19 رازی که مایکل جردن برای رسیدن به موفقیت بیان می‌کند

22 فروردین 1400 - 6:00
بیوگرافی - 19 رازی که مایکل جردن برای رسیدن به موفقیت بیان می‌کند
19 رازی که مایکل جردن برای رسیدن به موفقیت بیان می‌کند
امتیاز مطلب: 81%

مایکل جردن، بهترین بسکتبالیست دنیا و رئیس تیم بسکتبال «شارلوت هورنتس»، از چند درس موفقیت پرده برمی‌دارد. او در زندگی حرفه‌ای خود مدال‌ها و مقام‌های زیادی کسب کرده است. جردن در سال 2015 میلادی به‌عنوان اولین بازیکن میلیارد در اتحادیه ملی بسکتبال و دومین آفریقایی- آمریکایی ثروتمند جهان شناخته شد. او فراتر از یک قهرمان ورزشی و به یک اسطوره تبدیل شده است. برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ و تبدیل‌شدن به اسطوره، نیاز به مجموعه‌ی عظیمی از مهارت‌ها و خصوصیات شخصیتی و ذهنیتی است. با یوکن همراه باشید.

مایکل جردن الگوی خوبی است که تمام نسل‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. او دلیل عشق و علاقه  خیلی از طرف داران بسکتبال به این ورزش است. مایکل جردن کسی است که تمام قدرت خود را در مسیر موفقیت به کار گرفته است. او بسکتبالیستی موفق، اهل عمل و بلندپرواز است. در اعمال و گفتار مایکل جردن رازهای ارزشمندی برای موفقیت در زندگی نهفته است.

اکنون چندین درس ارزشمند موفقیت از مایکل جردن را جمع‌آوری کرده‌ایم. خواندن این درس‌های ارزشمند برای کسانی که به دنبال موفقیت هستند، مفید خواهد بود.

1. شکست را بپذیر

من قدرت پذیرش شکست را دارم. هرکسی ممکن است در زندگی‌اش شکست بخورد.

مایکل جردن چندین بار شکست خورد؛ اما از جا بلند شد و هرگز تسلیم نشد. او شکست را در هر شرایطی پذیرفت، از آن درس گرفت و بار بعد عملکرد بهتری از خود نشان داد. افراد موفق همانند ققنوس از خاکستر خود متولد می‌شوند. آن‌ها به این باور رسیده‌اند که شکست‌ها تجربه‌های ارزشمندی در زندگی هستند. این اشتباهات ما هستند که راه درست را نشانمان خواهند داد.

2. فرصت دوباره‌ای به خود بده

هرگز دست روی دست گذاشتن و تلاش نکردن را نمی‌پذیرم.

کاملا طبیعی است در مسیر موفقیت شکست بخورید، اما اگر دوباره و چندباره برای رسیدن به هدف خود تلاش نکنید، به‌جایی نخواهید رسید. تلاش بی‌وقفه و پشتکار فوق‌العاده‌اش باعث شده به بزرگ‌ترین بسکتبالیست تاریخ تبدیل شود. خیلی از افراد بعد از چند بار شکست از همه‌چیز دست می‌کشند، هیچ تلاشی نمی‌کنند و در نهایت به موفقیتی هم نخواهند رسید. مایکل جردن می‌گوید: «اگر یک‌بار تسلیم شوید، تسلیم شدن به عادتی برایتان تبدیل می‌شود.»

رازهای موفقیت - سخن بزرگان - بسکتبال - الگوی موفقیت

3. مسئولیت‌پذیر و متعهد باش

بسکتبال برای من همانند همسر است. من به بسکتبال تعهد دارم و نسبت به آن احساس مسئولیت می‌کنم. این تعهد باعث می‌شود به احساس آرامش و رضایت برسم.

برای رسیدن به موفقیت باید متعهد و مسئولیت‌پذیر باشید. آیا در قبال وظایف خود متعهد هستید؟ آیا کارهایی که برای موفقیتتان لازم‌اند را با باور و تعهد انجام می‌دهید؟ برای موفقیت باید به هدف خود پای‌بند باشید و با قدرت پیش بروید.

4. کار تیمی را دست ‌کم نگیر

اگر استعداد و مهارت داشته باشی، موفق می‌شوی؛ اما اگر اهل کار تیمی و باهوش باشی، قهرمان خواهی شد.

