با نگرانی روزافزون از استرس‌های محیط کار چه کنیم؟

11 بهمن 1398 - 12:00
سبک زندگی - با نگرانی روزافزون از استرس‌های محیط کار چه کنیم؟
با نگرانی روزافزون از استرس‌های محیط کار چه کنیم؟
امتیاز مطلب: 88%

استرس در محل کار در بین نیروی کار کانادا بسیار رایج است. در مصاحبه با 62 درصد از کارکنان گزارش شده است، که کار منبع اصلی استرس آن‌ها است. وقت آن است که سطح استرس و نگرانی‌های بهداشت روانی خود را بهتر مدیریت کنیم. در یوکن یکی از مؤثرترین روش‌های مبارزه با استرس در محل کار، که ذهن آگاهی است را برای کاهش نگرانی مطالعه خواهید کرد.

ذهن آگاهی چیست؟

ذهن آگاهی، اصطلاحی است که طی چند سال گذشته مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. این موضوع به عنوان ابزاری مؤثر، برای کمک به مقابله با معضل روزافزون مسائل بهداشت روان در محیط کار ظاهر شده است. ذهن آگاهی، وضعیت ذهنی است که با تمرکز آگاهی فرد در لحظه حاضر، ضمن تصدیق و پذیرش افکار و احساسات شما حاصل می‌شود. هدف از ذهن آگاهی این است که به خود اجازه دهید احساسات و افکار خود را بدون قضاوت مشاهده کنید.

از ذهن آگاهی به طور غالب در مدیتیشن استفاده می‌شود. همچنین برخی از روش‌های درمانی به عنوان ابزاری برای کاهش استرس، کاهش گفت‌و‌گوی منفی و قضاوت درونی و دفاع در مقابل نگرانی‌های بهداشت روان مانند اضطراب، افسردگی و استرس به کار می‌رود.

اضطراب چیست؟

استرس واکنش بدن به شرایط نامطلوب یا بیش از حد خواستنی است. تجربه استرس یک قسمت عادی از زندگی است، با این حال ممکن است در بعضی مواقع بیش از حد احساس شود. شما ممکن است در نتیجه برهم‌کنش با محیط (کار، مدرسه، زندگی در خانه)، تأثیرات جسمی بر روی بدن یا افکار بیش فعال خود، استرس را تجربه کنید.

استرس - اضطراب

متأسفانه، استرس ممکن است حتی ناشی از تغییرات مثبت در زندگی شما مانند ارتقاء شغلی یا تولد فرزند باشد. این مهم است که یاد بگیرید استرس خود را به طور سالم مدیریت کنید تا از سلامت روانی خوبی برخوردار شوید و از پریشانی بیشتر خودداری کنید.

کار، یک دلیل عمده استرس

اگر در هنگام کار احساس استرس دارید، مطمئا تنها نیستید. استرس مربوط به کار ممکن است زمانی ایجاد شود، که واکنش‌های مضر جسمی و عاطفی در شما ایجاد شود. این واکنش‌ها در اثر عدم انطباق الزامات وظایفتان، یا وظایف مربوط به شغل شما با توانایی‌ها، مهارت ها، منابع یا سطح راحتی شما رخ دهد.

استرس مرتبط با کار ممکن است مسئله‌ای طبیعی برای به‌دست آوردن تجربه به نظر برسد و تا حدی نیز چنین باشد. با این حال، بسیار مهم است که به جای اینکه نادیده گرفته شود، به این استرس پرداخته شود. غفلت از علائم استرس‌زا می‌تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد و به طور بالقوه منجر به آسیب جسمی شود.

استرس مربوط به کار خوب استرس مرتبط با کار بد

 به طور متوسط، کانادایی‌ها تقریبا 40 ساعت از وقت خود را در هفته در محل کار صرف می‌کنند. اگر در محیط کار دچار استرس منفی هستید، این اتفاق موجب هدر رفتن وقت زیادی برای استرس و نارضایتی می‌شود.

شناخت استرس«بد» برای اینکه بتوانید با این علائم مبارزه کرده و یک زندگی سالم را در پیش بگیرید بسیار مهم است. علائم شایع استرس منفی در محل کار، شامل احساس اضطراب، تحریک‌پذیری، افسردگی، خستگی، مشکل در تمرکز یا علائم جسمی مانند شکم درد یا فشار عضلانی است.

