7 توصیه بروس‌لی برای موفقیت در زندگی

15 دی 1399 - 11:00
انگیزشی - 7 توصیه بروس‌لی برای موفقیت در زندگی
7 توصیه بروس‌لی برای موفقیت در زندگی
امتیاز مطلب: 67%

بروس لی، یک هنرمند رزمی‌کار، یک فیلسوف، یک هنرپیشه و فیلم‌ساز بود و می‌توان از زندگی او درس‌های ارزشمندی گرفت. بروس لی الهام‌بخش میلیون‌ها انسان و بهترین هنرمند زمان خود بود و هنوز هم یک نماد فرهنگی به حساب می‌آید. از سخنان بروس لی می‌توان به آموزه‌های مهمی دست یافت. با یوکن همراه باشید. اکنون 7 درس موفقیت در زندگی را از سخنان این ابر مرد شرقی ارائه می‌دهیم:

1. تمرکز رمز موفقیت است

جنجگوی موفق، یک انسان معمولی اما با تمرکزی همانند نور لیزر است. -بروس‌لی

اگر در پی دستیابی به موفقیت هستید، هنگام انجام وظایف‌تان تمرکز خود را حفظ کنید. در فضایی بدون هیچ مزاحمی کار کنید. اگر فکر می‌کنید گوشی موبایل باعث حواس پرتی ‌شما می‌شود، هنگام کار آن را در اتاق دیگری قرار دهید.

این واقعیت غیر قابل انکار است که همه‌ی ما افکار مزاحم و حواس‌پرتی داریم، اما راه‌های زیادی برای کنار گذاشتن آن‌ها وجود دارد. باید راه‌هایی برای کمک به خودتان به منظور داشتن تمرکز پیدا کنید. جدول زمان‌بندی برای خودتان تهیه کنید و زمانی را به خلوت کردن و قطع هر گونه تماس با دیگران اختصاص دهید و روی مهمترین کاری که در دست دارید تمرکز کنید.

2. از زمان‌تان بهترین استفاده را کنید

اگر زندگی‌تان را دوست دارید به هیج وجه وقت‌تان را تلف نکنید. زمان هرگز به عقب بر نمی‌گردد. -بروس‌لی

اگر به عقب برگردید، وقت خود را چگونه صرف می‌کنید؟ آیا فکر می‌کنید کارهایی که لازم بود را انجام دادید، کارهایی که برای خودتان و دیگران ارزشمند بود را انجام دادید یا اغلب در حال وقت تلف کردن بودید؟

اهمیت وقت - ارزش زمان - بروس لی - توصیه های بروس لی - بروسلی

بدون شک همه‌ی ما تنها برای یک‌بار زندگی می‌کنیم، اما آیا واقعا از وقت‌مان هوشمندانه استفاده می‌کنیم؟ به این فکر کنید که نمی‌خواهید مابقی عمرتان را صرف انجام کارهای بی‌هدف و بی‌معنا کنید. از همین حالا قدم اول را بردارید و بهترین استفاده را از وقت‌تان ببرید. باید به گونه‌ای زندگی کنید که انگار آخرین روز زندگی‌تان است.

3. شخصیت به اندازه علم مهم است

علم برایتان قدرت می‌آورد، اما شخصیت برای شما احترام می‌آورد. -بروس‌لی

حتما از قدرت علم آگاه هستید، همچنان که فرد عاقلی گفت: «علم، قدرت است.» اما گاهی از یاد می‌بریم که شخصیت، برخی مواقع از علم هم مهم‌تر است.

انسان‌های مغرور را می‌پسندید یا آدم‌های خوش‌قلب را؟ وقتی می‌خواهید احترام دیگران را به‌دست آورید این اصلا مهم نیست که چقدر باهوش و زرنگ هستید. اینجا شخصیت شماست که مهم است.

4. قبل از هر چیزی هدف تعیین کنید و بعد به سمت آن بروید

هدف چیزی نیست که همیشه باید به آن برسیم، هدف اغلب برای نشانه‌گیری استفاده می‌شود. -بروس‌لی

یک هدف در واقع نشانه‌ای است که به سوی آن نشانه‌گیری می‌کنیم. هدف باعث انگیزه‌بخشی ما می‌شود. با داشتن هدف مسیر روشنی برای خود ترسیم می‌کنیم و به آن سو نشانه می‌گیریم و حرکت می‌کنیم.

هدف - تعیین هدف - بروس لی - توصیه های بروس لی - بروسلی

نکته مد نظر بورس لی این است که هدف همیشه چیزی نیست که باید به آن برسیم. البته مشکلی نیست که نتوانیم در زمان مشخص به هدف‌مان برسیم. اشکالی ندارد که گاهی شکست بخوریم، اما هیچ وقت نباید تسلیم شویم. گاهی نیاز است ایمان داشته باشیم. پس به سمت هدف‌تان نشانه‌گیری کنید و در همان جهت حرکت کنید تا زمانی‌ که به آن برسید.