مایکل جردن به‌عنوان بزرگ‌ترین بسکتبالیست دنیا، بدون کمک و همکاری اعضای تیمش نمی‌توانست به چنین موفقیت‌های بزرگی دست یابد و شش قهرمانی کسب کند. اسکاتی پیپن و دنیس رادمن، تونی کوکوچ و دیگر هم‌تیمی‌های او نقش مؤثری در موفقیت‌ها و قهرمانی‌هایش داشته‌اند. البته مایکل جردن زیر نظر فیل جکسون یکی از بهترین مربی‌های اتحادیه ملی بسکتبال (NBA) تمرین می‌کرد.

5. بهتر، سخت‌کوش‌تر و باهوش‌تر از رقبا رفتار کن

مایکل جردن همواره برای بهترین بودن تلاش می‌کرد. او از همان ابتدای فعالیت خود در ورزش بسکتبال می‌دانست تنها با داشتن استعداد به‌جایی نمی‌رسد. او برای گذر از این مسیر و پشت سر گذاشتن موانع، باید مهارت و استراتژی را به استعداد خود اضافه می‌کرد.

مایکل جردن می‌گوید:

من باور دارم اگر تمام تلاشت را به کار بگیری، حتما به نتیجه خواهی رسید.

با خودتان صادق باشید. نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنید. نقاط ضعف و قوت رقیبانتان را هم شناسایی و تحلیل کنید. اکنون می‌توانید توانایی‌های خود را برای مقابله با رقبای خود به کار بگیرید و آن‌ها را تسلیم خود کنید.

رازهای موفقیت - سخن بزرگان - بسکتبال - الگوی موفقیت

6. اقدام کن

برخی‌ها می‌خواهند موفق شوند و عده‌ای دیگر آرزو می‌کنند که موفق شوند؛ اما تنها افراد معدودی به آن‌چه آرزو دارند و می‌خواهند، دست می‌یابند.

تا وقتی اقدام نکنید، به ‌جایی نخواهید رسید. برخی‌ها ساعات طولانی در افکار خود غرق می‌شوند و به دنبال بهترین ایده ممکن هستند، برای آن برنامه ریزی می‌کنند، تمام جوانب را زیر نظر می‌گیرند و برای مقابله با هر اتفاقی آماده می‌شوند. عده‌ای دیگر تنها در رویا هستند و قدم بر نمی‌دارند؛ اما این حقیقت ساده‌ای است که تا وقتی کاری انجام ندهید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد و برای اقدام کردن هیچ زمانی بهتر از امروز نیست. هر گامی که برای رسیدن به هدف برمی‌دارید، مقدمه گام بعدی است. اگر زود قدم بردارید و ثبات داشته باشید، قطعا به نتیجه خواهید رسید.

7. هر روز تمرین کن

من هر روز هدفی کوتاه‌مدت تعیین می‌کنم؛ هدفی منطقی، ممکن و واقع بینانه که می‌دانم با تلاش و پشتکار می‌توانم به آن برسم. من گام‌به‌گام به آنچه می‌خواهم، می‌رسم.

داشتن استعداد در یک حوزه برای موفق شدن کافی نیست. قطعا همانند خیلی از افراد استعداد و توانایی موفقیت در زمینه‌های مختلف را دارید؛ اما اگر می‌خواهید اسطوره شوید و بدرخشید، باید تمام قدرت خود را به کار بگیرید، در حوزه‌ای خاص مهارت کسب کنید و در آن زمینه بهترین نوع خود باشید. بسکتبال ورزش موردعلاقه مایکل جردن بود. اگر او هر روز و به‌طور مداوم، حتی روزهایی که باید استراحت می‌کرد، تمرین نداشت و دست از تلاش برنمی‌داشت، این‌قدر موفق نمی‌شد.

برای این‌که در زمینهٔ موردعلاقه‌تان موفق شوید، تنها سخت کوشی کافی نیست، بلکه نیاز به تلاش روزانه و تعهد به هدف دارید تا تبدیل به اسطوره شوید. تمرین روزانه به‌ مرور به عادتی خوب تبدیل می‌شود. بدون توجه به این‌که نتیجه نهایی چیست، همین تعهد احساس رضایت و موفقیت را در شما ایجاد می‌کند.

مایکل جردن می‌گوید: «تنها وقتی به هدف می‌رسید که تلاش کنید. به دنبال راه میان‌بر هم نباشید؛ چون زندگی میان‌بر ندارد.»

8. از مسیر لذت ببر

حتی زمانی که به سن پیری برسم و توان بازی نداشته باشم، عشق و علاقه‌ام به بازی کم نمی‌شود.

