14مورد از برنامه ریزی افراد موفق برای سپری کردن تعطیلات

26 دی 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - 14مورد از برنامه ریزی افراد موفق برای سپری کردن تعطیلات
14مورد از برنامه ریزی افراد موفق برای سپری کردن تعطیلات
امتیاز مطلب: 77%

اغلب افراد به انتظار فصل تعطیلات می‌نشینند، تا بتوانند بعد از خستگی کار با خانواده به مسافرت بروند؛ خوش بگذرانند و با روحیه‌ای بهتر کارشان را شروع کنند. اما آیا می‌دانید افراد موفق چگونه برای تعطیلاتشان برنامه‌ریزی می‌کنند؟ آن‌ها قدر تمام لحظاتشان را می‌دانند و بهترین برنامه‌ریزی را برای روزهای کاری و تعطیلات خود دارند. با یوکن همراه باشید، تا با روش برنامه‌ریزی این افراد آشنا شوید.

مایکل کِر (Michael Kerr)، نویسنده‌ی کتاب «برتریِ منش» بوده و سخنرانی‌های بین‌المللی زیادی در حوزه‌ی کسب و کار ارائه داده است. او می‌گوید: «افراد موفق اهمیت تعطیلات را می‌دانند و در تعطیلات کارهای موردعلاقه‌شان را انجام می‌دهند و انرژیِ دوباره‌ای به دست می‌آورند.»

لین تیلور (Lynn Taylor)، نویسنده‌ی کتاب «مدیر سخت‌گیرتان را رام کنید؛ چطور رفتارهای بد مدیرتان را کنترل کنید و در کارتان پیشرفت کنید» است. او در این باره می‌گوید: «افراد موفق روزهای آخر را با سخت‌کوشی به پایان می‌رسانند، تا بتوانند از اوقات فراغتشان به بهترین نحو ممکن استفاده کنند.» آن‌ها تمام مشغله‌های کاری که تعطیلاتشان را خراب می‌کند کنار می‌گذارند. تیلور در ادامه می‌گوید: «افراد موفق به این باور رسیده‌اند که کار در تعطیلات تنها باعث خسته شدن خودشان می‌شود و هیچ فایده‌ای ندارد.»

افراد موفق روزهای آخر را با فشار کاری زیاد پشت سر می‌گذارند، تا تمام کارهایشان را انجام دهند و بهترین برنامه‌ریزی را برای تعطیلات داشته باشند. بدین ترتیب، تعطیلات را با آرامش سپری می‌کنند.

تیلور می‌گوید: «تعطیلات طولانی با تعطیلات عادی تفاوت دارند. زیرا خیالتان راحت است که به اندازه‌ی کافی وقت دارید تا خوب استراحت کنید، به عزیزانتان سر بزنید، با آن‌ها تماس بگیرید و کارهایتان را با آرامش انجام دهید. زمان های از دست رفته هرگز برنمی‌گردند؛ پس طوری از وقتتان استفاده کنید که به تمام اهداف کوتاه مدت و بلندمدتتان برسید.»

اکنون می‌گوییم افراد موفق چگونه برای تعطیلاتشان برنامه‌ریزی می‌کنند. پس شما هم این نکات را در برنامه‌ریزی برای تعطیلات در نظر بگیرید:

1. برنامه‌ریزی می‌کنند

افراد موفق برای تعطیلاتشان هم برنامه‌ریزی می‌کنند. کِر می‌گوید: «بسیاری از افراد موفق برای این که ترغیب نشوند به سراغ کار بروند، برای تعطیلاتشان هم به خوبی برنامه‌ریزی می‌کنند.» آن‌ها اغلب اوقات برای مسافرتشان بلیت می‌گیرند یا هتل رزرو می‌کنند و حتی برای گردش و خرید نیز برنامه‌ریزی دارند.

برنامه ریزی - تعطیلات افراد موفق

تیلور می‌گوید: «افراد موفق بسیار منضبط هستند و برای تعطیلات طولانی مدتشان برنامه‌ریزی دارند؛ اما برنامه‌شان آن‌قدر منعطف است، که خود را برای تمام کارهای اضطراری که ممکن است پیش بیاید نیز آماده می‌کنند.»

