رزومه‌ چیست و چگونه می‌توان یک رزومه حرفه‌ای نوشت؟

13 مرداد 1399 - 6:00
رفتار سازمانی - رزومه‌ چیست و چگونه می‌توان یک رزومه حرفه‌ای نوشت؟
رزومه‌ چیست و چگونه می‌توان یک رزومه حرفه‌ای نوشت؟
امتیاز مطلب: 91%

رزومه سندی حاوی بیشینه و سابقه ی افراد جویای کار است تا از طریق آن بتوانند خود را به کارفرما یا سازمان ها معرفی کنند. در واقع شرکت‌ها و سازمان‌ها برای انتخاب فرد موردنظرشان از میان داوطلبان، نیاز به اطلاعات اولیه دارند تا از طریق آن بتوانند نیروی موردنظرشان را انتخاب کنند و وارد مراحل بعدی شوند. اگر می‌خواهید بدانید مراحل نوشتن یک روزمه حرفه‌ای را به صورت گام به گام یاد بگیرید با یوکن همراه باشید و این مقاله را به دقت بخوانید. 

با توجه به اینکه فرستادن رزومه، اولین اقدامی است که از طرف کارجو صورت می‌گیرد، نوشتن اصولی آن یکی از مهم ترین بخش‌های استخدام است. این سند اولین چیزی است که کارفرما از طرف شما می‌بیند و اگر به درستی تنظیم نشده باشد احتمال اینکه برای مصاحبه کاری با شما تماس بگیرند خیلی کم خواهد بود. بنابراین با دقت به نکاتی که در ادامه شرح می‌دهیم توجه کنید تا بتوانید به‌راحتی یک روزمه‌ی حرفه‌ای خوب بنویسید و در پیدا کردن شغل دلخواه‌تان مأیوس نشوید.

اصول کلی رزومه‌نویسی

درست است که نوشتن رزومه تا حدودی به سلیقه افراد بستگی دارد اما در بطن خود، قواعدی دارد که باید برای حرفه‌ای شدن به آن‌ها توجه کرد. هر رزومه باید سر فصل‌های زیر را درون خودش داشته باشد، موضوعاتی از قبیل مشخصات شخصی فرد، سوابق تحصیلی فرد، سوابق شغلی فرد، مدارک و تسلط به زبان های خارجی، مهارت‌های تخصصی فرد، مقالات و کتب ترجمه یا تالیف شده، علایق شخصی فرد و چندین مورد دیگر که در انتها به اختصار توضیح خواهم داد.

رزومه، در واقع یک نوع آگهی است که مانند یک بازاریاب شما را به ارگانها و دیگران معرفی می کند. پس هدف از نوشتن آن، علاوه بر معرفی جامع شما و آشنایی با مهارت‌هایتان، نشان‌دهنده این است که شما چگونه و بر چه اساسی خواهید توانست نیازمندی‌های سازمان را برطرف کنید و صلاحیت شما را برای کار مورد نظر نمایش می‌دهد.

بر خلاف سایر مطالب مشابه، در این مقاله سعی کردم که گام به گام و کاملا کاربردی نوشتن رزومه را شرح دهیم. پس از مرحله اول آن شروع می‌کنیم.

1. درباره ی من

در این بخش شما باید توصیفی شخصی از خود ارائه دهید. به عبارت دیگر باید خودتان را شخصیت‌پردازی کنید. با توجه به اینکه این قسمت در ابتدای رزومه دیده می‌شود باید جذابیت خاصی برای خواننده‌ی آن داشته باشد. ممکن است از نوشتن درباره‌ی خودتان، کمی معذب باشید اما یادتان باشد که فردی غریبه قرار است آن را بخواند و شاید توضیحاتی که از خودتان می‌نویسد تصویری اولیه از شما در ذهن او ثبت می‌کند بنابراین ارزشش را دارد که یک توضیح جامع و جذاب از خودتان ارائه دهید. به نحوه نگارش‌تان در این قسمت توجه کنید و از جملات کوتاه و جذاب بیشتر استفاده کنید. سعی کنید خصوصیات خودتان را به اهداف کاری و شغلی که دنبالش می‌گردید ربط دهید و  صفات مثبت بارزتان را به رخ کارفرما بکشید. در این قسمت شما می‌توانید عکسی مناسب از خودتان قرار دهید که این مورد هم کاملا سلیقه‌ای و به نظر شخصی فرد مربوط می‌شود.

