10عادت و رفتار افراد دارای اعتماد به‌نفس که آن‌ها را متمایز می‌کند

7 شهریور 1399 - 6:10
عادت‌های موفقیت - 10عادت و رفتار افراد دارای اعتماد به‌نفس که آن‌ها را متمایز می‌کند
10عادت و رفتار افراد دارای اعتماد به‌نفس که آن‌ها را متمایز می‌کند
امتیاز مطلب: 89%

اغلب افراد توانایی‌های مشترکی دارند، پس چه‌چیزی باعث می‌شود این توانمندی‌ها در برخی افراد به شکوفایی رسیده و در برخی دیگر هیچ رشدی نمی‌کند؟ اگر دلایلی چون موقعیت خانوادگی، محیط آموزشی، وضعیت اقتصادی و غیره را کنار بگذاریم، به این نتیجه خواهیم رسید که اعتماد به نفس نقش قابل توجهی در رشد توانمندی‌های هر فرد دارد. افرادی که اعتماد به‌نفس بالایی دارند در زندگی روزمره خود عادت‌هایی را دنبال می‌کنند که رفته رفته باعث موفقیتشان می‌شود. با یوکن همراه باشید تا اطلاعات  بیشتری در رابطه با این نوع شخصیت اجتماعی کسب کنید.

اگر کمی به دنبال تغییر عادت‌های غلط خود باشید، می‌توانید به یک فرد با اعتماد به نفس بالا تبدیل شوید که می‌تواند از توانمندی‌هایش بهترین استفاده را ببرد. در این مقاله به شما می‌گوییم افراد با اعتماد به نفس بالا کدام کارهای روزمره‌شان را متفاوت از دیگران انجام می‌دهند که باعث تمایز آنها می‌شود.

برخی افرادی که شاید به زندگیِ سرشار از اعتماد به نفسشان حسرت می‌خورید، نوعی خودباوری ساختگی دارند که به آنها کمک می‌کند نقطه ضعف‌هایشان را در نظر دیگران پنهان کنند. اما اگر اعتماد به نفس همین افراد را بسنجید، می‌بینید آن‌ها نیز انسان‌های معمولی هستند. در مقابل افرادی که اعتماد به نفس واقعی دارند، نه‌تنها قدرت این را دارند تا خود را از ترس‌ها و تردیدها بیرون بکشند، بلکه به اطرافیانشان هم انگیزه می‌دهند و تمام کارهای غیرممکن را ممکن می‌سازند.

هنری فورد می‌گوید: «چه فکر کنید که می‌توانید و چه فکر کنید که نمی‌توانید، در هر صورت حق با شماست.»

هنری فورد، مدیرعامل مشهور شرکت خودروسازی فورد، اعتقاد داشت باور ذهنی و طرز تفکر افراد روی توانایی‌هایشان تأثیر به‌سزایی می‌گذارد. این ادعا در پژوهشی که چند وقت اخیر در دانشگاه ملبورن انجام گرفته، به اثبات رسیده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد افراد با اعتماد به‌نفس حقوق بالاتری می‌گیرند و زودتر از همکارانشان به ترفیع می‌رسند.

افراد با اعتمادبه‌نفس بالا قادر هستند روی دنیای درون و حتی اطرافیان خود تأثیر مثبت بگذارند؛ اما تنها چیزی که از زندگی این افراد به چشم می‌آید، موفقیت‌هایشان است. این در حالی است که کلید موفقیت افراد با اعتماد‌به‌نفس را باید در عادت‌های روزمره‌شان جست. در حقیقت، اعتمادبه‌نفس آنها از عادت‌های موثری که دارند، حاصل می‌شود. در ادامه تعدادی از عادت‌های مشترک افراد با اعتماد‌به‌نفس بالا را مرور می‌کنیم:

1. با قاطعیت حرف می‌زنند

به‌ندرت پیش می‌آید افراد با اعتمادبه‌نفس هنگام صحبت کردن تعلل کنند و به جملاتی چون «خیلی مطمئن نیستم» یا«فکر می‌کنم که» روی بیاورند. افراد با اعتمادبه‌نفس، مصمم و بااراده صحبت می‌کنند. آنها به این درک رسیده‌اند اگر افکارشان را با قاطعیت بیان نکنند، دیگران به حرف‌هایشان گوش نخواهند کرد.