2. سخت کار می‌کنند

کِر می‌گوید: «افراد موفق قبل از تعطیلات کارهایشان را به پایان می‌رسانند، تا با ذهنی آزاد وارد تعطیلات شوند. آن‌ها این کار را انجام می‌دهند تا بتوانند خوب استراحت کنند و از اوقات فراغتشان لذت ببرند»

پس قبل از تعطیلات طولانی مدت، تمام کارهایتان را انجام دهید. محل کارتان را تمیز کنید، با همکارانتان خداحافظی کنید، اگر کار اضطراری پیش آمد آن را انجام دهید و برنامه‌ای دقیق برای کارهایتان بعد از تمام شدن تعطیلات بچینید. اگر تمام این کارها را انجام دهید، در تعطیلات دچار استرس نمی‌شوید و می‌توانید با خیال راحت، از مسافرت و طبیعت لذت ببرید.

3. از گوشی موبایل‌تان بی‌رویه استفاده نکنید

افراد موفق برای میزان و زمان استفاده از تلفن همراه و ایمیل خود قوانینی می‌گذارند. آن‌ها خودشان و همکاران خود را متعهد به رعایت این قوانین می‌‌دانند. پس اگر کار مهمی پیش بیاید همکاران آن‌ها می‌دانند چه وقت باید زنگ بزنند تا پاسخشان داده شود.

کِر می‌گوید:«وضع قانون برای استفاده از تلفن همراه به همکارانتان نشان می‌دهد، که هر کسی نیازمند تعطیلات بوده و نیاز دارد به طور کامل به استراحت بپردازد. بنابراین اگر فردی با شما کار مهمی داشته باشد باید صبر کند و منتظر پاسخ بماند. با این که کارمندان به این موضوع واقف هستند، اما گاهی باید از زبان مدیرشان هم بشنوند تا با خیالی آسوده، در تعطیلات به خوبی و بدون دغدغه استراحت کنند.»

4. کمتر به سراغ تکنولوژی می‌روند

افراد موفق برای خودشان قانون می‌گذارند تا از موبایل و لپ‌تاپ فاصله بگیرند؛ این کار را حداقل در چند روز ابتدای تعطیلات انجام دهید.

تعطیلات افراد موفق - تعطیلات بدون تکنولوژی

تعطیلات طولانی مدت خود را با نشستن پشت کامپیوتر خراب نکنید. تا جایی که امکان دارد از وسایل الکترونیکی خود فاصله بگیرید. این کار کمک می‌کند از تعطیلات لذت بیشتری ببرید، بهتر بخوابید و ذهنتان را آزاد کنید.

5. خیلی کم کار می‌کنند

اگر بخواهید به صورت هم‌زمان با خانواده به مسافرت بروید، آشپزی کنید یا به دیدوبازدید بروید، تعطیلات طاقت‌فرسا و پرجنب‌وجوشی خواهید داشت. اما افراد موفق در این زمان، فرصت را غنیمت شمرده و نهایت استفاده را از تعطیلات می‌برند.

تیلور می‌گوید: «به دلیل اینکه تجارت با سرعت زیادی پیش می‌رود، خیلی از مردم مجبورند برنامه‌ریزی فشرده‌ای داشته باشند. باید تمام روزهای هفته را کار کنند، در جلسات حاضر شوند و با استرس زیادی مواجه شوند. به همین خاطر اگر یک روز برنامه سختی نداشته باشند احساس خوب و خوشایندی را تجربه خواهند کرد.»

6. برای خانواده و دوستان خود وقت می‌گذارند

شاید در طول هفته مشغله‌ زیادی داشته باشید و نتوانید برای عزیزانتان وقت بگذارید و به آن‌ها توجه کنید. اما تعطیلات فرصت خوبی است که به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید با دوستان و خانواده‌تان دور هم جمع شوید؛ خوش بگذرانید و به آن‌ها نشان دهید چقدر دوستشان دارید.

تعطیلات افراد موفق - خانواده و تعطیلات

7. در کارهای خیریه شرکت می‌کنند

افراد موفق در برنامه‌ریزی‌ برای تعطیلات، به کارهای داوطلبانه هم توجه دارند و از وقت آزاد خود برای کمک به هم نوعانشان استفاده می‌کنند. آن‌ها در این زمان،کارهای خیرخواهانه انجام می‌دهند. شما نیز مانند افراد موفق به خانه‌ی سالمندان یا بهزیستی سر بزنید؛ یا در مراسم‌ خیریه به نفع افراد نیازمند شرکت کنید. با این کار نه تنها به دیگران کمک می‌کنید، بلکه لحظات خوبی نیز برای خود می‌سازید.