رزومه - رزومه نویسی

2. سوابق تحصیلی

در این بخش مدارج تحصیلی که اخذ کرده‌اید را به ترتیب از آخر به اول بنویسید. یعنی آخرین مدرک تحصیلی‌تان را بنویسید و سپس به مدارک قبلی بروید. هنگام ثبت این قسمت به اطلاعاتی از قبیل اسم، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، گرایش رشته، نام دانشگاه‌ها، شهر و کشور محل تحصیل، زمان شروع و زمان فارغ‌التحصیلی و معدل‌تان به تفکیک در هر مقطع اشاره کنید.  اگر در حوزه‌‌های دیگری حتی خارج از حوزه‌‌ی اصلی رشته تحصیلی‌تان هم مدرک معتبر و قابل استنادی دارید می‌توانید در این بخش به آن اشاره کنید.

3. سوابق شغلی

این بخش یکی از با اهمیت‌ترین بخش‌ها برای کارفرما است از این رو یکی از مهم‌ترین قسمت‌های رزومه‌ی شما به شمار می‌رود . در ابتدا فهرستی از سوابق شغلی و سمت‌های خود در گذشته را تهیه کنید و آنها را  به ترتیب (زمان) از آخر به اول در این قسمت درج کنید. نام شرکتی که در آن مشغلول بودید را ذکر کنید و در کنارش تاریخ شروع فعالیت‌تان و پایان آن را هم ذکر کنید. سمت شغلی‌تان را هم بنویسید و به‌طور مختصر توضیحاتی درباره‌ی کارها و مسئولیت‌هایتان شرح دهید. این مراحل را به همین ترتیب با سایر سوابق شغلی‌تان در گذشته ادامه دهید.

نکته 1: اگر سابقه شغلی کوتاه‌مدت در مجموعه‌ای نه‌چندان معروف را داشتید ترجیحا از آن نام نبرید یا آیتم مدت فعالیت را حذف کنید. چون حضور کوتاه‌مدت شما در سازمانی، ممکن است کمی اطمینان کارفرما را به قابلیت‌ها و توانایی‌های خدشه‌دار کند.

نکته 2: شرح وظایف‌تان در شرکت‌های قبلی را بادقت بنویسید. چون این قسمت به نوعی مهارت‌های شما را نشان می‌دهد.

نکته 3: اگر سابقه کاری زیادی ندارید طبق روش درج شده جلو نروید و فقط از عملکردهایتان و مجموعه‌هایی که در آنها فعالیت کردید مفصل بنویسید و مهارت‌های فردی و کاری‌تان را پررنگ نشان دهید.

نکته 4: توجه داشته باشید که در این قسمت نباید حاشیه‌نویسی کنید.

4. گواهینامه‌ها و دوره‌های آموزشی

در این بخش دوره‌های آموزشی‌ای که گذرانده‌اید و مدارکی که بابت آنها گرفته‌اید را نام ببرید.

یک مثال از این قبیل مدارک: مدرک ICDL بابت کار با کامپیوتر، نمره 6.5 آیلتس بابت زبان انگلیسی و... 

مثلا ممکن است شما دوره های حسابداری با نرم افزار مالی خاصی را گذرانده باشید یا دوره های دیجیتال‌مارکتینگ یا برنامه‌نویسی گذرانده باشید. 

می‌توانید به دوره‌های تخصصی که غیرمرتبط به شغل درخواستی‌تان است هم اشاره کنید. مانند سوابق تحصیلی به محل اخذ مدرک و زمان دریافت آن هم اشاره کنید. بهتر است طول بازه دوره آموزشی را هم بنویسید.

رزومه - رزومه نویسی

فراموش نکنید که زمان دریافت مدرک و محل اخذ آن (اسم و موقعیت مکانی) هم اشاره کنید. 

5. توانایی‌ها و مهارت‌ها

قبل از اینکه درباره این قسمت خیلی مهم در رزومه توضیح دهیم می‌‌خواهم به اشتباهی که اکثر افراد در رزومه‌نویسی مرتکب می‌شوند، اشاره کنم. برخی از مهارت‌ها غیرفنی هستند و چه‌بسا در افراد زیادی به‌طور ذاتی وجود داشته باشد. این تصور باعث می‌شود که بسیاری از افراد گمان کنند که ذکر مهارت‌هایی از این دست مانند روحیه کار تیمی، قدرت حل مساله، مدیریت زمان، خلاقیت، صبور بودن، منعطف بودن، توانمند بودن در تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی و... در روزمه کاری ضروری نیست از این رو در روزمه کاری‌شان به آنها اشاره نمی‌کنند.