2. از موفقیت‌های کوچک مغرور نمی‌شوند

افراد با اعتماد به‌نفس از موفقیت‌های کوچک انرژی می‌گیرند و با نیروی بیشتری به‌سوی هدفشان حرکت می‌کنند.

رفتار افراد دارای اعتماد به نفس

این افراد عاشق چالش هستند و تمایل دارند برای پیروزی‌های نه چندان بزرگ، خودشان را به چالش بکشند. موفقیت‌های کوچک سبب ایجاد گیرنده‌های آندروژن در نواحی مغزی مرتبط با پاداش و انگیزه می‌شوند. افزایش تعداد این گیرنده‌ها، تأثیر هورمون تستوسترون را به‌طور قابل توجهی بالا می‌برد. به دنبال افزایش تأثیر این هورمون، فرد احساس اعتماد به‌نفس بیشتری خواهد کرد و دوست دارد با چالش‌های پیش‌ روی خود مواجه شود. پس وقتی چند موفقیت کوچک به‌دست آورید، اعتماد‌به‌نفستان تا چندین ماه بالا خواهد بود.

3. فعالیت بدنی مستمر دارند

نتایج پژوهشی که در سازمان تحقیقاتی اونتاریوی شرقی انجام شده است، نشان می‌دهد افرادی که به مدت 10 هفته، هفته‌ای دو بار، ورزش کرده بودند، توانایی بیشتری در روابط اجتماعی، وضعیت جسمانی و عملکرد تحصیلی خود داشتند. این افراد توانستند عزت نفس و تصویر ذهنی‌ای که از وضعیت ظاهری‌شان داشتند، بهبود بخشند. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند اعتماد به‌نفس این افراد به دلیل تغییرات انجام گرفته در بدنشان است که از ترشح هورمون اندورفین ناشی می‌شود. بدن در نتیجه‌ی فعالیت فیزیکی هورمون اندورفین آزاد می‌کند که افزایش سطح اعتماد به‌نفس را به دنبال دارد.

4. خودِ واقعی‌شان هستند

افراد با اعتماد به‌نفس هیچ‌وقت سعی نمی‌کنند خودشان را مهم جلوه دهند. آنها به دنبال جلب توجه دیگران نیستند و به این باور رسیده‌اند وقتی خود واقعی‌شان باشند تاثیرگذاری بیشتری دارند تا این‌که خود را یک شخصیت مهم نشان دهند. این افراد سعی می‌کنند همان رفتاری را که درست‌تر است در پیش بگیرند. همین رفتار درست است که مردم را به سمت آنها می‌کشاند. پس این افراد نیازی ندارند برای جلب توجه دیگران خودنمایی کنند.

خود واقعی - افراد دارای اعتماد به نفس

به‌علاوه این اشخاص مهارت فوق العاده‌ای در جلب توجه دارند. این افراد وقتی به خاطر دستاوردهایشان مورد توجه قرار می‌گیرند، به سرعت تمام توجهات را به سمت افرادی معطوف می‌کنند که در موفقیتشان نقش داشته‌اند. افراد با اعتمادبه‌نفس نیازی به تأیید یا تشویق دیگران ندارند، زیرا از درون احساس ارزشمند بودن می‌کنند.

5. کسی را قضاوت نمی‌کنند

افراد با اعتمادبه‌نفس هیچ‌گاه موفقیت دیگران را با قضاوت‌های بیجای خود زیر سؤال نمی‌برند، زیرا باور دارند هر کسی توانایی‌هایی دارد که قابل احترام است. پس هرگز به این خاطر که احساس خوبی نسبت به خودشان پیدا کنند، دیگران را پایین نمی‌کشند. افراد با اعتماد به‌نفس به این درک رسیده‌اند که اگر خود را با دیگران مقایسه کنند، به جایی نخواهند رسید. پس وقت و انرژی‌شان را صرف مقایسه خود با دیگران نمی‌کنند و اصلاً برایشان اهمیت ندارد دستاوردهایشان چقدر از موفقیت دیگران مهم‌تر است.