8. به جاهای دیدنی می‌روند

شاید در شلوغی تعطیلات نوروزی، حوصله‌ی مسافرت را نداشته باشید.

کِر می‌گوید: «افراد موفق ترجیح می‌دهند به جاهای دیدنی اطرافشان سر بزنند و به جای اینکه وقت و هزینه زیادی صرف مسافرت‌های طولانی کنند، به طبیعت اطراف محل سکونتشان سر بزنند و در آنجا لحظات خوبی برای خود بسازند. پس دغدغه‌ای هم برای برنامه‌ریزی در تعطیلات نخواهند داشت. به طور حتم تجربه روزهای پراسترسِ پایان تعطیلات و ترافیک سنگین آن را دارید و می‌دانید چطور استرس برگشت به موقع، می‌تواند لذت تعطیلات را از شما سلب کرده و باعث خستگی بیشترتان شود.»

اماکن دیدنی - تعطیلات افراد موفق

سفرهای درون شهری نیز بسیار لذت‌بخش و خاطره‌انگیز هستند. به مکان‌هایی بروید که تاکنون امتحان نکرده‌اید. به این شکل می‌توانید زودتر به مقصد برسید و نگران برگشت بی موقع نباشید. بنابراین با مکان‌های دیدنی و طبیعی زیادی در اطراف خود آشنا شده و به برنامه‌ریزی هم نیاز نخواهید داشت.

9. از خانه بیرون رفته و از زیبایی‌های طبیعت استفاده می‌کنند

تیلور می‌گوید: «تعطیلات فرصت خوبی است برای بیرون رفتن و استشمام هوای تازه؛ به خصوص وقتی تمام هفته را سخت کار کرده‌ و انرژی زیادی از دست داده‌اید.»

10.ورزش می‌کنند

افراد موفق به این درک رسیده‌اند که ورزش به چه میزان در سلامتی جسمی و سلامت ذهن مؤثر است. پس به جای خوابیدن ورزش کنید و در برنامه‌ریزی برای تعطیلات ورزش را هم در نظر بگیرید.

11. کارهای موردعلاقه‌شان را انجام می‌دهند

تیلور می‌گوید: «تعطیلات زمان خوبی برای انجام کارهای موردعلاقه و تجدید خاطرات گذشته است. پس کارهایی که دوست دارید را انجام بدهید، به خرید بروید و با دوستانتان قرار بگذارید؛ کتاب بخوانید، نقاشی بکشید یا هر کار دیگری که به آن علاقه دارید را در برنامه خود قرار دهید.»

تعطیلات افراد موفق - کار مورد علاقه

همان کاری را انجام دهید که خوشحالتان می‌کند؛ کارهایی که در طول سال فرصت کافی برای انجامشان را نداشته‌اید.

12. به کار فکر نمی‌کنند

افراد موفق در تعطیلات به کار فکر نمی‌کنند و به خاطر کارهای عقب مانده یا چالش‌های آینده، نگرانی و استرس به خود راه نمی‌دهند. بلکه سعی می‌کنند از تعطیلات بهترین استفاده را ببرند و بیشتر استراحت کنند.

13. انرژی دوباره به دست می‌آورند

گاهی نیاز است استراحت کنیم تا انرژی‌مان بازیابی شود. افراد موفق از تعطیلات استفاده می‌کنند تا انرژی دوباره‌ به دست آورند و سرزنده شوند. آن‌ها برنامه‌ریزی دارند و بسیار فعال هستند؛ اما به ساعت خوابشان هم توجه دارند. این افراد از تعطیلات برای استراحت و انرژی گرفتن استفاده می‌کنند.

14. به آینده روشن فکر می‌کنند

تیلور می‌گوید: «افراد موفق شب آخر تعطیلات، به هفته‌ی پیش رو و اهدافی که می‌خواهند به آن‌ها برسند فکر می‌کنند؛ اما نگرانی و استرس به خودشان راه نمی‌دهند.»

شما نیز می‌توانید از برنامه‌ افراد موفق برای گذراندن تعطیلات استفاده کنید و از تعطیلات خود بهترین استفاده را ببرید.

 

منبع: businessinsider

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-22 14:03:28
دسته بندی ها