترین مشکلات نبودید. شما فقط به کار خود ادامه می‌دادید و ذهنتان خالی بود. بعد از آن ناامید شدید، بی رمق شده و به خواب رفتید و فکر می‌کردید که انجام آن کار غیرممکن است.

با این حال، هنگامی که صبح روز بعد بیدار شدید، به نظر می‌رسید که پاسخ به شما در خواب الهام شده باشد. شما به طور ناگهانی و دقیق می‌دانستید که چه کاری باید انجام دهید، و در عرض چند دقیقه آن را به پایان می‌رساندید.

اگر خواب کافی نداشته باشید، بر میزان بهره‌وری شما تاثیر منفی می‌گذارد. به‌علاوه تمرکز و توجه شما در طولانی مدت دچار مشکل خواهد شد. این دو مورد منابع تمام‌شدنی هستند، به این معنی که هر چه بیشتر از آن‌ها استفاده کنید، زمان‌های کمتری در طول روز قابل استفاده هستند.

هنگامی که مقدار خواب کافی دریافت می‌کنید، به تمرکز و توجه خود اجازه می‌دهید دوباره شارژ شود. این به شما این امکان را می‌دهد، که هر روز دوباره تازه شوید و آماده آغاز روز خود باشید.

افزایش بهره وری - مدیتیشن

وقتی مقدار مناسب خواب دریافت نکنید، از حافظه ضعیف، زمان واکنش ضعیف و عملکرد ضعیف رنج خواهید برد.

 

4. بهبود سلامت جسمی

علاوه بر تاثیر مثبتی که مدیتیشن بر استرس و سیستم ایمنی بدن دارد، می‌تواند سلامت جسمی شما را نیز تقویت کند.
مدیتیشن سطح تستوسترون را افزایش می‌دهد. همان‌طور که مدیتیشن سطوح استرس را کاهش می‌دهد، سطح تستوسترون شما را به عنوان یک محصول جانبی افزایش خواهد داد. اگر دارای سطوح بالاتر تستوسترون باشید، توانایی بدن شما برای تولید عضله نیز افزایش می‌یابد.

مزیت اضافی مدیتیشن هدایت شده برای خواب، بهبود کیفیت خواب است؛ که توانایی بدن برای بهبود پس از تمرین یا کار را افزایش می‌دهد.

 

کلام آخر

تعداد زیادی  ویدیو و موزیک‌ مدیتیشن هدایت شده وجود دارد؛ که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. توجه داشته باشید که فقط یک راه را امتحان نکنید، و زود نتیجه‌گیری نکنید تا راهی که به روحیه شما سازگارتر است را پیدا کنید. مزایای هر کدام از روش‌ها واضح است و به شما بستگی دارد که کارسازترین آن‌ها را انتخاب کنید.

سعی کنید هر روشی را با صدای متفاوت، اهداف متفاوت و در زمان‌های مختلف آزمایش کنید تا بتوانید روش مناسب خود را پیدا کنید.


منبع: Lifehack

 

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-22 12:04:19
دسته بندی ها