10 زن قدرتمند و موفق جهان از دیدگاه مجله فوربز

19 فروردین 1400 - 11:00
زنان موفق - 10 زن قدرتمند و موفق جهان از دیدگاه مجله فوربز
10 زن قدرتمند و موفق جهان از دیدگاه مجله فوربز
امتیاز مطلب: 61%

زنان در سال 2019 گام‌های بزرگی در جهت موفقیت برداشتند و جایگاه خود را در دنیای سیاست، کسب‌وکار، رسانه و فعالیت‌های انسان دوستانه ارتقاء دادند. با یوکن همراه باشید تا با قدرتمندترین زنان جهان در سال 2019 آشنا شوید.

نانسی پلوسی در دسامبر 2018، ملاقاتی با ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا داشت. این ملاقات که به ‌منظور بررسی تعطیلی احتمالی دولت برگزار شد، باعث به چالش کشیدن رئیس‌جمهور آمریکا توسط پلوسی شد. پلوسی نشان داد حاضر به عقب‌نشینی نیست و با قاطعیت به ترامپ یادآوری کرد:

قدرت مرا به ‌عنوان رهبر حزب دموکرات ناچیز نشمار!

پس از یک سال، پلوسی نشان داد که چرا کسانی که او را مورد قضاوت قرار می‌دادند، به‌ جایی نرسیدند. پلوسی 79 ساله اولین زن در تاریخ آمریکاست که سمت ریاست مجلس آمریکا را به عهده گرفت؛ سمتی که بر اساس قانون، نفر دوم برای جایگزینی رئیس‌جمهور آمریکا در شرایط اضطراری است.

او هم‌چنین اولین فرد در تاریخ آمریکاست که برای دومین بار ریاست مجلس را عهده‌دار شد. البته او به‌عنوان طراح چهارمین طرح استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا نیز بود.

پس به این نتیجه رسیدیم که نوشتن نام او در کتاب‌های تاریخ بی‌دلیل نیست؛ اما قدرت و جسارت بالای اوست که باعث شده نامش در بین زنان قدرتمند جهان و در جایگاه سوم قدرتمندترین زنان جهان قرار بگیرد. این بهترین جایگاهی است که پلوسی از سال 2015 دریافت کرده است. او در سال 2015 برای اولین بار و در رتبه‌ی 38 ام این فهرست قرار گرفت.

پلوسی بر اساس اصول خودش و بدون توجه به دیگران جلو می‌رود و این همان چیزی است که باعث شده قدرتش را به کار بگیرد. او قبل از آغاز فرایند استیضاح، ماه‌ها فشار برخی از اعضای حزب متبوعش را تحمل کرد. همچنین برای دست‌یابی به محکم‌ترین مدرک اثبات خطای رئیس‌جمهور صبوری ورزید؛ اما در موقعیتی دیگر و بر اساس اصول خودش، تمام‌قد برای ترامپ کف زد.

او در پاسخ به خبرنگاری که او را به داشتن انگیزه شخصی برای استیضاح متهم کرد، گفت: «با من در نیافت!» این جمله شعار تمام زنان قدرتمند جهان در لیست 10 نفره مجله فوربز است.

آنگلا مرکل، برای نهمین سال پیاپی موفق به دریافت جایگاه نخست در لیست قدرتمندترین زنان جهان در مجله فوربز شد. او با تمام قدرت با جو ضد مهاجر فعلی در اروپا مقابله کرد.

از دیگر زنان قدرتمند 2018 می‌توان به تیلر سوییفت و گرتا تانبرگ اشاره کرد. سوییفت برای حفظ حقوق ترانه‌سرایان تلاش می‌کند و تانبرگ 16 ساله در جهت آگاهی بخشی درباره تغییرات آب و هوایی، چندین میلیون جوان و نوجوان را جذب خود کرده است.

البته زنان زیادی در جهان اقداماتی تاثیرگذار انجام می‌دهند، بدون این که نامشان در لیست قدرتمندترین زنان جهان از دیدگاه مجله فوربز اعلام شود. مجلس آمریکا از وجود 126 زن بهره می‌برد. تعداد زنان عضو هیئت‌مدیره شرکت‌های بزرگ شاخص اس اند پی 500 بسیار زیاد است. پس زنان تأثیرگذار و موفق زیادی داریم.