توصیه من به شما این است که حتما به این دسته مهارت‌ها در رزومه‌نویسی اشاره کنید. درست است که این قیبل مهارت‌ها تخصصی و فنی نیستند اما لازمه‌ی هر شغلی و فعالیتی هستند و قطعا کارفرما ترجیح می‌دهد شخصی که توانایی کار گروهی و انعطاف‌پذیری دارد را استخدام کند تا فردی که در این زمینه‌ها توانمند نیست.

در اینجا  می‌خواهم اشاره‌ای داشته باشم به جمله‌ی معروف «شخصیت را استخدام کنید، مهارت یادگرفتنی است.» همین جمله ساده نشان می‌دهد که مهارت‌های فردی و مهارت‌های ارتباطی چقدر برای کارفرمایان ارزشمند است. داشتن این مهارت‌ها به کارفرمایان کمک می‌کند در صورت ایجاد چالش در کار و محیط کار راحت‌تر بتوانند آن را با نیروی مورد نظر حل و فصل کنند. توصیه می‌شود که اشاره‌ای گذرا به این موارد نکنید و با ذکر یک مثال از تجربه‌های قبلی‌تان آن را شرح دهید. مثلا به این صورت که: «در شرایطی که کار ها خیلی عقب بود با وجود گرفتاری‌هایی شخصی که گریبانگیرش بودم تا دیر وقت شرکت می‌ماندم تا پروژه با موفقیت تمام شود.»

همین جمله نشان‌دهنده‌ی حس مسئولیت‌پذیری و ارزشی است که برای شغل‌تان قائل هستید بنابراین تاثیر مثبت و خوبی روی کارفرما یا مصاحبه‌کننده می‌گذارد.

در این بخش از مهارت‌های تخصصی و مرتبط با شغل درخواستی‌تان هم مفصل بنویسید و اگر نمونه کاری از قبل دارید هم می‌توانید آن را ضمیمه رزومه‌تان کنید. 

همچنین می‌توانید مهارت‌هایتان را سطح‌بندی کنید و آن‌ها را در سه سطح مبتدی، مسلط و حرفه‌ای بگنجانید. چه بسا با این درجه‌بندی بتوانید مهارت‌های بیشتری را بنویسید. 

مهارت‌هایی همچون

  • مدیریت پروژه
  • بازاریابی و فروش
  • دیجیتال مارکتینگ
  • پشتیبانی مشتریان
  • حسابداری
  • مدیریت
  • برنامه نویسی

و غیره.


6. مقالات، کتب یا ترجمه

با پیشرفت تکنولوژی، بیشتر شغل‌ها نیازمند R&D یا تحقیق و توسعه هستند و فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی شما، نشان‌دهنده‌ی تجربه کافی و تسلط شما در به نحو احسن انجام دادن کارهاست. پس اگر مقالات، کتب یا ترجمه‌ی آنها را در کارنامه‌تان دارید هم میتوانید در رزومه‌تان به آن اشاره کنید. 

7. علایق شخصی

یکی از نکاتی که کارفرمایان به آن خیلی توجه می‌کنند، نوع علایق و سرگرمی‌های شماست. فهرستی از علایق‌تان در فعالیت‌های ورزشی، هنری و... درست کنید. اگر فردی اجتماعی و برون‌گرا هستید توصیه من این است که سعی کنید به آن دسته فعالیت‌های فردی که شما را فردی منزوی و گوشه‌گیر نشان می‌دهد، اشاره نکنید و بیشتر از سرگرمی‌های جمعی و گروهی بنویسید تا برای کارفرما فردی اجتماعی و خوش‌مشرب تلقی شوید. همچنین می‌توانید به علایق خاص که دارید و به‌طور معمول افراد عادی انجام نمی‌دهند اشاره کنید تا تعجب و نظر کارفرما را بیشتر جلب کنید مثل صخره‌نوردی که نشان‌دهنده‌ی جسارت و سختکوشی شما در شرایط دشوار خواهد بود.

حواستان باشد به سرگرمی‌هایی که مرتبط با شغل درخواستی‌تان است هم حتما اشاره کنید. مثلا اگر برای شغل پشتیبانی مولتی‌مدیا رزومه می‌فرستید به علاقه و میزان استفاده‌تان از اینترنت در طول روز حتما اشاره کنید.