اگر با تلاش و سخت کوشی نتوانستید به هدف‌تان برسید مشکلی نیست، زیرا حتما در این مسیر چیزهای باارزشی به‌دست می‌آورید. اگر هیچ وقت تلاش نکنید، شانس شما برای رسیدن به همین چیزهای ارزشمند از بین می‌رود.

5. با تمام شجاعت اشتباهات خود را گردن بگیرید

اشتباهات قابل بخشش‌اند اگر شجاعت پذیرفت آن را داشته باشیم. -بروس‌لی

یک روز معلمی از شاگردان خود پرسید: آیا قبول اشتباهات خجالت آور است؟ هشت نفر از 10 شاگرد پاسخ دادند «نه» و دو دانش آموز دیگر کسانی بودند که این تفکر در خانواده‌شان شکل گرفته بود که پذیرش اشتباهات شرم‌آور است.

خانواده و محیطی که در آن بزرگ می‌شویم، افکار و رفتارهای ما را شکل می‌دهند. برخی افراد اشتباه را چیز بدی پیش خودشان می‌دانند. آن‌ها فکر می‌کنند پذیرش اشتباه کار خجالت‌‌آوری است، در حالی‌که اشتباه کردن در جریان زندگی هیچ اشکالی ندارد. مهم این است که چطور با آن رو به رو شویم. آیا آن را بپذیریم و از آن درس بگیریم؟ یا بهتر است صحبتی درباره اشتباه‌مان نکنیم و طوری وانمود کنیم که هیچ اتفاقی نیفتاده است؟ بدترین اشتباهی که در زندگی‌تان مرتکب می‌شوید این است که اشتباه‌تان را نپذیرید.

6. زیاد فکر نکنید، تنها انجامش دهید

اگر بیش از اندازه روی انجام کاری فکر کنید، هرگز آن را انجام نخواهید داد. -بروس‌لی

باید این حقیقت را بپذیرید، قبل از این‌که بخواهید کار جدیدی شروع کنید، مدت زمان زیادی در این باره فکر می‌کنید. و شاید در نهایت هیچ کاری انجام ندهید جز فکر کردن.

این مساله در مورد افرادی صدق می‌کند که تنها در مورد راه اندازی یک کسب و کار جدید فکر می‌کنند یا افرادی که ایده‌های غیرواقعی و نامتعارف دارند. آن‌ها دوست دارند با تمام دقت در مورد ایده‌شان و ریسک‌های آن فکر کنند و اما و اگرهای زیادی به ذهن‌شان خطور می‌کند.

«اگر این ایده به جایی نرسد چطور میشه؟»، «من دوست ندارم این کار رو بکنم...» در نهایت این جملات را به خودتان می‌گویید و تصمیم‌تان را رها می‌کنید. پس بدون این‌که کاری انجام دهید، تسلیم می‌شوید.

زیاد فکر نکنید - بروس لی - توصیه های بروس لی - بروسلی

تنها انجامش بده، این تمام چیزی است که به آن نیاز دارید. بله، باید قبل از انجام هر کاری به آن فکر کنید. اما هر چقدر وقت بیشتری را صرف فکر کردن کنید، احتمال انجامش کم‌تر می‌شود. فکر کنید اما نه خیلی زیاد.

7. یاد بگیرید خشم خود را کنترل کنید

یک عصبانیت سریع، خیلی زود از شما یک احمق می‌سازد. -بروس‌لی

وقتی عصبانی می‌شوید چه کاری انجام می‌دهید؟ چند بار تاکنون عصبانی شده‌اید؟ بعد از عصبانیت چه اتفاقی افتاد؟ آیا چیزی که از آن عصبانی شدید، بهتر شد یا بدتر؟ باید بپذیرید، عصبانیت سریع، تنها شرایط را بدتر می‌کند.

حتما شما هم چنین تجربه‌ای داشته‌اید، اما باید بدانید عصبانیت برایمان مضر است. البته کنترل داشتن بر خشم و عصبانیت کار چندان ساده‌ای نیست. پس برای کنترل بر خشم خود چه کاری انجام دهیم؟ کارهای زیادی می‌توانید بکنید، اما بهترین اقدام این است که نفس عمیقی بکشید و به آن فکر کنید. باید خشم‌تان را اسیر کنید پیش از این‌که اسیر خشم‌تان شوید.

منبع: addicted2success

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-01-05 00:24:39
دسته بندی ها