از تمام لحظات زندگی لذت ببرید. از هر کاری که می‌خواهید انجام دهید، لذت ببرید. این همان احساسی است که مایکل جردن در هر مسابقه داشت. برای موفق شدن باید علاقه و اشتیاق داشته باشید. تنها وقتی موفق می‌شوید که به دنبال عشق و علاقه خود بروید. اگر کاری انجام دهید که از آن لذت نمی‌برید، انتظار موفقیت دور از دسترس خواهد بود. باید از تمام لحظه‌ لحظه تلاش خود لذت برید، در این صورت مسیر رسیدن به هدف آسان‌تر می‌شود؛ پس به دنبال علایق خود بروید، در آن‌ها مهارت به دست آورید و به زندگی‌تان معنا دهید.

9. تیمی خوب داشته باش

اینکه چقدر باهوش و بااستعداد هستید مهم نیست، زیرا داشتن تیمی ناکارآمد می‌تواند شما را به سقوط برساند. افرادی را دور خود داشته باشید که عشق و استعداد بالایی دارند و منافع شخصی خود را فدای اهداف بزرگ‌تر و منافع تیم می‌کنند. بودن در تیمی که در مسیری درست حرکت می‌کند، نقش مؤثری دریافتن استعدادها و افزایش انگیزه شما دارد.

10. به انتظارات دیگران کمتر اهمیت بده

اگر مدام به دنبال برآورده کردن توقعات دیگران باشید، خصوصا انتظاراتی که با مسیر موفقیت شما سازگار نیستند، از مقصد خود دور خواهید شد.

یکی از درس‌های موفقیت از مایکل جردن، نحوه برخورد با انتظارات دیگران است. در مسیر موفقیت همواره با انتظارات دیگران از خودتان روبرو می‌شوید. اگر بخواهید به تمام انتظارات پاسخ دهید، به‌جایی نمی‌رسید و پیشرفت نخواهید کرد. در این مورد مختار هستید و کسی نمی‌تواند چیزی را به شما تحمیل کند. بهتر است برای انتظارات دیگران وقت و انرژی صرف نکنید. بلکه روی هدف و مسیر اصلی خود تمرکز کنید و کاری را انجام دهید که فکر می‌کنید درست است.

رازهای موفقیت - سخن بزرگان - بسکتبال - الگوی موفقیت

11. ازخودگذشتگی کن

فیل جکسون، مربی بسکتبال، می‌گوید: «مایکل جردن حتی یک بازی و تمرین را هم ترک نمی‌کرد. او حتی وقتی بیمار یا مصدوم هم بود، تمرین می‌کرد. او سر تمام تمرینات حاضر می‌شد و با جدیت و عزمی راسخ تمرین می‌کرد. دیدن بازی و تمرینات سرسختانه مایکل جردن برای هر کسی انگیزه‌بخش بود.»

دست‌یابی به موفقیت و خوشحالی پس ‌از آن، هزینه دارد. زمان، انرژی و تمرکز همان هزینه‌ای است که باید برای رسیدن به موفقیت بپردازید. هرچقدر هزینه کنید، همان‌قدر موفق می‌شوید. برای موفقیت و رسیدن به قله‌های رفیع زندگی باید از خود مایه بگذارید.

12. فروتن باش

کسانی خواهند آمد که توانایی بیشتری از من داشته باشند.

مایکل جردن که ستاره بسکتبال دنیاست، اعتقاد دارد روزی فردی تواناتر از او در بازی بسکتبال پیدا می‌شود. نباید فکر کنید کسی بهتر از شما وجود ندارد. هرگز پیش خود نگویید من بهترین هستم. این درس مهمی است که مایکل جردن به ما می‌دهد.

13. روی هدفت تمرکز کن

هر بازی فراز و نشیب‌هایی دارد؛ اما نباید از هدف اصلی خود منحرف شوید. نباید اجازه دهید کم‌کاری و تلاش نکردن باعث شکست‌تان شود.

عوامل مزاحم در زندگی همه‌ی ما وجود دارد. مایکل جردن هم از این قاعده مستثنی نیست. شکست، انتقادهای منفی، مشکلات شخصی، اختلاف‌نظرهای اعضای تیم، دردسر شهرت و خیلی از مشکلات دیگر باعث نشد جردن دست از تلاش بکشد. او رؤیای خود را دنبال کرد، به باورهایش پای‌بند بود و به هیچ‌چیزی اجازه نداد که ذهن او را از تمرکز روی هدف اصلی دور کند. او می‌گوید:

اجازه ندهید با حرف‌های بیخود شما را منحرف کنند. همان کاری را انجام دهید که به آن باور دارید.

