بیوگرافی احسان حدادی

3 بهمن 1399 - 11:00
بیوگرافی - بیوگرافی احسان حدادی
بیوگرافی احسان حدادی
امتیاز مطلب: 82%

احسان حدادی متولد 30 دی ماه 1363 در تهران است و در رشته پرتاب دیسک فعالیت می‌کند. او همچنین رکورد پرتاب دیسک ایران و آسیا با پرتاب 69.32 متر را در اختیار دارد. حدادی دارای 1 متر و 93 سانتی متر قد و 110 کیلوگرم وزن است. برای آشنایی با زندگی‌نامه او با یوکن همراه باشید.

اولین حضور حدادی در مسابقات بین‌المللی و در سال 2003 بوده است. حدادی برای اولین بار در مسابقات قهرمانی دو و میدانی آسیا 2003 که در مانیل فیلیپین برگزار می‌شد، با پرتابی به مسافت 54.40 متر به رتبه 8 این مسابقات رسید.

نخستین قهرمانی

نقطه آغاز موفقیت‌های حدادی، مسابقات قهرمانی دو و میدانی جوانان آسیا 2004 بود که در ایپوه مالزی برگزار می‌شد. جایی که حدادی برای اولین بار با پرتابی با حد نصاب 62.24 متر به مدال طلای این مسابقات دست یافت.

احسان حدادی مدتی بعد به طور مجدد، توانست در مسابقات جوانان جهان در شهر گروسو ایتالیا با پرتابی به مسافت 62.14 متر جایگاه اول را تصاحب کند. این نخستین مدال جهانی ایران در دو و میدانی به حساب می‌آمد.

او برای اولین بار در مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی که در مکه عربستان برگزار می‌شد حضور یافت. اما این بار نتوانست درخشش خود در مسابقات قبلی را تکرار کند. پرتاب‌های او از حد نصاب 58.66 متر در جایگاه سوم قرار گرفته و به مدال برنز بسنده کرد.

کسب چند قهرمانی پیاپی در چند تورنمنت مختلف

در سال 2005 و در مسابقات قهرمانی دو و میدانی قهرمانی آسیا که در اینچئون کره جنوبی برگزار می‌شد؛ حدادی با ثبت حد نصاب مسافت 65٫25 متر توانست رکورد آسیا را جابه‌جا کرده و مدال طلای این مسابقات را به‌دست آورد.

احسان حدادی - قهرمان پرتاب دیسک ایرانی

مسابقات غرب آسیا 2005 در دوحه قطر برگزار شد و این بار هم حدادی توانست مقام قهرمانی را با پرتابی با حد نصاب 63.63 متر به‌دست آورد. مسابقات جام جهانی دو و میدانی 2006 در آتن یونان برگزار شد و حدادی با پرتابی به مسافت 62.60 متر به مدال نقره این مسابقات دست یافت. این اولین تجربه حضور حدادی در جام جهانی دو و میدانی به حساب می‌آمد.

اولین مدال طلای دو و میدانی در بازی‌های آسیایی بعد از 32 سال

روند موفقیت‌های حدادی بدون توقف ادامه داشت. او با ثبت رکورد 65٫38 متر در بازی‌های آسیایی 2006 دوحه، قطر پس از 32 سال ایران را صاحب مدال طلای ارزشمند بازی‌های آسیایی در رشته دو و میدانی کرد.

فعالیت حرفه‌ای حد فاصل سال‌های 2007 و 2008 و ثبت رکوردی استثنایی در جایزه بزرگ استونی

در مسابقات قهرمانی آسیا 2007 که در امان، اردن برگزار می شد؛ احسان حدادی مجددا به مقام قهرمانی دست یافت. به‌علاوه توانست با پرتابی به مسافت 65.38 متر حد نصابی جدید در این مسابقات به ثبت رساند.

با وجود درخشش در مسابقات قهرمانی آسیا در اردن و ثبت رکوردی جدید، مسابقات قهرمانی دو و میدانی جهان 2007 اوزاکا ژاپن آن چنان که باید برای او خوش یمن نبود. او با پرتاب 64.53 متری به مقام هفتم این رقابت‌ها رسید.

