معرفی و بررسی فیلم خنجرهای کشیده (Knives Out)

17 بهمن 1399 - 11:00
فیلم و سریال - معرفی و بررسی فیلم خنجرهای کشیده (Knives Out)
معرفی و بررسی فیلم خنجرهای کشیده (Knives Out)
امتیاز مطلب: 87%

خنجرهای کشیده (2019)

کارگردان: ریان جانسن

تهیه‌کننده: رام برگمن و ریان جانسن

نویسنده: ریان جانسن

بازیگران: دنیل کریگ، کریس ایوانز، آنا د آرماس، جیمی لی کرتیس، تونی کولت، دان جانسون، مایکل شنون،کیت استنفیلد،کاترین لانگفورد، جیدن مارتل، کریستوفر پلامر

شرکت تولید: مدیا رایت کپیتال برگمن پروداکشنز

توزیع‌کننده: لاینزگیت فیلمز

مدت: 130 دقیقه

دوبله فارسی اختصاصی

گویندگان: علی همت مومیوند - اکبر منانی- سعید مقدم منش- مینا قیاسپور- الیزا اورامی- نازنین یاری-علی محمد اشکبوس - مریم بنایی- آزیتا یاراحمدی - زهرا سوهانی- مریم شاهرودی- حسین سرآبادانی- امیربهرام کاویانپور- خشایار معمارزاده - بابک اشکبوس- علیرضا باشکندی

مدیر دوبلاژ: علیرضا باشکندی

صدابردار: علی مطلق

باند: آرمان بیگدلی

میکس: علی مطلق

مترجم: سعیده افشار

دوبله و پخش: گپ فیلم

خلاصه داستان: نویسنده مشهور و ثروتمند رمان‌های جنایی به نام هارلن ترومبی (کریستوفر پلامر) درست بعد از تولد 85 سالگی‌اش مرده در ملک شخصی‌اش پیدا می‌شود. کارآگاهی به نام بنویت بلنک(دنیل کریگ)، برای تحقیق در مورد مرگ او از طرف شخص یا اشخاصی ناشناس استخدام می‌شود و تحقیقات خود را آغاز می‌کند... برای بررسی این فیلم در ادامه با یوکن همراه باشید.

فیلمی در ژانر جنایی-معمایی

برای تماشا و دانلود فیلم «خنجرهای کشیده»ی دوبله، می‌توانید به گپ فیلم مراجعه کنید. خنجرهای کشیده (چاقو کشی) (Knives Out) فیلم آمریکایی در ژانر جنایی-معمایی، به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی ریان جانسن است که در سال2019 به نمایش در‌آمد. نام فیلم (Knives Out) در اصل برگرفته از اسم یکی از آهنگ‌های آلبوم سالِ 2001 گروه راک انگلیسی رادیو هد (Radiohead) با نام Amnesiac است.

خنجرهای‌کشیده نخستین بار در سپتامبر 2019 و در طی جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو به روی پرده رفت. فیلم از تاریخ 27 نوامبر 2019 توسط لاینزگیت فیلمز در ایالات متحده اکران شد. 

فیلمی جنایی از کارگردان فیلم‌های علمی-تخیلی 

رایان جانسون متولد17 دسامبر 1973 در مریلند آمریکا است او کارگردانی فیلم‌هایی چون «جنگ ستارگان: آخرین جدای» (Star Wars: The Last Jedi - 2017)، «لوپر» ( Looper - 2012)، «برادران بلوم» (The Brothers Bloom - 2009)، «آجر» (Brick - 2005) و سریال هایی چون «برکینگ بد» (Breaking Bad) و سریال «تریرها» (Terriers) را برعهده داشته است.

رایان جانسون پس از این‌که با فیلم «جنگ ستارگان: آخرین جدای» اختلاف‌ نظر فراوانی را میان طرفداران مجموعه جنگ‌ ستارگان برانگیخت، با خنجرهای کشیده شانس خود را در ژانر معمایی و جنایی امتحان‌کرد. شاید کمتر کسی انتظار داشت که جانسون پس از آثار علمی-تخیلی مثل «لوپر» و «جنگ ستارگان: آخرین جدای»، فیلمی جنایی بسازد.

نظر مثبت منتقدان و تماشاگران

 خنجرهای کشیده پس از اکران نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کرد؛ و هیئت ملی بازبینی فیلم (National Board of Review of MotionPictures) -به اختصار «ان‌بی‌آر (NBR)- ( اولین هیئت نقد فیلمی که هر ساله جوایز خود به فیلم ها را اعلام می‌کند) خنجرهای کشیده را به عنوان یکی از 10 فیلم برتر سال 2019 انتخاب کرد.