استرس مربوط به کار - اضطراب

البته ممکن است این موارد ارتباط مستقیمی با استرس در محل کار نداشته باشد؛ اما این‌ها شاخص‌هایی هستند که باید به آن‌ها توجه کنید. استرس منفی در محل کار می‌تواند تأثیر جسمی و عاطفی در بهزیستی شما داشته باشد.

همه استرس‌های مرتبط با کار منفی نیست. برخی از انواع استرس ممکن است ایجاد انگیزه کند. «عوامل استرس‌زا» نمونه‌ای از استرس در محیط کار هستند. این نوع عامل استرس‌زا برای کمک به کارمند در رسیدن به اهداف خود و کمک به آن‌ها در دستیابی به رشد کار می‌کند.

به عنوان مثال، تعیین محدودیت زمانی بر روی پروژه‌ها یا دادن حجم کاری قابل ملاحظه‌، به کارکنان کمک می‌کند تا در یک بازه زمانی معقول، به اهداف بیشتری برسند. در نتیجه می‌توانند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند. هرگونه عامل استرس‌زا در ارتباط با کار که به منظور ایجاد انگیزه در خدمت ما باشد، بدون ایجاد فشار بی‌دلیل ممکن است خوب باشد.

علل استرس در محیط کار

دلایل بی‌شماری وجود دارد که ممکن است شخص، استرس در محیط کار را تجربه کند. یکی از شایع‌ترین دلایل الزامات شغلی است. متأسفانه، بسیاری از کارکنان با موقعیت‌هایی روبه‌رو می‌شوند که از آن‌ها خواسته می‌شود کاری فراتر از حد دانش، قابلیت‌ها یا سطح راحتی‌شان انجام دهند. وقتی این اتفاق بیفتد، طبیعی است که استرس منفی را تجربه کنید، زیرا در مورد نحوه انجام وظیفه خود نگران هستید.

اگر با تیمی کار می‌کنید که از شما و یا ایده‌های شما پشتیبانی نمی‌کند، در این حالت نیز ممکن است استرس منفی را تجربه کنید. این اتفاق ممکن است به روحیه پایین منجر شود، که به نوبه خود ممکن است باعث استرس بیشتر شود. داشتن مدیران ضعیف یا یک محیط کار فرعی و غیر مرتبط نیز از دلایل اصلی استرس در محیط کار است.

چگونه استرس بر سلامت روان تأثیر منفی می‌گذارد

زندگی با استرس می‌تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد. وقایع آسیب‌زا که باعث احساس استرس می‌شوند می‌توانند منجر به اضطراب، غم و به طور بالقوه افسردگی شوند. استرس باعث رهاسازی مواد عصبی شیمیایی می‌شود؛ که عملکرد ناحیه مغز را در تفکر سطح بالاتر مختل می‌کند.

این مواد شیمیایی عصبی، یعنی، کورتیزول و نوراپی نفرین وقتی آزاد می‌شوند که احساس استرس کنیم. با کاهش تمایلات بازتابنده، تمایلات واکنشی را افزایش می‌دهیم. این به نوبه خود ممکن است شما را با احساس اضطراب، بی‌قراری، عدم انگیزه، تحریک‌پذیری و غم و اندوه همراه کند.

این احساسات در صورت کمبود تجربه استرس طبیعی هستند. با این حال، اگر مدت طولانی استرس دارید، این تأثیر می‌تواند به شدت بر عاطفه و احساسات شما تأثیر بگذارد.

چگونه کارفرمایان می‌توانند موجب استرس شما در محیط کار شوند

کارفرمایان این قدرت را دارند که به کاهش شیوع استرس در محل کار کمک کنند. هنگامی که کارمندان استرس دارند، می‌تواند بر عملکرد شغلی و بهره‌وری آن‌ها تأثیر بگذارد. پرورش بهزیستی ذهنی یک کارمند، برای خود او و کارفرما مفید است.

کارفرمایان می‌توانند فعالیت بدنی را تشویق کنند. مشخص شده است که ورزش باعث کاهش استرس، کاهش خستگی و بهبود تمرکز می‌شود. شما می‌توانید با ایجاد یک محیط اداری که در آن کارمندان به راحتی به فعالیت پرداخته و تحرک داشته باشند، اثرات مضر استرس در محل کار را کاهش دهید. راه دیگر کمک به تشویق کارمندان برای پیاده‌روی در هنگام ناهار، یا پیشنهاد عضویت در باشگاه همراه با اعطای تخفیف است.