حدادی پس از این رویداد‌ها، بارها رکورد های خود را در مسابقات داخلی و خارجی بهبود بخشیده‌ است. رکورد فعلی او 69٫32 متر است که در سوم ژوئن 2008 در مسابقات جایزه بزرگ تالین، استونی از خود به ثبت رسانده است.

ناکامی در المپیک پکن

به دلیل بدشانسی و آماده نبودن، با وجود داشتن شانس قهرمانی در مسابقات المپیک پکن او این شانس بزرگ را از دست داد. حدادی با حد نصاب 61٫34 متر و قرار گرفتن در جایگاه 17 ام و نرسیدن به فینال به کار خود در این مسابقات پایان داد.

مسابقات دو و میدانی قهرمانی آسیا در گوانگژو چین در سال 2009 برگزار شد. احسان حدادی بعد از ناکامی در المپیک به دنبال کسب آمادگی برای حضور قدرتمند در مسابقات بازی‌های آسیایی بود. ضمن کسب قهرمانی در این مسابقات با پرتابی با مسافت 64.83 متر توانست به رکوردهای خود قبل از برگزاری المپیک نزدیک شود.

اما با وجود ناکامی در المپیک به نظر می‌رسید که بازی‌های آسیایی برای حدادی خوش‌یمن باشد. حدادی بار دیگر در بازی‌های آسیایی 2010  که این بار در گوانگ‌ژو چین برگزار می‌شد، به مقام قهرمانی این دوره از مسابقات دست یافته و موفق به جابه‌جا کردن رکورد بازی‌های آسیایی شد.

قهرمانی در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون و تقدیر از رییس جمهور با تقدیم مدال طلا

در بازی‌های آسیایی 2014 که در کره جنوبی برگزار می‌شد؛ به طور مجدد شاهد درخشش حدادی با پرتابی به میزان بیش از 65 متر در این مسابقات بودیم. این بازی‌ها با کسب مدال طلا، برای این ورزشکار پرافتخار کشورمان همراه بود.

احسان حدادی - قهرمان پرتاب دیسک ایرانی

وی پس از کسب این افتخار، مدال طلای بازی‌های آسیایی‌اش را به رئیس‌جمهور وقت، آقای حسن روحانی تقدیم کرد. اولین حضور احسان حدادی در جام بین قاره‌ای دو و میدانی در سال 2010 و در اسپلیت کشور کرواسی رقم خورد. جایی که قهرمان ارزنده کشورمان توانست با پرتابی به مسافت 64.55 متر به مقام سوم و مدال برنز این مسابقات دست یابد.

سال 2011

پس از درخشش در بازی های آسیایی حدادی مدتی در اردو ها شرکت نکرد و با آمادگی نسبی راهی کوبه ژاپن، برای شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا 2011 شد. با وجود ثبت پرتابی با مسافت 62.27 متر، حدادی مجددا توانست به مقام قهرمانی این مسابقات دست یابد.

تنها چند ماه مانده به برگزاری مسابقات المپیک 2012 لندن و برای رسیدن به حداکثر آمادگی برای شرکت در این مسابقات، حدادی به مقام سوم این رقابت ها رسید. او این بار با نمایشی قابل قبول در سیزدهمین دوره رقابتهای دو و میدانی مسابقات جهانی دو و میدانی دئگو کره جنوبی و با ثبت رکورد 66.08 متر، پس از نمایندگان آلمان و استونی حدادی، موفق به کسب این عنوان شد. این در حالی بود که بدون مربی، بدون کمپ تمرینی و بدون حمایت فدراسیون، به‌تنهایی مسئولیت شرکت در این تورنمنت را به دوش کشید.

شاهکار در المپیک 2012 لندن

نقطه اوج فعالیت دوران حرفه‌ای حدادی در مسابقات المپیک 2012 لندن بوده است. احسان حدادی در مرحله مقدماتی در گروه A قرار داشت و با پرتابی با مسافت 65.19 متر به مرحله فینال این رقابت‌ها راه پیدا کرد. حدادی در مرحله فینال پرتاب نخست خود را به میزان 68٫19 متر پرتاب کرد، در پرتاب دوم 64٫09 متر، پرتاب سوم 67٫28 متر و در پرتاب چهارم خود 66٫98 متر پرتاب کرد و پرتاب پنجم او با خطا مواجه شد.