14. خودت را باور کن

مادرم ریشه من است. او بذری در وجودم کاشته که تمام زندگی من بر اساس آن بنا شده است. مادرم به من یاد داده که قدرت رسیدن در ذهنم جوانه می‌زند.

مایکل جردن شناخت کاملی از رقبا و قهرمانان پیش از خود داشت و به توانایی‌های آن‌ها واقف بود. او پیش از آن که موفق شود، باور داشت بالاخره روزی قهرمان خواهد شد. او معتقد است: «برای این‌که کارهای بزرگ انجام دهید، باید باور کنید که از پس انجام آن کارها بر می‌آیید.»

همین باور قلبی و خودباوری چنین قدرتی به او داد که هیچ‌کس نتوانست او را از تلاش برای رسیدن به هدفش بازدارد. برای این‌که به بهترین‌ها برسید، خود را در موقعیتی که می‌خواهید به آن برسید، تجسم کنید. همانند دوران کودکی، خود را در شیرین‌ترین رؤیاهایتان ببینید. مطمئن باشید این قدرت در شما وجود دارد که به رؤیاهایتان برسید و به آن‌ها رنگ واقعیت ببخشید.

15. از ترس فاصله بگیرید

عوامل بازدارنده‌ای چون ترس، تنها وهم و خیال است.

مایکل جردن پیش از رقبای خود به این باور رسید که ترس تنها یک خیال است. همین باور به او جرات داد تا بیشتر تلاش کند و رؤیاهای بزرگ‌تری در سر بپروراند. او می‌گوید: «من می‌دانم که ترس مانع بزرگی برای اغلب افراد است؛ اما برای من توهمی بیش نیست. شکست مرا به تلاش بیشتر تشویق می‌کند.»

ترس از شکست یکی از موانع اصلی در مسیر رسیدن به موفقیت است. اگر این ترس بازدارنده را کنار نگذارید، به هیچ پیشرفتی نخواهید رسید. باید به این درک برسید که تنها موانع مسیر آن‌هایی هستند که در ذهن خود می‌سازید و باور می‌کنید. برخی‌ها چنان همه‌چیز را بزرگ می‌کنند که حرکت و ادامه مسیر برایشان غیرممکن می‌شود. از انجام کاری که به آن عشق می‌ورزید، نترسید. اصلا مهم نیست که چند بار شکست می‌خورید.

16. هیچ‌وقت دیر نیست

پدرم همیشه می‌گفت برای رسیدن به چیزی که می‌خواهی، هیچ‌وقت دیر نیست. بدون تلاش و قدم گذاشتن، قدرت خود را درک نمی‌کنی.

مهم نیست چقدر از زندگی‌تان را سپری کرده‌اید. مهم نیست تاکنون چه‌کارهایی انجام داده‌اید. مهم نیست کاری که به دنبال انجامش بودید، چقدر سخت است. مهم این است هیچ‌وقت برای شروع و رسیدن دیر نیست.

رازهای موفقیت - سخن بزرگان - بسکتبال - الگوی موفقیت

17. یادگیری موهبت ارزشمندی است

یادگیری موهبت است؛ حتی وقتی‌که رنج، معلم شما باشد.

18. پایه و اساس کار را درست کن

اگر هر روز چندین ساعت پرتاب توپ را تمرین کنید اما روش پرتابتان اشتباه باشد، در نهایت به چیزی جز پرتاب غلط نخواهید رسید. پس اصول را به‌درستی یاد بگیرید تا به موفقیت برسید.

19. منزوی نباش

برای رسیدن به موفقیت خودخواه باشید، وگرنه به آن نخواهید رسید؛ اما بعد از رسیدن به موفقیت خودخواهی را کنار بگذارید، با اطرافیانتان ارتباط برقرار کنید و منزوی نباشید.

 

کلام آخر

مایکل جردن درس‌های ارزشمندی برای رسیدن به موفقیت در اختیار ما قرار داد. می‌توانید این درس‌ها را در زندگی خود به کار ببندید. به هر چیزی که بخواهید می‌رسید. کافی است چیزی را بخواهید و هر روز برای رسیدن به آن تلاش کنید.

 

منبع: lifehack

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-04 22:35:22
دسته بندی ها