مدیریت با ایجاد احساس ارزشمندی در کارکنان می‌تواند استرس در محل کار را کاهش دهد. هنگامی که یک کارمند احساس می‌کند یک‌بار مصرف است، این می‌تواند موجب ایجاد وضعیت عدم امنیت شغلی و استرس او شود. چراکه به طور معمول کارمندها نگران انجام کار کافی برای ادامه حضور در تیم هستند. مدیران باید هر چند وقت یک‌بار برای برقراری ارتباط با کارمندان خود زمانی را صرف کنند، تا اطلاع دهند که آن‌ها را عضو باارزشی از تیم می‌دانند.

استرس از سوی کارفرما - اضطراب

احساس امنیت در موقعیت خود به کاهش سطح استرس کمک می‌کند. با فعال بودن و مشارکت در این فعالیت‌های مخرب در کنار کارمندان، روحیه اداری تقویت می‌شود؛ که به نوبه خود، اغلب منجر به کاهش استرس در محل کار خواهد شد.

چگونه می توانید استرس کاری خود را کاهش دهید

چندین روش وجود دارد که می‌توانید برای کاهش استرس در محل کار خود و ایجاد یک محیط آرام‌تر از آن استفاده کنید. مراقبت از بدن تأثیر مثبتی در بهزیستی روان شما خواهد گذاشت. به طور منظم ورزش کنید، به اندازه کافی بخوابید و تغذیه سالمی داشته باشید.

سعی کنید کارهای روزانه خود را اولویت بندی کنید و برنامه روز خود را طوری برنامه‌ریزی کنید، که برای تکمیل کارهای لحظه آخری که ممکن است از آن‌ها غفلت کرده باشید، وقت زیادی نگذارید.

ذهن آگاهی یکی دیگر از ابزارهای مفید است که می‌تواند به شما در کاهش استرس ناشی از شغلتان کمک کند. اگر احساس غرق شدن در محل کار کردید، چند لحظه وقت بگذارید تا روی نفس خود متمرکز شوید و اجازه دهید نگرانی‌هایتان حتی اگر شده برای یک لحظه در پس‌زمینه محیط محو شود. یک فضای آرام، به دور از همه و شلوغی اداره پیدا کنید.

چشمان خود را ببندید، روی نفس خود تمرکز کنید و یک تلاش آگاهانه برای تمرکز فقط روی این لحظه انجام دهید. سعی کنید با ذهنی باز و بدون قضاوت بمانید و در مورد گذشته یا آینده فکر نکنید، بلکه فقط در لحظه حال باشید. به افکار و احساسات پیرامون خود توجه کنید. سعی کنید بدون اینکه در مورد آن‌ها فکر کنید، افکار خود را پشت سر بگذارید.

اکنون که چند دقیقه فرصت دارید تا تمرکز خود را تغییر دهید و خود را با حال مطابقت بدهید، ممکن است متوجه یک احساس تجدید، احیا و تازه شده بشوید. این امر به شما کمک می‌کند تا به سطح استرس کمتری برگردید.

زندگی‌هایی که ما در آن قرار داریم به طور طبیعی پر از عوامل استرس‌زا است؛ که بسیاری از آن‌ها خارج از کنترل ما هستند. بیشتر ما اکثر روزهای خود را در محل کار می‌گذرانیم، بنابراین تبدیل کردن این محیط به یک محیط سالم و مولد اهمیت دارد. چند دقیقه ذهن آگاهی روزانه می‌تواند احساسات شما در مورد استرس در محل کار تا حد زیادی بهبود بخشد و بهزیستی عمومی شما را افزایش دهد. این عمل به شما کمک می‌کند اعتماد به نفس و آمادگی بیشتری برای تسخیر بقیه روزهای خود داشته باشید.

 

منبع: pickthebrain

نویسنده مطلب
mohammadmahdi piran - محمدمهدی پیران
نویسنده متن‌های انگیزشی، مثبت، برندینگ و کابردی برای کسانی که تازه قدم به دنیای کسب‌و‌کار گذاشته‌اند

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-10 17:42:32
دسته بندی ها