فیلم در گیشه هم موفق بود و 311 میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد؛ این در حالی است که بودجه ساختش 40 میلیون دلار بوده ‌است. خنجرهای کشیده در هفتاد و هفتمین مراسم گلدن گلوب در سه رشته بهترین فیلم موزیکال یا کمدی، بهترین بازیگر نقش اول مرد فیلم موزیکال یا کمدی(دنیل کریگ) و بهترین بازیگر زن فیلم موزیکال یا کمدی(آنا د آرماس) نامزد دریافت جایزه شد؛ اما نتوانست جایزه‌ای دریافت کند. در نود و دومین دوره جوایز اسکار هم ریان جانسن در رشته بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی نامزد دریافت جایزه اسکار شد که این جایزه به بونگ جون هو برای نگارشِ فیلم‌نامه «انگل» تعلق گرفت. 

موسیقی خنجرهای کشیده توسط نیتان جانسن، پسر عموی ریان جانسن ساخته شده که در آثار قبلی او همچون«لوپر» و «برادران بلوم» با یکدیگر همکاری کرده بودند. آلبوم موسیقی فیلم هم در تاریخ 27 نوامبر 2019 منتشر شد. خنجرهای کشیده در تاریخ 7 فوریه 2020 به صورت دیجیتال و روز 25 همین ماه به صورت دی‌وی‌دی و بلوری در دسترس عموم قرار گرفت. 

بازیگرانی مشهور در نقش‌هایی پُرشمار

خنجرهای کشیده بازیگران مطرح و مشهوری دارد که در نقش‌هایی متنوع به ایفای نقش پرداخته‌اند: «دنیل کریگ» در نقش کاراگاه بنویت بلانک، «کریس ایوانز» در نقش هیو رنسوم درایزدیل، «آنا دِ آرماس» در نقش مارتا کابررا پرستار وفادار هارلان، «جیمی لی کرتیس» در نقش لیندا درایزدیل دختر خودساخته‌ی هارلان و «دان جانسون» در نقش ریچارد درایزدیل همسر او، «کریس ایوانز» در نقش والتر «والت» ترومبی پسرش، «مایکل شانون» در نقش والتر «والت» ترومبی برادرش و «تونی کولت» در نقش جونی ترومبی خواهر شوهرش، «جیدن مارتل» و «کاترین لنگفورد» در نقش دو نوه‌اش؛ و «لیکیث استنفیلد» در نقش کاراگاه ستوان الیوت دستیار کاراگاه بنویت بلانک، «کاترین لنگفورد» در نقش مگان «مگ» ترومبی، «کریستوفر پلامر» در نقش هارلن ترومبی و «نوآه سیگن» در نقش تروپر وگنر و...

خنجرهای کشیده بیش و پیش از هر چیزی با داستان درگیرکننده و جالبش و بازی خوبِ بازیگرانش نظر مخاطب را به خود جلب می‌کند.

درخشش «آنا د آرماس» در نقش پرستار وفادار هارلان

نقش‌آفرینی تماشایی که «آنا د آرماس» در نقش پرستار وفادار «هارلان ترومبی» دارد او را کاندید دریافت جایزه گلدن گلوب کرد. آنا د آرماس در سال 1988 در شهر هاوانا در کوبا متولد شد. از مهم‌ترین آثار او می‌توان به فیلم‌های بلید رانر 2049، Overdrive و آنابل اشاره کرد.

آنا د آرماس در اولین تجربه بازیگری اش در سینما در سال 1385 در 18 سالگی در فیلم Una rosa de Francia بازی کرد. او در سال 1396 و در 29 سالگی در بلید رانر 2049 به ایفای نقش پرداخت و بدل به بازیگر مشهوری شد. بلید رانر 2049 و خنجرهای کشیده، مهم‌ترین فیلم‌های آنا د آرماس تا به امروز است.

«بنویت بلنک» یادآور کارآگاه مشهور آگاتاکریستی؛ «هرکول پوآرو»

فیلم خنجرهای کشیده یادآور رمان‌های آگاتاکریستی است. جانسن خودش اعلام کرده که همیشه جزو طرفداران سرسخت آثارِ آگاتا کریستی بوده است. خنجرهای کشیده ساختاری مشابه آثار کریستی دارد و در آن مراحل مشابهی چون شکل‌گیری اولیه‌ی معما، بازجویی از مظنونین، روشن شدن برخی قطعات پازل، جمع‌بندی نهایی و افشای هویت قاتل پیگیری می‌شود.

باز این‌جا مانند داستان‌های آگاتاکریستی قصری گوتیکِ ویکتوریایی متعلق به پیرمردی متمول پیش روی داریم که خانواده‌‌اش پس از مرگ او، هر یک به دنبال تصاحب سهم بیشتر و کلان‌تری از ارثیه‌اش هستند.

