نگاهی به فیلم «بامب شل»: رسوایی شبکه فاکس نیوز

17 مرداد 1400 - 11:00
فیلم و سریال - نگاهی به فیلم «بامب شل»: رسوایی شبکه فاکس نیوز
نگاهی به فیلم «بامب شل»: رسوایی شبکه فاکس نیوز
امتیاز مطلب: 71%

وقتی صحبت از اخبار یا شبکه‌های تلویزیونی می‌شود، همه‌ی ما علاقه‌مندیم از اتفاقاتی که در این سازمان‌ها می‌افتد باخبر شویم. در واقع، حضور در رسانه برای هر کسی جذاب است و کارمندان رسانه‌ای به هیچ‌وجه نمی‌خواهند جایگاه خود را در سازمان‌هایشان از دست بدهند. بلکه در عوض تمام آن‌ها خواستار ادامه همکاری‌ با شبکه‌های تلویزیونی بزرگ هستند. در ادامه با یوکن همراه باشید تا نگاهی به این فیلم بیاندازیم.

در سال‌های گذشته فیلم‌ها و سریال‌های زیادی در خصوص کار رسانه‌ای تولید و پخش شده که هر کدام از آن‌ها به نوعی کار در شبکه‌های تلویزیونی یا ایستگاه‌های رادیویی را نقد کرده‌اند. فیلم‌هایی که بیش از هر چیزی به نیمه تاریک رسانه پرداخته‌اند.

فاکس‌نیوز یکی از همین شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌ای قدرتمند در آمریکا است که همیشه مورد انتقاد قرار می‌گیرد. فاکس نیوز بسیاری از حوادث مهم و تاریخی که در امریکا یا دیگر کشورها رخ داده را تا حد امکان با قدرت پوشش داده است. اما نکته همواره منفی که در فاکس‌نیوز وجود داشته، شیوه رفتار مدیران این رسانه با کارمندان به‌خصوص کارمندان زن است.

فیلم بامب‌ شل، محصول سال 2019 کمپانی لیونزگیت است. این فیلم داستانی واقعی درباره شبکه فاکس‌نیوز بوده و به ماجرای رسوایی راجر ایلز، مدیر این شبکه می‌پردازد.

 

چه کسانی در بامب‌شل بازی کرده‌اند؟

برای دانلود و تماشای این فیلم می‌توانید به سایت گپ فیلم مراجعه کنید. شارلیز ترون، نیکول کیدمن، مارگوت رابی، جان لیتگو، مالکوم مکداول و آلیسون جنی، بازیگران فیلم‌سینمایی  بمب‌ خبری هستند. از‌‌ آنجایی که فیلم به روایتی واقعی و انسان‌های شناخته شده‌ای اشاره دارد؛ گریم‌های سنگینی را در چهره بازیگران بامب‌شل شاهد هستیم. پس اگر شارلیز ترون را نشناختید، نگران نباشید.

bombshell

بامب‌‌ شل توسط سایت گپ فیلم دوبله و پخش شده است. گویندگانی چون اکبر منانی، زهره شکوفنده، فریبا رمضانپور، نازنین یاری، معصومه آقاجانی، مریم رادپور، شیلا آژیر، متانت اسماعیلی، مینا قیاسپور و سحر صحامیان به جای شخصیت‌های فیلم بامب شل صحبت کرده‌اند. مدیر دوبلاژ این فیلم محمدعلی جان‌پناه است.

قصه بامب شل از کجا شروع شد؟

مدتی پس از مرگ راجر ایلز، مدیر ارشد شبکه فاکس‌نیوز، تولیدکنندگان سینمایی تصمیم می‌گیرند فیلمی درباره آزارهای جنسی او در فاکس نیوز بسازند. چارلز راندولف فیلم‌نامه بامب شل را براساس داستان مدیرعامل فاکس نیوز نوشت.

روایت بامب شل، در دوران کمپین‌های انتخاباتی دونالد ترامپ شروع می شود. مگان کلی، مجری برنامه‌های سیاسی است. مگان که لیسانس علوم سیاسی و دکترای حقوق  دارد در مناظرات انتخاباتی ترامپ نقدهای منفی زیادی دریافت می‌کند. 

تهدیدهای ترامپ و نقدهایی که به مگن کلی در پوشش رسانه‌ای انتخابات ریاست جمهوری می‌شود تنها بخشی از فعالیت‌های این مجری تلویزیونی است. در دورانی که راجر ایلز از عملکرد مگن کلی ناراضی است، مجری دیگری در شبکه فاکس نیوز، مدیرعامل این شبکه، یعنی ایلز را متهم به تجاوز می‌کند.