اکنون 10 نفر اول در فهرست 100 نفره قدرتمندترین زنان جهان از دیدگاه فوربز را معرفی می‌کنیم:

1. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان

زنان موفق- انگلا مرکل- صدر اعظم

مرکل اولین زنی بود که به جایگاه صدراعظمی آلمان منصوب شود. او از سال 2005 این سمت را گرفت و اکنون در چهارمین دوره خدمتش به سر می‌برد. مرکل در سال 2018 از رهبری حزب دموکرات مسیحی کناره گرفت و اعلام کرد در دور بعدی رقابت برای تصدی صدراعظمی شرکت نمی‌کند. آنگلا مرکلِ آلمانی به‌عنوان قدرتمندترین زن جهان در سال 2018، رهبری بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا را به عهده دارد و به‌عنوان رهبر اتحادیه اروپا شناخته می‌شود. مرکل توانست کشور آلمان را به‌سلامت از دوران رکود اقتصادی دربیاورد و رشد اقتصادی را به این کشور برگرداند.

او در شیوه رهبری خود به قاطعیت و مقاومت شهرت دارد؛ آن‌چنان‌که در مقابل ترامپ ایستاد و پذیرنده بیش از یک میلیون پناهنده سوری شد. مرکل اکنون رهبر دولتی ائتلافی است که چندان مورد توجه رای دهندگان نیست و به خاطر پیامدهای ناشی از برگزیت و شکل‌گیری جو ضد مهاجر در اروپا با هجمه زیادی روبرو است.

اکنون این سؤال برای مردم ایجادشده که بعد از پایان دوره مرکل، چه کسی جای او را می‌گیرد و چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

آنگلا مرکل می‌گوید:

باید سعی کنیم به روشی محترمانه اما درعین‌حال قاطع به توافق برسیم. سیاست همین است: پیدا کردن مسیری مشترک برای پیش‌روی.

 

2. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا

زنان موفق-کریستین لاگارد

لاگارد در سال 2019 میلادی به‌عنوان اولین زن بر صندلی ریاست بانک مرکزی اروپا نشست. او در دوران مشکلات سیاسی- جغرافیایی و کاهش سرعت رشد اقتصادی در منطقه، مسئولیت سیاست پولی اتحادیه اروپا را عهده‌دار شد. او در سخنرانی ابتدایی خود بر تجارت چندجانبه و تقویت فرصت‌های منطقه‌ای تأکید کرد. لاگارد از سال 2011 تا اواسط 2019، ریاست صندوق بین‌المللی پول را عهده‌دار شد. او به‌عنوان نخستین زنی معرفی می‌شود که به چنین جایگاهی رسیده است. در دهمین سالگرد بحران مالی سال 2008، نیاز به اصلاح جنسیتی و تنوع افکار در صنایعی را عنوان کرد که مردها در آن‌ها غالب هستند.

کریستین لاگارد می‌گوید:

به عقیده‌ی من، رهبری یعنی ترغیب مردم، انگیزه دادن به آن‌ها، کمک به آن‌ها برای رسیدن به آنچه می‌خواهند و می‌توانند و انجام این کار با هدفی مشخص.

 

3. نانسی پلوسی، رئیس مجلس آمریکا

زنان موفق-نانسی پلوسی

نانسی پلوسی به‌عنوان پنجاه و دومین رئیس مجلس آمریکا معرفی می‌شود. او اولین زن در تاریخ آمریکاست که سمت ریاست مجلس نمایندگان این کشور را عهده‌دار شد. پلوسی در سال 2019 برای سومین بار به چنین جایگاهی رسید. او طرح استیضاح ترامپ، رئیس ‌جمهور آمریکا را ارائه داد؛ اتفاقی که تنها 4 بار در تاریخ کشور آمریکا رخ‌داده است. نام نانسی پلوسی در سال 2013 در طی مراسمی در تالار ملی مشاهیر زن قرار گرفت.

نانسی پلوسی:

هرکس مرا می‌شناسد، به ‌خوبی می‌داند که نباید با من در بیافتد.

 

4. اورسلافون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا

زنان موفق-اورسلافون در لاین

اورسلافون در لاین اولین زنی است که به سمت ریاست کمیسیون اروپا منصوب شد. او مسئولیت تدوین سیاست‌هایی را به عهده دارد که بیش از 700 میلیون اروپایی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. او در سال 2005 تا 2019 در کابینه مرکل مشغول کار بود که طولانی‌ترین دوره خدمت به‌عنوان عضوی از کابینه محسوب می‌شود. اورسلافون در 6 سال پایانی عضویتش در کابینه، به ‌عنوان وزیر دفاع آلمان نیز خدمت می‌کرد. در دوره ریاست او، هم‌اکنون، کمیسیون اروپا از 11 زن و 15 مرد تشکیل شده است.

