6 راز پولدار شدن از زبان سومین ثروتمند جهان؛ وارن بافِت

16 مرداد 1399 - 6:00
عادت‌های موفقیت - 6 راز پولدار شدن از زبان سومین ثروتمند جهان؛ وارن بافِت
6 راز پولدار شدن از زبان سومین ثروتمند جهان؛ وارن بافِت
امتیاز مطلب: 85%

وارن بافت، توصیه‌هایی برای پولدار شدن دارد که به شما کمک می‌کند پول خود را هوشمندانه خرج کنید. ثروت مرد موفق دنیا به بیش از 72 میلیارد دلار رسیده؛ رقمی که او را به سومین فرد ثروتمند دنیا تبدیل کرده است. با یوکن همراه باشید.

وارن بافت توصیه‌های زیادی برای استفاده درست از پول و طرز صحیح پس انداز کردن دارد که هر کسی می‌تواند در زندگی خود به کار ببندد.

در یکی از وبسایت‌های مدیریت مالی شخصی چند توصیه از وارن بافت منتشر شده که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. هرگز پولی از دست ندهید

وارن بافت می‌گوید:

قانون شماره 1 این است: هرگز پولی از دست ندهید. قانون شماره 2 نیز این است: هیچ‌گاه قانون شماره 1 را فراموش نکنید.

البته این توصیه وارن بافت چندان کارآمد نیست؛ زیرا کسی پیدا نمی‌شود که دوست داشته باشد پول‌هایش را از دست بدهد. اما اگر نگاه عمیق‌تری داشته باشید، متوجه می‌شوید این توصیه بافت خیلی هم هوشمندانه است: تا جایی که می‌توانید از ریسک دوری کنید. منظور او این است، هرگز برای به‌دست آوردن چیزی که می‌خواهید، چیزی که به آن نیاز دارید را به خطر نیندازید؛ حتی اگر احتمال از دست دادنش خیلی پایین باشد.

وارن بافت با توجه به این قانون مهم در طول سال‌های اخیر ازسرمایه گذاری های پرریسک دوری کرده است. شاید او در ظاهر از سودهای کلان گذشته، اما استراتژی ریسک‌گریزی او نتایج بهتری به دنبال داشته است.

2. به دنبال ارزش زیاد با قیمت پایین باشید

وارن بافت می‌گوید:

قیمت آن چیزی است که پرداخت می‌کنید و ارزش چیزی است که به دست می‌آورید.

پس اگر برای چیزی، بیشتر از ارزشی که دارد پول می‌پردازید، پول خود را از دست داده‌اید و این قانون را در نظر نگرفته‌اید.

گاهی ممکن است در این شرایط قرار بگیرید، مثلا وقتی در اوج تقاضا و حباب قیمت‌ها اقدام به خرید ملک، سهام یا هر چیزی می‌کنید.

بافت می‌گوید:

مهم نیست چه چیزی می‌خرید، من همیشه جنس باکیفیت را وقتی می‌خرم که قیمتش افت کرده است.

3. عادات مالی سالمی در خود به‌وجود آورید

وارن بافت در یکی ازسخنرانی‌های خود گفته است:

خیلی از رفتارهای ما از روی عادت است. گفته می‌شود زنجیره‌ی عادات آن‌قدر سبک است که احساس نمی‌شود؛ تا جایی که روی دوشمان سنگینی می‌کند که باید رهایش کنیم.

همه‌ی ما عادت‌هایی داریم که باید ترک‌شان کنیم و عادات دیگری را در پیش بگیریم. بافت معتقد است بهترین عادت مالی، پس‌انداز کردن است.

وارن بافت می‌گوید: «بزرگترین اشتباه ما این است که بلد نیستیم چگونه پول‌مان را به روش درست پس‌انداز کنیم.». برای این‌که ایجاد این عادت سخت نباشد برداشت یا انتقال خودکار پول از حساب اصلی به یک حساب دیگر را در پیش بگیرید.

4. همیشه پول نقد در دست‌تان باشد

وارن بافت می‌گوید: هولدینگ برکشایر هاتاوی (Berkshire Hathaway) دائما حداقل 20 میلیارد دلار یا حتی بیشتر دارایی معادل با پول نقد دارد که در صورت لزوم از آن استفاده می‌کند. البته این یک استراتژی ریسک‌گریز است که سود بیشتر را رها می‌کنید که در صورت سرمایه‌گذاری این مبلغ می‌توان به دست آورد. البته بافت می‌گوید همین پول توانست برکشایر را در اوج رکود اقتصادی در سال 2008 آمریکا نجات دهد. همان زمانی که خیلی از شرکت‌ها به سختی توانستند با این چالش مواجه شوند و در نتیجه شکست خوردند.

نیاز نیست پول نقد میلیاردی در دسترس‌تان باشد، بلکه کنار گذاشتن مقداری پول نقد یا معادل آن مثل اوراق بهادر فکر خوبی است. خصوصا اگر کارآفرین هستید و ممکن است درآمد ناپایدار داشته باشید، این توصیه را جدی بگیرید.

جالب است بدانید، بافت می‌گوید پول نقد برای کسب و کار معادل اکسیژن برای بدن است: «وقتی باشد، اصلا به آن فکر نمی‌کنید اما اگر نباشد تمام فکرتان همان خواهد شد».

5. روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید

بافت می‌گوید تا جای ممکن و هر طور که می‌توانید روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید؛ از تحصیل و پیدا کردن شغل موردعلاقه‌تان گرفته تا مراقبت از سلامتی. او در یکی از مصاحبه‌های خود گفت: هر کاری می‌توانید برای ارتقای استعدادهای ذاتی و بالا بردن جایگاه خود انجام دهید، این بعدا به صورت قدرت خرید بیشتر خود را نشان می‌دهد. او می‌گوید بهره‌ی این سرمایه‌گذاری ده برابر خواهد بود و برخلاف دیگر دارایی‌ها، هیچ چیز یا هیچ کسی نمی‌تواند مهارت‌های شما را بگیرد.

معنای این جمله رفتن به دانشگاه، گذراندن یک دوره‌ی آموزشی، راه اندازی یک کسب و کار جدید یا داوطلب شدن در موقعیتی است که مهارت‌های جدیدی به شما می‌آموزد. حقیقت این است، هر چیزی شما را باهوش‌تر کند، پولدارترتان خواهد کرد.

6. اهداف بلندمدت داشته باشید

وارن بافت می‌گوید اشتباه بزرگی که اغلب افراد می‌کنند این است که سعی‌شان بر این است که هر افزایش قیمتی را بپذیرند و از هر فرصتی که در کوتاه‌مدت می‌بینند استفاده‌ی زودبازده داشته باشند. این تفکر باعث پولدار شدن‌تان نخواهد شد، حتی ممکن است باعث دردسر شود.

بافت می‌گوید به جای این کار «با دیدی چند ده ساله سرمایه‌گذاری کنید». او می‌گوید به جای این‌که سعی کنید به سرعت پولی به‌دست آورید، روی بالا بردن قدرت خرید خود در طول زندگی‌تان متمرکز باشید.

منبع: inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-13 17:54:42
دسته بندی ها