6. احساس شادی درونی دارند

شادی درونی یکی از عناصر مهم برای داشتن اعتماد به‌نفس است. برای این‌که بتوانید به کاری که انجام می‌دهید باور داشته باشید، باید از چیزی که هستید احساس شادی کنید. افراد با اعتماد به‌نفس بالا برای این‌که احساس شادی کنند به نظراتی که دیگران درباره موفقیت‌هایشان دارند بی توجه هستند، زیرا رضایت و شادمانی این افراد از موفقیت‌هایشان به‌دست می‌آید.

شادی درونی - رفتار افراد دارای اعتماد به نفس

7. بیشتر از این‌که حرف بزنند گوش می‌کنند

افراد با اعتماد به‌نفس بیشتر از این‌که حرف بزنند گوش می‌دهند، زیرا فکر می‌کنند نیاز ندارند خودشان را به کسی اثبات کنند. این افراد باور دارند اگر با تمام وجود به صحبت‌های دیگران گوش دهند، بیشتر می‌توانند به دانسته‌هایشان بیفزایند و رشد کنند. این افراد به جای این‌که در تلاش باشند تا در ارتباط با اطرافیان خود را به دیگری ثابت کنند، به گفت‌وگویی که در جریان است توجه می‌کنند و باور دارند این طرز رفتار، راهکار بهتری برای هم‌نشینی با دیگران است.

8. ریسک می‌کنند

افراد با اعتماد به‌نفس هیچ ابایی از خطر کردن ندارند. آن‌ها در مواجهه با موانع نگران نمی‌شوند، بلکه از خودشان می‌پرسند: «چه چیزی مانعم می شود؟ چرا نمی توانم از این فرصت استفاده کنم؟» و بعد از اینکه از خودشان سؤالات معنادار می‌پرسند، به‌سوی فرصت‌های پیش رو گام برمی‌دارند. آنها هیچ‌وقت از روی ترس عقب‌نشینی نمی‌کنند، زیرا می‌دانند اگر خطر نکنند هیچ‌وقت نمی‌توانند در زمینه‌ی موردنظرشان به پیشرفت برسند.

9. از اشتباه کردن ابایی ندارند

افرادی که اعتماد به‌نفس بالایی دارند، از اشتباه کردن نمی‌ترسند. آنها دیدگاه‌هایشان را با دیگران در میان می‌گذارند تا از درستی یا نادرستی عقایدشان مطلع شوند. افراد با اعتمادبه‌نفس وقتی اشتباه می‌کنند، از اشتباهاتشان درس می‌گیرند و وقتی در مسیر درست قرار می‌گیرند، فرصتی در اختیار دیگران می‌گذارند تا از آن‌ها درس بگیرند. افرادی که به خودباوری رسیده‌اند می‌دانند چه توانایی‌هایی دارند و اشتباهاتشان را یک ضعف شخصیتی نمی‌دانند.

رفتار افراد دارای اعتماد به نفس

10.از موفقیت دیگران خوشحال می‌شوند

افراد با اعتماد به‌نفس بالا خود را در شادی دیگران شریک می‌دانند. اما کسانی که اعتماد به‌نفس پایینی دارند لیاقت و ارزشمندی خود را باور ندارند. به همین خاطر برای اینکه خودشان را به دیگران ثابت کنند، به عیب‌جویی از آن‌ها روی می‌آورند؛ اما در مقابل، احساس ارزشمند بودن افراد با اعتمادبه‌نفس بالا از جهان درونی‌شان حاصل می‌شود. این افراد از دیدن توانایی‌های دیگران شاد می‌شوند و حتی موفقیت اطرافیانشان را مورد تحسین قرار می‌دهند.

منبع: linkedin

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-25 13:32:52
دسته بندی ها