احسان حدادی - قهرمان پرتاب دیسک ایرانی

حدادی با وجود آمادگی رقبایی همچون هارتینگ آلمانی، تا پرتاب سوم در مکان نخست قرار داشت. اما نهایتا با اختلاف چند سانتی‌متری در مکان دوم قرار گرفته و به مدال پرافتخار نقره المپیک دست یافت. احسان حدادی موفق به کسب مدالی شد که نخستین مدال تاریخ دو و میدانی المپیک ایران به حساب می‌آمد. حدادی در اقدامی خیرخواهانه مدالش را به کودکان سرطانی تقدیم کرده و به آذربایجان شرقی رفت تا با بازماندگان زلزله‌های این استان ابراز همدردی کند.

بعد از درخشش در مسابقات المپیک، حدادی برای مدتی آمادگی فوق‌العاده خود در المپیک را حفظ کرد و در مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی 2013 که در پالم بانگ اندونزی برگزار می‌شد شرکت کرد. او در این مسابقات، پرتابی با مسافت 66.03 از خود به جا گذاشت و به مقام قهرمانی این مسابقات دست پیدا کرد.

سال 2014

مسابقات بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون کره جنوبی باز هم با موفقیت ورزشکار خوب کشورمان همراه بود سومین طلای احسان حدادی در این مسابقات در حالی به‌دست آمد که حدادی توانست پرتاب 65.11 متر را برای خود ثبت کند.

با توجه به عدم حمایت از طرف فدراسیون حدادی در تورنمنت‌های دیگری که در سال 2014 برگزار شد تمایلی به شرکت کردن از خود نشان نداد و تصمیم گرفت پس از یک دوره استراحت در مسابقات جهانی پکن چین 2015 شرکت کند که با توجه به نداشتن تمرین کافی و استراحت طولانی مدت توفیق چندانی در این مسابقات کسب نکرده و با پرتاب 60.14 متری از راه‌یابی به فینال باز مانده و 24 ام شد.

ناکامی در المپیک ریودوژانیرو

با توجه به حاشیه های پیش آمده، در مورد پرونده مشکلات اخلاقی حدادی در چند ماه مانده به المپیک و نداشتن تمرین کافی، مهم‌ترین رقابت جهانی دو و میدانی یعنی المپیک 2016 ریودوژانیرو را با ناکامی به پایان برد. حدادی در این مسابقات با پرتابی 60.39 متری از راه‌یابی به فینال بازمانده و باز هم 24 ام شد.

با وجود نداشتن رقبای جدی در مسابقات همبستگی کشور‌های اسلامی باکو 2017 حدادی با پرتاب 60.54 متری به مدال نقره این مسابقات بسنده کرد. حدادی در ادامه فعالیت خود در همین سال در مسابقات قهرمانی آسیا بوبانسور هند با پرتابی با مسافت 64.54 متر به مقام اول این مسابقات دست یافت.

حدادی در رقابت های جهانی دو و میدانی لندن، با پرتابی 63.03 متری به مقام 15 ام این رقابت‌ها دست یافت.

بازی‌های آسیایی جاکارتا اندونزی

احسان حدادی توانست در بازی‌های آسیایی جاکارتا 2018، مدال طلا را بگیرد و با داشتن چهار مدال طلا در بازی‌های آسیایی از قبل دست نیافتنی‌تر شد.

احسان حدادی در مسابقات قهرمانی دو و میدانی 2019 آسیا با ثبت رکورد 65٫95 رکورد خودش (65٫38 متر) در مسابقات قهرمانی پرتاب دیسک آسیا را شکست و به مدال طلای این رقابت ها دست یافت. این ششمین طلای وی در مسابقات قهرمانی آسیا در رشته پرتاب دیسک است، که او را تبدیل به پرافتخارترین ورزشکار آسیا در این ماده کرد.

 

منبع: wikipedia

نویسنده مطلب
mohammadmahdi piran - محمدمهدی پیران
نویسنده متن‌های انگیزشی، مثبت، برندینگ و کابردی برای کسانی که تازه قدم به دنیای کسب‌و‌کار گذاشته‌اند

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-01-23 01:03:07
دسته بندی ها