اورسلافون در لاین:

برابری جنسیتی یکی از اصول مهم اتحادیه اروپا است که هنوز محقق نشده است. وقتی می‌توانید در کسب‌وکار، سیاست و جامعه به بهترین نتیجه برسیم که از استعدادهای گوناگون بهره ببریم. این هدف با چشم‌پوشی از نیمی از جمعیت، نیمی از ایده‌ها و نیمی از نیروهای موجود، حاصل نمی‌شود.

 

5. مری بارا، مدیرعامل جنرال موتورز

زنان موفق -مری بارا

مری بارا، مدیر ارشد اجرایی جنرال موتورز، از سال 2005 تا کنون میلیاردها دلار صرف خودروهای الکتریکی، خودران و سیستم حمل‌ونقل اشتراکی به نام «مِیوِن (Maven)» کرده است.

کمپانی جنرال موتورز در سال 2019 با ادعای رشوه شرکت فیات – کرایسلر به اتحادیه کارگری، از آن شرکت شکایت کرد.

بارا با کسب درآمد حدود 22 میلیون دلار در سال 2018، بیشترین پاداش را در بین رهبران 3 شرکت اصلی صنعت خودروسازی در دیترویت آمریکا می‌گیرد.

جنرال موتورز در سال 2018 موفق شد رتبه نخست را در رده‌بندی برابری جنسیتی کسب کند. این شرکت یکی از دو شرکت بزرگ جهانی است که تفاوتی در حقوق پرداختی زنان و مردان قائل نمی‌شود.

مری بارا:

اگر دل و ذهن کارمندانمان را به دست آوریم، کسب‌وکار موفق‌تری خواهیم داشت.

 

6. ملیندا گیتس، یکی از بنیان‌گذاران بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس

ملیندا گیتس

نقش گیتس به‌ طور فزاینده‌ای در خلق راهبردهای بنیاد خیریه‌اش و حل چالش‌های جدی جهانی (از آموزش و کمک به فقرا گرفته تا پیشگیری از بارداری و بهداشت) هر روز پررنگ‌تر می‌شود. او در جهت هدف بنیاد برای کمک به زندگی سالم‌تر برای همه مردم، بخش زیادی از فعالیتش را به حقوق زنان و دختران اختصاص می‌دهد.

گیتس در نظر دارد زمان بیشتری برای سرمایه‌گذاری‌های بنیان‌گذاران زن فراهم کند. او به کمک شرکت سرمایه‌گذاری و حمایتگرش، «پیوتال ونچرز» (Pivotal Ventures) به هدفش می‌رسد.

ملیندا گیتس:

من به قدرت داستان‌سرایی باور دارم. داستان‌ها به قلب و ذهن راه پیدا می‌کنند: همان چیزی که اغلب منجر به اقدام و عمل می‌شود.

7. ابیگیل جانسون، سهامدار بزرگ و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری فیدلیتی

زنان موفق -ابیگیل جانسون

جانسون از سال 2014 به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی شرکت فیدلیتی منصوب شد. او این سمت را بعد از پدرش به دست آورد و از سال 2016 عضو هیئت‌مدیره است. جانسون مالکیت 24/5 درصدی سهام شرکت را در اختیار دارد که ارزشی در حدود 2/7 هزار میلیارد دلار دارد.

با مداخله جانسون در مبادله رمز ارز، فیدلیتی در سال 2018 از پلتفرمی رونمایی کرد که به بنگاه‌های سرمایه‌گذاری امکان مبادله بیت کوین و اتریوم را می‌دهد. جانسون در زمان تحصیلش به‌طور پاره‌وقت در فیدلیتی کار می‌کرد و بعد از فارغ‌التحصیلی از هاروارد با مدرک MBA، کار تمام‌وقت در شرکت را آغاز کرد.

ابیگیل جانسون:

مهم نیست چقدر در شرکت پیشرفت می‌کنید و چقدر کارتان خوب است؛ کا همیشه هست. دنیا مدام در حال تغییر است و مشتریان چیزهای جدیدتری از شما می‌خواهند.

8. آنا پاتریسیا بوتین، کارآفرین و مدیرعامل گروه بانکداری سانتاندر

زنان موفق

بوتین بعد از مرگ ناگهانی پدرش در سال 2014، عضو هیئت‌مدیره سانتاندر شد. او در سال 2017 و با جذب بانک پاپیولار که در حال ورشکستگی بود، این بحران را طی کرد و سانتاندر را به بزرگترین بانک اسپانیا تبدیل کرد.