در خنجرهای کشیده، بنوا بلانک مانند هرکول‌پوآرو در داستان‌های کریستی، کارآگاهی خارج از تشکیلات اداره پلیس است که برای حل معمای مرگ هارلن ترومبی استخدام می‌شود. بنوا بلانک هم مانند پوآرو به صورتی کاملا تدریجی به جمع‌آوری اطلاعات می پردازد و سرانجام معما را حل می‌کند.

گره‌گشایی اولیه و باقی قضایا

ابتدا این طور به نظر می‌رسد که جانسون گره‌گشایی نهایی را که معمولا در پرده‌ی آخر فیلمنامه رخ می‌دهد را در پایانِ پرده‌ی اول انجام داده است. در اوایل فیلم اطلاعاتی منتقل می‌شود که تماشاگر را در مورد گناهکاری یکی از اطرافیان مقتول به یقین می‌رساند. در پایان فیلم اما اتفاق دیگری رخ می‌دهد؛ و کارآگاه بلانک با حضور در جمع مظنونین نام قاتل را به سبک آشنای آثار کریستی فاش، و تماشاگر را شگفت زده می‌کند؛ و البته این بار هم به مانند آثار آگاتاکریستی حدس زدن نامِ قاتل، کار آسانی نخواهد بود.

به عبارت دیگر جانسن در اوایل فیلم، ظاهرا از ماجرای قتل، گره‌گشایی و از نام قاتل رونمایی می‌کند؛ ولی پس از آن معمایی پیچیده و غافلگیرکننده را پیش رویمان قرار می‌دهد. گره‌گشایی اولیه فیلم ایده‌ی تازه و نوآورانه‌ای است که جانسن آن را به ساختار رایج فیلم های جنایی_معمایی افزوده تا به خنجرهای کشیده طراوت و تازگی ببخشد. آن هم در ژانری که بسیاری از کلیشه‌های آن سال‌ها است که تازگی خود را از دست داده‌اند. حسِ طنزی محسوسی در برخی از صحنه‌های فیلم هم نکته دیگری است که به فضای تکراری این گونه آثار جلوه‌ی تازه ای بخشیده است.

خنجرهای کشیده فیلمی جذاب و درگیرکننده، با داستانی پر پیچ و خم و با گره‌گشایی غافلگیرکننده است. فیلمساز بارها به مخاطب رو دست می‌زند و شگفت‌زده‌اش می‌کند. در نهایت جانسن به هدف اصلی خود در کارگردانی خنجرهای کشیده یعنی ساخت فیلمی سرگرم کننده به خوبی دست پیدا کرده است.

نکته اصلی در مورد فیلم به اختصار این است که جانسن فقط به بازآفرینی خشک و خالی مولفه‌های فیلم‌های جنایی-معمایی منبعِ الهامش اکتفا نمی‌کند؛ و با وجود اینکه در خنجرهای کشیده به سراغ کلیشه‌ها رفته است، اما آن‌چه به تماشاگر ارائه می‌کند به روز و تازه است. 

برنامه‌ی ساختِ قسمت دوم

بعد از موفقیت خنجرهای کشیده، لاینزگیت فیلمز خواستار ساخت دنباله‌ی آن شد؛ و جانسن نیز از این پیشنهاد استقبال کرد. جانسن اعلام کرد که دوست دارد ماجراهای کارآگاه بنویت بلانک را به یک مجموعه سینمایی-جنایی مستقل تبدیل کند؛ و سپس اشاره کرد که او حتی پیش از ساخت قسمت اول نیز، خط داستانی و عنوان قسمت دوم را در ذهن داشته‌ است. در ژانویه 2020، جانسن اظهار کرد که در حال نگارش قسمت دوم فیلم است؛ که داستانی مجددا با محوریت شخصیت بنویت بلانک دارد که درگیر یک پرونده جنایی ‌جدید شده ‌است. دنیل کریگ نیز از ایفای دوباره این نقش در فیلم جدید استقبال، و اعلام کرد برای این نقش‌آفرینی مجدد، هیجان‌زده ‌است.

 سرانجام در فوریه 2020، ساخت قسمت دوم فیلم به صورت رسمی از سوی تهیه‌کنندگان فیلم اعلام گردید.

برای تماشا و دانلود فیلم سینمایی جدید دوبله/ زیرنویس می‌توانید به «گپ فیلم: مرجع دانلود فیلم و سریال» سر بزنید.

نویسنده مطلب
H. Ariany - ح. آریانی
کارشناس ادبیات نمایشی و کارشناسی ارشد پژوهش هنر . عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-05 07:13:51
دسته بندی ها