توجه کنید قبل از اینکه نوشتن رزومه‌تان را شروع کنید درباره سوابق کاری و تحصیلی و مدارکی که دارید به‌طور دقیق فکر کنید تا چیزی از قلم نیفتد.  

از مبالغه بیش از اندازه خودداری کنید چون ممکن است در آینده برایتان مشکل‌آفرین شود.

سایز صفحه‌ای که رزومه‌تان را در آن تایپ می‌کنید باید A4 باشد. رزومه‌تان باید حتما تایپ‌شده باشد. از فرستادن رزومه‌های دست‌نویس برای کارفرما ها جدا پرهیز کنید.

رزومه - رزومه نویسی

CV و تفاوت آن با رزومه 

CV مخفف Curriculum vitae است که Curriculum به معنای برنامه تحصیلی و vitae به معنای تاریخچه زندگانی است. CV  کامل‌تر و مفصل‌تر از رزومه نوشته می‌شود و تعداد صفحات آن هم بیشتر است. در واقع رزومه خلاصه‌ای از فعالیت‌های تحصیلی و کاری و زندگی شما اما CV نمونه مفصل‌تر آن است. نکته‌ای که ذکر آن هم در نوشتن CV و هم در نوشتن رزومه مهم است این است که در نوشتن هر دو نباید در ذکر و توصیف تاریخچه زندگانی و همچنین شرح تجارت، مهارت‌ها، توانمندی‌ها و تخصص‌ها مبالغه و بزرگ‌نمایی داشته باشید.

CV  حاوی اطلاعاتی مانند مشخصات فردی، آموزشی و تحصیلی، فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی، مقالات علمی و جوایز و افتخارات، مهارت‌ها، تخصص‌ها و... است، کاربرد بیشتری برای پذیرش در ارگان‌های تحقیقاتی و علمی در خارج از کشور دارد و محتوای آن هم از رزومه طولانی‌تر است و معمولا در 6 الی 10 صفحه تنظیم می‌شود درحالی‌که رزومه معمولا در 2 صفحه نوشته و گردآوری می‌شود. بنابراین اصلی‌ترین تفاوت رزومه با  CV  در تعداد صفحات، نوع نگارش و نوع ارگان و نهادی است که قرار است به آن ارائه شود است.

یادتان باشد CV سندی ثابت است که محتوای آن برای مشاغل مختلف تغییر نمی‌کند اما رزومه منعطف‌تر است و در شغل‌ها و سازمان‌های متفاوت قابلیت تغییر و تطبیق دارد. مثلا شما می‌توانید برای مشاغل مختلفی که درخواست می‌دهید رزومه‌ای متناسب با آن تنظیم کنید درحالی‌که CV براساس موقعیت شغلی مختلف تغییر نمی‌کند. 

در اخر این نکته را اضافه می‌کنم که همیشه رزومه‌‌تان را به‌روز نگه دارید و اطلاعات آن را به‌روزرسانی کنید. صداقت و بزرگنمایی نکردن را هنگام نگارش رزومه مدنظر قرار دهید و از بازگو کردن مسایل شخصی بپرهیزید.

علاوه بر این چه در نگارش رزومه و چه در مصاحبه استخدامی از بدگویی کردن از همکاران و مدیران قبلی‌تان خودداری کنید. باید تمام تلاش‌تان را بکنید تا یک رزومه‌ی مثبت بنویسید.

از اینکه وقت گذاشتید و این مطلب را تا انتها مطالعه کردید از شما ممنونم و امیدوارم این مقاله برایتان مفید بوده باشد و بتوانید براساس آن یک رزومه‌ی حرفه‌ای و قابل‌قبول تنظیم کنید. 


 

نویسنده مطلب
سهیلا عادل زاده - سهیلا عادل زاده
دختری خندان و نویسنده‌ای خوشحال، دانشجویی شاد و دوستی با معرفت، پژوهشگر حوزه استارتاپ که عاشق موسیقی راک است. دنبال‌کننده جدی فوتبال، آشپز و نقاشی خلاق و چند نکته دیگر از ویژگی‌های من محسوب می‌شود. حاصل این اندازه خوشحال، خندان و امیدوار بودن می‌شود: سهیلا عادل‌زاده

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-02 17:06:28
دسته بندی ها