گرچن کارلسون که در سال 1989 موفق به دریافت عنوان میس امریکا شده بود، پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه استنفورد، وارد دنیای رسانه می‌شود. کارلسون که بیش از ده سال همکار راجر ایلز در فاکس نیوز بود، سال 2016 پرونده‌ای قضایی درباره دست‌درازی این مدیر ارشد به کارمندان زن درست می‌کند.

راجر ایلز، به بهانه موقعیت بهتر به کارمندان زن خود تجاوز می‌کرده و همیشه با سکوت این افراد مواجه می‌شده. البته اگر کسی قصد تخریب راجر را داشت بدون هیچ توضیحی از شرکت اخراج می‌شد. گرچن نیز مستثنی نبود. اما گرچن کارلسون صدایی شد برای دیگر زنانی که در فاکس نیوز کار می‌کردند تا برای آبروی از دست رفته‌شان و بی‌احترامی‌هایی که به آن‌ها شده مبارزه کنند.  

تلاش‌های مگن کلی و گرچن کارلسون برای پرداخت خسارت و عذرخواهی از قربانیان آزارهای جنسی محوریت اصلی فیلم بمب خبری است.

راجر ایلز چه کسی بود؟

راجر ایلز در یکی از شهرهای صنعتی اوهایو متولد و بزرگ شد. راجر که از هموفیلی رنج می‌کشید، در سال‌های جوانی‌اش به طور مکرر در بیمارستان بستری می شد. ایلز به دانشگاه اوهایو رفت و در رشته رادیو و تلویزیون تحصیل کرد. در دوران دانشجویی، مدیر یکی از ایستگاه‌های دانش‌آموزی بود و سپس راهی فیلادلفیا شد.

راجر ایلز سال‌های زیادی مشغول ساخت برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی بود. برای ایلز مناظره‌های سیاسی جذابیت منحصر به فردی داشت به همین دلیل هم در دوران انتخابات ریاست جمهوری ریچارد نیکسون، برای تلویزیون مناظره‌هایی را تولید کرد.
 راجر ایلز مشاور رسانه‌ای ریچارد نیکسون، رونالد ریگان، جرج اچ دبلیو بوش بود و در سال 2016 یکی از مشاوران کمپین دونالد ترامپ شد.

درباره تجاوزات جنسی راجر ایلز در سال 2014 کتابی تحت عنوان بلندترین صدا در اتاق منتشر شد.  گابریل شرمان در کتاب خود درباره فاکس نیوز و ایلز نوشته بود. وقایع این کتاب توسط فاکس نیوز رد شد ولی در سال 2016 که گرچن کارلسون پرونده‌ای درباره آزارهای ایلز ترتیب داد، فاکس نیوز نتوانست مقاومت کند. راجر ایلز از شبکه فاکس نیوز اخراج شد و سال 2017 درست سه روز پس از تولد 77 سالگی‌اش در خانه خود مرد.

bombshell

رسوایی مدیران رسانه‌ای فاکس نیوز توجه بسیاری از فیلمسازان را به خود جلب کرد تا حدی که در سال 2019، مینی سریالی توسط شوتایم ساخته شد. مینی سریال بلندترین صدا که براساس کتاب گابریل شرمان، نویسنده نیویورک تایمز ساخته شده به چگونگی اقامه دعوا توسط گرچن کارلسون می‌پردازد. 

این در حالی‌است که جی روچ نیز در سال 2019 ، بمب خبری را ساخت. بمب خبری فروش خوبی در سینما نداشت اما نقدهای مثبت بسیاری را دریافت کرده که این خود نشان‌دهنده عملکرد صحیح سازندگان آن است. بمب شل در نود و دومین جایزه اسکار، نامزد سه بخش بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین چهره‌پردازی بود. شارلیزترون و مارگوت رابی همچنین در هفتاد و هفتمین جایزه گلدن گلوب نامزد دریافت جایزه بودند. 

فیلم 108 دقیقه‌ای بمب شل، با بودجه‌ای 32 میلیونی ساخته شد و حدود 60 میلیون دلار فروش در سینما داشت. موسیقی بمب شل را تئودور شاپیرو ساخت و فیلمبردار آن بری آکروید بود.

نکته تاثیرگذار در فیلم بمب خبری، بازی بازیگران آن است. شارلیز ترون به قدری نقش مگن کلی را طبیعی بازی کرده که بیننده باورپذیر می‌کند او کِلی است نه ترون. شاید دلیل این توانمندی و قابل باور بودن بازی شارلیز ترون و دیگر بازیگران این فیلم، ارزشمندی عملکرد این اشخاص از نظر آن‌ها است. 