در پی ناآرامی‌های سیاسی در اسپانیا، بوتین تصمیم گرفت روی فناوری‌های مالی و کارآفرینی تمرکز کند و حامی کسب و کارهای کوچک و کسب‌وکارهای زنان باشد.

او با راه‌اندازی «سانتاندر ایکس» قدمی در جهت حمایت از کارآفرینی دانشگاهی و خلق نخستین پلتفرم مبتنی بر بلاکچین در اسپانیا کرد.

آنا پاتریسیا بوتین:

ما چیز جدیدی اختراع نکردیم، بلکه استفاده از ابزارهای موجود در کنار هم را ممکن کردیم، به‌طوری‌که کارمان راه بیافتد.

 

9. جینی رومتی، مدیرعامل IBM

زنان موفق- جینی رومتی

رومتی در زمان گذر آی بی ام (IBM) از یک شرکت فناوری به شرکت داده‌رسانی، رهبری آن را عهده‌دار بود. نیمی از درآمد 79 میلیارد دلاری آی بی ام در سال 2017 از بخش نوظهور و ارزشمند فناوری اطلاعات به‌دست‌آمده است.

او راهبرد آینده شرکت را حول محاسبات شناختی تنظیم کرده و سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی روی بلاک چین و محاسبات کوانتومی داشته است.

آی بی ام در سال 2018 با خرید کمپانی «رد هت (Red Hat)»، در جایگاه رقابت با آمازون و مایکروسافت در حوزه رایانش ابری قرار گرفت؛ اما ارزش سهام این شرکت تا 20 درصد افول کرد و گزارش سه‌ماهه سوم شرکت چندان قابل‌توجه نبود.

از اقدامات او در راستان حفظ نیروی کار زن در شرکت می‌توان به این موارد اشاره کرد: مرخصی زایمان طولانی‌تر، برنامه‌های ویژه شیردهی و بازگشت نیروی کار ماهر بعد از وقفه طولانی‌مدت در کار.

جینی رومتی:

دانسته‌هایتان شما را باارزش نمی‌کند، بلکه آن‌چه به دیگران یاد می‌دهید به شما ارزش و اعتبار می‌بخشد.

 

10. مریلین هیوسن، مدیرعامل شرکت هوافضا و تجهیزات نظامی لاکهید مارتین

زنان موفق- مریلین هیوسن

هیوسن از سال 2013 به سمت مدیر ارشد اجرایی لاکهید منصوب شد. او جایگاه این شرکت صنعت دفاعی را در زمینه امنیت، هوافضا و فناوری تغییر داد. برنامه جنگنده‌های اف-35 و پیشرفت‌های دیگری که نیازهای دفاعی جدید را دربر می‌گیرد، باعث افزایش ارزش بازار شرکت تا 100 میلیارد دلار شده است.

شرکت او در سال 2017، درآمد 53 میلیاردی داشت که بیشتر آن ناشی از فروش به دولت بود. در زمان رهبری او، سهام شرکت با افزایش 300 درصدی همراه شد.

شرکت برای این‌که در زمینه‌ی نوآوری سرآمد باشد، در حال کار روی هواپیمای فراصوتی است که می‌تواند بدون ایجاد بمب صوتی، دیوار صوتی را بشکند.

مریلین هیوسن:

رهبران خوب افراد را حول آنچه باید انجام شود سازمان‌دهی می‌کنند. بهترین رهبران با تمرکز بر دلیل انجام کارها به افراد الهام می‌دهند.

کلام آخر

مجله فوربز قدرتمندترین زنان جهان را معرفی کرد. هر یک از این زنان در لیست 100 نفره، ثابت کرده‌اند که قدرت زنان در جامعه را نباید دست‌کم گرفت.

10 نفر بعدی لیست قدرتمندترین زنان

11. گیل بودرو، رئیس و مدیرعامل شرکت بیمه انتیم؛

12. سوزان وُجیتسکی، مدیرعامل آلفابت از زیرمجموعه‌های یوتیوب ؛

13. ایزابل کوچر، مدیرعامل شرکت اینژی؛

14. سفرا کَتز، مدیرعامل اوراکل؛

15. کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول؛

16. جولی سویت، مدیرعامل شرکت اکسنچر؛

17. اما والمزلی، مدیرعامل شرکت دارویی جی‌اس‌کی؛

18. شریل سندبرگ، مدیرعامل فیس بوک؛

19. روث پورات، مدیرعامل ارشد مالی گوگل؛

20. اوپرا وینفری، مجری و تهیه‌کننده موفق.

 

منبع: forbes

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-09 03:27:39
دسته بندی ها