زمانی‌که درباره این فیلم با من صحبت شد به این نتیجه رسیدم که واقعا بازی در آن برایم مهم است و می‌خواهم در این پروژه حضور داشته باشم. می‌خواستم بدانم آن‌ها چه چیزی را تجربه کرده‌اند. حقیقت این است که پس از بازی در فیلم احساس ارزشمندی داشتم.- شارلیز ترون در مصاحبه با مجله ورایتی


جی روچ در فیلم بامب شل سعی داشت کمپین «من هم همینطور» را زنده نگه‌دارد. این کمپین در نقد تعرض‌های جنسی بنا نهاده شد. پیرو این کمپین در مراسم اسکار لباس تیره پوشیده شد و پس از مدتی عوامل سینمایی شروع به اعترافاتی درباره تعرض‌هایی کردند که در طول دوران کاری به آن‌ها روا شده بود. هشتگ منم همینطور سال 2006 ساخته شد و سپس نقشی اساسی در کمک به افرادی داشت که در زمان کار در صنعت سرگرمی با سواستفاده مواجه شدند.

بامب شل فیلم مستندی براساس مصاحبه‌ها و اتفاقات واقعی است که توانست رتبه 6.8 را در سایت آی ام دی بی بگیرد و 70 درصد از مخاطبان روتن تومیتوز را راضی نگه دارد. 

فاکس نیوز مانند اکثر رسانه‌ها در سراسر دنیا، رویکردی مردسالارانه دارد و همین مسئله به ایلز، اورایلی و دیگر مدیران این رسانه این اجازه را داده تا از حد خود فراتر بروند.

در بامب شل، علاوه بر موضوع زنانی که در فاکس نیوز کار می‌کنند با کار سخت رسانه‌ای آشنا می‌شویم. چرا که رسانه‌ها آینه‌ای برای نمایش جهان واقعی هستند.  در فیلم بمب خبری معیارهای زیبایی از نگاه رسانه‌ها نشان داده می‌شود. معیارهایی نظیر لباس کوتاه و موی بلوند را می‌بینیم که از سوی راجر ایلز و دیگر سیاست‌گذاران فرهنگی در رسانه‌ها معرفی می‌شوند. 

رنگ لباس مجریان و نمایش جاذبه‌های جنسی آن‌ها مهم‌تر از محتوای تولیدی‌شان اهمیت دارد. اما چطور می‌توان مقابل این سیاست‌های غلط ایستاد؟ جواب این سوال را در فیلم بمب خبری پیدا می‌کنیم. 

تیم روبی، منتقد تلگراف این فیلم را دیدنی، جذاب و شفاف توصیف کرده که توانسته موضوع ارتباطات درون سازمانی را به خوبی نمایش دهد. از نظر روبی، پس از تماشای فیلم بمب خبری، نمی‌توانیم جلوی ناراحتیمان را بگیریم. 

با وجود تمام اشتباهات، این فیلم داستان پیچیده‌ای را بازگو می‌کند. داستانی که برای متجاوزان جذاب نیست و آن‌ها را رسوا می‌کند. - جوی مورگنسترن، نویسنده وال‌استریت ژورنال


بمب خبری به تماشاگرانش می‌گوید شاید موقعیت شغلی یا حضور در سازمانی خاص، آرزوی همیشگی شما باشد اما برای دست‌یابی به آرزوها نباید از هر حد و مرزی گذشت. با وجود اینکه اکثر فیلم‌هایی که براساس واقعیت ساخته می‌شوند اغراق‌آمیز هستند؛ سازندگان بمب خبری از اغراق دوری کرده‌اند. 

نکته قابل تامل درباره این فیلم کیفیت تولید و محتوای احساسی آن است.  در دیالوگ‌هایی که میان مجریان این شبکه رد و بدل می‌شود بارها کلمه اذیت و آزار جنسی را می‌شنویم ولی برخلاف سریال «بلندترین صدا»، شاهد صحنه‌های آزاردهنده نخواهیم بود. همین نمایش رسوایی با کمترین آزار، نشان‌دهنده موفقیت‌ سازندگان بامب شل است.

بمب خبری داستان جسارت 10 زن است. ده کارمند فاکس نیوز که با علنی کردن ماجرای تجاوزشان از سوی راجر ایلز، سعی در توقف فعالیت‌های او داشتند. گرچن کارلسون 20 میلیون دلار خسارت از فاکس دریافت کرد تا درباره تعرض صحبت نکند.

مویرا مک‌دونالد در سیاتل تایمز نوشت این فیلم راه اشتباهی را رفته و فضایی کارتونی به حقیقتی تلخ داده است. از نظر مک‌دونالد، بمب خبری یک کمدی سیاه است.

مارگو روبی، جایزه بهترین بازیگر مکمل را به خاطر بازی در بمب خبری از انجمن منتقدین  فیلم سنت لوییس دریافت کرد. روبی یکی از بهترین بازی‌های خود را در بامب شل انجام داد. 

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-08-08 02:32:09
دسته بندی ها